Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00AD24-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.08.2020 - 04.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2020 - 31.10.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Maija Olli
Tuomo Paakkonen
Vastuuopettaja
Tuomo Paakkonen
Ryhmät
SOKT19SP
Sosionomi, päivätoteutus
Opintojakso
SO00AD24
Toteutukselle SO00AD24-3010 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

• Tunnistat lapsen ja nuoren kasvun ja oppimisen yksilöllisiä ja erityisiä tarpeita.
• Osaat tukea lapsen ja nuoren yksilöllistä kehitystä ja oppimisvalmiuksia.
• Tunnet erityiskasvatuksen palvelujärjestelmän varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.
• Osaat määritellä erityiskasvatuksen peruskäsitteitä sekä kuvata varhaiserityiskasvatuksen ja erityiskasvatuksen ammatillisia käytäntöjä.
• Osaat huomioida perhelähtöisyyden erityiskasvatuksen käytännöissä.
• Tunnet keskeisiä erityiskasvatuksen työmenetelmiä.

Sisältö

• Millaisia erityisen tuen tarpeita lapsella ja nuorella voi olla?
• Miten lapsen ja nuoren kehitystä ja oppimisvalmiuksia voidaan tukea?
• Millainen on erityiskasvatuksen palvelujärjestelmä ja mikä lainsäädäntö ja normisto ohjaavat erityiskasvatusta?
• Mitä ovat erityiskasvatuksen ydinkäsitteet?
• Miten perheen näkökulma huomioidaan erityiskasvatuksen kuntouttavissa käytänteissä?
• Miten keskeisiä työmenetelmiä käytetään erityiskasvatuksessa?

Arviointi

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa erityiskasvatuksen tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat perustella toimintaasi erityiskasvatuksessa huomioiden lasten ja nuorten yksilölliset tarpeet ja tilanteet.

Opiskelumateriaali

Suositeltavaa kirjallisuutta:
Määttä, P. & Rantala, A. 2016. Tavallisen erityinen lapsi. Onnistuneen yhteistyön arvoitusta ratkaisemassa. 2. painos. Jyväskylä: PS-kustannus. (E- kirja)
Jahnukainen, M. (toim.) 2012. Lasten erityishuolto ja –opetus Suomessa. Tampere: Vastapaino. (E- kirja)
Pihlaja, P. & Viitala, R. (toim.) 2018. Varhaiserityiskasvatus. Jyväskylä. PS-kustannus. (E-kirja)
Takala, M. (toim.) 2016. Erityspedagogiikka ja kouluikä. Gaudeamus.
Kontu, E. & Suhonen, E. 2014. Erityispedagogiikka ja varhaislapsuus. Palmenia-sarja.
Moberg, S. & Hautamäki, J. & Kivirauma, J. (toim.) Erityispedagogiikan perusteet. PS-kustannus.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä

Opintojakso sisältää:
- Itsenäistä tiedonhankintaa
- Oppimistehtäviä
- Luentoja
- Workshop työskentelyä (läsnäolovelvoite)

Opiskelijan työmäärä

Laajuus 5 op eli 135 h opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla numeerinen arviointi. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Arvioinnin kriteereinä toimivat oppimistehtävien ohjeistukset.
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen

Siirry alkuun