Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00DV28-3011
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 22.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Opettajat
- Matias Karvonen
- Riitta-Liisa Jukarainen
- Karoliina Rötkö
- TerSYNN8 TerSTYNN
- Miia Kierikki
- Ryhmät
-
THMI23KPTerveydenhoitaja, päivätoteutus
- Opintojakso
- TH00DV28
Toteutukselle Kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö TH00DV28-3011 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Tavoitteet
Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurannan yhteistyössä asiakkaiden kanssa.
Osaat tukea kouluikäistä ja nuorta terveyttä edistäviin valintoihin.
Osaat kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä.
Osaat arvioida kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen.
Osaat ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja – ympäristöä.
Osaat huomioida lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä monikulttuurisuuden koulu/opiskeluterveydenhoitajatyössä.
Sisältö
Mitä on koululaisen, nuoren ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö ja miten sitä toteutetaan?
Mitä on opiskeluterveydenhuolto?
Miten arvioidaan koululaisen ja nuoren kasvua ja kehitystä?
Miten tunnistat koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveyden, turvattomuuden, sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä ja miten puutut niihin?
Mitä on koululaisen, nuoren ja opiskelijan mielenterveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja tukeminen?
Miten edistät päihteettömyyttä ja puutut päihdeongelmiin koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan oppimisyhteisöjen ja – ympäristöjen terveellisyyttä, turvallisuutta ja toimivuutta?
Miten ohjaat yksilöitä ja ryhmiä terveyteen liittyvissä asioissa?
Miten edistät koululaisen, nuoren ja opiskelijan seksuaaliterveyttä?
Miten annat koululaisille ja opiskelijoille liikunta- ja ravitsemusohjausta?
Miten ohjaat koululaisia ja opiskelijoita uneen liittyvissä asioissa?
Miten huomioit monikulttuurisuuden työssäsi?
Arviointi
Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
Osaat käyttää keskeisiä terveydenhoitajatyön malleja ja menetelmiä.
Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelumateriaali
Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon .Toim. Hakulinen-Viitanen T., Hietanen-Peltola M., Hastrup A., Wallin M. & Pelkonen M. 2012. THL. Opas 22.
NEUKO-tietokanta. Duodecim. Terveysportti.
Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa - Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin 2017. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Muu Learnissa oleva materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso koostuu kouluikäisen terveydenhoitajatyöstä 2 op, nuoren (opiskeluth) terveydenhoitajatyöstä 1,5 op, mielenterveys- ja päihdetyöstä 1 op ja ryhdin tukimisesta 0,5 op.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon liittyy neljän viikon pituinen harjoittelu opiskelu-ja/tai kouluterveydenhuollossa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kouluterveydenhuollosta on luokassa tehtävä pari- tai pienryhmätentti.
Opiskeluterveydenhuollosta on Learn-tentti.
Mielenterveys- ja päihdetyöstä on ryhmätehtävä.
Simulaatio kouluterveydenhuolto & mielenterveys- ja päihdetyö.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojakso sisältää esimerkkejä eri kulttuureista tulevan koululaisen ja opiskelijan sekä hänen perheensä kohtaamisesta.
Opiskelijan työmäärä
1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä
Opintojakson laajuus on 5 op = 135 t
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso jakautuu seuraaviin osiin:
Kouluikäisen terveydenhoitajatyö 2,0 op,
Nuoren (opiskelija) terveydenhoitajatyö 1,5 op
Ryhdin tutkiminen 0,5 op
Mielenterveys- ja päihdetyö 1 op
Simulaatio kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyö & mielenterveys- ja päihdetyö 2 tuntia
Kouluikäisen ja nuoren ravitsemus 2 tuntia
Koulukuraattorin työ 2 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolovelvotteisia (100 %) ovat ryhti- ja ravitsemustunnit sekä tunnit koulukuraattorin työstä. Osa muista tunneista on myös läsnäolovelvotteisia.
Simulaatio kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyöstä & mielenterveys- ja päihdetyöstä on pakollinen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kouluikäisen terveydenhoitajatyö, pari- tai ryhmätentti, numeraalinen arviointi (1-5).
Nuoren terveydenhoitajatyö (opiskeluterveydenhuolto), Learn-tentti, numeraalinen arviointi (1-5).
Simulaatio hyväksytty-hylätty.
Mielenterveys- ja päihdetyön tehtävä, numeraalinen arviointi (1-5).
Opintojakson arvosanan korottaminen tapahtuu yksilötenttinä Examissa. Arvosanaa voi korottaa yhden kerran.