Siirry suoraan sisältöön

Liikuntakasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: YP00AA23-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.08.2019 - 30.08.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Yhteisöpedagogikoulutus
Opettajat
Lassi Pöyry
Vastuuopettaja
Lassi Pöyry
Ryhmät
YPKV19KM
Yhteisöpedagogi, monimuotototeutus
Opintojakso
YP00AA23
Toteutukselle YP00AA23-3006 ei löytynyt varauksia!

Tavoitteet

Osaat perustella liikunnan merkityksen yksilön kasvuun ja kehitykseen sekä yhteisöjen hyvinvointiin liittyvän tiedon pohjalta. Osaat käyttää liikuntakasvatuksen menetelmiä erilaisten kasvatustavoitteiden saavuttamiseksi. Osaat suunnitella, organisoida, ohjata ja arvioida liikuntatilanteita valitussa toteutusympäristöissä. Tunnistat nuorten liikuntakulttuurin ilmenemismuotoja ja saat kokemusta uusista liikuntalajeista.

Sisältö

Millaisten teoreettisten mallien kautta voit selittää erilaisten yksilöiden liikuntakäyttäytymistä ja liikuntasuhdetta? Miten voit hyödyntää liikunnan ohjausmenetelmiä ja lajiympäristöjä erilaisten kasvatustavoitteiden saavuttamiseksi? Millaista osaamista liikunnan ohjaamisesta sinulla on ja miten hahmotat kehittymisen tarpeesi? Millaisia suuntauksia nykyisessä liikuntakulttuurissa havaitset?

Opiskelumateriaali

Jaakkola, Liukkonen &; Sääkslahti (toim.) 2017. Liikuntapedagogiikka. Ps-kustannus: Jyväskylä. + muu opettajan jakama materiaali ja luennot
Tukimateriaalia:
- Heikinaro-Johansson, P., Huovinen, T. & Kytökorpi, L. 2003 (tai 2007). (toim.) Näkökulmia liikuntapedagogiikkaan. Helsinki: WSOY.
- Autio, T. & Kaski, S. 2005.Ohjaamisen taito. Liikunta tukemassa lapsen ja nuoren kasvua. Helsinki: Edita.
- Zimmer, R. 2001.Liikuntakasvatuksen käsikirja. LK-kirjat: Helsinki.
- Mosston, M. & Ashworth, S. 2002.Teaching Physical Education. San Francisco: Benjamin Cummings.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus toteutetaan kahtena (2) lähipäivänä (16h) Kouvolan kampuksella.
Lähiopetuksen (n. 1 op) ohella opiskelija toteuttaa itsenäisesti (4op) joko teoreettisen tai työelämään integroidun tehtävän.

Opiskelijan työmäärä

Lähipäivät 1op=27h (sis.tunnit ja pienet ennakkotehtävät), itsenäinen osuus 4op = 108h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteerit, hyvä (3)

a. Osaat käyttää johdonmukaisesti liikuntakasvatuksen ammattikäsitteitä. c. Osaat hahmottaa liikuntakulttuurin erityispiirteitä ja liikunnan mahdollisuuksia nuorisotyön toimintaympäristöissä. e. Osaat käyttää keskeisimpiä liikuntakasvatuksen ohjausmenetelmiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla sovelletaan opintojen alkuvaiheen arviointikriteerejä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

a) Osaat käyttää johdonmukaisesti liikuntakasvatuksen ammattikäsitteitä
c) Osaat hahmottaa liikuntakulttuurin erityispiirteitä ja liikunnan mahdollisuuksia nuorisotyön toimintaympäristöissä
e) Osaat käyttää keskeisimpiä liikuntakasvatuksen ohjausmenetelmiä

Esitietovaatimukset

Edellytetään perustiedot ryhmien ohjaamisesta.

Siirry alkuun