Päihde- ja mielenterveystyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00AA47-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 16.12.2019 - 10.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 30.04.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Mikkelin kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Sari Miettinen
- Vastuuopettaja
- Sari Miettinen
- Ryhmät
-
YPMI17SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
-
YPMI18KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
- Opintojakso
- YP00AA47
Tavoitteet
Osaat jäsentää ehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön tavoitteita, toimintamuotoja ja mahdollisuuksia. Osaat kuvata ja etsiä tietoa lasten ja nuorten mielenterveyttä ja päihteettömyyttä vahvistavista ja haavoittavista tekijöistä. Osaat toimia lasten ja nuorten päihde- ja mielenterveyden palveluverkostossa yhteisöpedagogina. Osaat yhteisöpedagogina kohdata lapsia ja nuoria päihde- ja mielenterveyden haittojen ehkäisyn ja muutostarpeen näkökulmasta.
Sisältö
Mistä lasten ja nuorten mielenterveys ja päihteetön elämä rakentuvat? Mitkä ovat lasten ja nuorten yleisimmät päihteidenkäytön ja mielenterveyden häiriöt ja niihin kohdennetut tukimuodot? Millaisilla toimintatavoilla lasten ja nuorten mielenterveyttä ja päihteettömyyttä voidaan edistää ja miten niihin voidaan vaikuttaa? Millaisilla työtavoilla voit yhteisöpedagogina tukea lasten ja nuorten päihde- ja mielenterveyshaittojen ehkäisyä sekä muutostarvetta ja -valmiutta?
Opiskelumateriaali
Erkko & Hannukkala 2013: Mielenterveys voimaksi. Käsikirja nuorisotyön ammattilaisille. Suomen mielenterveysseura.
Kylmäkoski, Pylkkänen & Viitanen (toim.) 2010: Yhteisöllisiä näkökulmia nuorten ehkäisevään päihdetyöhön.
Maunu (2012): Ryyppäämällä ryhmäksi. Ehkäisevän päihdetyön karttalehtiä nuorten ja nuorten aikuisten juomiskulttuureihin.
Soikkeli, Salasuo, Puuronen & Piispa (2011): Se toimii sittenkin – kuinka päihdevalistuksesta saa selvää.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Lähiopetus koostuu luento-opetuksesta, vierailijakäynneistä sekä yhteistoiminnallisesta oppimisesta.
Opinjaksolla toteutetaan mahdollisesti työelämän kanssa yhteistyössä ehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön projekti.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi toteuttaa integroituna työelämään. Tämä edellyttää aiheen kannalta (päihde- ja mielenterveystyö) soveltuvaa ympäristöä. Asiasta sovitaan etukäteen vastuuopettajan kanssa.
Voit myös suorittaa kevään opintosi Juvenia Akatemiassa, jossa 4-6 hengen opiskelijatiimissä tartut nuorisokasvatuksen ajankohtaisiin teemoihin tarkastellen niitä nuorten päihteiden käytön ja mielenterveyden edistämisen näkökulmasta. Opiskeluusi laaditaan yksilöllinen ja täsmällinen opinnollistamissuunnitelma. Oppimiseesi saat ohjausta sekä Juvenian työntekijöiltä että oman koulutuksesi nimetyiltä työelämäopettajilta. Tarkempi infotilaisuus asiasta järjestetään 18.11.2019 klo 14-16 (A117).
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti verkkoympäristössä, josta löytyvät vaadittavat tehtävät ja materiaalia.
Opintojakson tunnuksen ja avaimen saat vastuuopettajalta.
Opiskelijan työmäärä
Noin 135 tuntia työskentelyä, joka koostuu vaihtoehdosta riippuen itsenäisestä työskentelystä, tiimityöskentelystä ja luonto-opetuksesta.
Työviikkopohjainen väylä: Noin 48 tuntia lähiopetusta + mahdollinen projektiviikko, 87 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointikriteerit, hyvä (3)
b. Osaat kriittisesti käyttää erilaista tietoa lasten- ja nuorten päihde- ja mielenterveystyössä. e. Osaat valita ja perustella käyttämiäsi päihde- ja mielenterveystyön tueksi tarkoitettuja erilaisia menetelmiä. f. Osaat toimia yhteisöpedagogina päihde- ja mielenterveystyön erilaisissa työtiimeissä ja käytännön toiminnassa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työviikkopohjainen väylä: arvioinnissa huomioidaan kirjalliset tehtävät sekä aktiivinen osallistuminen tiimityöskentelyyn ja projektin edistämiseen.
Työhön integroitu väylä: arviointi tapahtuu opettaja, työelämä, opiskelija(t) kolmikantana
Opintoja nopeuttava väylä: itsenäiset tehtävät opettajan arvioimana + itsearviointi
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaat käyttää asiantuntevasti päihde- ja mielenterveystyön käsitteitä eri tilanteissa.
Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti .
Osaat työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntija-tehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia.
Osaat arvioida toimintaasi pähde- ja mielenterveystyötä tehdessäsi.
Osaat soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.