Skip to main content

Intoxicant and mental health work (5 cr)

Code: YP00AA47-3005

General information


Enrollment
16.12.2019 - 10.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2020 - 30.04.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
Sari Miettinen
Teacher in charge
Sari Miettinen
Groups
YPMI17SP
Civic Activities and Youth Work, fulltime studies
Course
YP00AA47
No reservations found for realization YP00AA47-3005!

Objective

You know how to recognize the goals, activities and opportunities of preventive work relating to intoxicant use and mental health. You are able to describe and to search for information about children’s and young people’s mental health and intoxicant use. You know how to act as a youth worker in the service network of work with children’s and adolescents’ intoxicant use and mental health.

Content

What is children’s and young people’s mental health and intoxicant-free life based on? What are the most common disorders of children’s and young people’s intoxicant use and mental and the relating methods of aid? What kind of methods promote children’s and young people’s mental health and intoxicant free lifestyles and how can they be affected? With what kind of work practices can youth workers support the prevention of children’s and young people's intoxicant use and mental harm as well as their need and readiness for change?

Course material

Erkko & Hannukkala 2013: Mielenterveys voimaksi. Käsikirja nuorisotyön ammattilaisille. Suomen mielenterveysseura.
Kylmäkoski, Pylkkänen & Viitanen (toim.) 2010: Yhteisöllisiä näkökulmia nuorten ehkäisevään päihdetyöhön.
Maunu (2012): Ryyppäämällä ryhmäksi. Ehkäisevän päihdetyön karttalehtiä nuorten ja nuorten aikuisten juomiskulttuureihin.
Soikkeli, Salasuo, Puuronen & Piispa (2011): Se toimii sittenkin – kuinka päihdevalistuksesta saa selvää.

Study forms and methods

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Lähiopetus koostuu luento-opetuksesta, vierailijakäynneistä sekä yhteistoiminnallisesta oppimisesta.
Opinjaksolla toteutetaan mahdollisesti työelämän kanssa yhteistyössä ehkäisevän päihde- ja mielenterveystyön projekti.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakson voi toteuttaa integroituna työelämään. Tämä edellyttää aiheen kannalta (päihde- ja mielenterveystyö) soveltuvaa ympäristöä. Asiasta sovitaan etukäteen vastuuopettajan kanssa.
Voit myös suorittaa kevään opintosi Juvenia Akatemiassa, jossa 4-6 hengen opiskelijatiimissä tartut nuorisokasvatuksen ajankohtaisiin teemoihin tarkastellen niitä nuorten päihteiden käytön ja mielenterveyden edistämisen näkökulmasta. Opiskeluusi laaditaan yksilöllinen ja täsmällinen opinnollistamissuunnitelma. Oppimiseesi saat ohjausta sekä Juvenian työntekijöiltä että oman koulutuksesi nimetyiltä työelämäopettajilta. Tarkempi infotilaisuus asiasta järjestetään 18.11.2019 klo 14-16 (A117).

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti verkkoympäristössä, josta löytyvät vaadittavat tehtävät ja materiaalia.
Opintojakson tunnuksen ja avaimen saat vastuuopettajalta.

Student workload

Noin 135 tuntia työskentelyä, joka koostuu vaihtoehdosta riippuen itsenäisestä työskentelystä, tiimityöskentelystä ja luonto-opetuksesta.
Työviikkopohjainen väylä: Noin 48 tuntia lähiopetusta + mahdollinen projektiviikko, 87 tuntia itsenäistä työskentelyä.

Evaluation scale

1-5

Assessment criteria, good (3)

b. You know how to critically use a range of information on the intoxicant use and mental health of children and the youth. e. You are able to choose and justify the variety of methods used in the workwith intoxicant use and mental health.  f. You know how to act as a youth worker in different teams and practical activities of intoxicant use and mental health work.

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen väylä: arvioinnissa huomioidaan kirjalliset tehtävät sekä aktiivinen osallistuminen tiimityöskentelyyn ja projektin edistämiseen.
Työhön integroitu väylä: arviointi tapahtuu opettaja, työelämä, opiskelija(t) kolmikantana
Opintoja nopeuttava väylä: itsenäiset tehtävät opettajan arvioimana + itsearviointi

Assessment criteria, good (3-4)

Osaat käyttää asiantuntevasti päihde- ja mielenterveystyön käsitteitä eri tilanteissa.
Osaat arvioida käyttämiäsi tietolähteitä kriittisesti .
Osaat työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntija-tehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia.
Osaat arvioida toimintaasi pähde- ja mielenterveystyötä tehdessäsi.
Osaat soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Go back to top of page