Seikkailukasvatus ja kokemuksellinen oppiminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: YP00DU19-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 12.04.2021 - 25.04.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 30.08.2021 - 17.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
- Opettajat
- Tommi Pantzar
- Vastuuopettaja
- Tommi Pantzar
- Ryhmät
-
YPKV20KMYhteisöpedagogi, monimuotototeutus
- Opintojakso
- YP00DU19
Tavoitteet
Osaat perustella seikkailun kasvatuksellisia menetelmiä ja ohjaajan roolia kokemuksellisen oppimisen teoreettisesta viitekehyksestä.
Tunnistat seikkailukasvatuksen mahdollisuuksia yhteisöpedagogin työkentällä.
Tiedät seikkailutoiminnan turvallisuutta määrittelevät säädökset ja osaat soveltaa niitä oman ryhmänne tavoitteellisen seikkailun suunnittelussa ja toteutuksessa.
Sisältö
Millaiseen kasvatusfilosofiseen teoriapohjaan seikkailukasvatus tukeutuu?
Millaisia kasvatuksellisia mahdollisuuksia seikkailullinen ja elämyksellinen toiminta tarjoaa ja mitä se vaatii kasvattajalta?
Millaisia menetelmiä seikkailukasvatuksessa voidaan käyttää?
Miten seikkailutoimintaan liittyviä riskejä voidaan hallita?
Arviointi
Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä ja tekniikoita.
Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointi asteikolla 0-5.
Opiskelumateriaali
Lähiopetuksessa jaettava aineisto sekä virtuaalimateriaali Learnissa.
Seikkailukasvatuksen ennakkotehtävänä artikkeli: Pulkamo, H. 2007. Seikkailukasvatus ja elämyspedagogiikka nuorisotyössä: Vallan väline vai osallisuuden ja sosiaalisen vahvistamisen menetelmä. Teoksessa Hoikkala, T. & Sell, A. (toim.): Nuorisotyötä on tehtävä. Nuorisotutkimusseura. (496-520). Löytyy Learn-alustalta.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Monimuotototeutus Kouvolassa syyslukukausi 2021. Opintojaksoon kuuluu 1 maastopäivä (27.9) ja teoriapäivä (28.9.). Maastopäivä toteutetaan Repoveden kansallispuistossa. Teoriapäivä toteutetaan Teamsissa koronatilanteesta johtuen.
Näiden lähipäivien avulla menetelmän käytäntö ja teoria nivelletään yhteen. Ennakkotehtävä valmistelee maastopäivään ja lähiopetuksen jälkeisenä oppimistehtävänä perehdyt seikkailukasvatuksen teoriaan ja osoitat ymmärrystäsi mentelmän käytöstä yhteisöpedagogin työkentällä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa omaan työhön integroituina tehtävinä. Jos koet että voit niveltää seikkailukasvatusteeman työpaikallesi, ota yhteys vastuuopettajaan niin sovitaan millä tehtävillä saat opintojakson tavoitteet täytetyksi.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa kokonaan verkkoympäristössä, verkkoluentojen ja tehtävien avulla. Ohjeet itsenäiseen suoritukseen saat opettajalta, joka samalla linkittää sinut kurssin learn-alustalle. Verkkototeutukseen voi ilmoittautua joustavasti, mutta opintojakson arviointi suoritetaan ainoastaan joulu- ja toukokuussa. Ajoita siis opintosi tämä huomioiden.
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetusta noin 1op ja itsenäisen opiskelun osuus on 4op
Itsenäinen verkko-opiskelu jakaantuu verkkoluentoihin 1op ja valittuun seikkailukasvatuksen tai kokemuksellisen oppimisen teemaan syventymiseen, josta tuotetaan raportti 3op.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointi jakautuu:
Ennakkotehtävä (hyväksytty/hylätty)
Teoriatehtävä (loppuarvioinnin painoarvo 3/5)
Käytännön sovellus (loppuarvioinnin painoarvo 2/5)
Arviointikohteet:
Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä ja tekniikoita.
Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointi toteutetaan asteikolla 0-5.