Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdatLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: GE00FL60
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Tunnet sosiaalialan asiakas- ja palveluohjauksen tietoperustan.
Tunnistat asiakkaan yksilölliset tuen tarpeet asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohtina.
Tiedostat ennaltaehkäisevän työotteen ja varhaisen tuen merkityksen asiakas- ja palveluohjauksen taustalla.
Osaat tarkastella asiakas- ja palveluohjausta vuorovaikutuksessa rakentuvana suhteena ja reflektoida omaa työtapaasi.
Sisältö
Mitä on asiakas- ja palveluohjauksen tietoperusta ja miten sovellat sitä sosiaali- ja terveysalan eri toimintaympäristöissä?
Mitä tarkoittaa asiakkaan yksilölliset tuen tarpeet asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohtina?
Miten edistät ennaltaehkäisevän työotteen ja varhaisen tuen toteutumista asiakas- ja palveluohjauksen työskentelytilanteissa?
Millaista on asiakas- ja palveluohjaus vuorovaikutuksessa rakentuvana suhteena ja miten sovellat sitä vuorovaikutustilanteissa?
Miten reflektoit omaa työtapaasi erilaisissa asiakas- ja palveluohjauksen toimintaympäristöissä.
Arviointi
Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
d. toimia asiakkaiden ja verkostojen kanssa.
e. käyttää keskeisiä oman alan menetelmiä.
f. toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.