Palveluosaaminen matkailu- ja ravitsemisalallaLaajuus (5 op)
Tunnus: MR00DU41
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Osaat hahmottaa, mitä vieraanvaraisuudella tarkoitetaan.
Osaat hahmottaa asiakkaan palvelupolun.
Osaat tunnistaa palvelun laadun osatekijät ja laadun merkityksen asiakkaalle ja yrityksen menestymiselle.
Osaat käyttäytyä erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa huomioiden eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja heidän odotuksensa, mm. venäläiset asiakkaat.
Sisältö
Mistä vieraanvaraisuus muodostuu?
Mitkä ovat palvelun laadun osatekijät ja mistä laadukas palvelukokemus muodostuu?
Mikä on palvelun laadun merkitys asiakkaalle ja yritykselle?
Miten toimit erilaisissa palvelutilanteissa ja eri kulttuureista tulevien asiakkaiden kanssa?
Ilmoittautumisaika
14.08.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
28.10.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Hanna Ukkola
- Laura Pulkkinen
Vastuuopettaja
Laura Pulkkinen
Ryhmät
-
MRKT24SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
Tavoitteet
Osaat hahmottaa, mitä vieraanvaraisuudella tarkoitetaan.
Osaat hahmottaa asiakkaan palvelupolun.
Osaat tunnistaa palvelun laadun osatekijät ja laadun merkityksen asiakkaalle ja yrityksen menestymiselle.
Osaat käyttäytyä erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa huomioiden eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja heidän odotuksensa, mm. venäläiset asiakkaat.
Sisältö
Mistä vieraanvaraisuus muodostuu?
Mitkä ovat palvelun laadun osatekijät ja mistä laadukas palvelukokemus muodostuu?
Mikä on palvelun laadun merkitys asiakkaalle ja yritykselle?
Miten toimit erilaisissa palvelutilanteissa ja eri kulttuureista tulevien asiakkaiden kanssa?
Opiskelumateriaali
Opettajien opintojakson alussa ilmoittama materiaali.
Materiaali on pääosin learn alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
1. Työviikkopohjainen oppimisväylä verkossa
Opiskelijoille lähetetään sähköpostilla kirjautumisohjeet Learniin.. Opintojaksoon sisältyy opintojakson infon lisäksi teemoitettuja Teamstapaamisia, joiden luennot tallennetaan. Opintojakso on pääosin itsenäisesti verkossa suoritettava ja arvioitavia oppimistehtäviä , lisäksi opintoihin kuuluu yhteisöllistä kirjoittamista harjaannuttava tehtävä.
2. Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Opintoja voi tehdä omaan tahtiin ja siten nopeuttaa etenemistään
3. Työhön integroitu oppimisväylä
Sovi työpaikan tai hankkimasi yhteistyöyrityksen kanssa opintojakson opinnollistamisesta osaamistavoitteiden mukaisesti. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.Ota yhteys opintojakson opettajiin, jos haluat suorittaa opinnot työelämään integroituina.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtäviä voi kytkeä omaan mara-alan työpaikkaan tai hankkeeseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tehtävien aikataulutus ilmoitetaan opintojakson alkaessa.Opintojakaksolla ei ole tenttiä.
Opiskelijan työmäärä
Laajuus 5 op vastaa 135 h opiskelijan työtä.
Toteutuksen osien kuvaus
Palvelun laatu ja vieraanvaraisuus 3 op
Palvelupolku 1 op
Eri kulttuureista tulevat asiakkaat 1 op
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osaa
Arvoitavat tehtävät, keskustelutehtävät hyväksytty/hylätty , yhteisölline kirjoittaminen
a. käyttää johdonmukaisesti toimialaa kuvaavia käsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa alan tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa.
f. toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti
Tarkempi arviointi painopisteineen ilmoitetaan opintojakson alussa Learn alustalla.
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 14.01.2024
Ajoitus
04.03.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Hanna Ukkola
- Laura Pulkkinen
Vastuuopettaja
Hanna Ukkola
Ryhmät
-
MRMI24KVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
Tavoitteet
Osaat hahmottaa, mitä vieraanvaraisuudella tarkoitetaan.
Osaat hahmottaa asiakkaan palvelupolun.
Osaat tunnistaa palvelun laadun osatekijät ja laadun merkityksen asiakkaalle ja yrityksen menestymiselle.
Osaat käyttäytyä erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa huomioiden eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja heidän odotuksensa, mm. venäläiset asiakkaat.
Sisältö
Mistä vieraanvaraisuus muodostuu?
Mitkä ovat palvelun laadun osatekijät ja mistä laadukas palvelukokemus muodostuu?
Mikä on palvelun laadun merkitys asiakkaalle ja yritykselle?
Miten toimit erilaisissa palvelutilanteissa ja eri kulttuureista tulevien asiakkaiden kanssa?
Opiskelumateriaali
Opettajien opintojakson alussa ilmoittama materiaali.
Materiaali on pääosin learn alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
1. Työviikkopohjainen oppimisväylä verkossa
Opiskelijoille lähetetään sähköpostilla kirjautumisohjeet Learniin.. Opintojaksoon sisältyy opintojakson infon lisäksi teemoitettuja Teamstapaamisia, joiden luennot tallennetaan. Opintojakso on pääosin itsenäisesti verkossa suoritettava ja arvioitavia oppimistehtäviä , lisäksi opintoihin kuuluu yhteisöllistä kirjoittamista harjaannuttava tehtävä.
2. Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Opintoja voi tehdä omaan tahtiin ja siten nopeuttaa etenemistään
3. Työhön integroitu oppimisväylä
Sovi työpaikan tai hankkimasi yhteistyöyrityksen kanssa opintojakson opinnollistamisesta osaamistavoitteiden mukaisesti. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.Ota yhteys opintojakson opettajiin, jos haluat suorittaa opinnot työelämään integroituina.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtäviä voi kytkeä omaan mara-alan työpaikkaan tai hankkeeseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tehtävien aikataulutus ilmoitetaan opintojakson alkaessa.Opintojakaksolla ei ole tenttiä
Opiskelijan työmäärä
Laajuus 5 op vastaa 135 h opiskelijan työtä
Toteutuksen osien kuvaus
Palvelun laatu ja vieraanvaraisuus 3 op
Palvelupolku 1 op
Eri kulttuureista tulevat asiakkaat 1 op
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osaa
Arvoitavat tehtävät, keskustelutehtävät hyväksytty/hylätty , yhteisölline kirjoittaminen
a. käyttää johdonmukaisesti toimialaa kuvaavia käsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa alan tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa.
f. toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti
Tarkempi arviointi painopisteineen ilmoitetaan opintojakson alussa Learn alustalla.
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
29.10.2023 - 24.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Hanna Ukkola
- Laura Pulkkinen
Vastuuopettaja
Hanna Ukkola
Ryhmät
-
MRKT23SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
Tavoitteet
Osaat hahmottaa, mitä vieraanvaraisuudella tarkoitetaan.
Osaat hahmottaa asiakkaan palvelupolun.
Osaat tunnistaa palvelun laadun osatekijät ja laadun merkityksen asiakkaalle ja yrityksen menestymiselle.
Osaat käyttäytyä erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa huomioiden eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja heidän odotuksensa, mm. venäläiset asiakkaat.
Sisältö
Mistä vieraanvaraisuus muodostuu?
Mitkä ovat palvelun laadun osatekijät ja mistä laadukas palvelukokemus muodostuu?
Mikä on palvelun laadun merkitys asiakkaalle ja yritykselle?
Miten toimit erilaisissa palvelutilanteissa ja eri kulttuureista tulevien asiakkaiden kanssa?
Opiskelumateriaali
Opettajien opintojakson alussa ilmoittama materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Itsenäisesti verkossa suoritettava opintojakso, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä ja muutama Teams-luento.
Opintojaksolla sovelletaan seuraavia oppimisväyliä:
1. Työviikkopohjainen oppimisväylä
2. Opintoja nopeuttava oppimisväylä
3. Työhön integroitu oppimisväylä
Kaikki oppimisväylät sovitaan opettajan kanssa opintojakson alkaessa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtäviä voi kytkeä omaan mara-alan työpaikkaan tai hankkeeseen.
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti toimialaa kuvaavia käsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa alan tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa.
f. toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti
Tarkempi numeraalinen arviointi painopisteineen ilmoitetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Hanna Ukkola
- Laura Pulkkinen
Vastuuopettaja
Hanna Ukkola
Ryhmät
-
MRMI22SPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat hahmottaa, mitä vieraanvaraisuudella tarkoitetaan.
Osaat hahmottaa asiakkaan palvelupolun.
Osaat tunnistaa palvelun laadun osatekijät ja laadun merkityksen asiakkaalle ja yrityksen menestymiselle.
Osaat käyttäytyä erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa huomioiden eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja heidän odotuksensa, mm. venäläiset asiakkaat.
Sisältö
Mistä vieraanvaraisuus muodostuu?
Mitkä ovat palvelun laadun osatekijät ja mistä laadukas palvelukokemus muodostuu?
Mikä on palvelun laadun merkitys asiakkaalle ja yritykselle?
Miten toimit erilaisissa palvelutilanteissa ja eri kulttuureista tulevien asiakkaiden kanssa?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali löytyy Learn oppimisalustalta.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä
Osallistut työjärjestyksen mukaisesti opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja oppimistehtävien mukaan.Opintojaksolla tutustutaan monipuolisesti toimialaan.
Lähiopetustunneilla on luentoja, tehtäviä, vierailevia luennoitsijoita ja toimipaikkavierailuja. Oppimistehtävänä syvennetään osaamista toimialalasta ja opitaan tiimityötaitoja.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Itsenäinen suoritustapa verkkototeutuksena , itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät ja itsenäinen aiheeseen tutustuminen. Oppimistehtävät ovat samat kuin työviikkopohjaisessa toteutuksessa.
Työhön integroitu oppimisväylä
Jos työssäsi on opintojakson sisältöjä vastaavia aihealueita, voit suorittaa opintojakson työpaikallasi joko kokonaan tai osittain. Työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin siten, että hallitset ne teoriassa ja käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus ja muoto määräytyvät opintojakson oppimistavoitteiden mukaan. Sovitaan yhdessä opettajan kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtäviä voi kytkeä omaan mara-alan työpaikkaan tai hankkeeseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tehtävien palautusajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti toimialaa kuvaavia käsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa alan tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa.
f. toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti
Tarkempi numeraalinen arviointi painopisteineen ilmoitetaan opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
02.01.2023 - 15.01.2023
Ajoitus
06.03.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Hanna Pajari-Seppänen
- Hanna Ukkola
Ryhmät
-
MRMI23KVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
Tavoitteet
Osaat hahmottaa, mitä vieraanvaraisuudella tarkoitetaan.
Osaat hahmottaa asiakkaan palvelupolun.
Osaat tunnistaa palvelun laadun osatekijät ja laadun merkityksen asiakkaalle ja yrityksen menestymiselle.
Osaat käyttäytyä erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa huomioiden eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja heidän odotuksensa, mm. venäläiset asiakkaat.
Sisältö
Mistä vieraanvaraisuus muodostuu?
Mitkä ovat palvelun laadun osatekijät ja mistä laadukas palvelukokemus muodostuu?
Mikä on palvelun laadun merkitys asiakkaalle ja yritykselle?
Miten toimit erilaisissa palvelutilanteissa ja eri kulttuureista tulevien asiakkaiden kanssa?
Opiskelumateriaali
Opettajien opintojakson alussa ilmoittama materiaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Itsenäisesti verkossa suoritettava opintojakso, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä ja muutama Teams-luento.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: keskustele ja suunnittele opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta.
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajan kanssa
Kaikki oppimisväylät sovitaan opettajan kanssa opintojakson alkaessa
TKI ja työelämäyhteistyö
Ohjaustunnilla asiantuntijaluento orientoimassa aiheeseen.
Opintojakson oppimistehtäviä voi kytkeä omaan mara-alan työpaikkaan tai hankkeeseen.
Opiskelijan työmäärä
135 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan oppimistehtävien perusteella.
Ilmoittautumisaika
22.08.2022 - 28.08.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 18.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Laura Pulkkinen
Vastuuopettaja
Laura Pulkkinen
Ryhmät
-
MRMI22SPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
-
MRKT22SVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
Tavoitteet
Osaat hahmottaa, mitä vieraanvaraisuudella tarkoitetaan.
Osaat hahmottaa asiakkaan palvelupolun.
Osaat tunnistaa palvelun laadun osatekijät ja laadun merkityksen asiakkaalle ja yrityksen menestymiselle.
Osaat käyttäytyä erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa huomioiden eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja heidän odotuksensa, mm. venäläiset asiakkaat.
Sisältö
Mistä vieraanvaraisuus muodostuu?
Mitkä ovat palvelun laadun osatekijät ja mistä laadukas palvelukokemus muodostuu?
Mikä on palvelun laadun merkitys asiakkaalle ja yritykselle?
Miten toimit erilaisissa palvelutilanteissa ja eri kulttuureista tulevien asiakkaiden kanssa?
Opiskelumateriaali
Opettajien opintojakson alussa ilmoittama materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Itsenäinen suoritustapa verkkototeutuksena, itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät ja itsenäinen aiheeseen tutustuminen. Opintojakso käynnistyy infoluennolla verkossa.
Opiskelijan työmäärä
135 h
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla on neljä erilaista arvioitavaa oppimistehtävää seuraavista aihealueista:
- palvelun laadun osatekijät
- asiakkaan palvelupolku
- tilannekohtainen käyttäytyminen asiakaspalvelussa
- eri kulttuureista tulevat asiakkaat.
Eri oppimistehtävien arviointien painotukset sovitaan opintojakson alkaessa. Arviointiasteikko on 1-5.
Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 16.01.2022
Ajoitus
07.03.2022 - 01.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
E-kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
- Tuula Höglund
- Laura Pulkkinen
Vastuuopettaja
Tuula Höglund
Ryhmät
-
MRMI22KVMatkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
Tavoitteet
Osaat hahmottaa, mitä vieraanvaraisuudella tarkoitetaan.
Osaat hahmottaa asiakkaan palvelupolun.
Osaat tunnistaa palvelun laadun osatekijät ja laadun merkityksen asiakkaalle ja yrityksen menestymiselle.
Osaat käyttäytyä erilaisissa asiakaspalvelutilanteissa huomioiden eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja heidän odotuksensa, mm. venäläiset asiakkaat.
Sisältö
Mistä vieraanvaraisuus muodostuu?
Mitkä ovat palvelun laadun osatekijät ja mistä laadukas palvelukokemus muodostuu?
Mikä on palvelun laadun merkitys asiakkaalle ja yritykselle?
Miten toimit erilaisissa palvelutilanteissa ja eri kulttuureista tulevien asiakkaiden kanssa?
Opiskelumateriaali
Opettajien opintojakson alussa ilmoittama materiaali
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Itsenäinen suoritustapa verkkototeutuksena, itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät ja itsenäinen aiheeseen tutustuminen. Opintojakso käynnistyy Teamsissä infoluennolla.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla on neljä erilaista arvioitavaa oppimistehtävää seuraavista aihealueista:
- palvelun laadun osatekijät
- asiakkaan palvelupolku
- tilannekohtainen käyttäytyminen asiakaspalvelussa
- eri kulttuureista tulevat asiakkaat.
Eri oppimistehtävien arviointien painotukset sovitaan opintojakson alkaessa. Arviointiasteikko on 1-5.