Siirry suoraan sisältöön

Digi osana matkailu- ja ravitsemisalan palvelutuotantoaLaajuus (5 op)

Tunnus: MR00DU67

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Osaat tunnistaa teknologioiden mahdollisuuksia ja haasteita palvelutuotannossa.
Osaat kuvata ja valita erilaisiin palveluympäristöihin sopivia digitaalisia ratkaisuja.
Osaat selvittää digitaalisen palveluratkaisun vaikutuksia kustannuksiin, palvelun laatuun, käytettävyyteen ja asiakaskokemukseen.
Osaat suunnitella ja toteuttaa matkailu- ja ravitsemisalaan liittyvän kehittämistehtävän, jossa hyödynnät digiteknologiaa.

Sisältö

Millaisia digitaalisia ratkaisuja voit käyttää osana matkailu- ja ravitsemisalan palvelutuotantoa?
Miten digitaaliset työkalut ja ratkaisut voivat parantaa palvelutuotannon kilpailukykyä?
Miten voidaan selvittää digitaalisten ratkaisujen vaikutusta palvelun laatuun käytettävyyteen ja asiakaskokemukseen, kustannuksiin?
Opintojaksoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti (3 op)

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Englanti
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Natalia Kushcheva
Vastuuopettaja

Natalia Kushcheva

Ryhmät
  • MRMI22KV
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
  • MRMI22SP
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
  • MRKT22SV
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus

Tavoitteet

Osaat tunnistaa teknologioiden mahdollisuuksia ja haasteita palvelutuotannossa.
Osaat kuvata ja valita erilaisiin palveluympäristöihin sopivia digitaalisia ratkaisuja.
Osaat selvittää digitaalisen palveluratkaisun vaikutuksia kustannuksiin, palvelun laatuun, käytettävyyteen ja asiakaskokemukseen.
Osaat suunnitella ja toteuttaa matkailu- ja ravitsemisalaan liittyvän kehittämistehtävän, jossa hyödynnät digiteknologiaa.

Sisältö

Millaisia digitaalisia ratkaisuja voit käyttää osana matkailu- ja ravitsemisalan palvelutuotantoa?
Miten digitaaliset työkalut ja ratkaisut voivat parantaa palvelutuotannon kilpailukykyä?
Miten voidaan selvittää digitaalisten ratkaisujen vaikutusta palvelun laatuun käytettävyyteen ja asiakaskokemukseen, kustannuksiin?
Opintojaksoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti (3 op)

Opiskelumateriaali

Learnissä oleva materiaali.
Kurssisivulla on kurssitietoja sekä PDF- tai verkkoartikkeleita ja oppikirjoja.

Yksilölliset oppimisväylät

Aikataulun mukaan perehdytysluento, teemaluennot, projektityöt, digitaalinen opiskelukokemus (lounas tai vastaava).
Kurssi sisältää tentin, analysointitehtävän, pienen käytännön projektin tapausyrityksen tai organisaation kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssitehtävissä on suositeltavaa käyttää tai suorittaa TKI: n liittyviä tapauksia ja esimerkkejä työympäristöstä.

Tentit ja muut määräajat

Kurssi sisältää aikataulutettuja tehtäviä, jotka tulee suorittaa tiettyyn määräaikaan mennessä. Kunkin tehtävän määräajat ilmoitetaan kurssin alussa Opi -sivun kurssisivulla Learnissä.
Tehtävät voidaan tehdä suomeksi.

Kansainvälinen yhteistyö

Kurssilla on paljon linkkejä kansainvälisen liiketoiminnan tapauksiin, esimerkkejä ja niihin liittyvää materiaalia.

Opiskelijan työmäärä

Kurssi on 5 op. 1 op tarkoittaa noin 27 tuntia opiskelijatyötä, joka liittyy kurssimateriaalin opiskeluun, kurssitehtävien suorittamiseen ja ryhmän jäsenenä toimimiseen.

Toteutuksen osien kuvaus

Tällä kurssilla käymme läpi seuraavat teemat:
- Digitaaliset ratkaisut majoitusliiketoiminnassa
- Virtuaalimatkailu ja virtuaalisuus majoitusliiketoiminnassa
- Pelillistäminen osana palvelutuotantoa
- Digitaalinen asiakaspolku
- Asiakastyytyväisyyden huomioiminen

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osaa
käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti.
työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia.
arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa.
valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan.
edistää tiimin tavoitteellista toimintaa.
soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 18.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Englanti
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Marjut Kasper
  • Natalia Kushcheva
Vastuuopettaja

Marjut Kasper

Ryhmät
  • MRKT21SV
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
  • VOMITO23S
    Matkailu, vaihto-opiskelijat
  • MRMI21KV
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
  • VOMIIB23S
    International Business, vaihto-opiskelijat
  • MRMI21SV
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
  • MRMI21SP
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat tunnistaa teknologioiden mahdollisuuksia ja haasteita palvelutuotannossa.
Osaat kuvata ja valita erilaisiin palveluympäristöihin sopivia digitaalisia ratkaisuja.
Osaat selvittää digitaalisen palveluratkaisun vaikutuksia kustannuksiin, palvelun laatuun, käytettävyyteen ja asiakaskokemukseen.
Osaat suunnitella ja toteuttaa matkailu- ja ravitsemisalaan liittyvän kehittämistehtävän, jossa hyödynnät digiteknologiaa.

Sisältö

Millaisia digitaalisia ratkaisuja voit käyttää osana matkailu- ja ravitsemisalan palvelutuotantoa?
Miten digitaaliset työkalut ja ratkaisut voivat parantaa palvelutuotannon kilpailukykyä?
Miten voidaan selvittää digitaalisten ratkaisujen vaikutusta palvelun laatuun käytettävyyteen ja asiakaskokemukseen, kustannuksiin?
Opintojaksoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti (3 op)

Opiskelumateriaali

Learnissä oleva materiaali

Yksilölliset oppimisväylät

Lukujärjestyksen mukaisesti aloitusinfo, teemaluennot, projektityö, virtuaalivierailu

Opintojaksojen teemoina:
1. Digitaalinen asiakaspolku
2. Digitaaliset ratkaisut osana palvelutuotantoa
3.Virtuaalisuus ja virtuaalimatkailu
4. Pelillisyys ja pelit osana palvelutuotantoa

Opintojaksossa tentti, analysointitehtävä sekä käytännön projekti (Thing Link, Seppo, VR tai AR-kokeilu)

TKI ja työelämäyhteistyö

*

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osaa
käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa.
arvioida käyttämiään tietolähteitä kriittisesti.
työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia.
arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa.
valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat ja perustella valinnan.
edistää tiimin tavoitteellista toimintaa.
soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa.

Ilmoittautumisaika

22.08.2022 - 28.08.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 18.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus
Opettaja
  • Marjut Kasper
  • Natalia Kushcheva
Vastuuopettaja

Marjut Kasper

Ryhmät
  • MRMI20SP
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
  • MRKT20SV
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus
  • MRMI22SD
    Double Degree Matkailu- ja palveluliiketoiminta
  • MRMI20KP
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
  • MRMI20SV
    Matkailu- ja palveluliiketoiminta, verkkototeutus

Tavoitteet

Osaat tunnistaa teknologioiden mahdollisuuksia ja haasteita palvelutuotannossa.
Osaat kuvata ja valita erilaisiin palveluympäristöihin sopivia digitaalisia ratkaisuja.
Osaat selvittää digitaalisen palveluratkaisun vaikutuksia kustannuksiin, palvelun laatuun, käytettävyyteen ja asiakaskokemukseen.
Osaat suunnitella ja toteuttaa matkailu- ja ravitsemisalaan liittyvän kehittämistehtävän, jossa hyödynnät digiteknologiaa.

Sisältö

Millaisia digitaalisia ratkaisuja voit käyttää osana matkailu- ja ravitsemisalan palvelutuotantoa?
Miten digitaaliset työkalut ja ratkaisut voivat parantaa palvelutuotannon kilpailukykyä?
Miten voidaan selvittää digitaalisten ratkaisujen vaikutusta palvelun laatuun käytettävyyteen ja asiakaskokemukseen, kustannuksiin?
Opintojaksoon liittyy käytännönläheinen työelämäprojekti (3 op)

Arviointiasteikko

1-5