Skip to main content

Customer knowhow in hospitality businessLaajuus (5 cr)

Code: MR00DU40

Credits

5 op

Objective

You can identify the basics and changes in customer behavior.
You can also identify the impact of trends in the field and recognise the meaning of customer understanding in hospitality business.

Content

What factors influence customer behavior and changes in it?
What is the impact of trends in hospitality business?
What are customer processes and customer experiences and their meaning in customership?
How can knowledge of customership be made use of in business and in adding value?

Enrollment

14.08.2024 - 08.09.2024

Timing

28.10.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
  • Sini Laukkanen
Teacher in charge

Sini Laukkanen

Groups
  • MRKT24SV
    Tourism and service business, online studies

Objective

You can identify the basics and changes in customer behavior.
You can also identify the impact of trends in the field and recognise the meaning of customer understanding in hospitality business.

Content

What factors influence customer behavior and changes in it?
What is the impact of trends in hospitality business?
What are customer processes and customer experiences and their meaning in customership?
How can knowledge of customership be made use of in business and in adding value?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali
Suomeksi
Kirjat:

Erikson, T. & Heikkilä, R. 2018. Idiootit ympärilläni: Kuinka ymmärtää muita ja itseään. [Jyväskylä]: Atena. (myös e-kirjana)

Ahvenainen, P., Gylling J. & Leino S. 2017. Viiden tähden asiakaskokemus: Tee asiakkaistasi faneja. Helsinki: Kauppakamari. (myös e-kirjana)

Löytänä J. & Kortesuo K. 2011. Asiakaskokemus. Palvelubisneksestä kokemusbisnekseen. Talentum. (myös e-kirjana)

Hiltunen Elina. 2017. Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa. Trendit ja ilmiöt. Docendo. (e-kirja)

Muut opiskelumateriaalit ovat käytettävissä Learnissa

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen väylä sisältää aloitusinfon, teemanmukaisia verkkotapaamisia sekä itsenäisiä oppimistehtäviä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Omaan työpaikkaan tai MaRa-alaan kytkeytyvä asiakasprofiilitehtävä.

Opiskelijan työmäärä

135h opiskelijan työtä

Evaluation scale

1-5

Enrollment

08.01.2024 - 14.01.2024

Timing

04.03.2024 - 30.04.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
  • Laura Pulkkinen
  • Sini Laukkanen
Teacher in charge

Laura Pulkkinen

Groups
  • MRMI24KV
    Tourism and Service Business, online studies

Objective

You can identify the basics and changes in customer behavior.
You can also identify the impact of trends in the field and recognise the meaning of customer understanding in hospitality business.

Content

What factors influence customer behavior and changes in it?
What is the impact of trends in hospitality business?
What are customer processes and customer experiences and their meaning in customership?
How can knowledge of customership be made use of in business and in adding value?

Opiskelumateriaali

Ahvenainen, P., Gylling J. & Leino S. 2017. Viiden tähden asiakaskokemus: Tee asiakkaistasi faneja. Helsinki: Kauppakamari. (myös e-kirjana)

Löytänä J. & Kortesuo K. 2011. Asiakaskokemus. Palvelubisneksestä kokemusbisnekseen. Talentum. (myös e-kirjana)
Hänti, S. 2021. Asiakkaista ansaintaan: Asiakaskeskeinen liiketoimintamalli. Helsinki: Alma Talent. (e-kirja)

Hiltunen Elina. 2017. Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa. Trendit ja ilmiöt. Docendo. (e-kirja)

Yksilölliset oppimisväylät

Itsenäisesti verkossa suoritettava opintojakso, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä:



Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet restonomin ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ko. ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajan kanssa

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtäviä voi kytkeä omaan mara-alan työpaikkaan tai hankkeeseen.

Tentit ja muut määräajat

Oppimistehtävät tulee palauttaa niille määrättyihin palautuspäiviin mennessä. Opintojaksolla on kirjatentti.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

1-5

Enrollment

21.08.2023 - 01.09.2023

Timing

30.10.2023 - 24.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
  • Laura Pulkkinen
Groups
  • MRKT23SV
    Tourism and service business, online studies

Objective

You can identify the basics and changes in customer behavior.
You can also identify the impact of trends in the field and recognise the meaning of customer understanding in hospitality business.

Content

What factors influence customer behavior and changes in it?
What is the impact of trends in hospitality business?
What are customer processes and customer experiences and their meaning in customership?
How can knowledge of customership be made use of in business and in adding value?

Opiskelumateriaali

Ahvenainen, P., Gylling J. & Leino S. 2017. Viiden tähden asiakaskokemus: Tee asiakkaistasi faneja. Helsinki: Kauppakamari. (myös e-kirjana)

Löytänä J. & Kortesuo K. 2011. Asiakaskokemus. Palvelubisneksestä kokemusbisnekseen. Talentum. (myös e-kirjana)

Hiltunen Elina. 2017. Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa. Trendit ja ilmiöt. Docendo. (e-kirja)

Hänti, S. 2021. Asiakkaista ansaintaan: Asiakaskeskeinen liiketoimintamalli. Helsinki: Alma Talent. (e-kirja)

Yksilölliset oppimisväylät

Itsenäisesti verkossa suoritettava opintojakso, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä.

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet restonomin ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ko. ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajan kanssa

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtäviä voi kytkeä omaan mara-alan työpaikkaan tai hankkeeseen.

Tentit ja muut määräajat

Oppimistehtävät tulee palauttaa niille määrättyihin palautuspäiviin mennessä. Ei tenttiä.

Opiskelijan työmäärä

135 h

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan oppimistehtävien perusteella.

Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

04.09.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
  • Laura Pulkkinen
Teacher in charge

Hanna Pajari-Seppänen

Groups
  • MRMI22SP
    Tourism and Service Business, full-time studies

Objective

You can identify the basics and changes in customer behavior.
You can also identify the impact of trends in the field and recognise the meaning of customer understanding in hospitality business.

Content

What factors influence customer behavior and changes in it?
What is the impact of trends in hospitality business?
What are customer processes and customer experiences and their meaning in customership?
How can knowledge of customership be made use of in business and in adding value?

Opiskelumateriaali

Kirjat:

Erikson, T. & Heikkilä, R. 2018. Idiootit ympärilläni: Kuinka ymmärtää muita ja itseään. [Jyväskylä]: Atena. (myös e-kirjana)

Ahvenainen, P., Gylling J. & Leino S. 2017. Viiden tähden asiakaskokemus: Tee asiakkaistasi faneja. Helsinki: Kauppakamari. (myös e-kirjana)

Löytänä J. & Kortesuo K. 2011. Asiakaskokemus. Palvelubisneksestä kokemusbisnekseen. Talentum. (myös e-kirjana)

Hiltunen Elina. 2017. Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa. Trendit ja ilmiöt. Docendo. (e-kirja)

Muut opiskelumateriaalit ovat käytettävissä Learnissa

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Työhön integroidussa väylässä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Juttele tästä vaihtoehdosta opettajan kanssa heti opintojakson alettua.
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona voit tehdä opintojakson verkkoryhmän mukana.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla vieraillaan Sodan ja rauhan keskus Muistissa.
Järjestetään opiskelijavetoinen paneelikeskustelu työelämän edustajille.
Tehdään Xamk RestoLabille AR/VR-tekniikkaa hyödyntäen pelillinen kokonaisuus ryhmätyönä.

Tentit ja muut määräajat

Ei tenttiä.

Opiskelijan työmäärä

135 h

Further information

Opintojaksolla tehdään pari- ja ryhmätöitä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan tehtävien perusteella. Kaikkien tehtävien (tunti-, ryhmä-, pari- ja yksilötehtävät) tekeminen on edellytys opintojakson suorittamiselle.

Enrollment

02.01.2023 - 15.01.2023

Timing

06.03.2023 - 30.04.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
  • Hanna Pajari-Seppänen
Teacher in charge

Hanna Pajari-Seppänen

Groups
  • MRMI23KV
    Tourism and Service Business, online studies

Objective

You can identify the basics and changes in customer behavior.
You can also identify the impact of trends in the field and recognise the meaning of customer understanding in hospitality business.

Content

What factors influence customer behavior and changes in it?
What is the impact of trends in hospitality business?
What are customer processes and customer experiences and their meaning in customership?
How can knowledge of customership be made use of in business and in adding value?

Opiskelumateriaali

Bergström, Seija & Leppänen, Arja 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. 16. Painos. Edita Publishing Oy, Helsinki. (e-kirja)

Ahvenainen, P., Gylling J. & Leino S. 2017. Viiden tähden asiakaskokemus: Tee asiakkaistasi faneja. Helsinki: Kauppakamari. (myös e-kirjana)

Löytänä J. & Kortesuo K. 2011. Asiakaskokemus. Palvelubisneksestä kokemusbisnekseen. Talentum. (myös e-kirjana)

Hiltunen Elina. 2017. Mitä tulevaisuuden asiakas haluaa. Trendit ja ilmiöt. Docendo. (e-kirja)

Yksilölliset oppimisväylät

Itsenäisesti verkossa suoritettava opintojakso, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä.

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet restonomin ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ko. ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajan kanssa

Kaikki oppimisväylät sovitaan opettajan kanssa opintojakson alkaessa

Tentit ja muut määräajat

Oppimistehtävät tulee palauttaa niille määrättyihin palautuspäiviin mennessä. Ei tenttiä.

Opiskelijan työmäärä

135 h

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan oppimistehtävien perusteella.

Enrollment

22.08.2022 - 28.08.2022

Timing

25.10.2022 - 18.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
  • Hanna Pajari-Seppänen
  • Laura Pulkkinen
Teacher in charge

Hanna Pajari-Seppänen

Groups
  • MRMI22SP
    Tourism and Service Business, full-time studies
  • MRKT22SV
    Tourism and service business, online studies

Objective

You can identify the basics and changes in customer behavior.
You can also identify the impact of trends in the field and recognise the meaning of customer understanding in hospitality business.

Content

What factors influence customer behavior and changes in it?
What is the impact of trends in hospitality business?
What are customer processes and customer experiences and their meaning in customership?
How can knowledge of customership be made use of in business and in adding value?

Opiskelumateriaali

Suurin osa materiaaleista ja materiaalilinkeistä löytyy Learnista

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Opintojaksoon kuuluu kolme lukujärjestykseen merkittyä verkkotapaamista. Ensimmäinen tapaaminen on opintojen info- ja orientaatio, joka tallennetaan. Kaksi muuta tapaamista ovat luonteeltaan tehtäviin orientoivia ohjaustapaamisia, jotka ovat vapaaehtoisia ja joita ei tallenneta.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit sopia nopeutetusta suoritustavasta opettajan kanssa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet restonomin ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Ole yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovi opinnollistamisesta. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

Tentit ja muut määräajat

Osallistuminen webinaareihin lukujärjestyksen mukaisesti on vapaaehtoista.

Tehtävät on palautettava niille annetussa aikataulussa.

Opiskelijan työmäärä

135h

Further information

Verkkovälitteinen opetus.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan tehtävien perusteella. Tehtäviä on kolme, joista yksi ryhmässä toteutettava tehtävä.

Enrollment

03.01.2022 - 16.01.2022

Timing

07.03.2022 - 01.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
  • Hanna Pajari-Seppänen
  • Kirsi Kuusisto
Teacher in charge

Hanna Pajari-Seppänen

Groups
  • MRMI22KV
    Tourism and Service Business, online studies

Objective

You can identify the basics and changes in customer behavior.
You can also identify the impact of trends in the field and recognise the meaning of customer understanding in hospitality business.

Content

What factors influence customer behavior and changes in it?
What is the impact of trends in hospitality business?
What are customer processes and customer experiences and their meaning in customership?
How can knowledge of customership be made use of in business and in adding value?

Opiskelumateriaali

Opintojakson materiaalina on Learn alustan materiaali, sekä muu itsenäisesti etsitty materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso opiskellaan itsenäisesti verkkototeutuksena.

Opintojakso sisältää neljä Teams-luentoa. Aloitusluento tallennetaan ja se on katsottavissa myöhemmin Learn -alustan linkin kautta.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit sopia nopeutetusta suoritustavasta opettajan kanssa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet restonomin ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Ole yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovi opinnollistamisesta. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtävät on mahdollista integroida työelämään.
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä Virtuaalinen työnopastus- ja perehdyttäminen -hankkeen kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla tehdään kolme oppimistehtävää. Tehtävät esitellään Learn-alustalla.

Orientoiva tehtävä tehdään ennen aloitusluentoa Learn-alustalla. Learn-alusta aukeaa 7.3.2022.

Oppimistehtävät tulee palauttaa niille määrättyihin palautuspäiviin mennessä.

Opiskelijan työmäärä

135h

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakso arvioidaan oppimistehtävien perusteella.