Evidence-based practice and health information managementLaajuus (5 cr)
Code: AH00DJ66
Credits
5 op
Objective
• You understand the role of the nursing management in the development and promote of evidence based practice.
• You are able to examine the factors inhibiting the development of evidence based practice.
• You are able to implement evidence based practice.
• You are able to ensure evidence based practice.
• You are able to assess the implementation and results of evidence based practice.
Content
• What is the role of the nursing manager in development and promoting of evidence practice?
• What are the factors inhibiting the development of evidence based practice?
• How do you implement evidence based practice?
• How do you assess the implementation and results of evidence based practice?
• How do you use information in decision making and management?
Enrollment
14.08.2024 - 08.09.2024
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Department of Health Care and Emergency Care
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Acute Care
Teachers
- Katri Rissanen
Teacher in charge
Katri Rissanen
Groups
-
AHKT24SYAcute care, master studies
Objective
• You understand the role of the nursing management in the development and promote of evidence based practice.
• You are able to examine the factors inhibiting the development of evidence based practice.
• You are able to implement evidence based practice.
• You are able to ensure evidence based practice.
• You are able to assess the implementation and results of evidence based practice.
Content
• What is the role of the nursing manager in development and promoting of evidence practice?
• What are the factors inhibiting the development of evidence based practice?
• How do you implement evidence based practice?
• How do you assess the implementation and results of evidence based practice?
• How do you use information in decision making and management?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali muodostuu luentomateriaalista ja muista Learn-oppimisympäristön materiaaleista.
Lähteitä, mitä voi hyödyntää opintojaksolla itsenäisesti:
- Korhonen A, Jylhä V, Korhonen T, Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Saksa: Skhole Oy
- Holopainen A, Junttila K, Jylhä V, Korhonen A, Seppänen S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Helsinki: Fioca Oy.
- Craig Jv, Smyth RL. 2012. The Evidence-Based Practice Manual for Nurses. China: Elsevier.
- Melnyk BM & Fineout-Overholt E. 2011. Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare. A Guide to Best Practice. China. Wlters Kluwer Health.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojaksoa rytmittää lukujärjestyksestä löytyvät yhteiset tapaamiset, tehtävät ja seminaari. Opintojakson tapaamisissa käymme läpi teoriaa ja harjoittelemme tehtävien tekoon tarvittavia taitoja. Vastuu opiskelusta on oppijalla itsellään.
TKI ja työelämäyhteistyö
Toteutuksen tehtävä toteutetaan mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä opiskelijan työyksikön kanssa.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Lähiopetus lukujärjestyksessä
Assessment criteria, approved/failed
Osaat:
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueeltasi
d. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Tieteellinen tiedonhaku ja näyttöön perustuva tieto- videoesitys ja vertaisarviointi.
Näyttöön perustuva johtaminen -paneelikeskustelu.
Arviointikriteerit learnissa.
Enrollment
14.08.2023 - 03.09.2023
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Department of Health Care and Emergency Care
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Acute Care
Teachers
- Katri Rissanen
Teacher in charge
Katri Rissanen
Groups
-
AHKT23SYAcute care, master studies
Objective
• You understand the role of the nursing management in the development and promote of evidence based practice.
• You are able to examine the factors inhibiting the development of evidence based practice.
• You are able to implement evidence based practice.
• You are able to ensure evidence based practice.
• You are able to assess the implementation and results of evidence based practice.
Content
• What is the role of the nursing manager in development and promoting of evidence practice?
• What are the factors inhibiting the development of evidence based practice?
• How do you implement evidence based practice?
• How do you assess the implementation and results of evidence based practice?
• How do you use information in decision making and management?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali muodostuu luentomateriaalista ja muista Learn-oppimisympäristön materiaaleista.
Lähteitä, mitä voi hyödyntää opintojaksolla itsenäisesti:
- Korhonen A, Jylhä V, Korhonen T, Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Saksa: Skhole Oy
- Holopainen A, Junttila K, Jylhä V, Korhonen A, Seppänen S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Helsinki: Fioca Oy.
- Craig Jv, Smyth RL. 2012. The Evidence-Based Practice Manual for Nurses. China: Elsevier.
- Melnyk BM & Fineout-Overholt E. 2011. Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare. A Guide to Best Practice. China. Wlters Kluwer Health.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojaksoa rytmittää lukujärjestyksestä löytyvät yhteiset tapaamiset, tehtävät ja seminaari. Opintojakson tapaamisissa käymme läpi teoriaa ja harjoittelemme tehtävien tekoon tarvittavia taitoja. Vastuu opiskelusta on oppijalla itsellään.
TKI ja työelämäyhteistyö
Toteutuksen tehtävä toteutetaan mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä opiskelijan työyksikön kanssa.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakso vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Lähiopetus lukujärjestyksessä
Assessment criteria, approved/failed
Osaat:
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueeltasi
d. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Tieteellinen tiedonhaku ja näyttöön perustuva tieto- videoesitys ja vertaisarviointi.
Näyttöön perustuva johtaminen -paneelikeskustelu.
Arviointikriteerit learnissa.
Enrollment
15.08.2022 - 04.09.2022
Timing
01.08.2022 - 31.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Health Care and Emergency Care
Campus
Kotka Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 30
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Acute Care
Teachers
- Virpi Maijala
Teacher in charge
Virpi Maijala
Groups
-
AHKT22SYAcute care, master studies
Objective
• You understand the role of the nursing management in the development and promote of evidence based practice.
• You are able to examine the factors inhibiting the development of evidence based practice.
• You are able to implement evidence based practice.
• You are able to ensure evidence based practice.
• You are able to assess the implementation and results of evidence based practice.
Content
• What is the role of the nursing manager in development and promoting of evidence practice?
• What are the factors inhibiting the development of evidence based practice?
• How do you implement evidence based practice?
• How do you assess the implementation and results of evidence based practice?
• How do you use information in decision making and management?
Opiskelumateriaali
Bianchi, M., Bagnasco, A., Bressan, V. A. (2018) Review of the role of nurse leadership in promoting and sustaining evidence-based practice. Journal of Nursing Management; 26: 918–932.
Birken, S., Clary, A., Tabriz, A. A., Turner, K., Meza, R., Zizzi, A., Larson, M., Walker, J., Charns, M. (2018) Middle managers´ role in implementing evidence-based practices in health care: a systematic review. Implementation Science; 13: 1-14.
Friesen-Storms, J. H. H., M., Moser, A., van der Loo, S., Beurskens, A. J. H. M. & Bours, G. J. J. W. (2014) Systematic implementation of evidence-based practice in clinical nursing setting: a participatory action research project. Journal of Clinical Nursing 24, 57-68.
Häggman- Laitila, A. (2009) Näyttöön perustuva hoitotyö: systemaattinen katsaus implementointiin. Hoitotiede 21 (4), 24-258.
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen, A. (2018) Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hoitotyön tutkimussäätiö & Skhole, Nordestedt
Melnyk, B. M., Gallagher-Ford, L., Fineout-Overholt, E., & Long, L. E. (2014) The establishment of evidence-based practice competencies for practicing registered nurses and advanced practice nurses in real-world clinical settings: Proficiencies to improve healthcare quality, reliability, patient outcomes, and costs. Worldviews on Evidence-Based Nursing, 11(1), 5-15.
Stetler, C. B., Ritchie, J. A., Rycroft-Malone, J. & Charns, M. P. (2014) Leadership for evidence-based practice: strategic and functional behaviors for institutionalizing EBP. Worldviews Evidence Based Nursing, 11, 219-226.
Taylor, N., Clay-Williams, R., Hodgen, E., Braithwaite, J. & Groene, O. (2015) High performing hospitals: A qualitative systematic review of associated factors and practical strategies for improvement. BMC Health Services Research, 15 (244), 2-22.
Turpeinen, M. & Koskela I. (2017) Onko pakko? Onko mahdollista? Osataanko? Halutaanko? Uutta toimintamallia käyttöönottamassa organisaation muutostilanteessa. Hallinnon Tutkimus 36 (3), 197-212.
Opintojakson alussa esitettävä ajankohtainen materiaali
Yksilölliset oppimisväylät
Lukujärjestyksen mukaiseen kontaktiopetukseen osallistuminen.
Itsenäisesti kirjallisten tehtävien tekeminen.
Opintojakson toteutusaikana ohjaukseen osallistuminen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Toteutuksen tehtävä toteutetaan yhteistyössä opiskelijan työyksikön kanssa
Tentit ja muut määräajat
Kirjallisen lopputehtävän palautus 30.11.2022 mennessä
Opiskelijan työmäärä
135h jakautuu seuraavasti: luennot 7h, väliohjaus 7h, seminaari 7h. Itsenäinen työskentely 114h
Evaluation scale
1-5