Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva toiminta ja tiedolla johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: AH00DJ66

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

• Ymmärrät esimiehen keskeisen roolin näyttöön perustuvan toiminnan kehittäjänä ja edistäjänä
• Osaat tarkastella tekijöitä, jotka luovat esteitä näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiselle
• Osaat saattaa parhaan mahdollisen näytön toiminnaksi
• Osaat varmistaa näyttöön perustuvat käytännöt
• Osaat arvioida näytön käytön vakiinnuttamista sekä näytön tuloksia

Sisältö

• Mikä on esimiehen rooli näyttöön perustuvan toiminnan kehittäjänä ja edistäjänä?
• Mitkä tekijät luovat esteitä näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiselle?
• Miten saatat parhaan mahdollisen näytön toiminnaksi?
• Miten varmistat näyttöön perustuvan toiminnan käytännöt?
• Miten arvioit näytön käytön vakiinnuttamista ja näytön tuloksia?
• Miten hyödynnät tietoa ammatillisessa päätöksenteossa ja johtamisessa?

Ilmoittautumisaika

14.08.2024 - 08.09.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Akuutin hoitotyön koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Katri Rissanen
Vastuuopettaja

Katri Rissanen

Ryhmät
  • AHKT24SY
    Akuutti hoitotyö, ylempi amk

Tavoitteet

• Ymmärrät esimiehen keskeisen roolin näyttöön perustuvan toiminnan kehittäjänä ja edistäjänä
• Osaat tarkastella tekijöitä, jotka luovat esteitä näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiselle
• Osaat saattaa parhaan mahdollisen näytön toiminnaksi
• Osaat varmistaa näyttöön perustuvat käytännöt
• Osaat arvioida näytön käytön vakiinnuttamista sekä näytön tuloksia

Sisältö

• Mikä on esimiehen rooli näyttöön perustuvan toiminnan kehittäjänä ja edistäjänä?
• Mitkä tekijät luovat esteitä näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiselle?
• Miten saatat parhaan mahdollisen näytön toiminnaksi?
• Miten varmistat näyttöön perustuvan toiminnan käytännöt?
• Miten arvioit näytön käytön vakiinnuttamista ja näytön tuloksia?
• Miten hyödynnät tietoa ammatillisessa päätöksenteossa ja johtamisessa?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali muodostuu luentomateriaalista ja muista Learn-oppimisympäristön materiaaleista.

Lähteitä, mitä voi hyödyntää opintojaksolla itsenäisesti:
- Korhonen A, Jylhä V, Korhonen T, Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Saksa: Skhole Oy
- Holopainen A, Junttila K, Jylhä V, Korhonen A, Seppänen S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Helsinki: Fioca Oy.
- Craig Jv, Smyth RL. 2012. The Evidence-Based Practice Manual for Nurses. China: Elsevier.
- Melnyk BM & Fineout-Overholt E. 2011. Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare. A Guide to Best Practice. China. Wlters Kluwer Health.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojaksoa rytmittää lukujärjestyksestä löytyvät yhteiset tapaamiset, tehtävät ja seminaari. Opintojakson tapaamisissa käymme läpi teoriaa ja harjoittelemme tehtävien tekoon tarvittavia taitoja. Vastuu opiskelusta on oppijalla itsellään.

TKI ja työelämäyhteistyö

Toteutuksen tehtävä toteutetaan mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä opiskelijan työyksikön kanssa.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Lähiopetus lukujärjestyksessä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Osaat:
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueeltasi
d. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tieteellinen tiedonhaku ja näyttöön perustuva tieto- videoesitys ja vertaisarviointi.
Näyttöön perustuva johtaminen -paneelikeskustelu.

Arviointikriteerit learnissa.

Ilmoittautumisaika

14.08.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Akuutin hoitotyön koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Katri Rissanen
Vastuuopettaja

Katri Rissanen

Ryhmät
  • AHKT23SY
    Akuutti hoitotyö, ylempi amk

Tavoitteet

• Ymmärrät esimiehen keskeisen roolin näyttöön perustuvan toiminnan kehittäjänä ja edistäjänä
• Osaat tarkastella tekijöitä, jotka luovat esteitä näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiselle
• Osaat saattaa parhaan mahdollisen näytön toiminnaksi
• Osaat varmistaa näyttöön perustuvat käytännöt
• Osaat arvioida näytön käytön vakiinnuttamista sekä näytön tuloksia

Sisältö

• Mikä on esimiehen rooli näyttöön perustuvan toiminnan kehittäjänä ja edistäjänä?
• Mitkä tekijät luovat esteitä näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiselle?
• Miten saatat parhaan mahdollisen näytön toiminnaksi?
• Miten varmistat näyttöön perustuvan toiminnan käytännöt?
• Miten arvioit näytön käytön vakiinnuttamista ja näytön tuloksia?
• Miten hyödynnät tietoa ammatillisessa päätöksenteossa ja johtamisessa?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali muodostuu luentomateriaalista ja muista Learn-oppimisympäristön materiaaleista.

Lähteitä, mitä voi hyödyntää opintojaksolla itsenäisesti:
- Korhonen A, Jylhä V, Korhonen T, Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Saksa: Skhole Oy
- Holopainen A, Junttila K, Jylhä V, Korhonen A, Seppänen S. 2013. Johda näyttö käyttöön hoitotyössä. Helsinki: Fioca Oy.
- Craig Jv, Smyth RL. 2012. The Evidence-Based Practice Manual for Nurses. China: Elsevier.
- Melnyk BM & Fineout-Overholt E. 2011. Evidence-Based Practice in Nursing & Healthcare. A Guide to Best Practice. China. Wlters Kluwer Health.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojaksoa rytmittää lukujärjestyksestä löytyvät yhteiset tapaamiset, tehtävät ja seminaari. Opintojakson tapaamisissa käymme läpi teoriaa ja harjoittelemme tehtävien tekoon tarvittavia taitoja. Vastuu opiskelusta on oppijalla itsellään.

TKI ja työelämäyhteistyö

Toteutuksen tehtävä toteutetaan mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä opiskelijan työyksikön kanssa.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Lähiopetus lukujärjestyksessä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Osaat:
a. hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueeltasi
d. vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tieteellinen tiedonhaku ja näyttöön perustuva tieto- videoesitys ja vertaisarviointi.
Näyttöön perustuva johtaminen -paneelikeskustelu.

Arviointikriteerit learnissa.

Ilmoittautumisaika

15.08.2022 - 04.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveysalan ja ensihoidon koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Akuutin hoitotyön koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Virpi Maijala
Vastuuopettaja

Virpi Maijala

Ryhmät
  • AHKT22SY
    Akuutti hoitotyö, ylempi amk

Tavoitteet

• Ymmärrät esimiehen keskeisen roolin näyttöön perustuvan toiminnan kehittäjänä ja edistäjänä
• Osaat tarkastella tekijöitä, jotka luovat esteitä näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiselle
• Osaat saattaa parhaan mahdollisen näytön toiminnaksi
• Osaat varmistaa näyttöön perustuvat käytännöt
• Osaat arvioida näytön käytön vakiinnuttamista sekä näytön tuloksia

Sisältö

• Mikä on esimiehen rooli näyttöön perustuvan toiminnan kehittäjänä ja edistäjänä?
• Mitkä tekijät luovat esteitä näyttöön perustuvan toiminnan kehittämiselle?
• Miten saatat parhaan mahdollisen näytön toiminnaksi?
• Miten varmistat näyttöön perustuvan toiminnan käytännöt?
• Miten arvioit näytön käytön vakiinnuttamista ja näytön tuloksia?
• Miten hyödynnät tietoa ammatillisessa päätöksenteossa ja johtamisessa?

Opiskelumateriaali

Bianchi, M., Bagnasco, A., Bressan, V. A. (2018) Review of the role of nurse leadership in promoting and sustaining evidence-based practice. Journal of Nursing Management; 26: 918–932. 
Birken, S., Clary, A., Tabriz, A. A., Turner, K., Meza, R., Zizzi, A., Larson, M., Walker, J., Charns, M. (2018) Middle managers´ role in implementing evidence-based practices in health care: a systematic review. Implementation Science; 13: 1-14. 
Friesen-Storms, J. H. H., M., Moser, A., van der Loo, S., Beurskens, A. J. H. M. & Bours, G. J. J. W. (2014) Systematic implementation of evidence-based practice in clinical nursing setting: a participatory action research project. Journal of Clinical Nursing 24, 57-68.  
Häggman- Laitila, A. (2009) Näyttöön perustuva hoitotyö: systemaattinen katsaus implementointiin. Hoitotiede 21 (4), 24-258. 
Korhonen, A., Jylhä, V., Korhonen, T. & Holopainen, A. (2018) Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin. Hoitotyön tutkimussäätiö & Skhole, Nordestedt  
Melnyk, B. M., Gallagher-Ford, L., Fineout-Overholt, E., & Long, L. E. (2014) The establishment of evidence-based practice competencies for practicing registered nurses and advanced practice nurses in real-world clinical settings: Proficiencies to improve healthcare quality, reliability, patient outcomes, and costs. Worldviews on Evidence-Based Nursing, 11(1), 5-15.   
Stetler, C. B., Ritchie, J. A., Rycroft-Malone, J. & Charns, M. P. (2014) Leadership for evidence-based practice: strategic and functional behaviors for institutionalizing EBP. Worldviews Evidence Based Nursing, 11, 219-226.  
Taylor, N., Clay-Williams, R., Hodgen, E., Braithwaite, J. & Groene, O. (2015) High performing hospitals: A qualitative systematic review of associated factors and practical strategies for improvement. BMC Health Services Research, 15 (244), 2-22. 
Turpeinen, M. & Koskela I. (2017) Onko pakko? Onko mahdollista? Osataanko? Halutaanko? Uutta toimintamallia käyttöönottamassa organisaation muutostilanteessa. Hallinnon Tutkimus 36 (3), 197-212.
Opintojakson alussa esitettävä ajankohtainen materiaali

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Lukujärjestyksen mukaiseen kontaktiopetukseen osallistuminen.
Itsenäisesti kirjallisten tehtävien tekeminen.
Opintojakson toteutusaikana ohjaukseen osallistuminen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Toteutuksen tehtävä toteutetaan yhteistyössä opiskelijan työyksikön kanssa

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kirjallisen lopputehtävän palautus 30.11.2022 mennessä

Opiskelijan työmäärä

135h jakautuu seuraavasti: luennot 7h, väliohjaus 7h, seminaari 7h. Itsenäinen työskentely 114h

Arviointiasteikko

1-5