Siirry suoraan sisältöön

Pedagoginen kehittäminen nuorisokasvatuksessaLaajuus (5 op)

Tunnus: NK00DV08

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Osaat jäsentää nuorisokasvatuksen kenttää pedagogisena toimintaympäristönä.
Osaat käyttää pedagogisesti jäsentäviä käsitteitä asiantuntevasti.
Tunnistat nuoriso- ja järjestötyössä pedagogisia ja ohjauksellisia kehittämiskohteita ja osaat esittää niihin teoriapohjaisia soveltavia ratkaisuja.

Sisältö

Miten nuorisokasvatuksen kenttää voi jäsentää pedagogisena ympäristönä?
Millaisia pedagogisia ja ohjauksellisia menetelmiä nuorisokasvatuksen kentällä voidaan hyödyntää?
Miten nuorisokasvatusta voidaan kehittää pedagogisesti?

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Sari Miettinen
Vastuuopettaja

Sari Miettinen

Ryhmät
  • NKMI24SY
    Nuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat jäsentää nuorisokasvatuksen kenttää pedagogisena toimintaympäristönä.
Osaat käyttää pedagogisesti jäsentäviä käsitteitä asiantuntevasti.
Tunnistat nuoriso- ja järjestötyössä pedagogisia ja ohjauksellisia kehittämiskohteita ja osaat esittää niihin teoriapohjaisia soveltavia ratkaisuja.

Sisältö

Miten nuorisokasvatuksen kenttää voi jäsentää pedagogisena ympäristönä?
Millaisia pedagogisia ja ohjauksellisia menetelmiä nuorisokasvatuksen kentällä voidaan hyödyntää?
Miten nuorisokasvatusta voidaan kehittää pedagogisesti?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa. Tarvittava opiskelumateriaali löytyy opintojakson verkkoalustalta. Lisäksi opiskelija etsii itse materiaalia tehtävien suorittamiseen.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakso suoritetaan osallistumalla lukujärjestyksen mukaisesti opetukseen verkossa teamsin välityksellä. Opetus koostuu opettajan luennoista sekä itsenäisesti ja pienryhmissä toteutettavista harjoitteista. Harjoitteet kytkeytyvät kiinteästi työelämään.
Opiskelija saa palautetta harjoitteista opettajalta ja toisilta opiskelijoilta.

Jos opiskelijalla on entuudestaan pedagogisia ja ohjauksen opintoja, opintojakson pystyy suorittamaan vaihtoehtoisella tavalla ja osittaisella osaamisen tunnistamisella.

TKI ja työelämäyhteistyö

Tehtävät linkittyvät kiinteästi opiskelijan omiin työelämäkontakteihin. Jos opiskelijalla ei ole työlämäkontkateja, tehtävät linkitetään annettuihin työelämäkontakteihin. Mahdollisuus mm. yhdistää tehtäviä Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenian hankkeisiin.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintjaksolla tehdään tehtäviä pitkin lukukautta. Arvioitava isompi työelämään linkittyvä tehtävä tehdään opintojakson viimeiselle kerralle, jossa se esitetään toisille opiskelijoille. Tehtävästä annetaan vertaispalautetta.

Kansainvälinen yhteistyö

Opiskelijan on mahdollista kytkeä opintojakson tehtäviä myös kansainvälisiin yhteyksiin.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä.
Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opintojakson lopuksi tehtävään tehtävään, joka tehdään kirjallisena ja esitetään suullisesti.

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Sari Miettinen
Vastuuopettaja

Sari Miettinen

Ryhmät
  • NKMI23SVY
    Nuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat jäsentää nuorisokasvatuksen kenttää pedagogisena toimintaympäristönä.
Osaat käyttää pedagogisesti jäsentäviä käsitteitä asiantuntevasti.
Tunnistat nuoriso- ja järjestötyössä pedagogisia ja ohjauksellisia kehittämiskohteita ja osaat esittää niihin teoriapohjaisia soveltavia ratkaisuja.

Sisältö

Miten nuorisokasvatuksen kenttää voi jäsentää pedagogisena ympäristönä?
Millaisia pedagogisia ja ohjauksellisia menetelmiä nuorisokasvatuksen kentällä voidaan hyödyntää?
Miten nuorisokasvatusta voidaan kehittää pedagogisesti?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali löytyy learn- oppimisalustalta. Tämä lisäksi opiskelija etsii itse relevanttia lähteistöä oppimistehtävänsä tueksi.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Suomeksi
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opetus toteutetaan kolmena intensiivilähipäivänä, joista keskimmäinen toteutetaan verkkovälitteisesti. Lähipäivien välillä työstetään itsenäinen kehittämistehtävä ja uramentorointiprosessi.

Opintojakso on mahdollista suorittaa verkkokurssina. Tehtävät ja materiaali sekä kirjalistat löytyvät learn-alustalta
Avaimen learn-alustalle saa vastuuopettajalta.

Kumpikin vaihtoehto integroituu vahvasti työelämään.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso integroituu vahvasti työöelämään. Opintojaksolla toteutetaan kehittämishanke omaan työyhteisöön tai muuhun omavalintaiseen yhteisöön.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

135 h tuntia opiskelijan työtä, josta lähiopetusta kampuksella 16 tuntia ja verkossa 4 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajan suorittamia arviointi kehittämistehtävän pohjalta.
Itsearviointi

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Sari Miettinen
Vastuuopettaja

Sari Miettinen

Ryhmät
  • NKMI22SY
    Nuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat jäsentää nuorisokasvatuksen kenttää pedagogisena toimintaympäristönä.
Osaat käyttää pedagogisesti jäsentäviä käsitteitä asiantuntevasti.
Tunnistat nuoriso- ja järjestötyössä pedagogisia ja ohjauksellisia kehittämiskohteita ja osaat esittää niihin teoriapohjaisia soveltavia ratkaisuja.

Sisältö

Miten nuorisokasvatuksen kenttää voi jäsentää pedagogisena ympäristönä?
Millaisia pedagogisia ja ohjauksellisia menetelmiä nuorisokasvatuksen kentällä voidaan hyödyntää?
Miten nuorisokasvatusta voidaan kehittää pedagogisesti?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali löytyy learn- oppimisalustalta. Tämä lisäksi opiskelija etsii itse relevanttia lähteistöä oppimistehtävänsä tueksi.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Suomeksi
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opetus toteutetaan kolmena intensiivilähipäivänä. Lähipäivien välillä työstetään itsenäinen kehittämistehtävä ja uramentorointiprosessi.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa verkkokurssina. Tehtävät ja materiaali sekä kirjalistat löytyvät learn-alustalta
Avaimen learn-alustalle saa vastuuopettajalta.

Työelämäään integroitu väylä: Ota yhteyttä opettajaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla toteutetaan kehittämishanke omaan työyhteisöön tai muuhun omavalintaiseen yhteisöön.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

135 h tuntia opiskelijan työtä, josta lähiopetusta kampuksella 16 tuntia ja verkossa 4 tuntia.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajan suorittamia arviointi kehittämistehtävän pohjalta.
Itsearviointi

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Nuorisokasvatuksen johtamisen ja kehittämisen koulutus (ylempi amk)
Opettaja
  • Sari Miettinen
Vastuuopettaja

Sari Miettinen

Ryhmät
  • NKMI21SY
    Nuorisokasvatuksen johtaminen ja kehittäminen, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat jäsentää nuorisokasvatuksen kenttää pedagogisena toimintaympäristönä.
Osaat käyttää pedagogisesti jäsentäviä käsitteitä asiantuntevasti.
Tunnistat nuoriso- ja järjestötyössä pedagogisia ja ohjauksellisia kehittämiskohteita ja osaat esittää niihin teoriapohjaisia soveltavia ratkaisuja.

Sisältö

Miten nuorisokasvatuksen kenttää voi jäsentää pedagogisena ympäristönä?
Millaisia pedagogisia ja ohjauksellisia menetelmiä nuorisokasvatuksen kentällä voidaan hyödyntää?
Miten nuorisokasvatusta voidaan kehittää pedagogisesti?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali löytyy learn- oppimisalustalta. Tämä lisäksi opiskelija etsii itsen relevanttia lähteistöä oppimistehtävänsä tueksi.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Suomeksi
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opetus toteutetaan kolmena intensiivilähipäivänä. Lähipäivien välillä työstetään itsenäinen kehittämistehtävä ja uramentorointiprosessi.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa verkkokurssina. Tehtävät ja materiaali sekä kirjalistat löytyvät learn-alustalta
Avaimen learn-alustalle saa vastuuopettajalta.


Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakson voi suorittaa työstämällä itsenäisen teoriatehtävän ja integroimalla kehittämistehtävän työelämään. Lisätietoja saa vastuuopettajalta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla toteutetaan kehittämishanke omaan työyhteisöön tai muuhun omavalintaiseen yhteisöön.

Opiskelijan työmäärä

135 h tuntia opiskelijan työtä, josta lähiopetusta 24 h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajan suorittamia arviointi kehittämistehtävän pohjalta.
Itsearviointi