Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisyys sähköisten palvelujen suunnittelussaLaajuus (5 op)

Tunnus: SP00EN40

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Osaat jäsentää ja arvioida alueen väestön sähköisten palveluiden nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita
Osaat huomioida ja arvioida erilaisten asiakasryhmien palvelutarpeita sähköisten palveluiden suunnittelussa
Osaat suunnitella asiakaslähtöisiä ja asiakasarvoa tuottavia sähköisiä palveluita huomioiden vuorovaikutuksen ja viestinnän ja visuaalisuuden vaatimukset ja tuen tarpeet
Osaat hyödyntää sähköisiä palveluita ryhmä- ja yksilöohjauksen välineenä

Sisältö

Millä menetelmillä jäsennät ja arvioit organisaation sähköisten palveluiden nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita?
Miten arvioidaan ja huomioidaan erilaisten asiakasryhmien (kuten kognitiiviset, fyysiset, affektiiviset, psyykkiset ja sosiaaliset ja käyttäytymisen erityispiirteet) saavutettavuutta sähköisten palveluiden suunnittelussa.
Mitä on asiakasarvo ja miten asiakaslähtöisiä sähköisiä palveluita suunnitellaan huomioiden erilaiset vuorovaikutustavat, viestintä, visuaalisuus ja teknisen tuen tarpeet?
Millaisia sähköisiä välineitä voidaan hyödyntää ryhmä- ja yksilöohjauksessa ja mitä asioita etäohjauksessa tulee huomioida?

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Digitaaliset palvelu sosiaali- ja terveysalalla (ylempi amk)
Opettaja
  • Päivi Lifflander
  • Marko Issakainen
  • Tiia Laukkanen
Vastuuopettaja

Tiia Laukkanen

Ryhmät
  • DISA24SY
    Digitaaliset palvelu sosiaali- ja terveysalalla, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat jäsentää ja arvioida alueen väestön sähköisten palveluiden nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita
Osaat huomioida ja arvioida erilaisten asiakasryhmien palvelutarpeita sähköisten palveluiden suunnittelussa
Osaat suunnitella asiakaslähtöisiä ja asiakasarvoa tuottavia sähköisiä palveluita huomioiden vuorovaikutuksen ja viestinnän ja visuaalisuuden vaatimukset ja tuen tarpeet
Osaat hyödyntää sähköisiä palveluita ryhmä- ja yksilöohjauksen välineenä

Sisältö

Millä menetelmillä jäsennät ja arvioit organisaation sähköisten palveluiden nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita?
Miten arvioidaan ja huomioidaan erilaisten asiakasryhmien (kuten kognitiiviset, fyysiset, affektiiviset, psyykkiset ja sosiaaliset ja käyttäytymisen erityispiirteet) saavutettavuutta sähköisten palveluiden suunnittelussa.
Mitä on asiakasarvo ja miten asiakaslähtöisiä sähköisiä palveluita suunnitellaan huomioiden erilaiset vuorovaikutustavat, viestintä, visuaalisuus ja teknisen tuen tarpeet?
Millaisia sähköisiä välineitä voidaan hyödyntää ryhmä- ja yksilöohjauksessa ja mitä asioita etäohjauksessa tulee huomioida?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan Learn-alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen, jotka järjestetään kuukausittain vuorovaikutteisella Teams-etäyhteydellä. Lähiopetus 20 tuntia (Teams-yhteydellä kotikoneelta) sekä itsenäinen opiskelu 105 tuntia. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien verkko-oppimistehtävien ja verkkokeskustelujen mukaan.

Työhön integroidussa väylässä: on mahdollinen siten, että osan tehtävistä voit tehdä soveltaen työpaikallesi.

Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona: - ei ole käytössä

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelutehtävät integroituvat työelämään tai Xamkin hankkeisiin. Työelämästä asiantuntijavierailut.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ajastetut verkkotehtävät ovat Learn-alustalla. Niissä noudatetaan Xamkin tutkintosääntöä ja lähteiden merkinnässä Xamkin lähdemerkintäohjetta.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla on kansainvälistä materiaalia.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Opiskelijan on mahdollista suunnitella työskentelynsä niin, että kuormitus jakaantuu tasaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Suomeksi
Oppimisalustalla on kuvattu opintojakson aloitukseen tarvittava informaatio. Opettajina toimivat Päivi Lifflander, Marko Issakainen ja Tiia Laukkanen. Mahdolliset tarkennukset voit lähettää Päiville, etunimi.sukunimi[at]xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso sisältää tehtäviä. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna tehtävien määräaikoina. Hyväksytty suoritus on vähintään T1-tasoa.

Opintojakson arviointi on YAMK-arviointikriteerien mukainen.

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 24.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Digitaaliset palvelu sosiaali- ja terveysalalla (ylempi amk)
Opettaja
  • Päivi Lifflander
  • Marko Issakainen
  • Tiia Laukkanen
Vastuuopettaja

Päivi Lifflander

Ryhmät
  • DISA23SY
    Digitaaliset palvelu sosiaali- ja terveysalalla, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat jäsentää ja arvioida alueen väestön sähköisten palveluiden nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita
Osaat huomioida ja arvioida erilaisten asiakasryhmien palvelutarpeita sähköisten palveluiden suunnittelussa
Osaat suunnitella asiakaslähtöisiä ja asiakasarvoa tuottavia sähköisiä palveluita huomioiden vuorovaikutuksen ja viestinnän ja visuaalisuuden vaatimukset ja tuen tarpeet
Osaat hyödyntää sähköisiä palveluita ryhmä- ja yksilöohjauksen välineenä

Sisältö

Millä menetelmillä jäsennät ja arvioit organisaation sähköisten palveluiden nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita?
Miten arvioidaan ja huomioidaan erilaisten asiakasryhmien (kuten kognitiiviset, fyysiset, affektiiviset, psyykkiset ja sosiaaliset ja käyttäytymisen erityispiirteet) saavutettavuutta sähköisten palveluiden suunnittelussa.
Mitä on asiakasarvo ja miten asiakaslähtöisiä sähköisiä palveluita suunnitellaan huomioiden erilaiset vuorovaikutustavat, viestintä, visuaalisuus ja teknisen tuen tarpeet?
Millaisia sähköisiä välineitä voidaan hyödyntää ryhmä- ja yksilöohjauksessa ja mitä asioita etäohjauksessa tulee huomioida?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali on kuvattu oppimisalustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen väylä: Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Työhön integroituva väylä: opintojakson tehtäviä voi soveltaa työtehtäviisi.

Aikaisemman osaamisen tunnistaminen: YAMK-tasoinen vastaava suoritus voidaan hyväksilukea. Ole yhteydessä vastuuopettajaan ennen opintojakson alkua.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla voi olla työelämäyhteistyönä asiantuntijavierailuja.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla on oppimistehtäviä, jotka tulee tehdä toteutuksella ilmoitettuina aikoina.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla voi olla englanninkielistä materiaalia.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Opiskelijan on mahdollisuus suunnitella työskentelynsä siten, että kuormitus jakaantuu tasaisesti.

Toteutuksen osien kuvaus

Toteutuksen osat kuvattu oppimisalustalla.

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimisalustalla on aloitukseen tarvittava informaatio. Opintojakson vastuuopettaja on Päivi Lifflander.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson oppimistehtävät arvioidaan hyväksyttävää/täydennettävää/hylätty ja hyväksytty taso on T1. Kaksi tehtävää arvioidaan numeraalisesti 0-5 ja hyväksytty taso on T1. Kaikki tehtävät tulee olla suoritettuna ennen toteutusajan päättymistä.
Arviointiperusteina YAMK-arviointikriteerit.

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 11.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö

Toimipiste

Savonlinnan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sähköiset palvelut sosiaali- ja terveysalalla (ylempi amk)
Opettaja
  • Päivi Lifflander
  • Tiia Laukkanen
Vastuuopettaja

Päivi Lifflander

Ryhmät
  • SPSA22SY
    Sähköiset palvelut sosiaali- ja terveysalalla, ylempi amk

Tavoitteet

Osaat jäsentää ja arvioida alueen väestön sähköisten palveluiden nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita
Osaat huomioida ja arvioida erilaisten asiakasryhmien palvelutarpeita sähköisten palveluiden suunnittelussa
Osaat suunnitella asiakaslähtöisiä ja asiakasarvoa tuottavia sähköisiä palveluita huomioiden vuorovaikutuksen ja viestinnän ja visuaalisuuden vaatimukset ja tuen tarpeet
Osaat hyödyntää sähköisiä palveluita ryhmä- ja yksilöohjauksen välineenä

Sisältö

Millä menetelmillä jäsennät ja arvioit organisaation sähköisten palveluiden nykytilaa ja tulevaisuuden tarpeita?
Miten arvioidaan ja huomioidaan erilaisten asiakasryhmien (kuten kognitiiviset, fyysiset, affektiiviset, psyykkiset ja sosiaaliset ja käyttäytymisen erityispiirteet) saavutettavuutta sähköisten palveluiden suunnittelussa.
Mitä on asiakasarvo ja miten asiakaslähtöisiä sähköisiä palveluita suunnitellaan huomioiden erilaiset vuorovaikutustavat, viestintä, visuaalisuus ja teknisen tuen tarpeet?
Millaisia sähköisiä välineitä voidaan hyödyntää ryhmä- ja yksilöohjauksessa ja mitä asioita etäohjauksessa tulee huomioida?

Opiskelumateriaali

Suomidigi 2020 tai uusin. Digitaalisten palveluiden asiakaslähtöinen suunnittelu. Suomidigi.fi -sivusto.

Saavutettavuusstandardi

Muu opiskelumateriaali on kuvattu oppimisalustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen kuukausittain verkkovälitteisesti. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö on mahdollinen TKI-projektien ja asiantuntijavierailujen osalta lähipäivissä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Vaiheistetut tehtävät on kuvattu oppimisalustalla.
Yhteiskehittämisen suunnitelma esitetään 11.5.2023.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia, josta lähipäivinä 20 t ja itsenäistä työskentelyn osuus 115 tuntia. Itsenäinen työskentely sisältää myös pienryhmätyöskentelyä.

Toteutuksen osien kuvaus

Asiakaslähtöisyys sähköisissä palveluissa -tietoperusta 1 op.
Asiakaslähtöisten sähköisten palvelujen suunnittelua ohjaavat periaatteet ja menetelmiä 2op.
Tiedon yhteentoimivuuden hyödyntäminen 0,5 op.
Sähköisen palvelun yhteiskehittämisen suunnitelma 1,5 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opettajat lehtori Päivi Lifflander ja opettaja Tiia Laukkanen. S-posti: etunimi.sukunimi(at)xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

XAMK:n arviointikriteerit YAMK-arviointikriteerien mukaisesti. Arviointi asteikolla 1-5, hylätty, täydennettävä.

TASO 3:n mukaan opiskelija osaa:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan.
b) ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa.
vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti.
e) arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta.
g) viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä