Äänisuunnittelu: Äänet ja efektitLaajuus (5 op)
Tunnus: PT00EO99
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Ymmärrät äänien merkityksen kuluttajan kokemuksen kautta
Ymmärrät, miten ääntä esitetään ja tallennetaan digitaalisessa muodossa.
Ymmärrät, miten äänen perusominaisuudet vaikuttavat kuuntelukokemukseen
Ymmärrät hyvän äänisuunnittelun tärkeimmät periaatteet ja osaat toteuttaa toimivia äänikokonaisuuksia peleihin.
Osaat käyttää syntetisaattoreita ja luoda uusia soitinääniä
Osaat tehdä yksinkertaisia ääniefektejä
Sisältö
Audion merkitys peleissä ja viihdetuotteissa kuluttajan kokemuksen kannalta
Audion esitysmuoto. Aaltomuoto, amplitudi. Taajuussisältö ja sen tulkinta.
Erilaiset audioformaatit ja audion pakkaus (häviötön, häviöllinen)
Audion ominaisuudet. Tempo, pitch.
Audion generointi ja syntetisaattorit. Oskillaattorit ja suodattimet
Foley-äänet ja niiden tuottaminen
Ääniefektit, särö, leikkaus, kompressio, jälkikaiunta-aika, liukumat
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Peliteknologian koulutus
Opettaja
- Jani Ruotsalainen
- Jonne Hirvonen
Vastuuopettaja
Jani Ruotsalainen
Ryhmät
-
PTKT23SPPeliteknologiat, päivätoteutus
Tavoitteet
Ymmärrät äänien merkityksen kuluttajan kokemuksen kautta
Ymmärrät, miten ääntä esitetään ja tallennetaan digitaalisessa muodossa.
Ymmärrät, miten äänen perusominaisuudet vaikuttavat kuuntelukokemukseen
Ymmärrät hyvän äänisuunnittelun tärkeimmät periaatteet ja osaat toteuttaa toimivia äänikokonaisuuksia peleihin.
Osaat käyttää syntetisaattoreita ja luoda uusia soitinääniä
Osaat tehdä yksinkertaisia ääniefektejä
Sisältö
Audion merkitys peleissä ja viihdetuotteissa kuluttajan kokemuksen kannalta
Audion esitysmuoto. Aaltomuoto, amplitudi. Taajuussisältö ja sen tulkinta.
Erilaiset audioformaatit ja audion pakkaus (häviötön, häviöllinen)
Audion ominaisuudet. Tempo, pitch.
Audion generointi ja syntetisaattorit. Oskillaattorit ja suodattimet
Foley-äänet ja niiden tuottaminen
Ääniefektit, särö, leikkaus, kompressio, jälkikaiunta-aika, liukumat
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimismuoto:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimismuoto:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset. Määräajat ilmoitetaan toteutuksen alussa Learn-alustalla.
Kansainvälinen yhteistyö
Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Peliteknologian koulutus
Opettaja
- Jani Ruotsalainen
- Jonne Hirvonen
Vastuuopettaja
Jani Ruotsalainen
Ryhmät
-
PTKT22SPPeliteknologiat, päivätoteutus
Tavoitteet
Ymmärrät äänien merkityksen kuluttajan kokemuksen kautta
Ymmärrät, miten ääntä esitetään ja tallennetaan digitaalisessa muodossa.
Ymmärrät, miten äänen perusominaisuudet vaikuttavat kuuntelukokemukseen
Ymmärrät hyvän äänisuunnittelun tärkeimmät periaatteet ja osaat toteuttaa toimivia äänikokonaisuuksia peleihin.
Osaat käyttää syntetisaattoreita ja luoda uusia soitinääniä
Osaat tehdä yksinkertaisia ääniefektejä
Sisältö
Audion merkitys peleissä ja viihdetuotteissa kuluttajan kokemuksen kannalta
Audion esitysmuoto. Aaltomuoto, amplitudi. Taajuussisältö ja sen tulkinta.
Erilaiset audioformaatit ja audion pakkaus (häviötön, häviöllinen)
Audion ominaisuudet. Tempo, pitch.
Audion generointi ja syntetisaattorit. Oskillaattorit ja suodattimet
Foley-äänet ja niiden tuottaminen
Ääniefektit, särö, leikkaus, kompressio, jälkikaiunta-aika, liukumat
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Suoritustavasta sovittava ennen opintojakson alkua. Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain.
Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Vahvaa yhteistyötä peliohjelmointiin liittyvien TKI hankkeiden kanssa. Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman tuotteen kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Kansainvälinen yhteistyö
Mahdollinen kansainvälinen yhteistyö ilmoitetaan toteutuksen alussa kurssin Learn-alustalla ja tarpeen mukaan opintojakson Teams-tiimissä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135t, josta n. 55t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80t itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palautettavat harjoitustehtävät, tentit ja lähiopetukseen osallistuminen.