Siirry suoraan sisältöön

KäyttäjäymmärrysLaajuus (5 op)

Tunnus: MU00DT23

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

Osaamistavoitteet

Liittyy Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op) -opintojaksoon. Osaat havainnoida ympäristöäsi ja kerätä tietoa kentältä oikeista palveluympäristöistä erilaisilla menetelmillä. Osaat selvittää ja tunnistaa käyttäjien tarpeita ja ottaa ne huomioon suunnittelutyössäsi. Osaat tutkia ja analysoida kehitettävää tuotetta tai palvelua suhteutettuna käyttötarkoitukseensa ja tehdä parannusehdotuksia.

Sisältö

Yleisesti
- Miten tunnistat käyttäjien tarpeita ja mieltymyksiä?
- Miten käyttäjät osallistetaan suunnitteluun niin, että käyttötarkoitus tulee samalla huomioiduksi?
- Miten tuotteen ergonomisuus ja käytettävyys suhteutetaan käyttötarkoitukseensa?
- Miten suunnittelet käyttäjää palvelevan ja ajan henkeen soveltuvan tuotteen tai palvelun?

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

-

Ilmoittautumisaika

07.04.2025 - 21.04.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 21.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 21

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Marjo Suviranta
Vastuuopettaja

Marjo Suviranta

Ryhmät
  • GRKV24SP
    Graafinen muotoilu, päivätoteutus

Tavoitteet

Liittyy Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op) -opintojaksoon. Osaat havainnoida ympäristöäsi ja kerätä tietoa kentältä oikeista palveluympäristöistä erilaisilla menetelmillä. Osaat selvittää ja tunnistaa käyttäjien tarpeita ja ottaa ne huomioon suunnittelutyössäsi. Osaat tutkia ja analysoida kehitettävää tuotetta tai palvelua suhteutettuna käyttötarkoitukseensa ja tehdä parannusehdotuksia.

Sisältö

Yleisesti
- Miten tunnistat käyttäjien tarpeita ja mieltymyksiä?
- Miten käyttäjät osallistetaan suunnitteluun niin, että käyttötarkoitus tulee samalla huomioiduksi?
- Miten tuotteen ergonomisuus ja käytettävyys suhteutetaan käyttötarkoitukseensa?
- Miten suunnittelet käyttäjää palvelevan ja ajan henkeen soveltuvan tuotteen tai palvelun?

Opiskelumateriaali

Opintojakson opetusmateriaalit
http://www.ttl.fi/fi/ergonomia/Sivut/default.aspx
Työterveyslaitoksen tiedotteita useista eri aihealueista
The Measure of Man and Woman: Human Factors in Design Revised Edition by Henry Dreyfuss Associates (2001)
Seppo Väyrynen, Nina Nevala, Minna Päivinen Tammer paino 2004, Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Hyysalo, Sampsa, 2006, Käyttäjätieto ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
RT-kortit
www.TTL.fi
Espoon sivistystoimen työkalupakki
https://docplayer.fi/3974767-Tyokalupakki-palvelumuotoiluun.html

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä: Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Käyttäjätietoa ja -ymmärrystä haetaan ja tutkitaan yhteistyössä yritysten ja käyttäjien kanssa. Opiskelija hakee soveltuvat yhteistyöyritykset omaan tiedonhankinta ja tutkimustyöhönsä.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan: oppimistehtävät
Opiskelijan itsereflektio, vertaisarviointi, yhteistyötahon ja opettajan arviointi.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty

Ilmoittautumisaika

07.04.2025 - 21.04.2025

Ajoitus

01.09.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Marjo Suviranta
Vastuuopettaja

Marjo Suviranta

Ryhmät
  • SKKV24SP
    Sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu, päivätoteutus

Tavoitteet

Liittyy Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op) -opintojaksoon. Osaat havainnoida ympäristöäsi ja kerätä tietoa kentältä oikeista palveluympäristöistä erilaisilla menetelmillä. Osaat selvittää ja tunnistaa käyttäjien tarpeita ja ottaa ne huomioon suunnittelutyössäsi. Osaat tutkia ja analysoida kehitettävää tuotetta tai palvelua suhteutettuna käyttötarkoitukseensa ja tehdä parannusehdotuksia.

Sisältö

Yleisesti
- Miten tunnistat käyttäjien tarpeita ja mieltymyksiä?
- Miten käyttäjät osallistetaan suunnitteluun niin, että käyttötarkoitus tulee samalla huomioiduksi?
- Miten tuotteen ergonomisuus ja käytettävyys suhteutetaan käyttötarkoitukseensa?
- Miten suunnittelet käyttäjää palvelevan ja ajan henkeen soveltuvan tuotteen tai palvelun?

Opiskelumateriaali

Opintojakson opetusmateriaalit
http://www.ttl.fi/fi/ergonomia/Sivut/default.aspx
Työterveyslaitoksen tiedotteita useista eri aihealueista
The Measure of Man and Woman: Human Factors in Design Revised Edition by Henry Dreyfuss Associates (2001)
Seppo Väyrynen, Nina Nevala, Minna Päivinen Tammer paino 2004, Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Hyysalo, Sampsa, 2006, Käyttäjätieto ja käyttäjätutkimuksen menetelmät

RT-kortit
www.TTL.fi
Espoon sivistystoimen työkalupakki
https://docplayer.fi/3974767-Tyokalupakki-palvelumuotoiluun.html

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä: Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Käyttäjätietoa ja -ymmärrystä haetaan ja tutkitaan yhteistyössä yritysten ja kohderyhmän kanssa. Opiskelija hakee soveltuvat yhteistyöyritykset ja käyttäjät omaan tiedonhankinta ja tutkimustyöhönsä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso koostuu tehtävistä joissa haetaan ja analysoidaan käyttäjä- ja asiakasymmärrystä

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan: oppimistehtävät
Opiskelijan itsereflektio, vertaisarviointi, yhteistyötahon ja opettajan arviointi.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Marjo Suviranta
Vastuuopettaja

Marjo Suviranta

Ryhmät
  • SKKV23SP
    Sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu, päivätoteutus

Tavoitteet

Liittyy Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op) -opintojaksoon. Osaat havainnoida ympäristöäsi ja kerätä tietoa kentältä oikeista palveluympäristöistä erilaisilla menetelmillä. Osaat selvittää ja tunnistaa käyttäjien tarpeita ja ottaa ne huomioon suunnittelutyössäsi. Osaat tutkia ja analysoida kehitettävää tuotetta tai palvelua suhteutettuna käyttötarkoitukseensa ja tehdä parannusehdotuksia.

Sisältö

Yleisesti
- Miten tunnistat käyttäjien tarpeita ja mieltymyksiä?
- Miten käyttäjät osallistetaan suunnitteluun niin, että käyttötarkoitus tulee samalla huomioiduksi?
- Miten tuotteen ergonomisuus ja käytettävyys suhteutetaan käyttötarkoitukseensa?
- Miten suunnittelet käyttäjää palvelevan ja ajan henkeen soveltuvan tuotteen tai palvelun?

Opiskelumateriaali

Työterveyslaitos http://www.ttl.fi/fi/ergonomia/Sivut/default.aspx
Työterveyslaitoksen tiedotteita useista eri aihealueista
Seppo Väyrynen, Nina Nevala, Minna Päivinen Tammer paino 2004, Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Hyysalo, Sampsa, 2006, Käyttäjätieto ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Opintojakson opetusmateriaalit
RT-kortit
www.TTL.fi

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä: Ota yhteys opettajaan

Scheduled track:
Teaching organized according to timetable, in addition to working order share of the independent work as agreed.

TKI ja työelämäyhteistyö

Käyttäjätietoa ja -ymmärrystä haetaan ja tutkitaan yhteistyössä yritysten kanssa. Opiskelija hakee soveltuvat yhteistyöyritykset omaan tiedonhankinta ja tutkimustyöhönsä.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 25

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Marjo Suviranta
Vastuuopettaja

Marjo Suviranta

Ryhmät
  • GRKV23SP
    Graafinen muotoilu, päivätoteutus

Tavoitteet

Liittyy Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op) -opintojaksoon. Osaat havainnoida ympäristöäsi ja kerätä tietoa kentältä oikeista palveluympäristöistä erilaisilla menetelmillä. Osaat selvittää ja tunnistaa käyttäjien tarpeita ja ottaa ne huomioon suunnittelutyössäsi. Osaat tutkia ja analysoida kehitettävää tuotetta tai palvelua suhteutettuna käyttötarkoitukseensa ja tehdä parannusehdotuksia.

Sisältö

Yleisesti
- Miten tunnistat käyttäjien tarpeita ja mieltymyksiä?
- Miten käyttäjät osallistetaan suunnitteluun niin, että käyttötarkoitus tulee samalla huomioiduksi?
- Miten tuotteen ergonomisuus ja käytettävyys suhteutetaan käyttötarkoitukseensa?
- Miten suunnittelet käyttäjää palvelevan ja ajan henkeen soveltuvan tuotteen tai palvelun?

Opiskelumateriaali

Työterveyslaitos http://www.ttl.fi/fi/ergonomia/Sivut/default.aspx
Työterveyslaitoksen tiedotteita useista eri aihealueista
Seppo Väyrynen, Nina Nevala, Minna Päivinen Tammer paino 2004, Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Hyysalo, Sampsa, 2006, Käyttäjätieto ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Opintojakson opetusmateriaalit
RT-kortit
www.TTL.fi

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä: Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Käyttäjätietoa ja -ymmärrystä haetaan ja tutkitaan yhteistyössä yritysten kanssa. Opiskelija hakee soveltuvat yhteistyöyritykset omaan tiedonhankinta ja tutkimustyöhönsä.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

17.01.2024 - 16.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 25

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Tuula Pöyhönen
Vastuuopettaja

Iida Silvennoinen

Ryhmät
  • MPKV23KP
    Muoti ja puvustus, päivätoteutus

Tavoitteet

Liittyy Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op) -opintojaksoon. Osaat havainnoida ympäristöäsi ja kerätä tietoa kentältä oikeista palveluympäristöistä erilaisilla menetelmillä. Osaat selvittää ja tunnistaa käyttäjien tarpeita ja ottaa ne huomioon suunnittelutyössäsi. Osaat tutkia ja analysoida kehitettävää tuotetta tai palvelua suhteutettuna käyttötarkoitukseensa ja tehdä parannusehdotuksia.

Sisältö

Yleisesti
- Miten tunnistat käyttäjien tarpeita ja mieltymyksiä?
- Miten käyttäjät osallistetaan suunnitteluun niin, että käyttötarkoitus tulee samalla huomioiduksi?
- Miten tuotteen ergonomisuus ja käytettävyys suhteutetaan käyttötarkoitukseensa?
- Miten suunnittelet käyttäjää palvelevan ja ajan henkeen soveltuvan tuotteen tai palvelun?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali esitellään yleisesti opintojakson alussa. Opiskelumateriaali päivittyy lisäksi kunkin lähiopetuskerran aiheen/teeman mukaisesti erilaisina tiedostoina Learn-alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojaksolla noudatetaan työviikkopohjaista oppimisväylää.

Xamk tarjoaa opiskelijoilleen mahdollisuuden suorittaa opintojaan joustavasti eri elämän tilanteita mukaillen. Opiskelijoille on tarjolla kolme oppimisväylää: työviikkopohjainen oppimisväylä, opintoja nopeuttava oppimisväylä sekä työssäkäyntiin integroitu oppimisväylä.

Työviikkopohjainen oppimisväylä lukujärjestyksen mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö keskittyy lähinnä taustatiedon ja materiaalin keräämiseen yrityksiltä/brändeiltä ja/tai julkisen tahon toimijoilta.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksosta ei järjestetä erillistä tenttiä. Opiskelija valmistaa laajan, oman henkilökohtaisen harjoitustehtävän, joka esitellään opintojakson lopulla.

Opiskelijan työmäärä

5 op on 135h, josta kontaktiopetuksen osuus on 70h ja itsenäisen työn osuus 65h

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksolla perehdytään asiakas- ja kohderyhmälähtöiseen suunnitteluun muodin ja puvustuksen alalla.

Lisätietoja opiskelijoille

Lisätietoja antavat opintojakson opettajat. Osa opintojakson tehtävistä pohjustaa Mallistosuunnittelun opintojaksoa, joten käyttäjäymmäryksen opintojakso suositellaan suoritettavaksi ensin.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perustana ovat aktiivinen osallistuminen opetukseen/luennoille, hyväksytyt harjoitustehtävät ja laajan, kokoavan henkilökohtaisen tehtävän suorittaminen ja esittely.

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 18.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 25

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Marjo Suviranta
Vastuuopettaja

Marjo Suviranta

Ryhmät
  • GRKV22SP
    Graafinen muotoilu, päivätoteutus

Tavoitteet

Liittyy Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op) -opintojaksoon. Osaat havainnoida ympäristöäsi ja kerätä tietoa kentältä oikeista palveluympäristöistä erilaisilla menetelmillä. Osaat selvittää ja tunnistaa käyttäjien tarpeita ja ottaa ne huomioon suunnittelutyössäsi. Osaat tutkia ja analysoida kehitettävää tuotetta tai palvelua suhteutettuna käyttötarkoitukseensa ja tehdä parannusehdotuksia.

Sisältö

Yleisesti
- Miten tunnistat käyttäjien tarpeita ja mieltymyksiä?
- Miten käyttäjät osallistetaan suunnitteluun niin, että käyttötarkoitus tulee samalla huomioiduksi?
- Miten tuotteen ergonomisuus ja käytettävyys suhteutetaan käyttötarkoitukseensa?
- Miten suunnittelet käyttäjää palvelevan ja ajan henkeen soveltuvan tuotteen tai palvelun?

Opiskelumateriaali

Työterveyslaitos http://www.ttl.fi/fi/ergonomia/Sivut/default.aspx
Työterveyslaitoksen tiedotteita useista eri aihealueista
Seppo Väyrynen, Nina Nevala, Minna Päivinen Tammer paino 2004, Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Hyysalo, Sampsa, 2006, Käyttäjätieto ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Opintojakson opetusmateriaalit
RT-kortit
www.TTL.fi

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä: Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Käyttäjätietoa ja -ymmärrystä haetaan ja tutkitaan yhteistyössä yritysten kanssa. Opiskelija hakee soveltuvat yhteistyöyritykset omaan tiedonhankinta ja tutkimustyöhönsä.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 25

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Marjo Suviranta
Vastuuopettaja

Marjo Suviranta

Ryhmät
  • SKKV22SP
    Sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu, päivätoteutus

Tavoitteet

Liittyy Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op) -opintojaksoon. Osaat havainnoida ympäristöäsi ja kerätä tietoa kentältä oikeista palveluympäristöistä erilaisilla menetelmillä. Osaat selvittää ja tunnistaa käyttäjien tarpeita ja ottaa ne huomioon suunnittelutyössäsi. Osaat tutkia ja analysoida kehitettävää tuotetta tai palvelua suhteutettuna käyttötarkoitukseensa ja tehdä parannusehdotuksia.

Sisältö

Yleisesti
- Miten tunnistat käyttäjien tarpeita ja mieltymyksiä?
- Miten käyttäjät osallistetaan suunnitteluun niin, että käyttötarkoitus tulee samalla huomioiduksi?
- Miten tuotteen ergonomisuus ja käytettävyys suhteutetaan käyttötarkoitukseensa?
- Miten suunnittelet käyttäjää palvelevan ja ajan henkeen soveltuvan tuotteen tai palvelun?

Opiskelumateriaali

Työterveyslaitos http://www.ttl.fi/fi/ergonomia/Sivut/default.aspx
Työterveyslaitoksen tiedotteita useista eri aihealueista
Seppo Väyrynen, Nina Nevala, Minna Päivinen Tammer paino 2004, Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Hyysalo, Sampsa, 2006, Käyttäjätieto ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Opintojakson opetusmateriaalit
RT-kortit
www.TTL.fi

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä: Ota yhteys opettajaan

Scheduled track:
Teaching organized according to timetable, in addition to working order share of the independent work as agreed.

TKI ja työelämäyhteistyö

Käyttäjätietoa ja -ymmärrystä haetaan ja tutkitaan yhteistyössä yritysten kanssa. Opiskelija hakee soveltuvat yhteistyöyritykset omaan tiedonhankinta ja tutkimustyöhönsä.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty

Ilmoittautumisaika

02.01.2023 - 15.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 30

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Marjo Suviranta
  • Sanna Haapanen
Vastuuopettaja

Marjo Suviranta

Ryhmät
  • PAKV23KM
    Palvelumuotoilu, monimuoto

Tavoitteet

Liittyy Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op) -opintojaksoon. Osaat havainnoida ympäristöäsi ja kerätä tietoa kentältä oikeista palveluympäristöistä erilaisilla menetelmillä. Osaat selvittää ja tunnistaa käyttäjien tarpeita ja ottaa ne huomioon suunnittelutyössäsi. Osaat tutkia ja analysoida kehitettävää tuotetta tai palvelua suhteutettuna käyttötarkoitukseensa ja tehdä parannusehdotuksia.

Sisältö

Yleisesti
- Miten tunnistat käyttäjien tarpeita ja mieltymyksiä?
- Miten käyttäjät osallistetaan suunnitteluun niin, että käyttötarkoitus tulee samalla huomioiduksi?
- Miten tuotteen ergonomisuus ja käytettävyys suhteutetaan käyttötarkoitukseensa?
- Miten suunnittelet käyttäjää palvelevan ja ajan henkeen soveltuvan tuotteen tai palvelun?

Opiskelumateriaali

Työterveyslaitos http://www.ttl.fi/fi/ergonomia/Sivut/default.aspx
Työterveyslaitoksen tiedotteita useista eri aihealueista
Seppo Väyrynen, Nina Nevala, Minna Päivinen Tammer paino 2004, Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Hyysalo, Sampsa, 2006, Käyttäjätieto ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Opintojakson opetusmateriaalit
RT-kortit
www.TTL.fi

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä: Ota yhteys opettajaan

Scheduled track:
Teaching organized according to timetable, in addition to working order share of the independent work as agreed.

TKI ja työelämäyhteistyö

Käyttäjätietoa ja -ymmärrystä haetaan ja tutkitaan yhteistyössä yritysten kanssa. Opiskelija hakee soveltuvat yhteistyöyritykset omaan tiedonhankinta ja tutkimustyöhönsä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso sisältää kolme lähipäivää Kouvolan kampuksella.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 25

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Marjo Suviranta
Vastuuopettaja

Marjo Suviranta

Ryhmät
  • BTMKV22KP
    Biotuotemuotoilun koulutus, päivätoteutus

Tavoitteet

Liittyy Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op) -opintojaksoon. Osaat havainnoida ympäristöäsi ja kerätä tietoa kentältä oikeista palveluympäristöistä erilaisilla menetelmillä. Osaat selvittää ja tunnistaa käyttäjien tarpeita ja ottaa ne huomioon suunnittelutyössäsi. Osaat tutkia ja analysoida kehitettävää tuotetta tai palvelua suhteutettuna käyttötarkoitukseensa ja tehdä parannusehdotuksia.

Sisältö

Yleisesti
- Miten tunnistat käyttäjien tarpeita ja mieltymyksiä?
- Miten käyttäjät osallistetaan suunnitteluun niin, että käyttötarkoitus tulee samalla huomioiduksi?
- Miten tuotteen ergonomisuus ja käytettävyys suhteutetaan käyttötarkoitukseensa?
- Miten suunnittelet käyttäjää palvelevan ja ajan henkeen soveltuvan tuotteen tai palvelun?

Opiskelumateriaali

Työterveyslaitos http://www.ttl.fi/fi/ergonomia/Sivut/default.aspx
Työterveyslaitoksen tiedotteita useista eri aihealueista
Seppo Väyrynen, Nina Nevala, Minna Päivinen Tammer paino 2004, Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Hyysalo, Sampsa, 2006, Käyttäjätieto ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Opintojakson opetusmateriaalit
RT-kortit
www.TTL.fi

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Käyttäjätietoa ja -ymmärrystä haetaan ja tutkitaan yhteistyössä yritysten kanssa. Opiskelija hakee soveltuvat yhteistyöyritykset omaan tiedonhankinta ja tutkimustyöhönsä.

Opiskelijan työmäärä

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 01.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

12 - 22

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Esko Ahola
  • Iida Silvennoinen
Vastuuopettaja

Esko Ahola

Ryhmät
  • MPKV22KP
    Muoti ja puvustus, päivätoteutus

Tavoitteet

Liittyy Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op) -opintojaksoon. Osaat havainnoida ympäristöäsi ja kerätä tietoa kentältä oikeista palveluympäristöistä erilaisilla menetelmillä. Osaat selvittää ja tunnistaa käyttäjien tarpeita ja ottaa ne huomioon suunnittelutyössäsi. Osaat tutkia ja analysoida kehitettävää tuotetta tai palvelua suhteutettuna käyttötarkoitukseensa ja tehdä parannusehdotuksia.

Sisältö

Yleisesti
- Miten tunnistat käyttäjien tarpeita ja mieltymyksiä?
- Miten käyttäjät osallistetaan suunnitteluun niin, että käyttötarkoitus tulee samalla huomioiduksi?
- Miten tuotteen ergonomisuus ja käytettävyys suhteutetaan käyttötarkoitukseensa?
- Miten suunnittelet käyttäjää palvelevan ja ajan henkeen soveltuvan tuotteen tai palvelun?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali esitellään yleisesti opintojakson alussa. Opiskelumateriaali päivittyy lisäksi kunkin lähiopetuskerran aiheen/teeman mukaisesti erilaisina tiedostoina Learn-alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Mahdollisesta yksilöllisestä oppimisväylästä tulee neuvotella opintojakson opettajien kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö keskittyy lähinnä taustatiedon ja materiaalin keräämiseen yrityksiltä/brändeiltä ja/tai julkisen tahon toimijoilta.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksosta ei järjestetä erillistä tenttiä. Opiskelija valmistaa laajan, oman henkilökohtaisen harjoitustehtävän, joka esitellään opintojakson lopulla.

Opiskelijan työmäärä

Kokonaistyömäärä 5 op jakautuu Muoti ja puvustuksessa (MP) opettajien kesken:
Iida Silvennoinen 2,5 op
Esko Ahola 2,5 op
ja vastaavasti opiskelijoiden kesken.

Toteutuksen osien kuvaus

Kurssilla perehdytään asiakas- ja kohderyhmälähtöiseen suunnitteluun muodin ja puvustuksen alalla.

Lisätietoja opiskelijoille

Lisätietoja antavat opintojakson opettajat. Osa kurssin tehtävistä pohjustaa Mallistosuunnittelun kurssia, joten käyttäjäymmäryksen kurssia suositellaan suoritettavaksi ensin.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perustana ovat aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen/luennoille, hyväksytyt harjoitustehtävät ja laajan, kokoavan henkilökohtaisen tehtävän suorittaminen ja esittely.

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 19.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 23

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Marjo Suviranta
Vastuuopettaja

Marjo Suviranta

Ryhmät
  • GRKV21SP
    Graafinen muotoilu, päivätoteutus

Tavoitteet

Liittyy Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op) -opintojaksoon. Osaat havainnoida ympäristöäsi ja kerätä tietoa kentältä oikeista palveluympäristöistä erilaisilla menetelmillä. Osaat selvittää ja tunnistaa käyttäjien tarpeita ja ottaa ne huomioon suunnittelutyössäsi. Osaat tutkia ja analysoida kehitettävää tuotetta tai palvelua suhteutettuna käyttötarkoitukseensa ja tehdä parannusehdotuksia.

Sisältö

Yleisesti
- Miten tunnistat käyttäjien tarpeita ja mieltymyksiä?
- Miten käyttäjät osallistetaan suunnitteluun niin, että käyttötarkoitus tulee samalla huomioiduksi?
- Miten tuotteen ergonomisuus ja käytettävyys suhteutetaan käyttötarkoitukseensa?
- Miten suunnittelet käyttäjää palvelevan ja ajan henkeen soveltuvan tuotteen tai palvelun?

Opiskelumateriaali

Työterveyslaitos http://www.ttl.fi/fi/ergonomia/Sivut/default.aspx
Työterveyslaitoksen tiedotteita useista eri aihealueista
Seppo Väyrynen, Nina Nevala, Minna Päivinen Tammer paino 2004, Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Hyysalo, Sampsa, 2006, Käyttäjätieto ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Opintojakson opetusmateriaalit
www.TTL.fi

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Käyttäjätietoa ja -ymmärrystä haetaan ja tutkitaan yhteistyössä yritysten kanssa. Opiskelija hakee soveltuvat yhteistyöyritykset omaan kehitystyöhönsä.

Opiskelijan työmäärä

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Palvelumuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Marjo Suviranta
Vastuuopettaja

Marjo Suviranta

Ryhmät
  • SKKV21SP
    Sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu, päivätoteutus

Tavoitteet

Liittyy Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op) -opintojaksoon. Osaat havainnoida ympäristöäsi ja kerätä tietoa kentältä oikeista palveluympäristöistä erilaisilla menetelmillä. Osaat selvittää ja tunnistaa käyttäjien tarpeita ja ottaa ne huomioon suunnittelutyössäsi. Osaat tutkia ja analysoida kehitettävää tuotetta tai palvelua suhteutettuna käyttötarkoitukseensa ja tehdä parannusehdotuksia.

Sisältö

Yleisesti
- Miten tunnistat käyttäjien tarpeita ja mieltymyksiä?
- Miten käyttäjät osallistetaan suunnitteluun niin, että käyttötarkoitus tulee samalla huomioiduksi?
- Miten tuotteen ergonomisuus ja käytettävyys suhteutetaan käyttötarkoitukseensa?
- Miten suunnittelet käyttäjää palvelevan ja ajan henkeen soveltuvan tuotteen tai palvelun?

Opiskelumateriaali

Työterveyslaitos http://www.ttl.fi/fi/ergonomia/Sivut/default.aspx
Työterveyslaitoksen tiedotteita useista eri aihealueista
Seppo Väyrynen, Nina Nevala, Minna Päivinen Tammer paino 2004, Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Hyysalo, Sampsa, 2006, Käyttäjätieto ja käyttäjätutkimuksen menetelmät
Opintojakson opetusmateriaalit
RT-kortit
www.TTL.fi

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopetus työjärjestyksen mukaan, lisäksi itsenäinen työ ja sovitut tehtävät.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos työtehtävissäsi voit kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
- onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen
- millaisia näyttöjä sinun on mahdollista antaa osaamisestasi
- mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti suorittaa sen lisäksi opetukseen osallistuen

Työhön integroitu oppimisväylä:
Ota yhteys opettajaan

TKI ja työelämäyhteistyö

Käyttäjätietoa ja -ymmärrystä haetaan ja tutkitaan yhteistyössä yritysten kanssa. Opiskelija hakee soveltuvat yhteistyöyritykset omaan tiedonhankinta ja tutkimustyöhönsä.

Opiskelijan työmäärä

5 op on 135 tuntia opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan: oppimistehtävät ja oppilaan itsereflektio.
Perusteet: asiasisältö, harjoitustehtävien taso ja oppilaan oma arvio oppimisesta.
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja harjoitustöiden hyväksytty suorittaminen.
Kiitettävä (5), hyvä (4-3), tyydyttävä (2-1); hylätty

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 01.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

8 - 20

Koulutus
  • Biotuotemuotoilun koulutus
  • Graafisen muotoilun koulutus
  • Muodin ja puvustuksen koulutus
  • Sisustusarkkitehtuurin ja kalustesuunnittelun koulutus
Opettaja
  • Esko Ahola
  • Iida Silvennoinen
Vastuuopettaja

Esko Ahola

Ryhmät
  • MPKV21KP
    Muoti ja puvustus, päivätoteutus

Tavoitteet

Liittyy Tutkimus- ja kehittämisosaaminen (5 op) -opintojaksoon. Osaat havainnoida ympäristöäsi ja kerätä tietoa kentältä oikeista palveluympäristöistä erilaisilla menetelmillä. Osaat selvittää ja tunnistaa käyttäjien tarpeita ja ottaa ne huomioon suunnittelutyössäsi. Osaat tutkia ja analysoida kehitettävää tuotetta tai palvelua suhteutettuna käyttötarkoitukseensa ja tehdä parannusehdotuksia.

Sisältö

Yleisesti
- Miten tunnistat käyttäjien tarpeita ja mieltymyksiä?
- Miten käyttäjät osallistetaan suunnitteluun niin, että käyttötarkoitus tulee samalla huomioiduksi?
- Miten tuotteen ergonomisuus ja käytettävyys suhteutetaan käyttötarkoitukseensa?
- Miten suunnittelet käyttäjää palvelevan ja ajan henkeen soveltuvan tuotteen tai palvelun?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali esitellään yleisesti opintojakson alussa. Opiskelumateriaali päivittyy lisäksi kunkin lähiopetuskerran aiheen/teeman mukaisesti erilaisina tiedostoina Learn-alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Mahdollisesta yksilöllisestä oppimisväylästä tulee neuvotella opintojakson opettajien kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö keskittyy lähinnä taustatiedon ja materiaalin keräämiseen yrityksiltä/brändeiltä ja/tai julkisen tahon toimijoilta.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksosta ei järjestetä erillistä tenttiä. Opiskelija valmistaa laajan, oman henkilökohtaisen harjoitustehtävän, joka esitellään opintojakson lopulla.

Opiskelijan työmäärä

Kokonaistyömäärä 5 op, joka jakautuu opettajien kesken:
Iida Silvennoinen 2,5 op
Esko Ahola 2,5 op

Lisätietoja opiskelijoille

Lisätietoja antavat opintojakson opettajat.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin perustana ovat aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen/luennoille, hyväksytyt harjoitustehtävät ja laajan, kokoavan henkilökohtaisen tehtävän suorittaminen ja esittely.