Siirry suoraan sisältöön

Orgaaninen kemia ja kemikaaliturvallisuusLaajuus (5 op)

Tunnus: YT00AF52

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tunnet ja osaat nimetä orgaanisten yhdisteiden ja funktionaalisten ryhmien systemaattisia perusrakenteita ja ominaisuuksia.
Pystyt soveltamaan hankkimaasi kemian perustietoa elinympäristömme ilmiöihin.
Osaat hankkia luotettavaa tietoa kemiallisten aineiden ominaisuuksista ja tiedät niitä koskevaa lainsäädäntöä.
Tunnet kemian laboratorion perustyövälineet ja hallitset kemiallisen laboratoriotyöskentelyn keskeisimmät periaatteet.

Sisältö

Miten tunnistat ja nimeät orgaanisen kemian systemaattisia perusrakenteita ja yhdisteitä?
Minkälaisia ovat tärkeimpien funktionaalisten ryhmien ominaisuudet ja reaktiotavat sekä merkitys ympäristössä?
Minkälaisia sovelluksia orgaanisella kemialla on?
Mitkä ovat turvallisen laboratoriotyöskentelyn perustyötavat ja periaatteet?

Edeltävä osaaminen

Edellytetään kemian perusteiden tuntemista (Insinöörin peruskemia tai vastaava opintojakso)

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Riikka Kuosmanen
Vastuuopettaja

Riikka Kuosmanen

Ajoitusryhmät
  • Ryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • YTMI24SM
    Ympäristöteknologia, monimuoto
Pienryhmät
  • Ryhmä A
  • Ryhmä B

Tavoitteet

Tunnet ja osaat nimetä orgaanisten yhdisteiden ja funktionaalisten ryhmien systemaattisia perusrakenteita ja ominaisuuksia.
Pystyt soveltamaan hankkimaasi kemian perustietoa elinympäristömme ilmiöihin.
Osaat hankkia luotettavaa tietoa kemiallisten aineiden ominaisuuksista ja tiedät niitä koskevaa lainsäädäntöä.
Tunnet kemian laboratorion perustyövälineet ja hallitset kemiallisen laboratoriotyöskentelyn keskeisimmät periaatteet.

Sisältö

Miten tunnistat ja nimeät orgaanisen kemian systemaattisia perusrakenteita ja yhdisteitä?
Minkälaisia ovat tärkeimpien funktionaalisten ryhmien ominaisuudet ja reaktiotavat sekä merkitys ympäristössä?
Minkälaisia sovelluksia orgaanisella kemialla on?
Mitkä ovat turvallisen laboratoriotyöskentelyn perustyötavat ja periaatteet?

Opiskelumateriaali

Opintojakson opiskelumateriaalina toimii pääasiallisesti luennoilla ja Learnissa jaettava materiaali. Halutessaan opiskelija voi lisäksi tutustua aiheen kirjallisuuteen, kuten Napari P., Orgaaninen kemia, Edita Oppiminen tai H. Hänninen et al. Tekniikan kemia, Edita.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu viidestä etäluento-opetuskerrasta, kolmesta läsnäolopakollisesta laboratoriotyökerrasta sekä yksilö- ja pienryhmätehtävistä.

Opiskelija voi osoittaa näytöillä hallitsevansa opintojakson teoriaosuuden sekä kemian laboratoriotöissä hankkimansa osaamisen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla esitellään orgaanisen kemian käytännön sovelluksia.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Itsenäisen kirjallisuustehtävän palautus on noin opintojakson puolivälissä ja pari/ryhmätyönä tehtävän laboratorioraportin palatus tapahtuu viimeistään kaksi viikkoa kyseisen työn suorituksen jälkeen. Opintojakson tentti suoritetaan Learnissa erikseen ilmoitettavan ajanjakson aikana.

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat tehtävät, suorittanut tentin ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakson osia ovat luennot, laboratoriotyöt, itsenäinen kirjallisuustehtävä sekä laboratorioraportti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvostelussa otetaan huomioon kirjallisuustehtävän, laboratorioraportin ja tentin pisteet, kukin painokertoimella 1. Tarkemmat arviointikriteerit ilmoitetaan kurssin ensimmäisellä opetuskerralla. Kurssin hyväksytty suoritus vaatii myös läsnäolon kaikilla laboratoriokerroilla.

Opintojakson arviointiasteikko: 1–5

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c.hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita

Esitietovaatimukset

Edellytetään kemian perusteiden tuntemista (Insinöörin peruskemia tai vastaava opintojakso)

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Riikka Kuosmanen
Vastuuopettaja

Riikka Kuosmanen

Ajoitusryhmät
  • Ryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • YTMI24KP
    Ympäristöteknologia, päivätoteutus
Pienryhmät
  • Ryhmä A
  • Ryhmä B

Tavoitteet

Tunnet ja osaat nimetä orgaanisten yhdisteiden ja funktionaalisten ryhmien systemaattisia perusrakenteita ja ominaisuuksia.
Pystyt soveltamaan hankkimaasi kemian perustietoa elinympäristömme ilmiöihin.
Osaat hankkia luotettavaa tietoa kemiallisten aineiden ominaisuuksista ja tiedät niitä koskevaa lainsäädäntöä.
Tunnet kemian laboratorion perustyövälineet ja hallitset kemiallisen laboratoriotyöskentelyn keskeisimmät periaatteet.

Sisältö

Miten tunnistat ja nimeät orgaanisen kemian systemaattisia perusrakenteita ja yhdisteitä?
Minkälaisia ovat tärkeimpien funktionaalisten ryhmien ominaisuudet ja reaktiotavat sekä merkitys ympäristössä?
Minkälaisia sovelluksia orgaanisella kemialla on?
Mitkä ovat turvallisen laboratoriotyöskentelyn perustyötavat ja periaatteet?

Opiskelumateriaali

Opintojakson opiskelumateriaalina toimii pääasiallisesti luennoilla ja Learnissa jaettava materiaali. Halutessaan opiskelija voi lisäksi tutustua aiheen kirjallisuuteen, kuten Napari P., Orgaaninen kemia, Edita Oppiminen tai H. Hänninen et al. Tekniikan kemia, Edita.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu kymmenestä (10) luento-opetuskerrasta, kahdeksasta (8) läsnäolopakollisesta laboratoriotyökerrasta sekä yksilö- ja pienryhmätehtävistä.

Opiskelija voi osoittaa näytöillä hallitsevansa opintojakson teoriaosuuden sekä kemian laboratoriotöissä hankkimansa osaamisen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla esitellään orgaanisen kemian käytännön sovelluksia.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Itsenäisen kirjallisuustehtävän palautus on noin opintojakson puolivälissä ja pari/ryhmätyönä tehtävän laboratorioraportin palatus tapahtuu viimeistään kaksi viikkoa kyseisen työn suorituksen jälkeen. Opintojakson tentti suoritetaan Learnissa erikseen ilmoitettavan ajanjakson aikana.

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat tehtävät, suorittanut tentin ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakson osia ovat luennot, laboratoriotyöt, itsenäinen kirjallisuustehtävä sekä laboratorioraportti.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvostelussa otetaan huomioon kirjallisuustehtävän, laboratorioraportin ja tentin pisteet, kukin painokertoimella 1. Tarkemmat arviointikriteerit ilmoitetaan kurssin ensimmäisellä opetuskerralla. Kurssin hyväksytty suoritus vaatii myös läsnäolon kaikilla laboratoriokerroilla.

Opintojakson arviointiasteikko: 1–5

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c.hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita

Esitietovaatimukset

Edellytetään kemian perusteiden tuntemista (Insinöörin peruskemia tai vastaava opintojakso)

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Riikka Kuosmanen
Vastuuopettaja

Liisi Rajala

Ajoitusryhmät
  • Ryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • YTMI23SM
    Ympäristöteknologia, monimuoto
Pienryhmät
  • Ryhmä A
  • Ryhmä B

Tavoitteet

Tunnet ja osaat nimetä orgaanisten yhdisteiden ja funktionaalisten ryhmien systemaattisia perusrakenteita ja ominaisuuksia.
Pystyt soveltamaan hankkimaasi kemian perustietoa elinympäristömme ilmiöihin.
Osaat hankkia luotettavaa tietoa kemiallisten aineiden ominaisuuksista ja tiedät niitä koskevaa lainsäädäntöä.
Tunnet kemian laboratorion perustyövälineet ja hallitset kemiallisen laboratoriotyöskentelyn keskeisimmät periaatteet.

Sisältö

Miten tunnistat ja nimeät orgaanisen kemian systemaattisia perusrakenteita ja yhdisteitä?
Minkälaisia ovat tärkeimpien funktionaalisten ryhmien ominaisuudet ja reaktiotavat sekä merkitys ympäristössä?
Minkälaisia sovelluksia orgaanisella kemialla on?
Mitkä ovat turvallisen laboratoriotyöskentelyn perustyötavat ja periaatteet?

Opiskelumateriaali

Orgaanisen kemian perusteita käsittelevä kirja esim. Napari P., Orgaaninen kemia, Edita, Opetushallitus, Tekniikan kemia ja luennoilla Learnissa jaettava sähköinen materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu orgaanisen kemian ja kemikaaliturvallisuuden luennoista, tehtävistä ja kemian käytännön laboratorioharjoituksista.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija voi osoittaa näytöillä hallitsevansa opintojakson teoriaosuuden sekä kemian laboratoriotöissä hankkimansa osaamisen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla esitellään orgaanisen kemian käytännön sovelluksia

Opiskelijan työmäärä

Luentoja ja käytännön laboratorioharjoituksia, itsenäistä työskentelyä. Yhteensä 135 h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu kirjalliseen tehtävään, laboratorioraporttiin ja tenttiin. Tarkemmat arviointikriteerit ilmoitetaan ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c.hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita

Esitietovaatimukset

Edellytetään kemian perusteiden tuntemista (Insinöörin peruskemia tai vastaava opintojakso)

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 31.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Marjatta Lehesvaara
Vastuuopettaja

Marjatta Lehesvaara

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä A (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä B (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • YTMI23KP
    Ympäristöteknologia, päivätoteutus
Pienryhmät
  • Pienryhmä A
  • Pienryhmä B

Tavoitteet

Tunnet ja osaat nimetä orgaanisten yhdisteiden ja funktionaalisten ryhmien systemaattisia perusrakenteita ja ominaisuuksia.
Pystyt soveltamaan hankkimaasi kemian perustietoa elinympäristömme ilmiöihin.
Osaat hankkia luotettavaa tietoa kemiallisten aineiden ominaisuuksista ja tiedät niitä koskevaa lainsäädäntöä.
Tunnet kemian laboratorion perustyövälineet ja hallitset kemiallisen laboratoriotyöskentelyn keskeisimmät periaatteet.

Sisältö

Miten tunnistat ja nimeät orgaanisen kemian systemaattisia perusrakenteita ja yhdisteitä?
Minkälaisia ovat tärkeimpien funktionaalisten ryhmien ominaisuudet ja reaktiotavat sekä merkitys ympäristössä?
Minkälaisia sovelluksia orgaanisella kemialla on?
Mitkä ovat turvallisen laboratoriotyöskentelyn perustyötavat ja periaatteet?

Opiskelumateriaali

Orgaanisen kemian perusteita käsittelevä kirja esim. Napari P., Orgaaninen kemia, Edita, Opetushallitus, Tekniikan kemia ja luennoilla Learnissa jaettava sähköinen materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu orgaanisen kemian ja kemikaaliturvallisuuden luennoista, tehtävistä ja kemian käytännön laboratorioharjoituksista.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija voi osoittaa näytöillä hallitsevansa opintojakson teoriaosuuden sekä kemian laboratoriotöissä hankkimansa osaamisen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla esitellään orgaanisen kemian käytännön sovelluksia

Opiskelijan työmäärä

Luentoja ja käytännön laboratorioharjoituksia, itsenäistä työskentelyä. Yhteensä 135 h.

Lisätietoja opiskelijoille

Laboratoriotöissä on läsnäolopakko

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu kirjallisiin raportteihin ja tenttiin. Tarkemmat arviointikriteerit ilmoitetaan ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c.hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita

Esitietovaatimukset

Edellytetään kemian perusteiden tuntemista (Insinöörin peruskemia tai vastaava opintojakso)

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

31.08.2023 - 16.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Marjatta Lehesvaara
  • Saara Riuttamäki
Vastuuopettaja

Marjatta Lehesvaara

Ajoitusryhmät
  • Ryhmä A (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä B (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • YTMI22SM
    Ympäristöteknologia, monimuoto
Pienryhmät
  • Ryhmä A
  • Ryhmä B

Tavoitteet

Tunnet ja osaat nimetä orgaanisten yhdisteiden ja funktionaalisten ryhmien systemaattisia perusrakenteita ja ominaisuuksia.
Pystyt soveltamaan hankkimaasi kemian perustietoa elinympäristömme ilmiöihin.
Osaat hankkia luotettavaa tietoa kemiallisten aineiden ominaisuuksista ja tiedät niitä koskevaa lainsäädäntöä.
Tunnet kemian laboratorion perustyövälineet ja hallitset kemiallisen laboratoriotyöskentelyn keskeisimmät periaatteet.

Sisältö

Miten tunnistat ja nimeät orgaanisen kemian systemaattisia perusrakenteita ja yhdisteitä?
Minkälaisia ovat tärkeimpien funktionaalisten ryhmien ominaisuudet ja reaktiotavat sekä merkitys ympäristössä?
Minkälaisia sovelluksia orgaanisella kemialla on?
Mitkä ovat turvallisen laboratoriotyöskentelyn perustyötavat ja periaatteet?

Opiskelumateriaali

Orgaanisen kemian perusteita käsittelevä kirja esim. Napari P., Orgaaninen kemia, Edita, Opetushallitus, Tekniikan kemia ja luennoilla Learnissa jaettava sähköinen materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu orgaanisen kemian ja kemikaaliturvallisuuden luennoista, tehtävistä ja kemian käytännön laboratorioharjoituksista.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija voi osoittaa näytöillä hallitsevansa opintojakson teoriaosuuden sekä kemian laboratoriotöissä hankkimansa osaamisen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla esitellään orgaanisen kemian käytännön sovelluksia

Opiskelijan työmäärä

Luentoja ja käytännön laboratorioharjoituksia, itsenäistä työskentelyä. Yhteensä 135 h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu kirjalliseen tehtävään, laboratorioraporttiin ja tenttiin. Tarkemmat arviointikriteerit ilmoitetaan ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c.hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita

Esitietovaatimukset

Edellytetään kemian perusteiden tuntemista (Insinöörin peruskemia tai vastaava opintojakso)

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Marjatta Lehesvaara
Vastuuopettaja

Marjatta Lehesvaara

Ajoitusryhmät
  • Labraryhmä A (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
  • Labraryhmä B (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • YTMI22KP
    Ympäristöteknologia, päivätoteutus
Pienryhmät
  • Labraryhmä A
  • Labraryhmä B

Tavoitteet

Tunnet ja osaat nimetä orgaanisten yhdisteiden ja funktionaalisten ryhmien systemaattisia perusrakenteita ja ominaisuuksia.
Pystyt soveltamaan hankkimaasi kemian perustietoa elinympäristömme ilmiöihin.
Osaat hankkia luotettavaa tietoa kemiallisten aineiden ominaisuuksista ja tiedät niitä koskevaa lainsäädäntöä.
Tunnet kemian laboratorion perustyövälineet ja hallitset kemiallisen laboratoriotyöskentelyn keskeisimmät periaatteet.

Sisältö

Miten tunnistat ja nimeät orgaanisen kemian systemaattisia perusrakenteita ja yhdisteitä?
Minkälaisia ovat tärkeimpien funktionaalisten ryhmien ominaisuudet ja reaktiotavat sekä merkitys ympäristössä?
Minkälaisia sovelluksia orgaanisella kemialla on?
Mitkä ovat turvallisen laboratoriotyöskentelyn perustyötavat ja periaatteet?

Opiskelumateriaali

Orgaanisen kemian perusteita käsittelevä kirja esim. Napari P., Orgaaninen kemia, Edita, Opetushallitus, Tekniikan kemia ja luennoilla Learnissa jaettava sähköinen materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu orgaanisen kemian ja kemikaaliturvallisuuden luennoista, tehtävistä ja kemian käytännön laboratorioharjoituksista.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija voi osoittaa näytöillä hallitsevansa opintojakson teoriaosuuden sekä kemian laboratoriotöissä hankkimansa osaamisen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla esitellään orgaanisen kemian käytännön sovelluksia

Opiskelijan työmäärä

Luentoja ja käytännön laboratorioharjoituksia, itsenäistä työskentelyä. Yhteensä 135 h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu kirjalliseen tehtävään, laboratorioraporttiin ja tenttiin. Tarkemmat arviointikriteerit ilmoitetaan ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c.hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita

Esitietovaatimukset

Edellytetään kemian perusteiden tuntemista (Insinöörin peruskemia tai vastaava opintojakso)

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

25.08.2022 - 18.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Marjatta Lehesvaara
Vastuuopettaja

Marjatta Lehesvaara

Ryhmät
  • YTMI21SM
    Ympäristöteknologia, monimuoto

Tavoitteet

Tunnet ja osaat nimetä orgaanisten yhdisteiden ja funktionaalisten ryhmien systemaattisia perusrakenteita ja ominaisuuksia.
Pystyt soveltamaan hankkimaasi kemian perustietoa elinympäristömme ilmiöihin.
Osaat hankkia luotettavaa tietoa kemiallisten aineiden ominaisuuksista ja tiedät niitä koskevaa lainsäädäntöä.
Tunnet kemian laboratorion perustyövälineet ja hallitset kemiallisen laboratoriotyöskentelyn keskeisimmät periaatteet.

Sisältö

Miten tunnistat ja nimeät orgaanisen kemian systemaattisia perusrakenteita ja yhdisteitä?
Minkälaisia ovat tärkeimpien funktionaalisten ryhmien ominaisuudet ja reaktiotavat sekä merkitys ympäristössä?
Minkälaisia sovelluksia orgaanisella kemialla on?
Mitkä ovat turvallisen laboratoriotyöskentelyn perustyötavat ja periaatteet?

Opiskelumateriaali

Orgaanisen kemian perusteita käsittelevä kirja esim. Napari P., Orgaaninen kemia, Edita, Opetushallitus, Tekniikan kemia ja luennoilla Learnissa jaettava sähköinen materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu orgaanisen kemian ja kemikaaliturvallisuuden luennoista, tehtävistä ja kemian käytännön laboratorioharjoituksista.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija voi osoittaa näytöillä hallitsevansa opintojakson teoriaosuuden sekä kemian laboratoriotöissä hankkimansa osaamisen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla esitellään orgaanisen kemian hyödyntämistä käytännön sovelluksissa

Opiskelijan työmäärä

Luentoja ja käytännön laboratorioharjoituksia, itsenäistä työskentelyä. Yhteensä 135 h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu kirjallisiin tehtäviin ja laboratorioraportteihin. Tarkemmat arviointikriteerit ilmoitetaan ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c.hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita

Esitietovaatimukset

Edellytetään kemian perusteiden tuntemista (Insinöörin peruskemia tai vastaava opintojakso)

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

04.01.2022 - 25.02.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalouden ja elintarvike- ja ympäristöteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ympäristöteknologian koulutus
Opettaja
  • Marjatta Lehesvaara
Vastuuopettaja

Marjatta Lehesvaara

Ajoitusryhmät
  • Ryhmä A (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
  • Ryhmä B (Koko: 16. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • YTMI21KP
    Ympäristöteknologia, päivätoteutus
Pienryhmät
  • Ryhmä A
  • Ryhmä B

Tavoitteet

Tunnet ja osaat nimetä orgaanisten yhdisteiden ja funktionaalisten ryhmien systemaattisia perusrakenteita ja ominaisuuksia.
Pystyt soveltamaan hankkimaasi kemian perustietoa elinympäristömme ilmiöihin.
Osaat hankkia luotettavaa tietoa kemiallisten aineiden ominaisuuksista ja tiedät niitä koskevaa lainsäädäntöä.
Tunnet kemian laboratorion perustyövälineet ja hallitset kemiallisen laboratoriotyöskentelyn keskeisimmät periaatteet.

Sisältö

Miten tunnistat ja nimeät orgaanisen kemian systemaattisia perusrakenteita ja yhdisteitä?
Minkälaisia ovat tärkeimpien funktionaalisten ryhmien ominaisuudet ja reaktiotavat sekä merkitys ympäristössä?
Minkälaisia sovelluksia orgaanisella kemialla on?
Mitkä ovat turvallisen laboratoriotyöskentelyn perustyötavat ja periaatteet?

Opiskelumateriaali

Orgaanisen kemian perusteita käsittelevä kirja esim. Napari P., Orgaaninen kemia, Edita, Opetushallitus, Tekniikan kemia ja luennoilla Learnissa jaettava sähköinen materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso koostuu orgaanisen kemian ja kemikaaliturvallisuuden luennoista, tehtävistä ja kemian käytännön laboratorioharjoituksista.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija voi osoittaa näytöillä hallitsevansa opintojakson teoriaosuuden sekä kemian laboratoriotöissä hankkimansa osaamisen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla esitellään orgaanisen kemian käytännön sovelluksia

Opiskelijan työmäärä

Luentoja ja käytännön laboratorioharjoituksia, itsenäistä työskentelyä. Yhteensä 135 h.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu kirjallisiin tehtäviin ja laboratorioraportteihin. Tarkemmat arviointikriteerit ilmoitetaan ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä
c.hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita

Esitietovaatimukset

Edellytetään kemian perusteiden tuntemista (Insinöörin peruskemia tai vastaava opintojakso)