Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänäLaajuus (5 op)
Tunnus: YP00DU23
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Osaat tunnistaa ja arvioida ammattialan kehittämistarpeita yhdessä työ- ja kohderyhmien kanssa.
Osaat valita ammattialan kannalta tarkoituksenmukaiset kehittämismenetelmät kehittämistehtävän ratkaisemiseen ja perustella valintasi.
Tunnet ammattialasi laatu- ja arviointityön käytäntöjä.
Osaat suunnitella, toteuttaa, raportoida ja arvioida nuorisokasvatuksen työkenttään liittyvän kehittämis- ja muutosprosessin.
Sisältö
Mitä on nuorisokasvatuksen kehittämistoiminta?
Mikä on laatu- ja arviointityön merkitys nuorisoalan kehittämisessä?
Mitä ovat nuorisokasvatuksessa käytettävät kehittämismenetelmät ja miten niitä sovelletaan kehittämisprosessin eri vaiheissa?
Miten tutkimustietoa kerätään ja hyödynnetään kehittämistoiminnassa?
Miten kehittämisprosessi etenee muutosprosessina?
Edeltävä osaaminen
Projektit työmuotona 5 op
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Pekka Penttinen
Vastuuopettaja
Pekka Penttinen
Ryhmät
-
YPMI22SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Tavoitteet
Osaat tunnistaa ja arvioida ammattialan kehittämistarpeita yhdessä työ- ja kohderyhmien kanssa.
Osaat valita ammattialan kannalta tarkoituksenmukaiset kehittämismenetelmät kehittämistehtävän ratkaisemiseen ja perustella valintasi.
Tunnet ammattialasi laatu- ja arviointityön käytäntöjä.
Osaat suunnitella, toteuttaa, raportoida ja arvioida nuorisokasvatuksen työkenttään liittyvän kehittämis- ja muutosprosessin.
Sisältö
Mitä on nuorisokasvatuksen kehittämistoiminta?
Mikä on laatu- ja arviointityön merkitys nuorisoalan kehittämisessä?
Mitä ovat nuorisokasvatuksessa käytettävät kehittämismenetelmät ja miten niitä sovelletaan kehittämisprosessin eri vaiheissa?
Miten tutkimustietoa kerätään ja hyödynnetään kehittämistoiminnassa?
Miten kehittämisprosessi etenee muutosprosessina?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali löytyy suurelta osin opintojakson Learn-ympäristöstä, mutta opintojakson tehtävissä käytetään myös muuta opiskelumateriaalia.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kasarmin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Opintojakso koostuu 52 tunnin luento-opetuskerrasta ja tunnilla tehtävistä pienryhmätehtävistä. Lisäksi tehdään mahdollisia työelämään kytkeytyviä soveltavia tehtäviä. Opintojakson arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti tai paritehtävinä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtävät linkittyvät sisällöllisesti tutkimisen, kehittämisen innovoinnin menetelmien ja työkalujen avaamiseen. Niitä on sovelletaan soveltuvin osin Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenian hankkeissa. Opintojakso valmistaa opiskelijoita myös kehittämiseen suuntautuvan oman opinnäytetyön suunnitteluun ja toteutukseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla suoritetaan kunkin osion päätteeksi oppimistehtävä. Opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla tehdään tentti/Opintojakson päätteeksi tentti Exam-tenttiakvaariossa kampuksella/Opintojakso ei sisällä erillistä tenttiä.
Opintojaksolla on viikoittaisia tehtäviä. Opintojakson aikana tehdään ryhmissä projektitehtävä, jonka tulee olla valmiina opintojakson päättymispäivään mennessä.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta. 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on 135 t, josta 52 on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja pienryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla tehtävät oppimistehtävät jakautuvat kevään ajalle. Ne noudattavat opintojakson sisällöllistä sekä mahdollisia työelämäyhteistyön etenemistä. Opintojakson oppimistehtävät suoritetaan yksin tai parin kanssa.
- Oppimistehtävä 1: Tutustuminen kehittämisprosessiin, 2-3 sivua
- Oppimistehtävä 2: Kehittämistarpeen arviointi, 2-3 sivua
- Oppimistehtävä 3: Kehittämisprosessin suunnittelu ja toteutus, 2-3 sivua
- Oppimistehtävä 4: Kehittämisprosessin arviointi, 2-3 sivua
Esitietovaatimukset
Projektit työmuotona 5 op
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Pekka Penttinen
Vastuuopettaja
Pekka Penttinen
Ryhmät
-
YPMI22KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat tunnistaa ja arvioida ammattialan kehittämistarpeita yhdessä työ- ja kohderyhmien kanssa.
Osaat valita ammattialan kannalta tarkoituksenmukaiset kehittämismenetelmät kehittämistehtävän ratkaisemiseen ja perustella valintasi.
Tunnet ammattialasi laatu- ja arviointityön käytäntöjä.
Osaat suunnitella, toteuttaa, raportoida ja arvioida nuorisokasvatuksen työkenttään liittyvän kehittämis- ja muutosprosessin.
Sisältö
Mitä on nuorisokasvatuksen kehittämistoiminta?
Mikä on laatu- ja arviointityön merkitys nuorisoalan kehittämisessä?
Mitä ovat nuorisokasvatuksessa käytettävät kehittämismenetelmät ja miten niitä sovelletaan kehittämisprosessin eri vaiheissa?
Miten tutkimustietoa kerätään ja hyödynnetään kehittämistoiminnassa?
Miten kehittämisprosessi etenee muutosprosessina?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali muodostuu kehittämistoiminnan teoreettisesta sekä kehittämisen kohteena olevaa ilmiötä koskevasta kirjallisuudesta. Osa lähdemateriaalista on löydettävissä opintojakson Learn-alustalta.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla perehdytään luento-opetuksen, ryhmätyöskentelyn ja case-työskentelyn avulla kehittämisprosessiin sekä erilaisiin kehittämismenetelmiin. Opintojakso tukee myös kehittämistyyppisen opinnäytetyön toteutusta.
Opintojakso käynnistyy teoreettisella osuudella, jonka jälkeen opittua sovelletaan ja hyödynnetään työelämän kehittämishankkeissa tai niiden suunnittelussa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksolla on itsenäinen suoritusvaihtoehto, jonka avulla on mahdollista nopeuttaa opintoja. Oppimistehtävät löytyvät Learn-alustalta. Ota yhteys opintojakson opettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämään integroituna kehittämistehtävänä. Ota yhteys opintojakson opettajaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on mahdollista suorittaa TKI-toimintaan integroituna Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juveniassa.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 135 tuntia, josta luento-opetusta, harjoituksia sekä työelämätehtäviä 52 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kehittämismenetelmien soveltaminen oppimistehtävien avulla kehittämisympäristöön tai opinnäytteeseen TAI työskentely kehittämisprosessissa sekä kehittämistä koskevan toiminnan raportointi. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen 80%..
Esitietovaatimukset
Projektit työmuotona 5 op
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 65
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Pekka Penttinen
Vastuuopettaja
Pekka Penttinen
Ryhmät
-
YPKV24KMYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Tavoitteet
Osaat tunnistaa ja arvioida ammattialan kehittämistarpeita yhdessä työ- ja kohderyhmien kanssa.
Osaat valita ammattialan kannalta tarkoituksenmukaiset kehittämismenetelmät kehittämistehtävän ratkaisemiseen ja perustella valintasi.
Tunnet ammattialasi laatu- ja arviointityön käytäntöjä.
Osaat suunnitella, toteuttaa, raportoida ja arvioida nuorisokasvatuksen työkenttään liittyvän kehittämis- ja muutosprosessin.
Sisältö
Mitä on nuorisokasvatuksen kehittämistoiminta?
Mikä on laatu- ja arviointityön merkitys nuorisoalan kehittämisessä?
Mitä ovat nuorisokasvatuksessa käytettävät kehittämismenetelmät ja miten niitä sovelletaan kehittämisprosessin eri vaiheissa?
Miten tutkimustietoa kerätään ja hyödynnetään kehittämistoiminnassa?
Miten kehittämisprosessi etenee muutosprosessina?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali muodostuu kehittämistoiminnan teoreettisesta sekä kehittämisen kohteena olevaa ilmiötä koskevasta kirjallisuudesta. Osa lähdemateriaalista on löydettävissä opintojakson Learn-alustalta.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla perehdytään kontaktiopetuksen, ryhmätyöskentelyn ja case-työskentelyn avulla kehittämisprosessiin sekä erilaisiin kehittämismenetelmiin. Opintojakso tukee myös kehittämistyyppisen opinnäytetyön toteutusta.
Opintojakso käynnistyy teoreettisella osuudella, jonka jälkeen opittua sovelletaan ja hyödynnetään työelämän kehittämishankkeissa tai niiden suunnittelussa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksolla on itsenäinen suoritusvaihtoehto, jonka avulla on mahdollista nopeuttaa opintoja. Oppimistehtävät löytyvät Learn-alustalta. Ota yhteys opintojakson opettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämään integroituna kehittämistehtävänä. Ota yhteys opintojakson opettajaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on mahdollista tehdä TKI-yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 135 tuntia, josta luento-opetusta 26 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetuksen ajankohdat:
- ke 4.9. klo 12.00 - 17.00 lähiopetus
- ma 30.9. klo 8.00 - 12.00 verkko-opetus
- ti 1.10. klo 12.00 - 16.00 verkko-opetus
- ke 6.11. klo 10.00 - 16.00 lähiopetus
- ma 2.12. klo 8.00 - 12.00 verkko-opetus
- ti 3.12. klo 12.00 - 16.00 verkko-opetus
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Perehtyminen kontaktiopetuksessa tai itsenäisesti opintojakson kehittämismenetelmiin ja niiden soveltaminen oppimistehtävien avulla kehittämisympäristöön tai opinnäytteeseen. Työelämään integroidussa vaihtoehdossa sovitetaan suoritustapa opintojakson sisältöjä vastaavaksi.
Esitietovaatimukset
Projektit työmuotona 5 op
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Pekka Penttinen
Vastuuopettaja
Pekka Penttinen
Ryhmät
-
YPMI21SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat tunnistaa ja arvioida ammattialan kehittämistarpeita yhdessä työ- ja kohderyhmien kanssa.
Osaat valita ammattialan kannalta tarkoituksenmukaiset kehittämismenetelmät kehittämistehtävän ratkaisemiseen ja perustella valintasi.
Tunnet ammattialasi laatu- ja arviointityön käytäntöjä.
Osaat suunnitella, toteuttaa, raportoida ja arvioida nuorisokasvatuksen työkenttään liittyvän kehittämis- ja muutosprosessin.
Sisältö
Mitä on nuorisokasvatuksen kehittämistoiminta?
Mikä on laatu- ja arviointityön merkitys nuorisoalan kehittämisessä?
Mitä ovat nuorisokasvatuksessa käytettävät kehittämismenetelmät ja miten niitä sovelletaan kehittämisprosessin eri vaiheissa?
Miten tutkimustietoa kerätään ja hyödynnetään kehittämistoiminnassa?
Miten kehittämisprosessi etenee muutosprosessina?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali muodostuu kehittämistoiminnan teoreettisesta sekä kehittämisen kohteena olevaa ilmiötä koskevasta kirjallisuudesta. Osa lähdemateriaalista on löydettävissä opintojakson Learn-alustalta.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla perehdytään luento-opetuksen, ryhmätyöskentelyn ja case-työskentelyn avulla kehittämisprosessiin sekä erilaisiin kehittämismenetelmiin. Opintojakso tukee myös kehittämistyyppisen opinnäytetyön toteutusta.
Opintojakso käynnistyy teoreettisella osuudella, jonka jälkeen opittua sovelletaan ja hyödynnetään työelämän kehittämishankkeissa tai niiden suunnittelussa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksolla on itsenäinen suoritusvaihtoehto, jonka avulla on mahdollista nopeuttaa opintoja. Oppimistehtävät löytyvät Learn-alustalta. Ota yhteys opintojakson opettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämään integroituna kehittämistehtävänä. Ota yhteys opintojakson opettajaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on mahdollista suorittaa TKI-toimintaan integroituna Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juveniassa.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 135 tuntia, josta luento-opetusta ja harjoituksia 52 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kehittämismenetelmien soveltaminen oppimistehtävien avulla kehittämisympäristöön tai opinnäytteeseen TAI työskentely kehittämisprosessissa sekä kehittämistä koskevan toiminnan raportointi. Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen.
Esitietovaatimukset
Projektit työmuotona 5 op
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Pekka Penttinen
Vastuuopettaja
Pekka Penttinen
Ryhmät
-
YPMI21KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat tunnistaa ja arvioida ammattialan kehittämistarpeita yhdessä työ- ja kohderyhmien kanssa.
Osaat valita ammattialan kannalta tarkoituksenmukaiset kehittämismenetelmät kehittämistehtävän ratkaisemiseen ja perustella valintasi.
Tunnet ammattialasi laatu- ja arviointityön käytäntöjä.
Osaat suunnitella, toteuttaa, raportoida ja arvioida nuorisokasvatuksen työkenttään liittyvän kehittämis- ja muutosprosessin.
Sisältö
Mitä on nuorisokasvatuksen kehittämistoiminta?
Mikä on laatu- ja arviointityön merkitys nuorisoalan kehittämisessä?
Mitä ovat nuorisokasvatuksessa käytettävät kehittämismenetelmät ja miten niitä sovelletaan kehittämisprosessin eri vaiheissa?
Miten tutkimustietoa kerätään ja hyödynnetään kehittämistoiminnassa?
Miten kehittämisprosessi etenee muutosprosessina?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali muodostuu kehittämistoiminnan teoreettisesta sekä kehittämisen kohteena olevaa ilmiötä koskevasta kirjallisuudesta. Osa lähdemateriaalista on löydettävissä opintojakson Learn-alustalta.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla perehdytään luento-opetuksen, ryhmätyöskentelyn ja case-työskentelyn avulla kehittämisprosessiin sekä erilaisiin kehittämismenetelmiin. Opintojakso tukee myös kehittämistyyppisen opinnäytetyön toteutusta.
Opintojakso käynnistyy teoreettisella osuudella, jonka jälkeen opittua sovelletaan ja hyödynnetään työelämän kehittämishankkeissa tai niiden suunnittelussa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksolla on itsenäinen suoritusvaihtoehto, jonka avulla on mahdollista nopeuttaa opintoja. Oppimistehtävät löytyvät Learn-alustalta. Ota yhteys opintojakson opettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämään integroituna kehittämistehtävänä. Ota yhteys opintojakson opettajaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on mahdollista suorittaa TKI-toimintaan integroituna Juveniassa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opiskelijan työmäärä kaikkiaan 135 tuntia, josta luento-opetusta ja harjoituksia 48 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus alkaa viikolla 37 ja päättyy viikolla 50
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kehittämismenetelmien soveltaminen tehtävien avulla kehittämisympäristöön tai opinnäytteeseen TAI työskentely kehittämisprosessissa sekä kehittämistä koskevan toiminnan raportointi.
Esitietovaatimukset
Projektit työmuotona 5 op
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Pekka Penttinen
Vastuuopettaja
Pekka Penttinen
Ryhmät
-
YPKV23KVMYhteisöpedagogi, monimuotototeutus
Tavoitteet
Osaat tunnistaa ja arvioida ammattialan kehittämistarpeita yhdessä työ- ja kohderyhmien kanssa.
Osaat valita ammattialan kannalta tarkoituksenmukaiset kehittämismenetelmät kehittämistehtävän ratkaisemiseen ja perustella valintasi.
Tunnet ammattialasi laatu- ja arviointityön käytäntöjä.
Osaat suunnitella, toteuttaa, raportoida ja arvioida nuorisokasvatuksen työkenttään liittyvän kehittämis- ja muutosprosessin.
Sisältö
Mitä on nuorisokasvatuksen kehittämistoiminta?
Mikä on laatu- ja arviointityön merkitys nuorisoalan kehittämisessä?
Mitä ovat nuorisokasvatuksessa käytettävät kehittämismenetelmät ja miten niitä sovelletaan kehittämisprosessin eri vaiheissa?
Miten tutkimustietoa kerätään ja hyödynnetään kehittämistoiminnassa?
Miten kehittämisprosessi etenee muutosprosessina?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali muodostuu kehittämistoiminnan teoreettisesta sekä kehittämisen kohteena olevaa ilmiötä koskevasta kirjallisuudesta. Osa lähdemateriaalista on löydettävissä opintojakson Learn-alustalta.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla perehdytään kontaktiopetuksen, ryhmätyöskentelyn ja case-työskentelyn avulla kehittämisprosessiin sekä erilaisiin kehittämismenetelmiin. Opintojakso tukee myös kehittämistyyppisen opinnäytetyön toteutusta.
Opintojakso käynnistyy teoreettisella osuudella, jonka jälkeen opittua sovelletaan ja hyödynnetään työelämän kehittämishankkeissa tai niiden suunnittelussa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksolla on itsenäinen suoritusvaihtoehto, jonka avulla on mahdollista nopeuttaa opintoja. Oppimistehtävät löytyvät Learn-alustalta. Ota yhteys opintojakson opettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämään integroituna kehittämistehtävänä. Ota yhteys opintojakson opettajaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on mahdollista tehdä TKI-yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 135 tuntia, josta luento-opetusta 26 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetuksen ajankohdat:
- ke 6.9. klo 12.00 - 17.00 lähiopetus
- ti 3.10. klo 8.00 - 12.00 verkko-opetus
- ke 8.11. klo 12.00 - 17.00 lähiopetus
- ti 7.12. klo 12.00 - 16.00 verkko-opetus
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kehittämismenetelmien soveltaminen tehtävien avulla kehittämisympäristöön tai opinnäytteeseen TAI työskentely kehittämisprosessissa sekä kehittämistä koskevan toiminnan raportointi.
Esitietovaatimukset
Projektit työmuotona 5 op
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Pekka Penttinen
Vastuuopettaja
Pekka Penttinen
Ryhmät
-
YPMI20SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat tunnistaa ja arvioida ammattialan kehittämistarpeita yhdessä työ- ja kohderyhmien kanssa.
Osaat valita ammattialan kannalta tarkoituksenmukaiset kehittämismenetelmät kehittämistehtävän ratkaisemiseen ja perustella valintasi.
Tunnet ammattialasi laatu- ja arviointityön käytäntöjä.
Osaat suunnitella, toteuttaa, raportoida ja arvioida nuorisokasvatuksen työkenttään liittyvän kehittämis- ja muutosprosessin.
Sisältö
Mitä on nuorisokasvatuksen kehittämistoiminta?
Mikä on laatu- ja arviointityön merkitys nuorisoalan kehittämisessä?
Mitä ovat nuorisokasvatuksessa käytettävät kehittämismenetelmät ja miten niitä sovelletaan kehittämisprosessin eri vaiheissa?
Miten tutkimustietoa kerätään ja hyödynnetään kehittämistoiminnassa?
Miten kehittämisprosessi etenee muutosprosessina?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali muodostuu kehittämistoiminnan teoreettisesta sekä kehittämisen kohteena olevaa ilmiötä koskevasta kirjallisuudesta. Osa lähdemateriaalista on löydettävissä opintojakson Learn-alustalta.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla perehdytään luento-opetuksen, ryhmätyöskentelyn ja case-työskentelyn avulla kehittämisprosessiin sekä erilaisiin kehittämismenetelmiin. Opintojakso tukee myös kehittämistyyppisen opinnäytetyön toteutusta.
Opintojakso käynnistyy teoreettisella osuudella, jonka jälkeen opittua sovelletaan ja hyödynnetään työelämän kehittämishankkeissa tai niiden suunnittelussa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksolla on itsenäinen suoritusvaihtoehto, jonka avulla on mahdollista nopeuttaa opintoja. Oppimistehtävät löytyvät Learn-alustalta. Ota yhteys opintojakson opettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämään integroituna kehittämistehtävänä. Ota yhteys opintojakson opettajaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on mahdollista suorittaa TKI-toimintaan integroituna Juveniassa.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 135 tuntia, josta luento-opetusta ja harjoituksia 52 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kehittämismenetelmien soveltaminen tehtävien avulla kehittämisympäristöön tai opinnäytteeseen TAI työskentely kehittämisprosessissa sekä kehittämistä koskevan toiminnan raportointi.
Esitietovaatimukset
Projektit työmuotona 5 op
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
07.09.2022 - 07.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Pekka Penttinen
Vastuuopettaja
Pekka Penttinen
Ryhmät
-
YPKV22KMYhteisöpedagogi, monimuotototeutus
Tavoitteet
Osaat tunnistaa ja arvioida ammattialan kehittämistarpeita yhdessä työ- ja kohderyhmien kanssa.
Osaat valita ammattialan kannalta tarkoituksenmukaiset kehittämismenetelmät kehittämistehtävän ratkaisemiseen ja perustella valintasi.
Tunnet ammattialasi laatu- ja arviointityön käytäntöjä.
Osaat suunnitella, toteuttaa, raportoida ja arvioida nuorisokasvatuksen työkenttään liittyvän kehittämis- ja muutosprosessin.
Sisältö
Mitä on nuorisokasvatuksen kehittämistoiminta?
Mikä on laatu- ja arviointityön merkitys nuorisoalan kehittämisessä?
Mitä ovat nuorisokasvatuksessa käytettävät kehittämismenetelmät ja miten niitä sovelletaan kehittämisprosessin eri vaiheissa?
Miten tutkimustietoa kerätään ja hyödynnetään kehittämistoiminnassa?
Miten kehittämisprosessi etenee muutosprosessina?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali muodostuu kehittämistoiminnan teoreettisesta sekä kehittämisen kohteena olevaa ilmiötä koskevasta kirjallisuudesta. Osa lähdemateriaalista on löydettävissä opintojakson Learn-alustalta.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla perehdytään luento-opetuksen, ryhmätyöskentelyn ja case-työskentelyn avulla kehittämisprosessiin sekä erilaisiin kehittämismenetelmiin. Opintojakso tukee myös kehittämistyyppisen opinnäytetyön toteutusta.
Opintojakso käynnistyy teoreettisella osuudella, jonka jälkeen opittua sovelletaan ja hyödynnetään työelämän kehittämishankkeissa tai niiden suunnittelussa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksolla on itsenäinen suoritusvaihtoehto, jonka avulla on mahdollista nopeuttaa opintoja. Oppimistehtävät löytyvät Learn-alustalta. Ota yhteys opintojakson opettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämään integroituna kehittämistehtävänä. Ota yhteys opintojakson opettajaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on mahdollista tehdä TKI-yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 135 tuntia, josta luento-opetusta 26 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Kontaktiopetus:
- 7.9. klo 12.00 - 17.00 (luokka 309C)
- 5.10. klo 9.00 - 17.00 (luokka 309C)
- 9.11. klo 12.00 - 17.00 (luokka 309C)
- 7.12. klo 9.00 - 17.00 (luokka 309C)
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kehittämismenetelmien soveltaminen tehtävien avulla kehittämisympäristöön tai opinnäytteeseen TAI työskentely kehittämisprosessissa sekä kehittämistä koskevan toiminnan raportointi.
Esitietovaatimukset
Projektit työmuotona 5 op
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 19.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Pekka Penttinen
Vastuuopettaja
Pekka Penttinen
Ryhmät
-
YPMI20KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat tunnistaa ja arvioida ammattialan kehittämistarpeita yhdessä työ- ja kohderyhmien kanssa.
Osaat valita ammattialan kannalta tarkoituksenmukaiset kehittämismenetelmät kehittämistehtävän ratkaisemiseen ja perustella valintasi.
Tunnet ammattialasi laatu- ja arviointityön käytäntöjä.
Osaat suunnitella, toteuttaa, raportoida ja arvioida nuorisokasvatuksen työkenttään liittyvän kehittämis- ja muutosprosessin.
Sisältö
Mitä on nuorisokasvatuksen kehittämistoiminta?
Mikä on laatu- ja arviointityön merkitys nuorisoalan kehittämisessä?
Mitä ovat nuorisokasvatuksessa käytettävät kehittämismenetelmät ja miten niitä sovelletaan kehittämisprosessin eri vaiheissa?
Miten tutkimustietoa kerätään ja hyödynnetään kehittämistoiminnassa?
Miten kehittämisprosessi etenee muutosprosessina?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali muodostuu kehittämistoiminnan teoreettisesta sekä kehittämisen kohteena olevaa ilmiötä koskevasta kirjallisuudesta. Osa lähdemateriaalista on löydettävissä opintojakson Learn-alustalta.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla perehdytään luento-opetuksen, ryhmätyöskentelyn ja case-työskentelyn avulla kehittämisprosessiin sekä erilaisiin kehittämismenetelmiin. Opintojakso tukee myös kehittämistyyppisen opinnäytetyön toteutusta.
Opintojakso käynnistyy teoreettisella osuudella, jonka jälkeen opittua sovelletaan ja hyödynnetään työelämän kehittämishankkeissa tai niiden suunnittelussa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksolla on itsenäinen suoritusvaihtoehto, jonka avulla on mahdollista nopeuttaa opintoja. Oppimistehtävät löytyvät Learn-alustalta. Ota yhteys opintojakson opettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämään integroituna kehittämistehtävänä. Ota yhteys opintojakson opettajaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on mahdollista suorittaa osallistumalle kevätlukukauden aikana Juvenia Akatemian toimintaan suorittamalla siellä Nuorisokasvatus kehittämisen kenttänä -opintojakson lisäksi vähintään kaksi muuta 5 op:n opintojaksoa. Mikäli olet kiinnostunut tästä mahdollisuudesta, ota yhteyttä yliopettaja Katja Komoseen tai Juvenian johtaja Jussi Ronkaiseen.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 135 tuntia, josta luento-opetusta ja harjoituksia 52 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson kehittämismenetelmien soveltaminen tehtävien avulla kehittämisympäristöön tai opinnäytteeseen TAI työskentely kehittämisprosessissa sekä kehittämistä koskevan toiminnan raportointi.
Esitietovaatimukset
Projektit työmuotona 5 op