Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuustyöskentely nuorisotyössäLaajuus (5 op)

Tunnus: YP00DU36

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Ymmärrät tulevaisuustyöskentelyn lähtökohdat ja ennakoivan työotteen yhteiskunnallisen merkityksen.
Tunnet erilaisia tulevaisuuden ennakoinnin tietolähteitä ja menetelmiä.
Osaat kerätä, analysoida, raportoida ja hyödyntää tulevaisuutta koskevaa tietoa niin nuoren hyvinvoinnin kuin laajemmin nuorisokasvatuksen toimialan kehittämiseksi

Sisältö

Miksi tulevaisuuden ennakointi on tärkeää?
Mitä on tulevaisuustyöskentely?
Millaista tulevaisuustietoa nuorisokasvatuksessa tarvitaan?
Mitä on ennakointitieto?
Mitä ovat ennakointimenetelmät?
Miten ennakoinnin menetelmillä ja osallistavilla menetelmiä voidaan kerätä ja rakentaa tulevaisuutta koskevaa tietoa.
Miten tulevaisuutta koskevaa tietoa voidaan analysoida, raportoida ja hyödyntää päätöksenteossa?

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Katja Komonen
Vastuuopettaja

Katja Komonen

Ryhmät
  • YPMI22KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus
  • YPMI22SP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)

Tavoitteet

Ymmärrät tulevaisuustyöskentelyn lähtökohdat ja ennakoivan työotteen yhteiskunnallisen merkityksen.
Tunnet erilaisia tulevaisuuden ennakoinnin tietolähteitä ja menetelmiä.
Osaat kerätä, analysoida, raportoida ja hyödyntää tulevaisuutta koskevaa tietoa niin nuoren hyvinvoinnin kuin laajemmin nuorisokasvatuksen toimialan kehittämiseksi

Sisältö

Miksi tulevaisuuden ennakointi on tärkeää?
Mitä on tulevaisuustyöskentely?
Millaista tulevaisuustietoa nuorisokasvatuksessa tarvitaan?
Mitä on ennakointitieto?
Mitä ovat ennakointimenetelmät?
Miten ennakoinnin menetelmillä ja osallistavilla menetelmiä voidaan kerätä ja rakentaa tulevaisuutta koskevaa tietoa.
Miten tulevaisuutta koskevaa tietoa voidaan analysoida, raportoida ja hyödyntää päätöksenteossa?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla opintojakson alkaessa. Materiaali koostuu tulevaisuusajattelua, tulevaisuustietoa sekä tulevaisuustyöskentelyä ja sen menetelmiä koskevasta materiaalista.

Yksilölliset oppimisväylät

Voit suorittaa opintojakson valitsemalla joko 1) työviikkopohjaisen oppimisväylän (lähiopetus) tai 2) opintoja nopeuttavan oppimisväylän (verkkototeutus).

1) Työviikkopohjainen oppimisväylä
Lähiopetuksessa vahvistat tulevaisuusajatteluasi ja otat haltuun uusimmat tulevaisuustyöskentelyn menetelmät.

Opintojakso jakautuu seuraavaasti:
1) Viikot 36-41 osallistut tulevaisuusajattelua ja tulevaisuustyöskentelyn menetelmiä koskeviin luentoihin (3h/vko) ja lähiopetuskerroilla tehtäviin pieniin toiminnallisiin harjoitteisiin (esim. trendispottaus, skenaariotyöskentely, backcasting)
2) Viikoilla 42-50 sovellat osaamistasi suunnittelemalla ja toteuttamalla pienryhmässä kaksi tuelvaisuustyöpajaa osana Yhdessä osallistuen -hankkeen toimintaa. Hankkeessa edistetään nuorten vaikuttamista ja innovoidaan tulevaisuuden Mikkeliä. Tulevaisuustyöpajojen tuloksia pyritään ottamaan käyttöön vuoden 2025 aikana.

2) Opintoja nopeuttava oppimisväylä

Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Itsenäinen suoritusvaihtoehto on tällä opintojaksolla neljä tehtävää sisältävä verkkototeutus, joka on mahdollista suorittaa myös kesäopintoina. Voit pyytää verkkototeutuksen kurssiavaimen opintojakson vastuuopettajalta (katja.komonen@xamk.fi)

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenian TKI-hankkeiden tai opiskelijan itse esittämän työelämätoimijan (esimerkiksi oma työyhteisö) kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson kaikki tehtävät tulee olla tehtyinä ja palautettuina viimeistään 15.12.2024.. Mikäli jokin palautus puuttuu, arvioidaan opintojakso hylätyksi. Seuraavat uusintakerrat, jolloin palautuksia otetaan vastaan ovat:
- 15.1.2025
- 15.2.2025

Opintoja nopeuttava oppimiväylä:
Kesäopintoina toteutettavan verkkototeutuksen tulee olla suoritettuna 31.8.2024 mennessä. Syyslukukaudella toteutettavan verkkototeutuksen tulee olla suoritettuna 15.12.2024 mennessä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää seuraavaa:
- Aktiivista osallistumista lähiopetukseen
'- Tulevaisuutta koskevan käsitekartan laatimista
- Futures Fit-työskentelyn suorittamista. Tälle työskentelylle ilmoitetaan erilliset arviointikriteerit opintojakson alkaessa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:

Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää
- verkkototeutukseen kuuluvien kuuden tehtävän suorittamista määräajassa.

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Katja Komonen
Vastuuopettaja

Katja Komonen

Ryhmät
  • YPMI21SP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus
  • YPMI21KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus

Tavoitteet

Ymmärrät tulevaisuustyöskentelyn lähtökohdat ja ennakoivan työotteen yhteiskunnallisen merkityksen.
Tunnet erilaisia tulevaisuuden ennakoinnin tietolähteitä ja menetelmiä.
Osaat kerätä, analysoida, raportoida ja hyödyntää tulevaisuutta koskevaa tietoa niin nuoren hyvinvoinnin kuin laajemmin nuorisokasvatuksen toimialan kehittämiseksi

Sisältö

Miksi tulevaisuuden ennakointi on tärkeää?
Mitä on tulevaisuustyöskentely?
Millaista tulevaisuustietoa nuorisokasvatuksessa tarvitaan?
Mitä on ennakointitieto?
Mitä ovat ennakointimenetelmät?
Miten ennakoinnin menetelmillä ja osallistavilla menetelmiä voidaan kerätä ja rakentaa tulevaisuutta koskevaa tietoa.
Miten tulevaisuutta koskevaa tietoa voidaan analysoida, raportoida ja hyödyntää päätöksenteossa?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla opintojakson alkaessa. Materiaali koostuu tulevaisuusajattelua, tulevaisuustietoa sekä tulevaisuustyöskentelyä ja sen menetelmiä koskevasta materiaalista.

Yksilölliset oppimisväylät

Voit suorittaa opintojakson valitsemalla joko 1) työviikkopohjaisen oppimisväylän (lähiopetus) tai 2) opintoja nopeuttavan oppimisväylän (itsenäinen suoritustapa).

1) Työviikkopohjainen oppimisväylä
Lähiopetuksessa vahvistat tulevaisuusajatteluasi ja otat haltuun uusimmat tulevaisuustyöskentelyn menetelmät.

Opintojakso jakautuu viikoille 36-40 sijoittuviin tulevaisuusajattelua ja tulevaisuustyöskentelyn menetelmiä koskeviin luentoihin (3h/vko) ja lähiopetuskerroilla tehtäviin pieniin toiminnallisiin harjoitteisiin (esim. trendispottaus, skenaariotyöskentely, backcasting) sekä viikoille 41-50 sijoittuvaan tulevaisuustyöskentelyyn (Futuret Fit) yksin, parin kanssa tai pienryhmässä. Pienryhmät muodostetaan opiskelijan omien kiinnostuksen kohteiden perusteella.

Pienryhmätyöskentelyssä sovelletaan Futures Fit-menetelmää, jossa tunnistetaan ja kerätään tulevaisuussignaaleja, rakennetaan niiden perusteella trendikortteja ja tulevaisuustarinoita sekä pohditaan tulevaisuuskuvien aiheuttamia muutostarpeita ja toimenpiteitä nuorisokasvatuksen asiantuntijalle. Pienryhmätyöskentely voidaan kytkeä pienryhmän omien intressien ohella myös Juvenian sisältöihin ja hanketoimintaa. Työskentelyn tuloksena ja syntyy jokaisella opiskelijalle myös oma tulevaisuustyöskentelyn portfolio, jolla hän voi osoittaa tulevaisuustyökalujen hallintaansa.

2) Opintoja nopeuttava oppimisväylä

Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Itsenäinen suoritusvaihtoehto on verkkototeutus, joka on mahdollista suorittaa myös kesäopintoina. Voit pyytää verkkototeutuksen kurssiavaimen opintojakson vastuuopettajalta (katja.komonen@xamk.fi)

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenian TKI-hankkeiden tai opiskelijan itse esittämän työelämätoimijan (esimerkiksi oma työyhteisö) kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson kaikki tehtävät tulee olla tehtyinä ja palautettuina viimeistään 15.12.2023. Mikäli jokin palautus puuttuu, arvioidaan opintojakso hylätyksi. Seuraavat uusintakerrat, jolloin palautuksia otetaan vastaan ovat:
- 15.1.2024
- 15.2.2024

Opintoja nopeuttava oppimiväylä:
Opintojakson tehtävien palautuajankohta sovitaan opettajan kanssa tehtävää pyydettäessä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää seuraavaa:
- Aktiivista osallistumista lähiopetukseen
- Opetuskertojen välillä tehtävien kahden pienen tehtävän (materiaalien luku + trendispottaus) suorittamista
- Futures Fit-työskentelyn suorittamista. Tälle työskentelylle ilmoitetaan erilliset arviointikriteerit opintojakson alkaessa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:

Opintojakson suorittaminen hyväksytysti edellyttää
- verkkototeutukseen kuuluvien kuuden tehtävän suorittamista määräajassa.

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Katja Komonen
Vastuuopettaja

Katja Komonen

Ryhmät
  • YPKV21KM
    Yhteisöpedagogi, monimuotototeutus

Tavoitteet

Ymmärrät tulevaisuustyöskentelyn lähtökohdat ja ennakoivan työotteen yhteiskunnallisen merkityksen.
Tunnet erilaisia tulevaisuuden ennakoinnin tietolähteitä ja menetelmiä.
Osaat kerätä, analysoida, raportoida ja hyödyntää tulevaisuutta koskevaa tietoa niin nuoren hyvinvoinnin kuin laajemmin nuorisokasvatuksen toimialan kehittämiseksi

Sisältö

Miksi tulevaisuuden ennakointi on tärkeää?
Mitä on tulevaisuustyöskentely?
Millaista tulevaisuustietoa nuorisokasvatuksessa tarvitaan?
Mitä on ennakointitieto?
Mitä ovat ennakointimenetelmät?
Miten ennakoinnin menetelmillä ja osallistavilla menetelmiä voidaan kerätä ja rakentaa tulevaisuutta koskevaa tietoa.
Miten tulevaisuutta koskevaa tietoa voidaan analysoida, raportoida ja hyödyntää päätöksenteossa?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan työviikkopohjaisen oppimisväylän ja opintoja nopeuttavan oppimisväylän Learn-alustoilla. Materiaali koostuu tulevaisuuden tutkimukseen liittyvistä aineistoista, Sitran tulevaisuustyötä koskevista aineistoista sekä tulevaisuustyöskentelyn menetelmiä koskevista aineistoista.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Lähiopetuksessa pohdit tulevaisuustietoisuuttasi, vahvistat tulevaisuusajatteluasi ja otat haltuun uusimpia tulevaisuustyöskentelyn menetelmiä. Näitä menetelmiä voit käyttää erilaisten yhteisöjen ja organisaatioiden kehittämisessä.

Työviikkopohjainen oppimisväylä koostuu kahdesta luentoja ja tulevaisuustyöskentelyä koskevia harjoitteita ja pohdintoja sisältävästä lähiopetuspäivästä sekä lähiopetuspäivien välillä tehtävästä itsenäisestä TAI parityöskentelystä (mahdollista tehdä myös kolmen hengen ryhmässä), jossa laadit nuorisotyötä tai muuta mielellään omaa työtäsi koskevia tulevaisuuskuvia. Myös valmiita aiheita annetaan tarvittaessa. Tulevaisuuskuvat esitellään suullisesti jälkimmäisenä lähiopetuspäivänä ja niistä laaditaan myös kirjallinen raportti tai muu visualisointi.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:

Opintoja nopeuttava oppimisväylä tarkoittaa opintojakson suorittamista itsenäisesti ja omaan tahtiin Learn-verkkoalustalla. Verkkoalusta koostuu kuudesta tulevaisuustyöskentelyä koskevasta tehtävästä. Voit aloittaa työskentelyn verkkoalustalla koska tahansa ilmoittautumisajan päätyttyä lokakuussa 2022. Opintojakson voi suorittaa itsenäisesti verkkoalustalla myös kesäopintoina. Opintojakson avaimen voit pyytää katja.komonen@xamk.fi.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson työelämäyhteistyö rakentuu sen organisaation kautta, jonka tulevaisuuskuvia opiskelija lähtee laatimaan. Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenian hankkeet tarjoavat myös yhteistyömahdollisuuksia em. tulevaisuuskuvien laadintaan. Näitä aiheita esitellään ensimmäisellä lähiopetuskerralla.

Tentit ja muut määräajat

Työviikkopohjainen väylä:
Opintojakso alkaa 18.1.2023 ja päättyy 5.4.2023. Tällöin kaikki opintojakson suoritukset tulee olla palautettuna.

Opintoja nopeuttava väylä:
Opintojakson voi aloittaa koska vain ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen. Opintojakso on mahdollista suorittaa myös kesäopintoina.

Opiskelijan työmäärä

Työviikkopohjainen väylä:
16h lähiopetusta, 119h itsenäistä työskentelyä.

Opintoja nopeuttava väylä:
135h itsenäistä työskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työviikkopohjainen väylä:

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää

Työviikkopohjainen oppimisväylä
- aktiivista 100% osallistumista lähiopetukseen.
- hyväksytysti laadittua, aikataulussa suullisesti esiteltyä ja kirjallisen raportoinnin osalta palautettua tulevaisuuskuvaa. Tulevaisuuskuva esitellään suullisesti jälkimmäisellä lähiopetuskerralla ja sitä koskeva kirjallinen raportti palautetaan viimeistään 5.4.2023.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:

Hyväksytysti laadittuja kuutta tehtävää Learn-alustalla.

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 19.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Katja Komonen
Vastuuopettaja

Katja Komonen

Ryhmät
  • YPMI20SP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus
  • YPMI20KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus

Tavoitteet

Ymmärrät tulevaisuustyöskentelyn lähtökohdat ja ennakoivan työotteen yhteiskunnallisen merkityksen.
Tunnet erilaisia tulevaisuuden ennakoinnin tietolähteitä ja menetelmiä.
Osaat kerätä, analysoida, raportoida ja hyödyntää tulevaisuutta koskevaa tietoa niin nuoren hyvinvoinnin kuin laajemmin nuorisokasvatuksen toimialan kehittämiseksi

Sisältö

Miksi tulevaisuuden ennakointi on tärkeää?
Mitä on tulevaisuustyöskentely?
Millaista tulevaisuustietoa nuorisokasvatuksessa tarvitaan?
Mitä on ennakointitieto?
Mitä ovat ennakointimenetelmät?
Miten ennakoinnin menetelmillä ja osallistavilla menetelmiä voidaan kerätä ja rakentaa tulevaisuutta koskevaa tietoa.
Miten tulevaisuutta koskevaa tietoa voidaan analysoida, raportoida ja hyödyntää päätöksenteossa?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla opintojakson alkaessa. Materiaali koostuu tulevaisuusajattelua, tulevaisuustietoa sekä tulevaisuustyöskentelyä ja sen menetelmiä koskevasta materiaalista.

Yksilölliset oppimisväylät

Voit suorittaa opintojakson valitsemalla joko 1) työviikkopohjaisen oppimisväylän (lähiopetus) tai 2) opintoja nopeuttavan oppimisväylän (itsenäinen suoritustapa).

1) Työviikkopohjainen oppimisväylä
Lähiopetuksessa vahvistat tulevaisuusajatteluasi ja otat haltuun uusimmat tulevaisuustyöskentelyn menetelmät. Syksyn työskentelyn aikana kokoat osaamisesi ja erilaiset tuotokset näkyväksi tekevän tulevaisuusportfolion, jota voit hyödyntää esimerkiksi työnhaussa.

Opintojakso jakautuu viikoille 35-40 sijoittuviin tulevaisuusajattelua ja tulevaisuustyöskentelyn menetelmiä koskeviin luentoihin (3h/vko) ja lähiopetuskerroilla tehtäviin pieniin toiminnallisiin harjoitteisiin (esim. trendispottaus, skenaariotyöskentely, backcasting) sekä viikoille 41-50 sijoittuvaan tulevaisuustyöskentelyyn (Futuret Fit) pienryhmissä. Pienryhmät muodostetaan opiskelijan omien kiinnostuksen kohteiden perusteella.

Pienryhmätyöskentelyssä sovelletaan Futures Fit-menetelmää, jossa tunnistetaan ja kerätään tulevaisuussignaaleja, rakennetaan niiden perusteella trendikortteja ja tulevaisuustarinoita sekä pohditaan tulevaisuuskuvien aiheuttamia muutostarpeita ja toimenpiteitä nuorisokasvatuksen asiantuntijalle. Pienryhmätyöskentely voidaan kytkeä pienryhmän omien intressien ohella myös Juvenian sisältöihin ja hanketoimintaa. Työskentelyn tuloksena ja syntyy jokaisella opiskelijalle myös oma tulevaisuustyöskentelyn portfolio, jolla hän voi osoittaa tulevaisuustyökalujen hallintaansa.

2) Opintoja nopeuttava oppimisväylä
Opintojakso on mahdollista suorittaa myös itsenäisesti missä vaiheessa opintoja tahansa, myös kesällä. Voit pyytää itsenäisen suoritustavan (6 tehtävää) opintojakson vastuuopettajalta (katja.komonen@xamk.fi)

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenian TKI-hankkeiden tai opiskelijan itse esittämän työelämätoimijan (esimerkiksi oma työyhteisö) kanssa.

Tentit ja muut määräajat

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson kaikki tehtävät tulee olla tehtyinä ja palautettuina viimeistään 16.12.2022. Mikäli jokin palautus puuttuu, arvioidaan opintojakso hylätyksi. Seuraavat uusintakerrat, jolloin palautuksia otetaan vastaan ovat:
- 19.1.2023
- 31.1.2023

Opintoja nopeuttava oppimiväylä:
Opintojakson tehtävien palautuajankohta sovitaan opettajan kanssa tehtävää pyydettäessä.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso koostuu 45 tunnin lähiopetuksesta ja 90 tunnin työskentelystä yksin ja pienryhmissä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää seuraavaa:
- Aktiivista osallistumista lähiopetukseen
- Opetuskertojen välillä tehtävien kahden pienen tehtävän (materiaalien luku + trendispottaus) suorittamista
- Aktiivista osallistumista pienryhmätyöskentelyyn ja tulevaisuusportfolion laatimista pienryhmätyöskentelyn dokumentoimiseksi. Tulevaisuusportfolion osalta tarkemmat arviointikriteetit ilmoitetaan opintiojakson alussa.