Nuoren kohtaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: YP00DU05
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Tiedostat kasvokkaisen ja digitaalisen vuorovaikutuksen peruslähtökohtia.
Ymmärrät kokonaisvaltaisen ja tasavertaisen kohtaamisen merkityksen nuoren tukemisessa.
Tunnistat aidon dialogin piirteitä ja osaat hyödyntää sitä kasvokkaisessa ja digitaalisessa kohtaamisessa.
Sisältö
Mistä tekijöistä rakentuvat kasvokkainen ja digitaalinen vuorovaikutus sekä arvostava kohtaaminen?
Millaisia haasteita liittyy nuoren kohtaamiseen?
Mitä on digitaalinen nuorisotyö?
Miten nuorisotyössä voidaan hyödyntää digitaalisia tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita?
Ilmoittautumisaika
14.08.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Sari Miettinen
Vastuuopettaja
Sari Miettinen
Ryhmät
-
YPMI24SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Tavoitteet
Tiedostat kasvokkaisen ja digitaalisen vuorovaikutuksen peruslähtökohtia.
Ymmärrät kokonaisvaltaisen ja tasavertaisen kohtaamisen merkityksen nuoren tukemisessa.
Tunnistat aidon dialogin piirteitä ja osaat hyödyntää sitä kasvokkaisessa ja digitaalisessa kohtaamisessa.
Sisältö
Mistä tekijöistä rakentuvat kasvokkainen ja digitaalinen vuorovaikutus sekä arvostava kohtaaminen?
Millaisia haasteita liittyy nuoren kohtaamiseen?
Mitä on digitaalinen nuorisotyö?
Miten nuorisotyössä voidaan hyödyntää digitaalisia tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita?
Opiskelumateriaali
Aaltola, E. 6 Keto S. 2020. Empatia. Myötäelämisen tiede.
Häkili, J. , Kallio, K. P. & Korkiamäki, R.(toim.) Myönteinen tunnistaminen.
Muu opettajan opintojakson alussa ilmoittama materiaali.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
luentoa, harjoitteita, ykislö- ja ryhmätehtäviä, opintojaksolla tehdään mahdollisuuksien mukaan harjoitteita työelämäkumppaneiden kanssa.
Opintoja nopeuttava väylä:
itsenäinen suoritus, johon ohjeet saa vastuuopettajalta
Työelämään integoitu väylä:
vastuuopettajan kanssa erikseen sovittava suoritustapa, joka edellyttää oman työelämäkytköksen
TKI ja työelämäyhteistyö
Pyritään toteuttamaan työelämän kanssa yhteistyötä, jossa harjoitellaan nuoren kohtaamista.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
n. 50 tuntia lähtiopetusta, 85 tuntia itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opettajan arvioimat tehtävät. Itse- ja ryhmäarviointi.
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Virva Korpinen
Vastuuopettaja
Virva Korpinen
Ryhmät
-
YPMI23SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Tavoitteet
Tiedostat kasvokkaisen ja digitaalisen vuorovaikutuksen peruslähtökohtia.
Ymmärrät kokonaisvaltaisen ja tasavertaisen kohtaamisen merkityksen nuoren tukemisessa.
Tunnistat aidon dialogin piirteitä ja osaat hyödyntää sitä kasvokkaisessa ja digitaalisessa kohtaamisessa.
Sisältö
Mistä tekijöistä rakentuvat kasvokkainen ja digitaalinen vuorovaikutus sekä arvostava kohtaaminen?
Millaisia haasteita liittyy nuoren kohtaamiseen?
Mitä on digitaalinen nuorisotyö?
Miten nuorisotyössä voidaan hyödyntää digitaalisia tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita?
Opiskelumateriaali
Opettajan erikseen ilmoittama materiaali. Opintojaksolla hyödynnetään mm. teosta Koordinaatit nuorten tieto- ja neuvontatyöhön. Suuntaviivoja ammatilliseen osaamiseen. (Jaana Fedotoff, Heidi Leppäkari & Päivi Timonen (toim.) 2016), joka on vapaasti verkosta ladattavissa. Tämän lisäksi teet aktiivista tiedonhankintaa oppimistehtävien ohjeissa annetulla tavalla ja käytät hankkimiasi verkkolähteitä tehtävissäsi Xamkin opiskelukirjoittamisen ohjeiden mukaisesti.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tutustutaan luentojen, harjoitusten ja erilaisten oppimateriaalien avulla vuorovaikutuksen peruslähtökohtiin, dialogiin ja nuoren kohtaamisen perusteisiin. Opintojaksolla tehdään käytännön harjoituksia kohtaamisen tilanteista kasvokkaisessa ja verkko-ohjauksessa sekä pohditaan, mistä tekijöistä rakentuu hyvä vuorovaikutus ja millaisia haasteita liittyy nuoren kohtaamiseen. Opiskelu työviikkopohjaisella oppimisväylällä sisältää lähiopetusta ja se on ryhmämuotoista.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Halutessasi suorittaa opintojakson työhön integroituna, ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ja sovi asiasta hänen kanssaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana kohtaat ja ohjaat nuoria verkossa työelämäyhteistyötahomme ylläpitämässä digitaalisessa ohjaus- tai neuvontapalvelussa. Työskentely toteutetaan parityönä tai peinryhmissä ja nuorisoalan ammattilaiset tukevat työskentelyä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kaikki opintojakson aikataulut löydät koosteena opintojaksoalustalta (Learn), jonne saat avaimen sekä perehdytyksen ensimmäisellä lähiopetuskerralla.
Opiskelijan työmäärä
Kontaktiopetus: n 135 tuntia (5 op) opiskelijan työtä, josta lähiopetuksen määrän on n. 50 tuntia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojen hyväksytty suorittaminen edellyttää tunnilla kerrottujen tehtävien tekemistä hyvksytysti. Tehtävien kuvaukset ja niiden arviointkriteerit kerrotaan ensimmäisellä lähitunnilla.
Ilmoittautumisaika
22.08.2022 - 28.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 30.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Virva Korpinen
Vastuuopettaja
Virva Korpinen
Ryhmät
-
YPMI22SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Tavoitteet
Tiedostat kasvokkaisen ja digitaalisen vuorovaikutuksen peruslähtökohtia.
Ymmärrät kokonaisvaltaisen ja tasavertaisen kohtaamisen merkityksen nuoren tukemisessa.
Tunnistat aidon dialogin piirteitä ja osaat hyödyntää sitä kasvokkaisessa ja digitaalisessa kohtaamisessa.
Sisältö
Mistä tekijöistä rakentuvat kasvokkainen ja digitaalinen vuorovaikutus sekä arvostava kohtaaminen?
Millaisia haasteita liittyy nuoren kohtaamiseen?
Mitä on digitaalinen nuorisotyö?
Miten nuorisotyössä voidaan hyödyntää digitaalisia tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita?
Opiskelumateriaali
Verkko-opintojaksolla hyödynnetään mm. teosta Koordinaatit nuorten tieto- ja neuvontatyöhön. Suuntaviivoja ammatilliseen osaamiseen. (Jaana Fedotoff, Heidi Leppäkari & Päivi Timonen (toim.) 2016), joka on vapaasti verkosta ladattavissa. Tämän lisäksi teet aktiivista tiedonhankintaa oppimistehtävien ohjeissa annetulla tavalla ja käytät hankkimiasi verkkolähteitä tehtävissäsi Xamkin opiskelukirjoittamisen ohjeiden mukaisesti.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tutustutaan luentojen, harjoitusten ja erilaisten oppimateriaalien avulla vuorovaikutuksen peruslähtökohtiin ja nuoren kohtaamisen haasteiden tunnistamiseen. Opintojaksolla tehdään käytännön harjoituksia kohtaamisen tilanteista kasvokkaisessa ja verkko-ohjauksessa sekä pohditaan, mistä tekijöistä rakentuu hyvä vuorovaikutus ja millaisia haasteita liittyy nuoren kohtaamiseen. Opiskelu työviikkopohjaisella oppimisväylällä sisältää lähiopetusta ja se on ryhmämuotoista.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti. Ole yhteydessä opintojakson opettajiin saadaksesi itsenäisen vaihtoehdon tehtävät ja ohjeet.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson aikana kohtaat ja ohjaat nuoria verkossa työelämäyhteistyötahomme ylläpitämässä digitaalisessa ohjaus- tai neuvontapalvelussa. Työskentely toteutetaan parityönä, jota nuorisoalan ammattilaiset tukevat käytännössä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Kaikki opintojakson aikataulut löydät koosteena opintojaksoalustalta (Learn), jonne saat avaimen sekä perehdytyksen ensimmäisellä lähiopetuskerralla.
Kansainvälinen yhteistyö
-
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus on 5op.
1op vastaa 27 tunnin työmäärää.
Toteutuksen osien kuvaus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Tällä opintojaksolla hyödynnetään digitaalisia työvälineitä opetuksessa sekä työelämäyhteistyössä. Tarvittavien sovellusten käytön opastus tapahtuu toiminnallisesti lähiopetuksen harjoitusten kautta.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen työviikkopohjaisella oppimisväylällä edellyttää:
1) Opintojakson harjoitustehtävien työstämistä ja palauttamista verkko-oppimisympäristössä kuvatulla tavalla (H)
2) Chat-ohjaajana toimimista työelämätahon palvelussa sekä ohjauksesta raportointia parityönä (H)
3) Verkkotentin läpäisyä (1-5)
Lisäksi arvioit omaa opiskeluasi sekä annat vertaispalautetta toisille opiskelijoille annettujen ohjeiden mukaisesti.
Opintoja nopeuttavalla sekä työhön integroidulla oppimisväylällä opiskelija kerää pisteitä verkko-opintoalustalla olevista tehtävistä (50 pistettä) sekä tentistä (0-50 pistettä). Hyväksytty suoritus ja arvosana (1-5) muodostuu kerätyn pistemäärän perusteella.
Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 16.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 29.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Virva Korpinen
Vastuuopettaja
Virva Korpinen
Ryhmät
-
YPMI22KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Tiedostat kasvokkaisen ja digitaalisen vuorovaikutuksen peruslähtökohtia.
Ymmärrät kokonaisvaltaisen ja tasavertaisen kohtaamisen merkityksen nuoren tukemisessa.
Tunnistat aidon dialogin piirteitä ja osaat hyödyntää sitä kasvokkaisessa ja digitaalisessa kohtaamisessa.
Sisältö
Mistä tekijöistä rakentuvat kasvokkainen ja digitaalinen vuorovaikutus sekä arvostava kohtaaminen?
Millaisia haasteita liittyy nuoren kohtaamiseen?
Mitä on digitaalinen nuorisotyö?
Miten nuorisotyössä voidaan hyödyntää digitaalisia tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali jaetaan tunnilla.Digitaalisen nuorisotyön osuudessa hyödynnetään teosta Koordinaatit nuorten tieto- ja neuvontatyöhön. Suuntaviivoja ammatilliseen osaamiseen. Jaana Fedotoff, Heidi Leppäkari & Päivi Timonen (toim.). 2016. Teos on ladattavissa täältä: https://www.koordinaatti.fi/sites/default/files/2020-01/Koordinaatit-nuortentietojaneuvontatyohon.pdf
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksolla tutustutaan luentojen ja harjoitusten avulla vuorovaikutuksen peruslähtökohtiin ja nuoren kohtaamisen haasteiden tunnistamiseen. Opintojaksolla tehdään käytännön harjoituksia kohtaamisen tilanteista kasvokkaisessa ja verkko-ohjauksessa sekä pohditaan, mistä tekijöistä rakentuu hyvä vuorovaikutus ja millaisia haasteita liittyy nuoren kohtaamiseen.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostoja hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti. Ole yhteydessä opintojakson opettajiin saadaksesi itsenäisen vaihtoehdon tehtävät ja ohjeet.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee yksilöohjauksen asiantuntijoita.
Opiskelijan työmäärä
1op vastaa 27 tunnin työmäärää. Opintojakso jakaantuu yksilöohjauksen perusteisiin (2,5op) ja digitaaliseen ohjaukseen (2,5op).
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää:
1. työviikkopohjaisessa toteutuksessa
- aktiivista osallistumista opetukseen
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista
2. opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä
- oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista verkkokurssilla
3. työhön integroidulla oppimisväylällä
- hyväksyttyä osaamisen näyttöä