Skip to main content

Encountering clients in physiotherapyLaajuus (5 cr)

Code: FT00FC84

Credits

5 op

Objective

You know and can define the foundations and principles of client- and resource-oriented physiotherapy.
You know and recognise the factors involved in human interaction.
You know and recognise the basic elements of dialogic interaction and can promote dialogic interaction.
You know the methods of guidance used in physiotherapy.
You know and can describe the factors involved in generating and maintaining motivation and setting goals.
You know and recognise the key foundations and principles for creating a motivating interaction atmosphere.
You know and understand the professional ethical guidelines for physiotherapists.

Content

What is client- and resource-oriented physiotherapy?
How do you encounter another person?
What factors influence interaction between people?
What challenges can be involved in interaction situations?
What is meant by dialogic interaction?
How do you promote dialogic interaction?
What facilitation methods can you use in physiotherapy client encounters?
What is meant by motivation?
What factors influence the creation and maintenance of motivation?
What are the main principles of goal setting?
What is meant by a motivating interaction atmosphere?
How do you create a motivating interaction atmosphere?
What are the professional ethical guidelines for physiotherapists?

Enrollment

13.01.2025 - 26.01.2025

Timing

13.01.2025 - 31.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
  • Elina Päykkönen
Groups
  • FTSA25KP
    Physiotherapy, full-time studies

Objective

You know and can define the foundations and principles of client- and resource-oriented physiotherapy.
You know and recognise the factors involved in human interaction.
You know and recognise the basic elements of dialogic interaction and can promote dialogic interaction.
You know the methods of guidance used in physiotherapy.
You know and can describe the factors involved in generating and maintaining motivation and setting goals.
You know and recognise the key foundations and principles for creating a motivating interaction atmosphere.
You know and understand the professional ethical guidelines for physiotherapists.

Content

What is client- and resource-oriented physiotherapy?
How do you encounter another person?
What factors influence interaction between people?
What challenges can be involved in interaction situations?
What is meant by dialogic interaction?
How do you promote dialogic interaction?
What facilitation methods can you use in physiotherapy client encounters?
What is meant by motivation?
What factors influence the creation and maintenance of motivation?
What are the main principles of goal setting?
What is meant by a motivating interaction atmosphere?
How do you create a motivating interaction atmosphere?
What are the professional ethical guidelines for physiotherapists?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla käytettävä opiskelumateriaali ohjeistetaan opintojakson verkko-oppimisalustalla. Opiskelumateriaali on saatavilla verkkomateriaalina tai painettuna / e-aineistona Xamkin kirjastopalvelu Kaakkurin kautta.

Yksilölliset oppimisväylät

Opetus toteutetaan lähiopetuksena Savonlinnan kampuksella lukujärjestyksen mukaisesti. Opiskelu rytmittyy lukujärjestyksen mukaisten opetustuntien ja itsenäisesti / ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintojakso koostuu kolmesta osiosta:
1. Orientaatio 1 op (11 h lähiopetusta)
2. Dialogiset vuorovaikutustaidot 2 op (22 h lähiopetusta)
3. Asiakkaan kohtaaminen ja ohjaus 2 op (22 lähiopetusta)

Opintojakson osaamistavoitteiden mukainen osaaminen arvioidaan kirjallisilla oppimistehtävillä:
* Minä ryhmän jäsenenä - reflektiotehtävä (arviointi hyväksytty / hylätty)
* Työpaja- ja tuntitehtävät (arviointi hyväksytty / hylätty): asiakkaan kohtaaminen fysioterapiassa, fysioterapian ammattieettiset ohjeet, tunnetaitojen kehittäminen, kommunikointitavat ja kuuntelutaidot, ohjauksen keinot fysioterapiassa, motivoiva vuorovaikutus ja tavoitteenasettelu
* Asiakkaan haastattelutehtävä (numeerinen arviointi 1 - 5)

Opiskelija saa oppimistehtävistä palautetta sanallisesti (työpaja- ja tuntitehtävät), kirjallisesti (reflektio- ja haastattelutehtävä) sekä numeerisesti (haastattelutehtävä). Myös vertaisarviointia käytetään työpaja- ja tuntitehtävissä.

Suorittaakseen opintojakson, opiskelijan tulee osoittaa opintojakson osaamistavoitteiden mukainen osaaminen arvioinnin kohteiksi määritellyillä oppimistehtävillä. Opintojakson kokonaissuoritus edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytyn tehtävän kriteereiden mukaisesti. Hyväksytyn arvioinnin kriteerit ohjeistetaan oppimistehtävien tehtävänannoissa.

Opintojaksosta on mahdollista hakea osaamisen tunnistamista ja tunnustamista (AHOT) opintojakson osaamistavoitteiden mukaisella osaamisella (aiemmat korkeakouluopinnot / työssä hankittu osaaminen / 2. asteen opinnot). AHOT - prosessissa noudatetaan Xamkin AHOT - ohjeita.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä TKI tai työelämäyhteistyötä. Opiskelija toteuttaa asiakkaan haastattelutehtävän valitsemalleen henkilölle.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso tulee suorittaa opintojakson toteutusaikana. Kaikki opintojaksoon sisältyvät oppimistehtävät tulee suorittaa ja palauttaa niille määriteltyinä määräaikoina opintojakson suoritusohjeiden mukaisesti. Opettaja ohjeistaa opintojakson suorittamiseen ja oppimistehtävien määräaikoihin ensimmäisillä lähiopetustunneilla (orientaatiotunnit). Tehtävien määräajat ohjeistetaan myös opintojaksoalustalla Learnissä.

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on laskennallisesti 27 tuntia / opintopiste. Työmäärä riippuu opiskelijan opiskelutaidoista, - tekniikoista ja aiemmasta osaamisesta. Opintojakso sisältää lähiopetusta 55 tuntia ja opiskelijan itsenäistä opiskelua laskennallisesti 50 tuntia.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso koostuu kolmesta osiosta:
1. Orientaatio 1 op (11 h lähiopetusta)
2. Dialogiset vuorovaikutustaidot 2 op (22 h lähiopetusta)
3. Asiakkaan kohtaaminen ja ohjaus 2 op (22 lähiopetusta)

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson osaamistavoitteiden mukainen osaaminen arvioidaan kirjallisilla oppimistehtävillä:
* Minä ryhmän jäsenenä - reflektiotehtävä (arviointi hyväksytty / hylätty)
* Työpaja- ja tuntitehtävät (arviointi hyväksytty / hylätty): asiakkaan kohtaaminen fysioterapiassa, fysioterapian ammattieettiset ohjeet, tunnetaitojen kehittäminen, kommunikointitavat ja kuuntelutaidot, ohjauksen keinot fysioterapiassa, motivoiva vuorovaikutus ja tavoitteenasettelu
* Asiakkaan haastattelutehtävä (numeerinen arviointi 1 - 5)

Opiskelija saa oppimistehtävistä palautetta sanallisesti (työpaja- ja tuntitehtävät), kirjallisesti (reflektio- ja haastattelutehtävä) sekä numeerisesti (haastattelutehtävä). Myös vertaisarviointia käytetään työpaja- ja tuntitehtävissä.

Suorittaakseen opintojakson, opiskelijan tulee osoittaa opintojakson osaamistavoitteiden mukainen osaaminen arvioinnin kohteiksi määritellyillä oppimistehtävillä. Opintojakson kokonaissuoritus edellyttää kaikkien oppimistehtävien suorittamista hyväksytyn tehtävän kriteereiden mukaisesti. Hyväksytyn arvioinnin kriteerit ohjeistetaan oppimistehtävien tehtävänannoissa.

Opintojakson kokonaisarviointi on numeerinen 1 - 5.