Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan vuorovaikutusosaaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: SO00AD20

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Hallitset sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustan.
Osaat soveltaa sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustaa vuorovaikutustaitojen tunnistamiseen ja kehittämiseen sekä ammatillisten vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteiden rakentamiseen.
Osaat käyttää monipuolisesti vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä.
Tunnet monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityspiirteet.
Tunnet digitaalisen ympäristön ja verkkoympäristön mahdollisuudet sosiaalialalla.
Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan sovelluksia opiskelussa ja tulevissa työtehtävissä tarkoituksenmukaisesti.

Sisältö

Miten voit analysoida vuorovaikutustilanteita tietoperustan avulla?
Millaisia menetelmällisiä lähestymistapoja on vuorovaikutustilanteiden rakentamiseen?
Miten voit soveltaa erilaisia vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä sosiaalialan käytäntöön?
Mitä ovat monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityispiirteet?
Miten digitaalinen ympäristö on hyödynnettävissä alan työssä?

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 23.02.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Osku Kiri
  • Johanna Jussila
  • Miia Heikkinen
  • Ann-Mari Sippu
Ryhmät
  • SOKT24SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Hallitset sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustan.
Osaat soveltaa sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustaa vuorovaikutustaitojen tunnistamiseen ja kehittämiseen sekä ammatillisten vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteiden rakentamiseen.
Osaat käyttää monipuolisesti vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä.
Tunnet monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityspiirteet.
Tunnet digitaalisen ympäristön ja verkkoympäristön mahdollisuudet sosiaalialalla.
Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan sovelluksia opiskelussa ja tulevissa työtehtävissä tarkoituksenmukaisesti.

Sisältö

Miten voit analysoida vuorovaikutustilanteita tietoperustan avulla?
Millaisia menetelmällisiä lähestymistapoja on vuorovaikutustilanteiden rakentamiseen?
Miten voit soveltaa erilaisia vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä sosiaalialan käytäntöön?
Mitä ovat monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityispiirteet?
Miten digitaalinen ympäristö on hyödynnettävissä alan työssä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali koostuu luennoista sekä Learn-oppimisalustalla ilmoitetusta sähköisestä materiaalista.

Opiskelumateriaali (pakollinen):
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. [Helsinki]: Gaudeamus.
Törrönen, M., Hänninen, K., Lehto-Lundén, T., Salovaara, P., Veistilä, M., Anttonen, A. & Jouttimäki, P. 2016. Vastavuoroinen sosiaalityö. [Helsinki]: Gaudeamus.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojaksolla työskennellään opintojakson keskeisten sisältöjen parissa, työjärjestyksen mukaisessa aikataulussa.
Opintojakson toteutus sisältää luentoja, oppimistehtäviä, itsenäistä työskentelyä ja tiedonhankintaa sekä läsnäolovelvolliset harjoitukset ja simulaatiot.
Opintojakson toteutustavat ohjaavat tarkastelemaan vuorovaikutuksen teoreettista viitekehystä, omaa ammatillista vuorovaikutusta sekä sen kehittymistä.


Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä TKI toimintaa. Opintojakson työelämäyhteistyö toteutuu työelämästä nousevien esimerkein ja case-harjoituksin.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksolla suoritetaan oppimistehtäviä erillisen aikataulun mukaisesti. Aikataulu ilmoitetaan opintojakson Learn-pohjalla.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojakso ei sisällä kansainvälistä yhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakson laskennallinen työmäärä on yhteensä 135 tuntia.
Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Opintojakson yksittäisten tehtävien arvioinnin kriteereinä toimii myös kunkin tehtävän ohjeistus.
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Mauno Saksio
  • Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja

Mauno Saksio

Ryhmät
  • SOMI24SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Hallitset sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustan.
Osaat soveltaa sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustaa vuorovaikutustaitojen tunnistamiseen ja kehittämiseen sekä ammatillisten vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteiden rakentamiseen.
Osaat käyttää monipuolisesti vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä.
Tunnet monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityspiirteet.
Tunnet digitaalisen ympäristön ja verkkoympäristön mahdollisuudet sosiaalialalla.
Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan sovelluksia opiskelussa ja tulevissa työtehtävissä tarkoituksenmukaisesti.

Sisältö

Miten voit analysoida vuorovaikutustilanteita tietoperustan avulla?
Millaisia menetelmällisiä lähestymistapoja on vuorovaikutustilanteiden rakentamiseen?
Miten voit soveltaa erilaisia vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä sosiaalialan käytäntöön?
Mitä ovat monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityispiirteet?
Miten digitaalinen ympäristö on hyödynnettävissä alan työssä?

Opiskelumateriaali

Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali Learnissä:

Tentitään:
Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali
Mönkkönen 2018 Vuorovaikutus asiakastyössä (saatavilla ekirjana) + muu opintojakson alussa ilmoitettava materiaali

Kivistö Mari & Päykkönen Kirsi (toim.) 2017 Sosiaalityö digitalisaatiossa, Teos saatavilla myös verkossa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu simulaatioympäristössä. Läsnäolo lähiopetuksesa, simulaatioharjoituksissa ja mahdollisillatyöelämävierailuilla on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.

• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä.

• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Simuloinnissa hyönnetään itsearviointi ja vertaispalautteenantoa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson opetukseen osallistuu mahdollisesti myös työelämävieraita Sosiaalialan koulutuksen keskeisistä työelämäkumppaneista.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso sisältää luentoihin ja kirjallisuuteen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on suorittanut tentin ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta 40 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa, 8 t simulointiin osallistuminen, 2,5 h tenttiin sekä 75 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Luennot ja simulointi 2 op
Digitaalisuuteen liittyvä pienryhmätehtävä 1 op
Tentti 2 op

Toteutuksen osien kuvaus

Luennoilla käsitellään sosiaalialan ammatillisen vuorovaikutuksen teoriaa ja sen toteutumista alan työkäytännöissä; asiakastyössä ja verkostotyössä. Luennoilla käsitellään vuorovaikutuksen rakentumiseen ja toteutumiseen liittyviä näkökulmia, monikulttuurista vuorovaikutusta, haasteellisia asiakastilanteita sekä verkkoympäristössä toteutuvaa vuorovaikutusta.

Pienryhmässä itsenäisesti tehtävässä oppimistehtävässä opiskelijat tutkivat sosiaalialan työssä käytettäviä digitaalisia palveluja ja niihin liittyviä vuorovaikutuksellisia kysymyksiä.

Simuloinnissa opiskelijat opiskelevat Ammatillisen vuorovaikutuksen moduulin opintojaksojen keskeisiä teemoja simuloiduissa asiakastilanteissa.

Opintojaksoon sisältyy myös harjoittelujakson jälkeen pidettävä kokoontuminen keskustelemaan kevään moduulin teemojen toteutumisesta ja näkymisestä harjoittelujaksolla. Tämä toteutetaan verkkoympäristössä Teams:lla.

Lisätietoja opiskelijoille

.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista luennoille, simulointiin ja pienryhmätehtävään sekä tentin hyväksyttyä suorittamista.

Arviointiasteikko: 1–5 tai hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Virve Jussila
  • Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja

Karoliina Rötkö

Ryhmät
  • SOMI24KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Hallitset sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustan.
Osaat soveltaa sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustaa vuorovaikutustaitojen tunnistamiseen ja kehittämiseen sekä ammatillisten vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteiden rakentamiseen.
Osaat käyttää monipuolisesti vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä.
Tunnet monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityspiirteet.
Tunnet digitaalisen ympäristön ja verkkoympäristön mahdollisuudet sosiaalialalla.
Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan sovelluksia opiskelussa ja tulevissa työtehtävissä tarkoituksenmukaisesti.

Sisältö

Miten voit analysoida vuorovaikutustilanteita tietoperustan avulla?
Millaisia menetelmällisiä lähestymistapoja on vuorovaikutustilanteiden rakentamiseen?
Miten voit soveltaa erilaisia vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä sosiaalialan käytäntöön?
Mitä ovat monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityispiirteet?
Miten digitaalinen ympäristö on hyödynnettävissä alan työssä?

Opiskelumateriaali

Learn-alustalla ilmoitettava materiaali. Pakollisena materiaalinen Kaarina Mönkkönen: Vuorovaikutus asiakastyössä (saatavilla myös ekirjana) sekä muu myöhemmin ilmoitettava materiaali.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työhön integroitu väylä: Jos työskentelet opintojakson aikana sosiaalialan työtehtävissä, on sinun mahdollista suorittaa osa opintojakosta omaan työhösi liittyvän kehittämistehtävän (3 op) muodossa. (Lisäksi työhön integroituun väylään sisältyy opintojakson työvikkopohjaisen väylän mukainen tentti 2 op)
Kyseisen väylän suorittamiseksi sinun tulee toimittaa opintojakson alussa todenne työsuhteesta opettajille sekä sopia asiasta opettajan kanssa (viimeistään elokuussa 2024)

Näyttö: Lähihoitajan tai sairaanhoitajan tutkinnolla opettajan kanssa sovittu näyttömahdollisuus, mikäli on riittävästi tuoretta työkokemusta (vähintään 2 vuotta tutkinnon jälkeen) sosiaalialalta

Mahdollisista näyttöoikeuksista tulee keskustella opintojakson opettajien kanssa ennen opintojakson alkua (viimeistään elokuussa 2024).

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan aitoja työelämätoimeksiantoja ja/tai suoritetaan työelämäläheisiä tehtäviä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Viikolla 40 Learn-tentti (tarkempi ajankohta Learn-alustalla).
Tehtävien määräajat ilmoitetaan opintojakson alussa.

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

-

Toteutuksen osien kuvaus

Työviikkopohjainen oppimisväylä: Opintojaksolla opiskelija työskentelee tekemällä itsenäisesti tai pienryhmissä oppimistehtäviä sekä tentin. Opiskelija osallistuu kampuksella ja verkossa järjestettävään opetukseen (pakollinen läsnäolo, ks. tarkemmat ajankohdat lukujärjestyksestä).

Viimeistään viikolla 33 opiskelijoille lähetetään info opintojakson toteutuksesta ja ennakkotehtävät.

Viikoilla 36 ja 39 lähiopetusta Kampuksella. Viikolla 42 webinaari sekä syksyn moduulin yhteinen purkutilaisuus kampuksella.
Viikolla 40 Learn-tentti (tarkempi ajankohta Learn-alustalla).

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson tehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty
Tentti arvoidaan asteikolla 0-5
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osallistumista sekä Kampuksella että verkossa tapahtuvaan lukujärjestykseen kiinnitettyyn opetukseen.

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 18.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Johanna Jussila
  • Osku Kiri
  • Miia Heikkinen
  • Ann-Mari Sippu
Ryhmät
  • SOKT24KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Hallitset sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustan.
Osaat soveltaa sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustaa vuorovaikutustaitojen tunnistamiseen ja kehittämiseen sekä ammatillisten vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteiden rakentamiseen.
Osaat käyttää monipuolisesti vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä.
Tunnet monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityspiirteet.
Tunnet digitaalisen ympäristön ja verkkoympäristön mahdollisuudet sosiaalialalla.
Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan sovelluksia opiskelussa ja tulevissa työtehtävissä tarkoituksenmukaisesti.

Sisältö

Miten voit analysoida vuorovaikutustilanteita tietoperustan avulla?
Millaisia menetelmällisiä lähestymistapoja on vuorovaikutustilanteiden rakentamiseen?
Miten voit soveltaa erilaisia vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä sosiaalialan käytäntöön?
Mitä ovat monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityispiirteet?
Miten digitaalinen ympäristö on hyödynnettävissä alan työssä?

Opiskelumateriaali

Mönkkönen, Kaarina. 2018. Vuorovaikitus asiakastyössä. Gaudeamus.
Maritta Törrönen; Kaija Hänninen; Päivi Jouttimäki; Tiina Lehto-Lundén; Petra Salovaara; Minna Veistilä (toim.) Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Gaudeamus.

Tarkempi opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Laern-alustalla, opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakson toteutuksella perehdytään sosiaalialan vuorovaikutusosaamisen lähtökohtiin sekä tietoperustaan.

Työviikkopohjainen oppimisväylä, jossa osallistutaan työjärjestyksen mukaiseen opetukseen.
Opintojakso sisältää:
- oppimistehtäviä yksin ja pienryhmissä
- harjoituksia (läsnäolovelvoite)
- simulaatioharjoituksia (läsnäolovelvoite)
- luentoja
- itsenäistä tiedonhankintaa

Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla on mukana vaihto-opiskelijoita.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 5op eli 135h opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla numeerinen arviointi asteikolla 1-5. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Arvioinnin kriteereinä toimivat myös oppimistehtävien ohjeistukset.

Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

15.01.2024 - 20.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Mauno Saksio
  • Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja

Mauno Saksio

Ryhmät
  • SOMI23SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Hallitset sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustan.
Osaat soveltaa sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustaa vuorovaikutustaitojen tunnistamiseen ja kehittämiseen sekä ammatillisten vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteiden rakentamiseen.
Osaat käyttää monipuolisesti vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä.
Tunnet monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityspiirteet.
Tunnet digitaalisen ympäristön ja verkkoympäristön mahdollisuudet sosiaalialalla.
Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan sovelluksia opiskelussa ja tulevissa työtehtävissä tarkoituksenmukaisesti.

Sisältö

Miten voit analysoida vuorovaikutustilanteita tietoperustan avulla?
Millaisia menetelmällisiä lähestymistapoja on vuorovaikutustilanteiden rakentamiseen?
Miten voit soveltaa erilaisia vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä sosiaalialan käytäntöön?
Mitä ovat monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityispiirteet?
Miten digitaalinen ympäristö on hyödynnettävissä alan työssä?

Opiskelumateriaali

Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali Learnissä:

Tentitään:
Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali
Mönkkönen 2018 Vuorovaikutus asiakastyössä (saatavilla ekirjana) + muu opintojakson alussa ilmoitettava materiaali

Näyttötehtävässä ja työhön integroidussa lisäksi:
Kivistö Mari & Päykkönen Kirsi (toim.) 2017 Sosiaalityö digitalisaatiossa,

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson työviikkopohjainen väylä toteutetaan lukujärjestystietojen mukaisesti ja siihen sisältyy luento-opetusta & niihin liittyvää pienryhmätyöskentelyä sekä simulaatioharjoitukset. Simulointi liittyy kiinteästi opintojakson opetukseen. Simulointia varten on välttämätöntä osallistua luento-opetukseen sekä infoluentoon simulaatio-opetuksesta. Luentojen lisäksi opintojakson suorittaminen edellyttää pienryhmässä tehtävän oppimistehtävän suorittamista ja esittämistä.


Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kevään 2024 toteutukseen sekä valitsee itselleen soveltuvan suoritusvaihtoehdon (työjärjestyspohjainen, työhön integroitu tai mahdollisesti näyttötehtävä) sekä sopii tästä opettajien kanssa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija voi suorittaa opintojakson työhön integroituna mikäli hänellä työpaikka tehtävissä, missä sosionomi voi työskennellä asiakastyössä tai muutoin mahdollistaa tavoitteiden saavuttamisen (sosiaaliala, varhaiskasvatus, koulun kuraattorityö, Kela tai muu vastaava). Suorituksesta on sovitaan opintojakson opettajien kanssa opintojakson alussa. Työhön integroituun väylään sisältyy 2 op Learn tentti sekä opettajan kanssa sovittava opintojakson tavoitteita vastaava kirjallinen 3 op tuotos/ omaan työhön liittyvä tehtävä.Työhön integroidun väylän opiskelijat osallistuvat vähintään yhteen kv päivään viikolla 11.

Näyttötehtävä:
Lähihoitajan, sairaanhoitajan tutkinnolla yms. vastaavalla tutkinnolla, ja vähintään kahden vuoden sosiaalialan työkokemuksella tutkinnon jälkeen opiskelija voi tehdä opintojakson näyttötehtävällä Learnissä olevien ohjeiden mukaisesti tenttimällä annetun aineiston. Työkokemuksen tulee olla tuoretta. Näyttötehtävästä tulee sopia opintojakson opettajien kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Viikolla 21 lukujärjestyksen mukaisesti harjoittelun jälkeen toteutetaan Ammatillisen vuorovaikutuksen moduulin loppuseminaari yhteistyössä Eettisen asiakastyön ja Ohjaus ja osallisuus -opintojaksojen sekä työelämäedustajien kanssa. Seminaari kuuluu työviikkopohjaiseen suoritukseen osallistuville.

Mahdolliset asiantuntijavierailut opintojakson teemoihin liittyen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksoon sisältyytentti, jonka ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.

Kansainvälinen yhteistyö

Osallistuminen KV-viikon ohjelmaan soveltuvin osin viikolla 11.

Opiskelijan työmäärä

Luennot ja simulointi 2 op
Oppimistehtävä sosiaalialan digitaalisuudesta 1 op
Tentti 2op

Toteutuksen osien kuvaus

Luennot sisältävät orientoivia tehtäviä, luennoilla tapahtuvia pienryhmätyöskentelyä ja harjoitteita, simuloinnin, työelämäseminaarin. Opiskelija osallistuu kerran simulaatioon toimijana sekä muiden simulaatioita havainnoiden. Simulaatioryhmät muodostetaan ja kunkin ryhmän simulaatioaika määritellään opintojakson alussa.

Luennot sisältävät myös Xamk:n kansainväliselle viikolle osallistumisen soveltuvin osin viikolla 11.

Digi-tehtävä, mikä työstetään pienryhmissä itsenäisesti ja tuotokset esitellään luennoilla. Esitykset sisältävät myös vertaiskommentoinnin ja palautteen.

Tentti viikolla 8.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työviikkopohjainen väylä:

Tentti arvioidaan numeraalisesti 0 - 5
Pienryhmissä tehtävä digitehtävä, esittäminen ja toisen ryhmän esityksen kommentointi Hyväksytty-Hylätty ( opiskelijan tulee osallistua aktiivisesti ryhmän toimintaan)
Kontaktiopetus ( =luennot+ niihin liittyvä lukujärjestykseen kiinnietty pienryhmätyöskentely)
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen.
Simulointi (Hyväksytty - hylätty; hylätty silloin kun opiskelija ei osallistu lainkaan).

Työhön integroitu väylä:
Tentti 2op aseteikolla 0-5
Työhön integroitu tehtävä 3 op Hyväksytty/ Hylätty.

Näyttö: 0-5 Huom! Näyttöä ei voi uusia eikö korottaa

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Osku Kiri
  • Johanna Jussila
  • Miia Heikkinen
  • Ann-Mari Sippu
Ryhmät
  • SOKT23SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Hallitset sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustan.
Osaat soveltaa sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustaa vuorovaikutustaitojen tunnistamiseen ja kehittämiseen sekä ammatillisten vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteiden rakentamiseen.
Osaat käyttää monipuolisesti vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä.
Tunnet monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityspiirteet.
Tunnet digitaalisen ympäristön ja verkkoympäristön mahdollisuudet sosiaalialalla.
Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan sovelluksia opiskelussa ja tulevissa työtehtävissä tarkoituksenmukaisesti.

Sisältö

Miten voit analysoida vuorovaikutustilanteita tietoperustan avulla?
Millaisia menetelmällisiä lähestymistapoja on vuorovaikutustilanteiden rakentamiseen?
Miten voit soveltaa erilaisia vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä sosiaalialan käytäntöön?
Mitä ovat monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityispiirteet?
Miten digitaalinen ympäristö on hyödynnettävissä alan työssä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali koostuu luennoista sekä Learn-oppimisalustalla ilmoitetusta sähköisestä materiaalista.

Suositeltava kirjallisuus ja lähdeaineisto opintojakson oppimistehtäviin:
Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä (e-kirja)
Törrönen, M.& all (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö (e-kirja)

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson toteutus sisältää luentoja, oppimistehtäviä, itsenäistä työskentelyä ja tiedonhankintaa sekä läsnäolovelvolliset harjoitukset ja simulaatiot.
Opintojakson toteutustavat ohjaavat tarkastelemaan vuorovaikutuksen teoreettista viitekehystä, omaa ammatillista vuorovaikutusta sekä sen kehittymistä.
Opintojakso ajoittuu koko kevätlukukaudelle, joka ohjaa tarkastelemaan ja reflektoimaan ammatillista vuorovaikutusta myös harjoittelujakson jälkeenkin.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ei tenttejä.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisällä.

Opiskelijan työmäärä

5 x 27 = 135h opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Opintojakson yksittäisten tehtävien arvioinnin kriteereinä toimii myös kunkin tehtävän ohjeistus.
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Mauno Saksio
  • Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja

Mauno Saksio

Ryhmät
  • SOMI23KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Hallitset sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustan.
Osaat soveltaa sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustaa vuorovaikutustaitojen tunnistamiseen ja kehittämiseen sekä ammatillisten vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteiden rakentamiseen.
Osaat käyttää monipuolisesti vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä.
Tunnet monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityspiirteet.
Tunnet digitaalisen ympäristön ja verkkoympäristön mahdollisuudet sosiaalialalla.
Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan sovelluksia opiskelussa ja tulevissa työtehtävissä tarkoituksenmukaisesti.

Sisältö

Miten voit analysoida vuorovaikutustilanteita tietoperustan avulla?
Millaisia menetelmällisiä lähestymistapoja on vuorovaikutustilanteiden rakentamiseen?
Miten voit soveltaa erilaisia vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä sosiaalialan käytäntöön?
Mitä ovat monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityispiirteet?
Miten digitaalinen ympäristö on hyödynnettävissä alan työssä?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan Learnissä. Pakollisena materiaalinen Kaarina Mönkkönen: Vuorovaikutus asiakastyössä. Saatavilla myös ekirjana. Kivistö ja Päykkönen: Sosiaalityö digitalisaatiossa. Saatavilla myös verkkoversiona.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Viikolla 36 opiskelijoille lähetetään info opintojakson toteutuksesta ja ennakkotehtävät. Opintojaksolla opiskelija työskentelee tekemällä itsenäisesti tai pienryhmissä oppimistehtäviä. Viikoilla 38 ja 42 lähiopetusta Kampuksella. Viikolla 42 syksyn moduulin yhteinen purkutilaisuus torstaina.

Viikolla 40 Learn-tentti, minkä voi tehdä missä vain. Tentti auki klo 8.00 - 23.59.

TKI ja työelämäyhteistyö

Moduulin purkuseminaari

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Viikolla 40 Learn-tentti.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole

Opiskelijan työmäärä

5 op

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

31.08.2023 - 31.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Osku Kiri
  • Johanna Jussila
  • Miia Heikkinen
  • Ann-Mari Sippu
Vastuuopettaja

Ann-Mari Sippu

Ryhmät
  • SOKT23KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Hallitset sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustan.
Osaat soveltaa sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustaa vuorovaikutustaitojen tunnistamiseen ja kehittämiseen sekä ammatillisten vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteiden rakentamiseen.
Osaat käyttää monipuolisesti vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä.
Tunnet monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityspiirteet.
Tunnet digitaalisen ympäristön ja verkkoympäristön mahdollisuudet sosiaalialalla.
Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan sovelluksia opiskelussa ja tulevissa työtehtävissä tarkoituksenmukaisesti.

Sisältö

Miten voit analysoida vuorovaikutustilanteita tietoperustan avulla?
Millaisia menetelmällisiä lähestymistapoja on vuorovaikutustilanteiden rakentamiseen?
Miten voit soveltaa erilaisia vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä sosiaalialan käytäntöön?
Mitä ovat monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityispiirteet?
Miten digitaalinen ympäristö on hyödynnettävissä alan työssä?

Opiskelumateriaali

Mönkkönen, Kaarina. 2018. Vuorovaikitus asiakastyössä. Gaudeamus.
Maritta Törrönen; Kaija Hänninen; Päivi Jouttimäki; Tiina Lehto-Lundén; Petra Salovaara; Minna Veistilä (toim.) Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Gaudeamus.

Tarkempi opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Laern-alustalla, opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opintojakson toteutuksella perehdytään sosiaalialan vuorovaikutusosaamisen lähtökohtiin sekä tietoperustaan.

Työviikkopohjainen oppimisväylä, jossa osallistutaan työjärjestyksen mukaiseen opetukseen.
Opintojakso sisältää:
- oppimistehtäviä yksin ja pienryhmissä
- harjoituksia (läsnäolovelvoite)
- simulaatioharjoituksia (läsnäolovelvoite)
- luentoja
- itsenäistä tiedonhankintaa

Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 5op eli 135h opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla numeerinen arviointi asteikolla 1-5. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Arvioinnin kriteereinä toimivat myös oppimistehtävien ohjeistukset.

Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

16.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Mauno Saksio
  • Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja

Mauno Saksio

Ryhmät
  • SOMI22SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Hallitset sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustan.
Osaat soveltaa sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustaa vuorovaikutustaitojen tunnistamiseen ja kehittämiseen sekä ammatillisten vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteiden rakentamiseen.
Osaat käyttää monipuolisesti vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä.
Tunnet monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityspiirteet.
Tunnet digitaalisen ympäristön ja verkkoympäristön mahdollisuudet sosiaalialalla.
Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan sovelluksia opiskelussa ja tulevissa työtehtävissä tarkoituksenmukaisesti.

Sisältö

Miten voit analysoida vuorovaikutustilanteita tietoperustan avulla?
Millaisia menetelmällisiä lähestymistapoja on vuorovaikutustilanteiden rakentamiseen?
Miten voit soveltaa erilaisia vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä sosiaalialan käytäntöön?
Mitä ovat monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityispiirteet?
Miten digitaalinen ympäristö on hyödynnettävissä alan työssä?

Opiskelumateriaali

Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali Learnissä:

Tentitään:
Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali
Mönkkönen 2018 Vuorovaikutus asiakastyössä (saatavilla ekirjana) + muu opintojakson alussa ilmoitettava materiaali

Näyttötehtävässä ja työhön integroidussa lisäksi:
Kivistö Mari & Päykkönen Kirsi (toim.) 2017 Sosiaalityö digitalisaatiossa,

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson työviikkopohjainen väylä toteutetaan lukujärjestystietojen mukaisesti ja siihen sisältyy luento-opetusta & niihin liittyvää pienryhmätyöskentelyä sekä simulaatioharjoitukset. Simulointi liittyy kiinteästi opintojakson opetukseen. Simulointia varten on välttämätöntä osallistua luento-opetukseen sekä infoluentoon simulaatio-opetuksesta. Luentojen lisäksi opintojakson suorittaminen edellyttää pienryhmässä tehtävän oppimistehtävän suorittamista ja esittämistä.


Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kevään 2023 toteutukseen sekä valitsee itselleen soveltuvan suoritusvaihtoehdon (työjärjestyspohjainen, työhön integroitu tai mahdollisesti näyttötehtävä) sekä sopii tästä opettajien kanssa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija voi suorittaa opintojakson työhön integroituna mikäli hänellä työpaikka tehtävissä, missä sosionomi voi työskennellä asiakastyössä tai muutoin mahdollistaa tavoitteiden saavuttamisen (sosiaaliala, varhaiskasvatus, koulun kuraattorityö, Kela tai muu vastaava). Suorituksesta on sovitaan opintojakson opettajien kanssa opintojakson alussa. Työhön integroituun väylään sisältyy 2 op Learn tentti sekä opettajan kanssa sovittava opintojakson tavoitteita vastaava kirjallinen 3 op tuotos/ omaan työhön liittyvä tehtävä.

Näyttötehtävä:
Lähihoitajan, sairaanhoitajan tutkinnolla yms. vastaavalla tutkinnolla, ja vähintään kahden vuoden sosiaalialan työkokemuksella tutkinnon jälkeen opiskelija voi tehdä opintojakson näyttötehtävällä Learnissä olevien ohjeiden mukaisesti tenttimällä annetun aineiston. Työkokemuksen tulee olla tuoretta. Näyttötehtävästä tulee sopia opintojakson opettajien kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson lopussa 24.5. 2022 toteutetaan Ammatillisen vuorovaikutuksen moduulin loppuseminaari yhteistyössä Eettisen asiakastyön ja Ohjaus ja osallisuus -opintojaksojen sekä työelämäedustajien kanssa. Seminaari kuuluu työviikkopohjaiseen suoritukseen osallistuville.

Mahdolliset asiantuntijavierailut opintojakson teemoihin liittyen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojaksoon siäsltyy Learn tentti, jonka ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.

Kansainvälinen yhteistyö

Osallistuminen KV-viikon ohjelmaan soveltuvin osin.KV-viikko. on viikolla 11.

Opiskelijan työmäärä

Luennot ja simulointi 2 op
Oppimistehtävä sosiaalialan digitaalisuudesta 1,5 op
Tentti 1,5 op

Toteutuksen osien kuvaus

Luennot sisältävät orientoivia tehtäviä, luennoilla tapahtuvia pienryhmätyöskentelyä ja harjoitteita, simuloinnin, työelämäseminaarin 24.5. klo 10 -14.30. Mahdollisia työelämävieraita. Opiskelija osallistuu kerran simulaatioon toimijana ja kerran palautteen antajana. Simulaatioryhmät muodostetaan ja kunkin ryhmän simulaatioaika määritellään opintojakson alussa.

Luennot sisältävät myös Xamk:n kansainväliselle viikolle osallistumisen soveltuvin osin. KV-viikko toteutetaan viikolla 11 (alustavasti).

Digi-tehtävä, mikä työstetään pienryhmissä itsenäisesti ja tuotokset esitellään luennoilla. Esitykset sisältävät myös vertaiskommentoinnin ja palautteen.

Tentti yksilötenttinä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Työviikkopohjainen väylä:

Tentti arvioidaan numeraalisesti 0 - 5
Pienryhmissä tehtävä digitehtävä, esittäminen ja toisen ryhmän esityksen kommentointi Hyväksytty-Hylätty ( opiskelijan tulee osallistua aktiivisesti ryhmän toimintaan)
Kontaktiopetus ( =luennot+ niihin liittyvä lukujärjestykseen kiinnietty pienryhmätyöskentely)
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen.
Simulointi (Hyväksytty - hylätty; hylätty silloin kun opiskelija ei osallistu lainkaan).

Työhön integroitu väylä:
Tentti 2op aseteikolla 1-5
Työhön integroitu tehtävä Hyväksytty/ Hylätty

Näyttö: Hyväksytty/ hylätty. Huom! Näyttöä ei voi uusia eikö korottaa

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 28.02.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Johanna Jussila
  • Osku Kiri
  • Miia Heikkinen
  • Ann-Mari Sippu
Vastuuopettaja

Ann-Mari Sippu

Ryhmät
  • SOKT22SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Hallitset sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustan.
Osaat soveltaa sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustaa vuorovaikutustaitojen tunnistamiseen ja kehittämiseen sekä ammatillisten vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteiden rakentamiseen.
Osaat käyttää monipuolisesti vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä.
Tunnet monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityspiirteet.
Tunnet digitaalisen ympäristön ja verkkoympäristön mahdollisuudet sosiaalialalla.
Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan sovelluksia opiskelussa ja tulevissa työtehtävissä tarkoituksenmukaisesti.

Sisältö

Miten voit analysoida vuorovaikutustilanteita tietoperustan avulla?
Millaisia menetelmällisiä lähestymistapoja on vuorovaikutustilanteiden rakentamiseen?
Miten voit soveltaa erilaisia vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä sosiaalialan käytäntöön?
Mitä ovat monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityispiirteet?
Miten digitaalinen ympäristö on hyödynnettävissä alan työssä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali koostuu luennoista sekä Learn-oppimisalustalla ilmoitetusta sähköisestä materiaalista.

Suositeltava kirjallisuus ja lähdeaineisto opintojakson oppimistehtäviin:
Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä (e-kirja)
Törrönen, M.& all (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö (e-kirja)

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson toteutus sisältää luentoja, oppimistehtäviä, itsenäistä työskentelyä ja tiedonhankintaa sekä läsnäolovelvolliset harjoitukset ja simulaatiot.
Opintojakson toteutustavat mahdollistavat tarkastelemaan vuorovaikutuksen teoreettista viitekehystä, omaa ammatillista vuorovaikutusta sekä sen kehittymistä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ei tenttejä.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisällä.

Opiskelijan työmäärä

5 x 27 = 135h opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Opintojakson yksittäisten tehtävien arvioinnin kriteereinä toimii myös kunkin tehtävän ohjeistus.
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Mauno Saksio
  • Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja

Karoliina Rötkö

Ryhmät
  • SOMI22KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Hallitset sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustan.
Osaat soveltaa sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustaa vuorovaikutustaitojen tunnistamiseen ja kehittämiseen sekä ammatillisten vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteiden rakentamiseen.
Osaat käyttää monipuolisesti vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä.
Tunnet monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityspiirteet.
Tunnet digitaalisen ympäristön ja verkkoympäristön mahdollisuudet sosiaalialalla.
Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan sovelluksia opiskelussa ja tulevissa työtehtävissä tarkoituksenmukaisesti.

Sisältö

Miten voit analysoida vuorovaikutustilanteita tietoperustan avulla?
Millaisia menetelmällisiä lähestymistapoja on vuorovaikutustilanteiden rakentamiseen?
Miten voit soveltaa erilaisia vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä sosiaalialan käytäntöön?
Mitä ovat monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityispiirteet?
Miten digitaalinen ympäristö on hyödynnettävissä alan työssä?

Opiskelumateriaali

Materiaalit julkaistaan Learn-oppimisalustalla.
Tentitään seuraava materiaali:
1. Mönkkönen: Vuorovaikutus asiakastyössä.
2.Kivistö & Päykkönen: Sosiaalityö digitalisaatiossa

Varataan oikeus tenttimateriaalin muutokset ja muutoksesta ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Opiskelija voi suorittaa opintojakson valitsemalla seuraavista:
1. Työjärjestyspohjainen väylä: osallistuminen luennoille (kampuksella tai poikkeustilanteessa verkkoluennoille), luento- ja kirjallisuustentti sekä oppimistehtävät . Kokemusasiantuntijan vierailu moduulin alussa tai lopussa teemoista: vuorovaikutus, osallisuus ja etiikka.
2. Työhön integroitu väylä: mikäli opiskelijalla on voimassa oleva työsuhde sosiaalialan toimipaikassa ja hän tekee asiakastyötään, hän voi suorittaa opintojakson omassa työssään. Tästä tulee sopia opintojakson opettajien kanssa. Tällöin opiskelija raportoi omaa asiakastyötään annetun tehtäväksiannon mukaisesti sekä suorittaa kirjallisuustentin.
3. Näyttötehtävänä: Näyttötehtävän lähtökohtana on, että opiskelijalla on olemassa sosiaalialan vuorovaikutusosaamisen opintojakson sisältöjen mukaista todistuksin todennettua osaamista sosiaali- ja terveysalan/lähialan koulutuksen ja sosiaalialan työkokemuksen pohjalta. Tällöin opiskelija suorittaa opintojakson tenttimällä annetun tenttimateriaalin

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ilmoitetaan opintojaksosuunnitelmassa, tentti mahdollisesti Learn-tenttinä. Opintojaksoon liittyvä ryhmässä tehtävä oppimistehtävä puretaan opintojakson tunneilla. Ajankohta ilmoitetaan opintojaksosuunnitelmassa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole

Opiskelijan työmäärä

Luennot ja oppimistehtävät 2 op
Digitaalisuustehtävä 2 op
Tentti 1 op

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Luento- ja kirjallisuustentin hyväksytty suorittaminen, arviointi 1 - 5, oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen, arviointi hyväksytty - täydennettävä

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 14.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Johanna Jussila
  • Osku Kiri
  • Miia Heikkinen
  • Tuomo Paakkonen
  • Ann-Mari Sippu
Vastuuopettaja

Ann-Mari Sippu

Ryhmät
  • SOKT22KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Hallitset sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustan.
Osaat soveltaa sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustaa vuorovaikutustaitojen tunnistamiseen ja kehittämiseen sekä ammatillisten vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteiden rakentamiseen.
Osaat käyttää monipuolisesti vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä.
Tunnet monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityspiirteet.
Tunnet digitaalisen ympäristön ja verkkoympäristön mahdollisuudet sosiaalialalla.
Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan sovelluksia opiskelussa ja tulevissa työtehtävissä tarkoituksenmukaisesti.

Sisältö

Miten voit analysoida vuorovaikutustilanteita tietoperustan avulla?
Millaisia menetelmällisiä lähestymistapoja on vuorovaikutustilanteiden rakentamiseen?
Miten voit soveltaa erilaisia vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä sosiaalialan käytäntöön?
Mitä ovat monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityispiirteet?
Miten digitaalinen ympäristö on hyödynnettävissä alan työssä?

Opiskelumateriaali

Tarkempi opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Laern-alustalla.

Suositeltava materiaali:
Mönkkönen, Kaarina. 2018. Vuorovaikitus asiakastyössä. Gaudeamus.
Maritta Törrönen; Kaija Hänninen; Päivi Jouttimäki; Tiina Lehto-Lundén; Petra Salovaara; Minna Veistilä (toim.) Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Gaudeamus.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen, joka sisältää sisältää:
- itsenäistä työskentelyä
- oppimistehtäviä yksin ja pienryhmissä
- harjoituksia (läsnäolovelvoite)
- simulaatioharjoituksia (läsnäolovelvoite)
- luentoja

Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).

Opiskelijan työmäärä

Opuntojakson laajuus on 5op eli 135h opiskelijan työtä

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla numeerinen arviointi asteikolla 1-5. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Arvioinnin kriteereinä toimivat myös oppimistehtävien ohjeistukset.

Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 28.02.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 53

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Osku Kiri
  • Eija Vikman
  • Miia Heikkinen
  • Ann-Mari Sippu
Vastuuopettaja

Ann-Mari Sippu

Ryhmät
  • SOKT21SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Hallitset sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustan.
Osaat soveltaa sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustaa vuorovaikutustaitojen tunnistamiseen ja kehittämiseen sekä ammatillisten vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteiden rakentamiseen.
Osaat käyttää monipuolisesti vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä.
Tunnet monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityspiirteet.
Tunnet digitaalisen ympäristön ja verkkoympäristön mahdollisuudet sosiaalialalla.
Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan sovelluksia opiskelussa ja tulevissa työtehtävissä tarkoituksenmukaisesti.

Sisältö

Miten voit analysoida vuorovaikutustilanteita tietoperustan avulla?
Millaisia menetelmällisiä lähestymistapoja on vuorovaikutustilanteiden rakentamiseen?
Miten voit soveltaa erilaisia vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä sosiaalialan käytäntöön?
Mitä ovat monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityispiirteet?
Miten digitaalinen ympäristö on hyödynnettävissä alan työssä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali koostuu luennoista sekä Learn-oppimisalustalla ilmoitetusta sähköisestä materiaalista.

Suositeltava kirjallisuus ja lähdeaineisto opintojakson oppimistehtäviin:
Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä (e-kirja)
Törrönen, M.& all (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö (e-kirja)

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson toteutus sisältää luentoja, oppimistehtäviä, itsenäistä työskentelyä ja tiedonhankintaa sekä läsnäolovelvolliset harjoitukset ja simulaatiot.
Opintojakson toteutustavat mahdollistavat tarkastelemaan vuorovaikutuksen teoreettista viitekehystä, omaa ammatillista vuorovaikutusta sekä sen kehittymistä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).

Opiskelijan työmäärä

5 x 27 = 135h opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Opintojakson yksittäisten tehtävien arvioinnin kriteereinä toimii myös kunkin tehtävän ohjeistus.
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 25.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Mauno Saksio
  • Karoliina Rötkö
  • Lea Saari-Kääriäinen
Vastuuopettaja

Karoliina Rötkö

Ryhmät
  • SOMI21SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Hallitset sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustan.
Osaat soveltaa sosiaalisen vuorovaikutuksen tietoperustaa vuorovaikutustaitojen tunnistamiseen ja kehittämiseen sekä ammatillisten vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteiden rakentamiseen.
Osaat käyttää monipuolisesti vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä.
Tunnet monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityspiirteet.
Tunnet digitaalisen ympäristön ja verkkoympäristön mahdollisuudet sosiaalialalla.
Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikan sovelluksia opiskelussa ja tulevissa työtehtävissä tarkoituksenmukaisesti.

Sisältö

Miten voit analysoida vuorovaikutustilanteita tietoperustan avulla?
Millaisia menetelmällisiä lähestymistapoja on vuorovaikutustilanteiden rakentamiseen?
Miten voit soveltaa erilaisia vuorovaikutusta ja ilmaisua tukevia menetelmiä sosiaalialan käytäntöön?
Mitä ovat monikulttuurisen vuorovaikutuksen ja viestinnän erityispiirteet?
Miten digitaalinen ympäristö on hyödynnettävissä alan työssä?

Opiskelumateriaali

Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali Learnissä:

Tentitään:
Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali
Mönkkönen 2018 Vuorovaikutus asiakastyössä (saatavilla ekirjana)

Näyttötehtävässä ja työhön integroidussa lisäksi:
Kivistö Mari & Päykkönen Kirsi (toim.) 2017 Sosiaalityö digitalisaatiossa,

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan luento-opetukena. Luento-opetukseen sisältyy pienryhmätyöskentelyä sekä simulaatioharjoitukset. Simulointi liittyy kiinteästi opintojakson opetukseen. Simulointia varten on välttämätöntä osallistua luento-opetukseen sekä infoluentoon simulaatio-opetuksesta. Luentojen lisäksi opintojakson suorittaminen edellyttää pienryhmässä tehtävän oppimistehtävän suorittamista ja esittämistä.


Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kevään 2022 toteutukseen sekä valitsee itselleen soveltuvan suoritusvaihtoehdon (työjärjestyspohjainen, työhön integroitu tai mahdollisesti näyttötehtävä) sekä sopii tästä opettajien kanssa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija voi suorittaa opintojakson työhön integroituna mikäli hänellä työpaikka tehtävissä, missä sosionomi voi työskennellä asiakastyössä tai muutoin mahdollistaa tavoitteiden saavuttamisen (sosiaaliala, varhaiskasvatus, koulun kuraattorityö, Kela tai muu vastaava). Suorituksesta on sovittu opintojakson opettajien kanssa. Tällöin hän tekee kirjallisen raportin ohjeiden mukaisesti sekä suorittaa kirjallisuustentin Learnissä.

Näyttötehtävä:
Lähihoitajan, sairaanhoitajan tutkinnolla yms. vastaavalla tutkinnolla, ja vähintään kahden vuoden sosiaalialan työkokemuksella tutkinnon jälkeen opiskelija voi tehdä opintojakson näyttötehtävällä Learnissä olevien ohjeiden mukaisesti tenttimällä annetun aineiston. Työkokemuksen tulee olla tuoretta. Näyttötehtävästä tulee sopia opintojakson opettajien kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson lopussa 25.5. 2022 toteutetaan Ammatillisen vuorovaikutuksen moduulin loppuseminaari yhteistyössä Eettisen asiakastyön ja Ohjaus ja osallisuus -opintojaksojen sekä työelämäedustajien kanssa. Seminaari kuuluu työviikkopohjaiseen suoritukseen osallistuville.

Mahdolliset asiantuntijavierailut opintojakson teemoihin liittyen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Yhteinen tentti Eettisen asiakastyön ja Ohjaus ja osallisuus-opintojaksojen kanssa
9.3. klo 9 - 13.

Kansainvälinen yhteistyö

Osallistuminen KV-viikon ohjelmaan soveltuvin osin.

Opiskelijan työmäärä

Luennot ja simulointi 2 op
Oppimistehtävä sosiaalialan digitaalisuudesta 1,5 op
Tentti 1,5 op

Toteutuksen osien kuvaus

Luennot sisältävät orientoivia tehtäviä, luennoilla tapahtuvia pienryhmätyöskentelyä ja harjoitteita, simuloinnin, työelämäseminaarin 25.5. klo 10 -14.30. Mahdollisia työelämävieraita. Opiskelija osallistuu kerran simulaatioon toimijana ja kerran palautteen antajana. Simulaatioryhmät muodostetaan ja kunkin ryhmän simulaatioaika määritellään opintojakson alussa.

Luennot sisältävät myös Xamk:n kansainväliselle viikolle osallistumisen soveltuvin osin. KV-viikko toteutetaan viikolla 11 (alustavasti).

Digi-tehtävä, mikä työstetään pienryhmissä itsenäisesti ja tuotokset esitellään luennoilla. Esitykset sisältävät myös vertaiskommentoinnin ja palautteen.

Tentti yksilötenttinä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti arvioidaan numeraalisesti 0 - 5

Pienryhmissä tehtävä digitehtävä, esittäminen ja toisen ryhmän esityksen kommentointi 0 - 5
Simulointi (Hyväksytty - hylätty; hylätty silloin kun opiskelija ei osallistu lainkaan).