Siirry suoraan sisältöön

Osallisuus ja yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessaLaajuus (5 op)

Tunnus: SO00DT51

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Saat valmiuksia pedagogiseen dokumentointiin varhaiskasvatuksessa.
Osaat tukea osallisuutta ja yhteisöllistä toimintakulttuuria varhaiskasvatuksessa.
Saat valmiuksia tarkastella ja toteuttaa varhaisen tuen menetelmiä.
Syvennät omaa kasvatusnäkemystäsi valitsemaasi vaihtoehtoiseen pedagogiikkaan tai erityiseen katsomukseen liittyen.
Tunnet perheiden kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet ja työkäytänteet varhaiskasvatuksessa.

Sisältö

Miten hyödynnät pedagogista dokumentointia työvälineenä?
Millaisia ovat osallisuutta edistävät toimintatavat ja menetelmät varhaiskasvatuksessa?
Millaisia ovat varhaisen ja erityisen tuen menetelmät varhaiskasvatuksessa?
Millainen on kasvatusnäkemyksesi?
Mitä ovat vaihtoehtopedagogiikat ja millaisia kasvatusnäkemyksiä ne sisältävät?
Mitä ovat perheiden kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet ja työkäytänteet?

Esitietovaatimukset

Tietoperusta ja työorientaatio, Ammatillinen vuorovaikutus sekä Ohjaus lapsi- ja perhetyössä -moduulit

Ilmoittautumisaika

04.11.2024 - 17.11.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Virve Jussila
  • Hanna Lehtinen
Vastuuopettaja

Virve Jussila

Ryhmät
  • SOKT23KM
    Sosionomi, monimuoto
  • SOMI23KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Saat valmiuksia pedagogiseen dokumentointiin varhaiskasvatuksessa.
Osaat tukea osallisuutta ja yhteisöllistä toimintakulttuuria varhaiskasvatuksessa.
Saat valmiuksia tarkastella ja toteuttaa varhaisen tuen menetelmiä.
Syvennät omaa kasvatusnäkemystäsi valitsemaasi vaihtoehtoiseen pedagogiikkaan tai erityiseen katsomukseen liittyen.
Tunnet perheiden kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet ja työkäytänteet varhaiskasvatuksessa.

Sisältö

Miten hyödynnät pedagogista dokumentointia työvälineenä?
Millaisia ovat osallisuutta edistävät toimintatavat ja menetelmät varhaiskasvatuksessa?
Millaisia ovat varhaisen ja erityisen tuen menetelmät varhaiskasvatuksessa?
Millainen on kasvatusnäkemyksesi?
Mitä ovat vaihtoehtopedagogiikat ja millaisia kasvatusnäkemyksiä ne sisältävät?
Mitä ovat perheiden kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet ja työkäytänteet?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa Learn-alustalla.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Kurssisuoritus koostuu itsenäisesti ja pienryhmissä tapahtuvasta etä- ja verkko-opiskelusta. Opintojaksoa ei voi suorittaa täysin itsenäisesti.

Osaamistavoitteiden mukainen osaaminen osoitetaan ryhmäkeskusteluin Learn-alustalla, video- ja webinaariesitelmien sekä oppimispäiväkirjan avulla. Toteutuksella hyödynnetään Teams- ja/tai Zoom-verkkokokousjärjestelmää sekä Xamk:n Office 365 -pilvipalveluita. Opintojaksolla järjestetään verkkoaloitusinfo, verkkoluentoja sekä webinaareja, joiden ajankohdat löytyvät Pepistä. Osallistuminen aloitusinfoon ja verkkoluennoille on vapaaehtoista, mutta suositeltavaa. Opiskelijan edellytetään osallistuvan yhteen webinaariin. Tarkemmat ohjeet verkkoistuntoihin annetaan kurssin alkaessa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat harjoittelevat opintojaksolla työelämässä vaadittavia taitoja ja ajantasaisia työskentelytapoja, työkaluja ja työelämämalleja.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Kaikki opintojaksototeutukseen liittyvät tehtävät ja/tai tentit tulee suorittaa toteutuksen aikana. Tehtäväkohtaiset uusintakerrat järjestetään opintojakson toteutuksen aikana. Kaikki opintojaksototeutukseen liittyvät tehtävät tulee siis suorittaa toteutuksen aikana annettujen tehtäväkohtaisten määräaikojen puitteissa.

Jokainen opintojakson osasuoritus on mahdollista palauttaa kahdesti: Tehtävän palauttamatta jättäminen tarkoittaa hylättyä suoritusta kyseisellä palautuskerralla, jonka jälkeen toinen palautusajankohta on automaattisesti käytettävissä. Mikäli opintojakso jää näiden palautusmahdollisuuksien jälkeen kesken, opiskelijan on ilmoittauduttava uudelle vastaavalle toteutukselle, kun opintojakso seuraavan kerran toteutetaan.

Opintojakson kokonaisarvosana edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista. Opintojakson päättymisen jälkeen opintosuorituksia ei enää oteta vastaan.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärän tarkempi jakautuminen (5 op = n. 135 tuntia) ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opintojakso koostuu verkkokeskusteluna toteutettavasta tehtävästä (1 op), jossa tarkastellaan osallisuuteen, yhteisöllisyyteen ja pedagogiseen dokumentointiin varhaiskasvatuksessa liittyviä aihepiirejä.

Vaihtoehtoisiin pedagogiikkoihin (1 op) perehdytään laatimalla esitys yhdestä vaihtoehtopedagogiikasta sekä osallistumalla webinaariin, jossa oman esityksen pitämisen lisäksi kuullaan osasta muita vaihtoehtoisia pedagogiikkoja, annetaan vertaispalautetta esityksistä ja osallistutaan aktiivisesti niistä käytyyn keskusteluun.

Varhaisen tuen menetelmiin (1 op) perehdytään laatimalla videoesitys yhdestä menetelmästä, katsomalla toisten videoesityksiä ja antamalla niistä vertaispalautetta.

Opintojakson lopuksi tarkastellaan omaa kasvatusnäkemystä kirjallisen tehtävän (2 op) avulla.

Lisätietoja opiskelijoille

Jos ilmoittautumisesi opintojaksolle hyväksytään, pääset opintojakson Learn-alustalle automaattisesti opintojaksototeutuksen alkaessa.

Perehdy ennen kurssin alkua Teams/Zoom-ohjeisiin ja lataa sovellus laitteellesi. Kurssi edellyttää myös Xamk:n Office 365 -pilvipalveluiden käyttöä eli mikäli sinulla ei ole Xamk:n käyttäjätunnuksia, ota ne käyttöön ennen kurssin alkua.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Osa osasuorituksista arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty ja osa arvioidaan numeerisesti. Opintojakson kokonaisarvosana määräytyy numeerisesti arvioitavien tehtävien opintopistemäärään suhteutetun keskiarvon perusteella.

Osasuoritukset tulee palauttaa Learn-alustalla ilmoitettuihin määräaikoihin mennessä. Opintojakson kokonaisarvosana edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista. Opintojakson päättymisen jälkeen opintosuorituksia ei enää oteta vastaan.

Esitietovaatimukset

Tietoperusta ja työorientaatio, Ammatillinen vuorovaikutus sekä Ohjaus lapsi- ja perhetyössä -moduulit

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 15.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Maija Olli
  • Virve Jussila
  • Hanna Lehtinen
Vastuuopettaja

Virve Jussila

Ryhmät
  • SOKT22SP
    Sosionomi, päivätoteutus
  • SOMI22SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Saat valmiuksia pedagogiseen dokumentointiin varhaiskasvatuksessa.
Osaat tukea osallisuutta ja yhteisöllistä toimintakulttuuria varhaiskasvatuksessa.
Saat valmiuksia tarkastella ja toteuttaa varhaisen tuen menetelmiä.
Syvennät omaa kasvatusnäkemystäsi valitsemaasi vaihtoehtoiseen pedagogiikkaan tai erityiseen katsomukseen liittyen.
Tunnet perheiden kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet ja työkäytänteet varhaiskasvatuksessa.

Sisältö

Miten hyödynnät pedagogista dokumentointia työvälineenä?
Millaisia ovat osallisuutta edistävät toimintatavat ja menetelmät varhaiskasvatuksessa?
Millaisia ovat varhaisen ja erityisen tuen menetelmät varhaiskasvatuksessa?
Millainen on kasvatusnäkemyksesi?
Mitä ovat vaihtoehtopedagogiikat ja millaisia kasvatusnäkemyksiä ne sisältävät?
Mitä ovat perheiden kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet ja työkäytänteet?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä: Kurssisuoritus koostuu itsenäisesti ja pienryhmissä tapahtuvasta etä- ja verkko-opiskelusta. Osaamistavoitteiden mukainen osaaminen osoitetaan ryhmäkeskusteluin, video- ja webinaariesitelmien sekä esseen avulla. Opintojaksoa ei voi suorittaa täysin itsenäisesti. Toteutuksella hyödynnetään Teams -verkkokokousjärjestelmää sekä Xamk:n Office 365 -pilvipalveluita. Opintojakson aloitusinfo pidetään Pepin kalenterissa ilmoitettuna aikana. Osallistuminen aloitusinfoon on vapaaehtoista. Muiden Teams/Zoom-luentojen ja -webinaarien ajankohdat ilmestyvät Peppiin myöhemmin. Tarkemmat ohjeet istuntoihin annetaan kurssin alkaessa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: -

Työhön integroitu oppimisväylä: -

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat harjoittelevat opintojaksolla työelämässä vaadittavia taitoja ja ajantasaisia työskentelytapoja, työkaluja ja työelämämalleja.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärän tarkempi jakautuminen (5 op) ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opintojakso koostuu verkkokeskusteluna toteutettavasta tehtävästä, jossa tarkastellaan osallisuuteen, yhteisöllisyyteen ja pedagogiseen dokumentointiin varhaiskasvatuksessa liittyviä aihepiirejä.

Vaihtoehtoisiin pedagogiikkoihin perehdytään laatimalla esitys yhdestä vaihtoehtopedagogiikasta sekä osallistumalla webinaariin, jossa oman esityksen pitämisen lisäksi kuullaan osasta muita vaihtoehtoisia pedagogiikkoja, annetaan vertaispalautetta esityksistä ja osallistutaan aktiivisesti niistä käytyyn keskusteluun.

Varhaisen tuen menetelmiin perehdytään laatimalla videoesitys yhdestä menetelmästä, katsomalla toisten videoesityksiä ja antamalla niistä vertaispalautetta.

Opintojakson lopuksi tarkastellaan omaa kasvatusnäkemystä kirjallisen tehtävän avulla.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso tuottaa osaamista erityisesti varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäviin, mutta myös muihin sosionomin tehtäviin, joissa tarvitaan tietoa varhaiskasvatuksesta palveluna sekä varhaiskasvatuksen työkäytännöistä ja toimintaperiaatteista. Kurssin suorittaminen ei edellytä käytännön työkokemusta varhaiskasvatuksessa.

Jos ilmoittautumisesi opintojaksolle hyväksytään, pääset opintojakson Learn-alustalle automaattisesti opintojaksototeutuksen alkaessa.

Perehdy ennen kurssin alkua Teams/Zoom-ohjeisiin ja lataa sovellus laitteellesi. Kurssi edellyttää myös Xamk:n Office 365 -pilvipalveluiden käyttöä eli mikäli sinulla ei ole Xamk:n käyttäjätunnuksia, ota ne käyttöön ennen kurssin alkua.

Tutkintosäännön mukaan: ”Kaikki opintojaksototeutukseen liittyvät tehtävät ja/tai tentit tulee suorittaa toteutuksen aikana” ja ”Opintojakso on pienin opetussuunnitelmassa oleva yksikkö, josta saa opintosuorituksen”. Opintojaksolla ei ole mahdollista hyödyntää aiemmalla opintojaksototeutuksella hyväksytysti suoritettuja tehtäviä. Kurssialustalla on Turnitin-tarkastus käytössä, joten aiemmin palautettuja osasuorituksia ei voi palauttaa uudelleen arvioitavaksi.

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Tietoperusta ja työorientaatio, Ammatillinen vuorovaikutus sekä Ohjaus lapsi- ja perhetyössä -moduulit

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Maija Olli
  • Virve Jussila
Vastuuopettaja

Virve Jussila

Ryhmät
  • SOKT22KM
    Sosionomi, monimuoto
  • SOMI22KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Saat valmiuksia pedagogiseen dokumentointiin varhaiskasvatuksessa.
Osaat tukea osallisuutta ja yhteisöllistä toimintakulttuuria varhaiskasvatuksessa.
Saat valmiuksia tarkastella ja toteuttaa varhaisen tuen menetelmiä.
Syvennät omaa kasvatusnäkemystäsi valitsemaasi vaihtoehtoiseen pedagogiikkaan tai erityiseen katsomukseen liittyen.
Tunnet perheiden kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet ja työkäytänteet varhaiskasvatuksessa.

Sisältö

Miten hyödynnät pedagogista dokumentointia työvälineenä?
Millaisia ovat osallisuutta edistävät toimintatavat ja menetelmät varhaiskasvatuksessa?
Millaisia ovat varhaisen ja erityisen tuen menetelmät varhaiskasvatuksessa?
Millainen on kasvatusnäkemyksesi?
Mitä ovat vaihtoehtopedagogiikat ja millaisia kasvatusnäkemyksiä ne sisältävät?
Mitä ovat perheiden kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet ja työkäytänteet?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä: Kurssisuoritus koostuu itsenäisesti ja pienryhmissä tapahtuvasta etä- ja verkko-opiskelusta. Osaamistavoitteiden mukainen osaaminen osoitetaan ryhmäkeskusteluin, video- ja webinaariesitelmien sekä oppimispäiväkirjan avulla. Opintojaksoa ei voi suorittaa täysin itsenäisesti. Toteutuksella hyödynnetään Teams -verkkokokousjärjestelmää sekä Xamk:n Office 365 -pilvipalveluita. Opintojakson aloitusinfo pidetään viikolla 2. Muiden Teams/Zoom-luentojen ja -webinaarien ajankohdat ilmestyvät Peppiin myöhemmin. Tarkemmat ohjeet istuntoihin annetaan kurssin alkaessa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: -

Työhön integroitu oppimisväylä: -

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat harjoittelevat opintojaksolla työelämässä vaadittavia taitoja ja ajantasaisia työskentelytapoja, työkaluja ja työelämämalleja.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärän tarkempi jakautuminen (5 op) ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opintojakso koostuu verkkokeskusteluna toteutettavasta tehtävästä, jossa tarkastellaan osallisuuteen, yhteisöllisyyteen ja pedagogiseen dokumentointiin varhaiskasvatuksessa liittyviä aihepiirejä.

Vaihtoehtoisiin pedagogiikkoihin perehdytään laatimalla esitys yhdestä vaihtoehtopedagogiikasta sekä osallistumalla webinaariin, jossa oman esityksen pitämisen lisäksi kuullaan osasta muita vaihtoehtoisia pedagogiikkoja, annetaan vertaispalautetta esityksistä ja osallistutaan aktiivisesti niistä käytyyn keskusteluun.

Varhaisen tuen menetelmiin perehdytään laatimalla videoesitys yhdestä menetelmästä, katsomalla toisten videoesityksiä ja antamalla niistä vertaispalautetta.

Opintojakson lopuksi tarkastellaan omaa kasvatusnäkemystä kirjallisen tehtävän avulla.

Lisätietoja opiskelijoille

Jos ilmoittautumisesi opintojaksolle hyväksytään, pääset opintojakson Learn-alustalle automaattisesti opintojaksototeutuksen alkaessa.

Perehdy ennen kurssin alkua Teams/Zoom-ohjeisiin ja lataa sovellus laitteellesi. Kurssi edellyttää myös Xamk:n Office 365 -pilvipalveluiden käyttöä eli mikäli sinulla ei ole Xamk:n käyttäjätunnuksia, ota ne käyttöön ennen kurssin alkua.

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Tietoperusta ja työorientaatio, Ammatillinen vuorovaikutus sekä Ohjaus lapsi- ja perhetyössä -moduulit

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 60

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Maija Olli
Vastuuopettaja

Maija Olli

Ryhmät
  • SOKT21SP
    Sosionomi, päivätoteutus
  • SOMI21SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Saat valmiuksia pedagogiseen dokumentointiin varhaiskasvatuksessa.
Osaat tukea osallisuutta ja yhteisöllistä toimintakulttuuria varhaiskasvatuksessa.
Saat valmiuksia tarkastella ja toteuttaa varhaisen tuen menetelmiä.
Syvennät omaa kasvatusnäkemystäsi valitsemaasi vaihtoehtoiseen pedagogiikkaan tai erityiseen katsomukseen liittyen.
Tunnet perheiden kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet ja työkäytänteet varhaiskasvatuksessa.

Sisältö

Miten hyödynnät pedagogista dokumentointia työvälineenä?
Millaisia ovat osallisuutta edistävät toimintatavat ja menetelmät varhaiskasvatuksessa?
Millaisia ovat varhaisen ja erityisen tuen menetelmät varhaiskasvatuksessa?
Millainen on kasvatusnäkemyksesi?
Mitä ovat vaihtoehtopedagogiikat ja millaisia kasvatusnäkemyksiä ne sisältävät?
Mitä ovat perheiden kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet ja työkäytänteet?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Kurssisuoritus koostuu itsenäisesti ja pienryhmissä tapahtuvasta etä- ja verkko-opiskelusta. Toteutuksen aikataulu ja sisältö tarkentuvat myöhemmin. Toteutuksella hyödynnetään Teams -verkkokokousjärjestelmää sekä Xamk:n Office 365 -pilvipalveluita.
Aloitusinfon (ei läsnäolovelvoitetta), verkkoluentojen (ei läsnäolovelvoitetta) ja webinaarien (läsnäolovelvollisuus yhdessä webinaarissa) ajankohdat löytyvät Pepistä. Aloitusinfoa, luentoja ja webinaareja ei tallenneta. Tarkemmat ohjeet istuntoihin annetaan kurssin alkaessa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
-

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla toisen ryhmän toteutukseen

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat harjoittelevat opintojaksolla työelämässä vaadittavia taitoja ja ajantasaisia työskentelytapoja, työkaluja ja työelämämalleja.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärän tarkempi jakautuminen (5 op) ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opintojakso koostuu verkkokeskusteluna toteutettavasta tehtävästä, jossa tarkastellaan osallisuuteen, yhteisöllisyyteen ja pedagogiseen dokumentointiin varhaiskasvatuksessa liittyviä aihepiirejä.

Vaihtoehtoisiin pedagogiikkoihin perehdytään laatimalla ryhmässä esitys yhdestä vaihtoehtopedagogiikasta sekä osallistumalla yhteen, ryhmän yhdessä valitsemaan, Teams-webinaariin. Webinaarissa oman ryhmän esityksen pitämisen lisäksi kuullaan esityksiä osasta muita vaihtoehtoisia pedagogiikkoja, annetaan vertaispalautetta esityksistä ja osallistutaan aktiivisesti niistä käytyyn keskusteluun.

Varhaisen tuen menetelmiin perehdytään laatimalla videoesitys yhdestä menetelmästä, katsomalla toisten videoesityksiä ja antamalla niistä vertaispalautetta.

Opintojakson lopuksi tarkastellaan omaa kasvatusnäkemystä kirjallisen tehtävän avulla.

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli ilmoittautujamäärä ylittää kurssille asetetun ryhmäkoon, huomioidaan ilmoittautuneen opintopistekertymä sekä edeltävyysehtoina olevien kurssien suoritus. Ilmoittautumiset hyväksytään/hylätään lukukauden alkaessa.

AHOTointiin liittyvät kysymykset (hyväksiluku, korvaaminen, opinnollistaminen, näyttö) tulee käsitellä opettajan kanssa edellisen lukukauden aikana.

Perehdy ennen kurssin alkua Teams-ohjeisiin ja lataa sovellus laitteellesi. Kurssi edellyttää myös Xamk:n Office 365 -pilvipalveluiden käyttöä eli mikäli sinulla ei ole Xamk:n käyttäjätunnuksia, ota ne käyttöön ennen kurssin alkua.

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Tietoperusta ja työorientaatio, Ammatillinen vuorovaikutus sekä Ohjaus lapsi- ja perhetyössä -moduulit

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 60

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Virve Jussila
Vastuuopettaja

Virve Jussila

Ryhmät
  • SOMI21KM
    Sosionomi, monimuoto
  • SOKT21KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Saat valmiuksia pedagogiseen dokumentointiin varhaiskasvatuksessa.
Osaat tukea osallisuutta ja yhteisöllistä toimintakulttuuria varhaiskasvatuksessa.
Saat valmiuksia tarkastella ja toteuttaa varhaisen tuen menetelmiä.
Syvennät omaa kasvatusnäkemystäsi valitsemaasi vaihtoehtoiseen pedagogiikkaan tai erityiseen katsomukseen liittyen.
Tunnet perheiden kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet ja työkäytänteet varhaiskasvatuksessa.

Sisältö

Miten hyödynnät pedagogista dokumentointia työvälineenä?
Millaisia ovat osallisuutta edistävät toimintatavat ja menetelmät varhaiskasvatuksessa?
Millaisia ovat varhaisen ja erityisen tuen menetelmät varhaiskasvatuksessa?
Millainen on kasvatusnäkemyksesi?
Mitä ovat vaihtoehtopedagogiikat ja millaisia kasvatusnäkemyksiä ne sisältävät?
Mitä ovat perheiden kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet ja työkäytänteet?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä: Kurssisuoritus koostuu itsenäisesti ja pienryhmissä tapahtuvasta etä- ja verkko-opiskelusta. Osaamistavoitteiden mukainen osaaminen osoitetaan ryhmäkeskusteluin, video- ja webinaariesitelmien sekä oppimispäiväkirjan avulla. Opintojaksoa ei voi suorittaa täysin itsenäisesti. Toteutuksella hyödynnetään Teams -verkkokokousjärjestelmää sekä Xamk:n Office 365 -pilvipalveluita. Opintojakson aloitusinfo pidetään viikolla 2. Muiden Teams/Zoom-webinaarien ajankohdat ilmestyvät Peppiin myöhemmin. Tarkemmat ohjeet istuntoihin annetaan kurssin alkaessa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: -

Työhön integroitu oppimisväylä: -

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat harjoittelevat opintojaksolla työelämässä vaadittavia taitoja ja ajantasaisia työskentelytapoja, työkaluja ja työelämämalleja.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärän tarkempi jakautuminen (5 op) ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opintojakso koostuu verkkokeskusteluna toteutettavasta tehtävästä, jossa tarkastellaan osallisuuteen, yhteisöllisyyteen ja pedagogiseen dokumentointiin varhaiskasvatuksessa liittyviä aihepiirejä.

Vaihtoehtoisiin pedagogiikkoihin perehdytään laatimalla esitys yhdestä vaihtoehtopedagogiikasta sekä osallistumalla webinaariin, jossa oman esityksen pitämisen lisäksi kuullaan osasta muita vaihtoehtoisia pedagogiikkoja, annetaan vertaispalautetta esityksistä ja osallistutaan aktiivisesti niistä käytyyn keskusteluun.

Varhaisen tuen menetelmiin perehdytään laatimalla videoesitys yhdestä menetelmästä, katsomalla toisten videoesityksiä ja antamalla niistä vertaispalautetta.

Opintojakson lopuksi tarkastellaan omaa kasvatusnäkemystä kirjallisen tehtävän avulla.

Lisätietoja opiskelijoille

Jos ilmoittautumisesi opintojaksolle hyväksytään, pääset opintojakson Learn-alustalle automaattisesti opintojaksototeutuksen alkaessa.

Perehdy ennen kurssin alkua Teams/Zoom-ohjeisiin ja lataa sovellus laitteellesi. Kurssi edellyttää myös Xamk:n Office 365 -pilvipalveluiden käyttöä eli mikäli sinulla ei ole Xamk:n käyttäjätunnuksia, ota ne käyttöön ennen kurssin alkua.

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Tietoperusta ja työorientaatio, Ammatillinen vuorovaikutus sekä Ohjaus lapsi- ja perhetyössä -moduulit

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Maija Olli
  • Virve Jussila
Vastuuopettaja

Maija Olli

Ryhmät
  • SOKT20SP
    Sosionomi, päivätoteutus
  • SOMI20SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Saat valmiuksia pedagogiseen dokumentointiin varhaiskasvatuksessa.
Osaat tukea osallisuutta ja yhteisöllistä toimintakulttuuria varhaiskasvatuksessa.
Saat valmiuksia tarkastella ja toteuttaa varhaisen tuen menetelmiä.
Syvennät omaa kasvatusnäkemystäsi valitsemaasi vaihtoehtoiseen pedagogiikkaan tai erityiseen katsomukseen liittyen.
Tunnet perheiden kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet ja työkäytänteet varhaiskasvatuksessa.

Sisältö

Miten hyödynnät pedagogista dokumentointia työvälineenä?
Millaisia ovat osallisuutta edistävät toimintatavat ja menetelmät varhaiskasvatuksessa?
Millaisia ovat varhaisen ja erityisen tuen menetelmät varhaiskasvatuksessa?
Millainen on kasvatusnäkemyksesi?
Mitä ovat vaihtoehtopedagogiikat ja millaisia kasvatusnäkemyksiä ne sisältävät?
Mitä ovat perheiden kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet ja työkäytänteet?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Kurssisuoritus koostuu itsenäisesti ja pienryhmissä tapahtuvasta etä- ja verkko-opiskelusta.

Ryhmä valitsee keskenään, mihin webinaariin ilmoittautuu ja osallistuu. Webinaarit ovat siis vaihtoehtoisia ja täyttyvät ilmoittautumisjärjestyksessä. Tästä kerrotaan tarkemmin jakson Learn-alustalla.

Toteutuksen aikataulu ja sisältö tarkentuvat myöhemmin. Toteutuksella hyödynnetään Teams -verkkokokousjärjestelmää sekä Xamk:n Office 365 -pilvipalveluita.
Opintojakson aloitusinfo pidetään viikolla 2. Muiden Teams-webinaarien ajankohdat ilmestyvät Peppiin myöhemmin. Tarkemmat ohjeet istuntoihin annetaan kurssin alkaessa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
-

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla toisen ryhmän toteutukseen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat harjoittelevat opintojaksolla työelämässä vaadittavia taitoja ja ajantasaisia työskentelytapoja, työkaluja ja työelämämalleja.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärän jakautuminen (5 op) ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli ilmoittautujamäärä ylittää kurssille asetetun ryhmäkoon, huomioidaan ilmoittautuneen opintopistekertymä sekä edeltävyysehtoina olevien kurssien suoritus. Ilmoittautumiset hyväksytään/hylätään lukukauden alkaessa.

AHOTointiin liittyvät kysymykset (hyväksiluku, korvaaminen, opinnollistaminen, näyttö) tulee käsitellä opettajan kanssa edellisen lukukauden aikana.

Perehdy ennen kurssin alkua Teams-ohjeisiin ja lataa sovellus laitteellesi. Kurssi edellyttää myös Xamk:n Office 365 -pilvipalveluiden käyttöä eli mikäli sinulla ei ole Xamk:n käyttäjätunnuksia, ota ne käyttöön ennen kurssin alkua.

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Tietoperusta ja työorientaatio, Ammatillinen vuorovaikutus sekä Ohjaus lapsi- ja perhetyössä -moduulit

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 29.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö

Toimipiste

E-kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Maija Olli
  • Virve Jussila
Vastuuopettaja

Maija Olli

Ryhmät
  • SOMI20KM
    Sosionomi, monimuoto
  • SOKT20KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Saat valmiuksia pedagogiseen dokumentointiin varhaiskasvatuksessa.
Osaat tukea osallisuutta ja yhteisöllistä toimintakulttuuria varhaiskasvatuksessa.
Saat valmiuksia tarkastella ja toteuttaa varhaisen tuen menetelmiä.
Syvennät omaa kasvatusnäkemystäsi valitsemaasi vaihtoehtoiseen pedagogiikkaan tai erityiseen katsomukseen liittyen.
Tunnet perheiden kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet ja työkäytänteet varhaiskasvatuksessa.

Sisältö

Miten hyödynnät pedagogista dokumentointia työvälineenä?
Millaisia ovat osallisuutta edistävät toimintatavat ja menetelmät varhaiskasvatuksessa?
Millaisia ovat varhaisen ja erityisen tuen menetelmät varhaiskasvatuksessa?
Millainen on kasvatusnäkemyksesi?
Mitä ovat vaihtoehtopedagogiikat ja millaisia kasvatusnäkemyksiä ne sisältävät?
Mitä ovat perheiden kanssa tehtävän yhteistyön periaatteet ja työkäytänteet?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Kurssisuoritus koostuu itsenäisesti ja pienryhmissä tapahtuvasta etä- ja verkko-opiskelusta. Toteutuksen aikataulu ja sisältö tarkentuvat myöhemmin. Toteutuksella hyödynnetään Teams -verkkokokousjärjestelmää sekä Xamk:n Office 365 -pilvipalveluita.
Opintojakson aloitusinfo pidetään viikolla 2. Muiden Teams-webinaarien ajankohdat ilmestyvät Peppiin myöhemmin. Tarkemmat ohjeet istuntoihin annetaan kurssin alkaessa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
-

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osallistumalla toisen ryhmän toteutukseen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat harjoittelevat opintojaksolla työelämässä vaadittavia taitoja ja ajantasaisia työskentelytapoja, työkaluja ja työelämämalleja.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärän jakautuminen (5 op) ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Mikäli ilmoittautujamäärä ylittää kurssille asetetun ryhmäkoon, huomioidaan ilmoittautuneen opintopistekertymä sekä edeltävyysehtoina olevien kurssien suoritus. Ilmoittautumiset hyväksytään/hylätään lukukauden alkaessa.

AHOTointiin liittyvät kysymykset (hyväksiluku, korvaaminen, opinnollistaminen, näyttö) tulee käsitellä opettajan kanssa edellisen lukukauden aikana.

Perehdy ennen kurssin alkua Teams-ohjeisiin ja lataa sovellus laitteellesi. Kurssi edellyttää myös Xamk:n Office 365 -pilvipalveluiden käyttöä eli mikäli sinulla ei ole Xamk:n käyttäjätunnuksia, ota ne käyttöön ennen kurssin alkua.

Arviointiasteikko

1-5

Esitietovaatimukset

Tietoperusta ja työorientaatio, Ammatillinen vuorovaikutus sekä Ohjaus lapsi- ja perhetyössä -moduulit