Siirry suoraan sisältöön

Seniori- ja vanhustyöLaajuus (5 op)

Tunnus: SO00DT49

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.

Sisältö

Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 30.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Leila Pekonen
Vastuuopettaja

Leila Pekonen

Ryhmät
  • SOMI23KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.

Sisältö

Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?

Opiskelumateriaali

Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista

Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2024-


Opintojaksolla suoritetaan THL:n verkkokurssit liittyen RAI:n käyttöön.


Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alkaessa learn-alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen:
Osallistut kontaktiopetukseen (16h), joka toteutuu sekä verkkotunteina että Mikkelin kampuksella yhdessä opiskellen (ks. tarkemmin lukujärjestystiedot). Lisäksi oppimistehtävä ja tentit sekä ikääntyvien kohtaamiseen/ohjaamiseen liittyvä työelämässä toteutettava toiminnallinen osuus. Opintojaksoon voi sisältyä verkossa toteutettavia verkkokeskusteluosuuksia.

Opintoja nopeuttava:
Opintojakso on mahdollista suorittaa kokonaan myös itsenäisesti verkkoympäristössä opiskellen. Myös itsenäiseen opiskeluun kuuluu ikääntyneiden kohtaamiseen / ohjaamiseen liittyvä työelämässä toteutettava osuus.

Työhön integroitu:
Mikäli opintojakson aikana työskentelet soveltuvissa työtehtävissä seniori-ja/tai vanhusten kanssa, voit suorittaa opintojakson myös työhön integroituna. Ota tällöin yhteys opintojakson opettajaan viimeistään opintojakson alkaessa ja esitä kirjallinen suunnitelma siitä, miten saavutat opintojakson tavoitteet ja sisällöt työhön integroituna.

Osaamisen tunnustaminen
Mikäli sinulla on aiemmin hankittua osaamista opintojakson tavoitteiden ja sisällön mukaisesti, toimi Xamkin osaamisen tunnustamisen ohjeiden mukaisesti (löydät ohjeet Luxista).

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso sisältää toiminnallisen osuuden työelämässä.

Mahdolliset työelämävierailijat.

Tentit ja muut määräajat

Aikataulut informoidaan opintojakson aloituskerralla ja kirjataan Learn-alustalle.

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

5op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

Verkkotentit.
Oppimistehtävät.
Työelämässä tehtävä oppimistehtävä.
Verkkokeskustelu.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson voi suorittaa myös itsenäisesti verkossa ilman osallistumista yhteisille tunneille verkossa/kampuksella.
Valinta tehdään opintojakson alkaessa, ohjeet infokirjeessä, jonka saat noin viikkoa ennen kuin opintojakson toteutus alkaa.
Myös tällöin teet työelämässä ikääntyneiden ohjaamiseen liittyvän tehtävän.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Informoidaan opintojakson alussa ja kirjataan Learn-alustalle.

Numeraalisesti arvioitavista oppimistehtävistä/tentistä informoidaan opintojakson alkaessa.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Marko Raitanen
Ryhmät
  • SOKT23KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.

Sisältö

Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?

Opiskelumateriaali

Jaetaan sähköisesti.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten tapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojaksolla ei ole läsnäolopakkoa ja olennaisista asioista on poissaolon korvaava tehtävä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (OT, entinen HOT ja AHOT) sekä tentti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei

Kansainvälinen yhteistyö

Osa lähitapaamisesta yhteistyötä vaihto-opiskelijoiden kanssa.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 5op (135h).

Toteutuksen osien kuvaus

Toimintakyvyn mittarit ja uudet käytännöt, kaltoinkohtelun ehkäisy, RAI-osaaminen ja lainsäädäntö ja sosiokulttuurinen oppimistehtävä.

Lisätietoja opiskelijoille

marko.raitanen@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

uudet käytännöt, RAI sekä sosiokulttuurinen oppimistehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty-täydennettävä. Kaltoinkohtelun estäminen ja lainsäädäntö arvioidaan asteikolla 5-0. Ohjeiden ja takarajojen noudattamatta jättäminen vaikuttaa arvosanaa alentavasti.
Koko jakson hyväksymiseksi kaikki osiot on oltava hyväksytysti suoritettuina.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

04.03.2024 - 05.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Marko Raitanen
  • Ann-Mari Sippu
Ryhmät
  • SOKT22SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.

Sisältö

Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali annetaan Learn-oppimisalustalla sähköisessä muodossa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä.

Opiskelijan työmäärä

5 x 27 = 135h opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

15.01.2024 - 31.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1.5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Leila Pekonen
Vastuuopettaja

Leila Pekonen

Ryhmät
  • SOMI22SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.

Sisältö

Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?

Opiskelumateriaali

Learn-alustan materiaali.
Keskeiset lait ja laatusuositus.
RAi-arviointiin liittyvät THL:n materiaalit.
Tarkemmat tiedot opintojakson alkaessa opintojakson infossa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Päiväryhmän toteutus sisältää luentoja, oppimistehtäviä ja tenttejä. Työelämävierailuja, työelämävierailijoita sekä ikääntyneen kohtaamiseen ja ohjaamiseen liittyvän harjoitteen.

Opintoja nopeuttava väylä:

Jos opintojakson ryhmässä on tilaa, on toteutukselle mahdollista osallistua muistakin ryhmistä. Huomioi, että päiväryhmän toteutuksella ei ole kokonaan itsenäistä suoritusvaihtoehtoa.

Työhön integroitu oppimisväylä:

Mikäli työskentelet opintojakson aikana sosionomin työtä vastaavassa / työhön soveltuvassa työtehtävässä ikääntyneiden kanssa, voit sopia opettajan kanssa työhön integroidusta vaihtoehdosta.

TKI ja työelämäyhteistyö

Tyelämävierailuja ja työelämävierailijoita.
Työelämässä pienryhmissä toteutettava ohjaustehtävä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla tehdään RAI verkkokoulu ja sen siältämät tentit (THL).
Oppimistehtäviä, joiden määräajat informoidaan heti opintojakson alkaessa infossa.

Kansainvälinen yhteistyö

X

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä 135h oppimisväylästä riippumatta.

Toteutuksen osien kuvaus

x

Lisätietoja opiskelijoille

Huomioi, että tämä on päiväryhmän opintojakson toteutus.
Opintojakso sisältää kontaktitunteja kampuksella.
Itsenäistä suoritusvaihtoehtoa tällä toteutuksella ei ole.

Hankitun osaamisen tunnistamiseen (HOT/näyttötehtävä, aiemmat korkeakouluopinnot tai tuore työkokemus ikäihmisten kanssa työskentelystä) liittyvissä kysymyksissä ole opettajaan yhteydessä jo viikon 2 / 2024 aikana.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista.
Tarkemmat arviointiperusteet Learn-alustalla.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

30.10.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Marko Raitanen
Vastuuopettaja

Marko Raitanen

Ryhmät
  • SOKT22KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.

Sisältö

Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?

Opiskelumateriaali

Jaetaan sähköisesti.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten tapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojaksolla ei ole läsnäolopakkoa ja olennaisista asioista on poissaolon korvaava tehtävä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT) sekä tentti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei

Kansainvälinen yhteistyö

Osa lähitapaamisesta yhteistyötä vaihto-opiskelijoiden kanssa.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 5op (135h).

Toteutuksen osien kuvaus

Toimintakyvyn mittarit ja uudet käytännöt, kaltoinkohtelun ehkäisy, RAI-osaaminen ja lainsäädäntö ja sosiokulttuurinen oppimistehtävä.

Lisätietoja opiskelijoille

marko.raitanen@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

uudet käytännöt, RAI sekä sosiokulttuurinen oppimistehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty-täydennettävä. Kaltoinkohtelun estäminen ja lainsäädäntö arvioidaan asteikolla 5-0. Ohjeiden ja takarajojen noudattamatta jättäminen vaikuttaa arvosanaa alentavasti.
Koko jakson hyväksymiseksi kaikki osiot on oltava hyväksytysti suoritettuina.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Leila Pekonen
Vastuuopettaja

Leila Pekonen

Ryhmät
  • SOMI22KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.

Sisältö

Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alkaessa learn-alustalla.
Opintojaksolla suoritetaan THL:n verkkokurssit liittyen RAI:n käyttöön.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen:
Osallistut kontaktiopetukseen (noin 20h), joka toteutuu Mikkelin kampuksella. Kontaktiopetuksen lisäksi oppimistehtävä ja/tai tentit sekä ikääntyneiden ohjaamiseen liittyvä työelämässä toteutettava toiminnallinen osuus. Opintojaksoon voi sisältyä verkossa toteutettavia verkkokeskusteluosuuksia.

Opintoja nopeuttava:
Opintojakso on mahdollista suorittaa myös itsenäisesti verkkoympäristössä opiskellen, ellet voi osallistua kontaktiopetukseen. Myös itsenäiseen opiskeluun kuuluu ikääntyniden ohjaamiseen liittyvä työelämässä toteutettava osuus.

Työhön integroitu:
Mikäli opintojakson aikana työskentelet soveltuvissa työtehtävissä seniori-ja/tai vanhusten kanssa, voit suorittaa opintojakson myös työhön integroituna. Ota tällöin yhteys opintojakson opettajaan viimeistään opintojakson alkaessa ja esitä kirjallinen suunnitelma siitä, miten saavutat opintojakson tavoitteet ja sisällöt työhön integroituna.

HOT:
Mikäli sinulla on aiemmin hankittua osaamista opintojakson tavoitteiden mukaisesti, ole yhteydessä opettajaan viimeistään opintojakson aloituskerralla hankitun osaamisen tunnustamiseksi.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso sisältää toiminnallisen osuuden työelämässä.
Mahdolliset työelämävierailijat luennoilla.

Tentit ja muut määräajat

Aikataulut informoidaan opintojakson aloituskerralla ja kirjataan Learn-alustalle.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole.

Opiskelijan työmäärä

5op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

Verkkotentit.
Oppimistehtävät.
Työelämässä tehtävä oppimistehtävä.
Varkkokeskustelu.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson voi suorittaa myös itsenäisesti. Myös tällöin teet työelämässä ikääntyneiden ohjaamiseen liittyvän tehtävän.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Informoidaan opintojakson alussa ja kirjataan Learn-alustalle.

Numeraalisesti arvioitavista oppimistehtävistä/tentistä sovitaan opintojakson alkaessa.
Muut oppimistehtävät ja toiminnallinen osuus hyväksytty / täydennettävä.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

06.03.2023 - 21.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Marko Raitanen
  • Ann-Mari Sippu
Vastuuopettaja

Ann-Mari Sippu

Ryhmät
  • SOKT21SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.

Sisältö

Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali annetaan Learn-oppimisalustalla sähköisessä muodossa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä.

Opiskelijan työmäärä

5 x 27 = 135h opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

16.01.2023 - 31.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Leila Pekonen
Vastuuopettaja

Leila Pekonen

Ryhmät
  • SOMI21SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.

Sisältö

Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?

Opiskelumateriaali

Informoidaan Learnissa opintojen alkaessa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Luentoja, ryhmätehtäviä, tentti tai oppimistehtävä. Lisäksi työelämäyhteistyössä toteutettava toiminnallinen osuus.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos toteutuksella tilaa, on mahdollisuus muistakin ryhmistä tulla mukaan tälle toteutukselle.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Tehtäviä voi korvata työhön integroidulla tehtävällä jos työskentelee toteutuksen aikana ikääntyneiden kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Toiminnallinen osuus ja vierailuja/työelämävierailijoita.

Tentit ja muut määräajat

Informoidaan opintojakson alkaessa Learn-alustalla.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole.

Opiskelijan työmäärä

5 op vastaa 135h opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

x

Lisätietoja opiskelijoille

Huomioi, että kyseessä päiväryhmän toteutus ja kontaktiopetukseen osallistumista toteutuksella on monimuotoryhmien toteutusta enemmän.

Opintojaksolla ei ole täysin itsenäistä suoritusvaihtoehtoa, huomioi tämä jo ilmoittautumisvaiheessa, kiitos.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Informoiaan opintojakson alkaessa.
Kokonaisarviointi 0-5 Xamkin arviointikehikkoa mukaillen.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

07.11.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Marko Raitanen
Vastuuopettaja

Marko Raitanen

Ryhmät
  • SOKT21KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.

Sisältö

Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?

Opiskelumateriaali

Jaetaan sähköisesti.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten tapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojaksolla ei ole läsnäolopakkoa ja olennaisista asioista on poissaolon korvaava tehtävä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT) sekä tentti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei

Kansainvälinen yhteistyö

Osa lähitapaamisesta yhteistyötä vaihto-opiskelijoiden kanssa.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 5op (135h).

Toteutuksen osien kuvaus

Toimintakyvyn mittarit ja uudet käytännöt, kaltoinkohtelun ehkäisy, RAI-osaaminen ja lainsäädäntö ja sosiokulttuurinen oppimistehtävä.

Lisätietoja opiskelijoille

marko.raitanen@xamk.fi

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

uudet käytännöt, RAI sekä sosiokulttuurinen oppimistehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty-täydennettävä. Kaltoinkohtelun estäminen ja lainsäädäntö arvioidaan asteikolla 5-0. Ohjeiden ja takarajojen noudattamatta jättäminen vaikuttaa arvosanaa alentavasti.
Koko jakson hyväksymiseksi kaikki osiot on oltava hyväksytysti suoritettuina.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Leila Pekonen
Vastuuopettaja

Leila Pekonen

Ryhmät
  • SOMI21KM
    Sosionomi, monimuoto

Tavoitteet

Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.

Sisältö

Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alkaessa learn-alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen:
Osallistut kontaktiopetukseen (noin 20h), joka toteutuu korona-pandemia tilanteesta riippuen joko Mikkelin kampuksella tai verkossa Teamsin välityksellä. Kontaktiopetuksen lisäksi oppimistehtävä/tentti sekä
mahdollisesti ikääntyneiden ohjaamiseen liittyvä työelämässä toteutettava toiminnallinen osuus. Opintojaksoon voi sisältyä verkossa toteutettavia osuuksia.

Opintoja nopeuttava:
Opintojakso on mahdollista suorittaa myös itsenäisesti verkkoympäristössä opiskellen.Tällöin etsit itse omalta paikkakunnaltasi työelämäkontaktin, jossa toiminnallinen osuus on mahdollinen toteuttaa.

Työhön integroitu:
Mikäli opintojakson aikana työskentelet soveltuvissa työtehtävissä seniori-ja/tai vanhusten kanssa, voit suorittaa opintojakson myös työhön integroituna. Ota tällöin yhteys opintojakson opettajaan viimeistään opintojakson alkaessa ja esitä kirjallinen suunnitelma siitä, miten saavutat opintojakson tavoitteet työhön integroituna.

HOT:
Mikäli sinulla on aiemmin hankittua osaamista opintojakson tavoitteiden mukaisesti, ole yhteydessä opettajaan viimeistään opintojakson aloituskerralla hankitun osaamisen tunnustamiseksi.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso voi sisältää toiminnallisen osuuden työelämässä riippuen Korona-pandemia tilanteesta.
Mahdolliset työelämässä tutustumiskäynnit/vierailijat luennoilla.

Tentit ja muut määräajat

Aikataulut informoidaan opintojakson aloituskerralla ja kirjataan Learn-alustalle.

Kansainvälinen yhteistyö

ei ole.

Opiskelijan työmäärä

5op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

Informoidaan opintojakson alussa ja kirjataan Learn-alustalle.

Numeraalisesti arvioitavista oppimistehtävistä/tentistä sovitaan opintojakson alkaessa.
Muut oppimistehtävät ja toiminnallinen osuus hyväksytty / täydennettävä.

Lisätietoja opiskelijoille

Huomaa, että tällä toteutuksella on niukasti kontaktiopetusta ja tästä syystä itsenäisen työskentelyn osuus suuri.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Informoimaan opintojakson alkaessa Learn-alustalla.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

07.03.2022 - 15.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Marko Raitanen
  • Ann-Mari Sippu
Vastuuopettaja

Ann-Mari Sippu

Ryhmät
  • SOKT20SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.

Sisältö

Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali annetaan Learn-oppimisalustalla sähköisessä muodossa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).

Opiskelijan työmäärä

5 x 27 = 135h opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysalan Mikkelin koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
  • Leila Pekonen
Vastuuopettaja

Leila Pekonen

Ryhmät
  • SOMI20SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Tavoitteet

Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.

Sisältö

Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?

Opiskelumateriaali

Informoidaan Learnissa opintojen alkaessa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Luentoja, ryhmätehtäviä, tentti tai oppimistehtävä. Lisäksi työelämäyhteistyössä toteutettava toiminnallinen osuus.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos toteutuksella tilaa, on mahdollisuus muistakin ryhmistä tulla mukaan tälle toteutukselle.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Tehtäviä voi korvata työhön integroidulla tehtävällä jos työskentelee toteutuksen aikana ikääntyneiden kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Toiminnallinen osuus ja vierailuja/työelämävierailijoita (ellei Korona-pandemia tätä rajoita keväällä 2022).

Tentit ja muut määräajat

Informoidaan opintojakson alkaessa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole.

Opiskelijan työmäärä

5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Lisätietoja opiskelijoille

Huomioi, että kyseessä päiväryhmän toteutus ja kontaktiopetukseen osallistumista toteutuksella on monimuotoryhmien toteutusta enemmän.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Informoidaan opintojakson alkaessa.
Kokonaisarviointi 0-5.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö