Seniori- ja vanhustyöLaajuus (5 op)
Tunnus: SO00DT49
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.
Sisältö
Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?
Edeltävä osaaminen
Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
02.03.2025 - 24.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marko Raitanen
- Ann-Mari Sippu
Ryhmät
-
SOKT23SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.
Sisältö
Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali annetaan Learn-oppimisalustalla sähköisessä muodossa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojaksolla työskennellään opintojakson keskeisten sisältöjen parissa. Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei sisällä.
Opiskelijan työmäärä
5 x 27 = 135h opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
13.01.2025 - 31.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marianne Huoponen
Vastuuopettaja
Leila Pekonen
Ryhmät
-
SOMI23SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.
Sisältö
Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?
Opiskelumateriaali
Learn-alustan materiaali.
Keskeiset lait ja laatusuositus.
RAI-arviointiin liittyvät THL:n materiaalit.
Tarkemmat tiedot opintojakson alkaessa opintojakson infossa ja Learn-alustalta.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Päiväryhmän toteutus sisältää luentoja, oppimistehtäviä ja tenttejä. Työelämävierailuja, työelämävierailijoita sekä seniori-/vanhusasiakkaan kohtaamiseen ja ohjaamiseen liittyvän harjoitteen.
Opintoja nopeuttava väylä:
Jos opintojakson ryhmässä on tilaa, on toteutukselle mahdollista osallistua muistakin ryhmistä. Huomioi, että päiväryhmän toteutuksella ei ole kokonaan itsenäistä suoritusvaihtoehtoa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli työskentelet opintojakson aikana sosionomin työtä vastaavassa / työhön soveltuvassa työtehtävässä ikääntyneiden kanssa, voit sopia opettajan kanssa työhön integroidusta vaihtoehdosta ennen opintojakson alkua.
TKI ja työelämäyhteistyö
Tyelämävierailuja ja työelämävierailijoita.
Työelämässä pienryhmissä toteutettava ohjaustehtävä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla tehdään RAI verkkokoulu ja sen sisältämät tentit (THL).
Oppimistehtäviä, joiden määräajat informoidaan heti opintojakson alkaessa infossa.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei ole.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 135h.
Tuntimäärän jakautuminen kerrotaan opintojakson Learn-alustalla.
Toteutuksen osien kuvaus
Informoidaan opintojakson Learn- alustalla.
Lisätietoja opiskelijoille
Huomioi, että tämä on päiväryhmän opintojakson toteutus.
Opintojakso sisältää kontaktitunteja kampuksella.
Itsenäistä suoritusvaihtoehtoa tällä toteutuksella ei ole.
Hankitun osaamisen tunnistamiseen (HOT/näyttötehtävä, aiemmat korkeakouluopinnot tai tuore työkokemus ikäihmisten kanssa työskentelystä) liittyvissä kysymyksissä ole opettajaan yhteydessä jo viikon 2 / 2025 aikana sähköpostitse.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
0-5
Tarkemmat arviointikohteet ja -perusteet informoidaan Learn-alustalla opintojakson alkaessa.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
04.11.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Marko Raitanen
Ryhmät
-
SOKT23KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.
Sisältö
Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?
Opiskelumateriaali
Jaetaan sähköisesti.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten tapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojaksolla ei ole läsnäolopakkoa ja olennaisista asioista on poissaolon korvaava tehtävä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (OT, entinen HOT ja AHOT) sekä tentti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei
Kansainvälinen yhteistyö
Osa lähitapaamisesta yhteistyötä vaihto-opiskelijoiden kanssa.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 5op (135h).
Toteutuksen osien kuvaus
Toimintakyvyn mittarit ja uudet käytännöt, kaltoinkohtelun ehkäisy, RAI-osaaminen ja lainsäädäntö ja sosiokulttuurinen oppimistehtävä.
Lisätietoja opiskelijoille
marko.raitanen@xamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
uudet käytännöt, RAI sekä sosiokulttuurinen oppimistehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty-täydennettävä. Kaltoinkohtelun estäminen ja lainsäädäntö arvioidaan asteikolla 5-0. Ohjeiden ja takarajojen noudattamatta jättäminen vaikuttaa arvosanaa alentavasti.
Koko jakson hyväksymiseksi kaikki osiot on oltava hyväksytysti suoritettuina.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 30.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Leila Pekonen
Vastuuopettaja
Leila Pekonen
Ryhmät
-
SOMI23KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.
Sisältö
Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?
Opiskelumateriaali
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista
Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2024-
Opintojaksolla suoritetaan THL:n verkkokurssit liittyen RAI:n käyttöön.
Muu opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alkaessa learn-alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen:
Osallistut kontaktiopetukseen, joka toteutuu sekä verkkotunteina että Mikkelin kampuksella yhdessä opiskellen (ks. tarkemmin lukujärjestystiedot). Lisäksi oppimistehtävä ja tentit sekä ikääntyvien kohtaamiseen/ohjaamiseen liittyvä työelämässä toteutettava toiminnallinen osuus. Opintojaksoon voi sisältyä verkossa toteutettavia verkkokeskusteluosuuksia.
Opintoja nopeuttava:
Opintojakso on mahdollista suorittaa kokonaan myös itsenäisesti verkkoympäristössä opiskellen. Myös itsenäiseen opiskeluun kuuluu ikääntyneiden kohtaamiseen / ohjaamiseen liittyvä työelämässä toteutettava osuus.
Työhön integroitu:
Mikäli opintojakson aikana työskentelet soveltuvissa työtehtävissä seniori-ja/tai vanhusten kanssa, voit suorittaa opintojakson myös työhön integroituna. Ota tällöin yhteys opintojakson opettajaan viimeistään opintojakson alkaessa ja esitä kirjallinen suunnitelma siitä, miten saavutat opintojakson tavoitteet ja sisällöt työhön integroituna.
Osaamisen tunnustaminen
Mikäli sinulla on aiemmin hankittua osaamista opintojakson tavoitteiden ja sisällön mukaisesti, toimi Xamkin osaamisen tunnustamisen ohjeiden mukaisesti (löydät ohjeet Luxista).
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso sisältää toiminnallisen osuuden työelämässä.
Mahdolliset työelämävierailijat.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Aikataulut informoidaan opintojakson aloituskerralla ja kirjataan Learn-alustalle.
Kansainvälinen yhteistyö
-
Opiskelijan työmäärä
5op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Toteutuksen osien kuvaus
Verkkotentit.
Oppimistehtävät.
Työelämässä tehtävä oppimistehtävä.
Verkkokeskustelu.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson voi suorittaa myös itsenäisesti verkossa ilman osallistumista yhteisille tunneille verkossa/kampuksella.
Valinta tehdään opintojakson alkaessa, ohjeet infokirjeessä, jonka saat noin viikkoa ennen kuin opintojakson toteutus alkaa.
Myös tällöin teet työelämässä ikääntyneiden ohjaamiseen liittyvän tehtävän.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Informoidaan opintojakson alussa ja kirjataan Learn-alustalle.
Numeraalisesti arvioitavista oppimistehtävistä/tentistä informoidaan opintojakson alkaessa.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
04.03.2024 - 05.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Marko Raitanen
- Ann-Mari Sippu
Ryhmät
-
SOKT22SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.
Sisältö
Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali annetaan Learn-oppimisalustalla sähköisessä muodossa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei sisällä.
Opiskelijan työmäärä
5 x 27 = 135h opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
15.01.2024 - 31.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1.5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Leila Pekonen
Vastuuopettaja
Leila Pekonen
Ryhmät
-
SOMI22SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.
Sisältö
Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?
Opiskelumateriaali
Learn-alustan materiaali.
Keskeiset lait ja laatusuositus.
RAi-arviointiin liittyvät THL:n materiaalit.
Tarkemmat tiedot opintojakson alkaessa opintojakson infossa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Päiväryhmän toteutus sisältää luentoja, oppimistehtäviä ja tenttejä. Työelämävierailuja, työelämävierailijoita sekä ikääntyneen kohtaamiseen ja ohjaamiseen liittyvän harjoitteen.
Opintoja nopeuttava väylä:
Jos opintojakson ryhmässä on tilaa, on toteutukselle mahdollista osallistua muistakin ryhmistä. Huomioi, että päiväryhmän toteutuksella ei ole kokonaan itsenäistä suoritusvaihtoehtoa.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Mikäli työskentelet opintojakson aikana sosionomin työtä vastaavassa / työhön soveltuvassa työtehtävässä ikääntyneiden kanssa, voit sopia opettajan kanssa työhön integroidusta vaihtoehdosta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Tyelämävierailuja ja työelämävierailijoita.
Työelämässä pienryhmissä toteutettava ohjaustehtävä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla tehdään RAI verkkokoulu ja sen siältämät tentit (THL).
Oppimistehtäviä, joiden määräajat informoidaan heti opintojakson alkaessa infossa.
Kansainvälinen yhteistyö
X
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä 135h oppimisväylästä riippumatta.
Toteutuksen osien kuvaus
x
Lisätietoja opiskelijoille
Huomioi, että tämä on päiväryhmän opintojakson toteutus.
Opintojakso sisältää kontaktitunteja kampuksella.
Itsenäistä suoritusvaihtoehtoa tällä toteutuksella ei ole.
Hankitun osaamisen tunnistamiseen (HOT/näyttötehtävä, aiemmat korkeakouluopinnot tai tuore työkokemus ikäihmisten kanssa työskentelystä) liittyvissä kysymyksissä ole opettajaan yhteydessä jo viikon 2 / 2024 aikana.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien osasuoritusten hyväksyttyä suorittamista.
Tarkemmat arviointiperusteet Learn-alustalla.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
30.10.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Marko Raitanen
Vastuuopettaja
Marko Raitanen
Ryhmät
-
SOKT22KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.
Sisältö
Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?
Opiskelumateriaali
Jaetaan sähköisesti.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten tapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojaksolla ei ole läsnäolopakkoa ja olennaisista asioista on poissaolon korvaava tehtävä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT) sekä tentti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei
Kansainvälinen yhteistyö
Osa lähitapaamisesta yhteistyötä vaihto-opiskelijoiden kanssa.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 5op (135h).
Toteutuksen osien kuvaus
Toimintakyvyn mittarit ja uudet käytännöt, kaltoinkohtelun ehkäisy, RAI-osaaminen ja lainsäädäntö ja sosiokulttuurinen oppimistehtävä.
Lisätietoja opiskelijoille
marko.raitanen@xamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
uudet käytännöt, RAI sekä sosiokulttuurinen oppimistehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty-täydennettävä. Kaltoinkohtelun estäminen ja lainsäädäntö arvioidaan asteikolla 5-0. Ohjeiden ja takarajojen noudattamatta jättäminen vaikuttaa arvosanaa alentavasti.
Koko jakson hyväksymiseksi kaikki osiot on oltava hyväksytysti suoritettuina.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Leila Pekonen
Vastuuopettaja
Leila Pekonen
Ryhmät
-
SOMI22KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.
Sisältö
Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alkaessa learn-alustalla.
Opintojaksolla suoritetaan THL:n verkkokurssit liittyen RAI:n käyttöön.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen:
Osallistut kontaktiopetukseen (noin 20h), joka toteutuu Mikkelin kampuksella. Kontaktiopetuksen lisäksi oppimistehtävä ja/tai tentit sekä ikääntyneiden ohjaamiseen liittyvä työelämässä toteutettava toiminnallinen osuus. Opintojaksoon voi sisältyä verkossa toteutettavia verkkokeskusteluosuuksia.
Opintoja nopeuttava:
Opintojakso on mahdollista suorittaa myös itsenäisesti verkkoympäristössä opiskellen, ellet voi osallistua kontaktiopetukseen. Myös itsenäiseen opiskeluun kuuluu ikääntyniden ohjaamiseen liittyvä työelämässä toteutettava osuus.
Työhön integroitu:
Mikäli opintojakson aikana työskentelet soveltuvissa työtehtävissä seniori-ja/tai vanhusten kanssa, voit suorittaa opintojakson myös työhön integroituna. Ota tällöin yhteys opintojakson opettajaan viimeistään opintojakson alkaessa ja esitä kirjallinen suunnitelma siitä, miten saavutat opintojakson tavoitteet ja sisällöt työhön integroituna.
HOT:
Mikäli sinulla on aiemmin hankittua osaamista opintojakson tavoitteiden mukaisesti, ole yhteydessä opettajaan viimeistään opintojakson aloituskerralla hankitun osaamisen tunnustamiseksi.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso sisältää toiminnallisen osuuden työelämässä.
Mahdolliset työelämävierailijat luennoilla.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Aikataulut informoidaan opintojakson aloituskerralla ja kirjataan Learn-alustalle.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei ole.
Opiskelijan työmäärä
5op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Toteutuksen osien kuvaus
Verkkotentit.
Oppimistehtävät.
Työelämässä tehtävä oppimistehtävä.
Varkkokeskustelu.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson voi suorittaa myös itsenäisesti. Myös tällöin teet työelämässä ikääntyneiden ohjaamiseen liittyvän tehtävän.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Informoidaan opintojakson alussa ja kirjataan Learn-alustalle.
Numeraalisesti arvioitavista oppimistehtävistä/tentistä sovitaan opintojakson alkaessa.
Muut oppimistehtävät ja toiminnallinen osuus hyväksytty / täydennettävä.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
06.03.2023 - 21.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Marko Raitanen
- Ann-Mari Sippu
Vastuuopettaja
Ann-Mari Sippu
Ryhmät
-
SOKT21SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.
Sisältö
Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali annetaan Learn-oppimisalustalla sähköisessä muodossa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei sisällä.
Opiskelijan työmäärä
5 x 27 = 135h opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
16.01.2023 - 31.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Leila Pekonen
Vastuuopettaja
Leila Pekonen
Ryhmät
-
SOMI21SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.
Sisältö
Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?
Opiskelumateriaali
Informoidaan Learnissa opintojen alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Luentoja, ryhmätehtäviä, tentti tai oppimistehtävä. Lisäksi työelämäyhteistyössä toteutettava toiminnallinen osuus.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos toteutuksella tilaa, on mahdollisuus muistakin ryhmistä tulla mukaan tälle toteutukselle.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Tehtäviä voi korvata työhön integroidulla tehtävällä jos työskentelee toteutuksen aikana ikääntyneiden kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Toiminnallinen osuus ja vierailuja/työelämävierailijoita.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Informoidaan opintojakson alkaessa Learn-alustalla.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei ole.
Opiskelijan työmäärä
5 op vastaa 135h opiskelijan työtä.
Toteutuksen osien kuvaus
x
Lisätietoja opiskelijoille
Huomioi, että kyseessä päiväryhmän toteutus ja kontaktiopetukseen osallistumista toteutuksella on monimuotoryhmien toteutusta enemmän.
Opintojaksolla ei ole täysin itsenäistä suoritusvaihtoehtoa, huomioi tämä jo ilmoittautumisvaiheessa, kiitos.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Informoiaan opintojakson alkaessa.
Kokonaisarviointi 0-5 Xamkin arviointikehikkoa mukaillen.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
07.11.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Marko Raitanen
Vastuuopettaja
Marko Raitanen
Ryhmät
-
SOKT21KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.
Sisältö
Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?
Opiskelumateriaali
Jaetaan sähköisesti.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten tapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojaksolla ei ole läsnäolopakkoa ja olennaisista asioista on poissaolon korvaava tehtävä.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT) sekä tentti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ei
Kansainvälinen yhteistyö
Osa lähitapaamisesta yhteistyötä vaihto-opiskelijoiden kanssa.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 5op (135h).
Toteutuksen osien kuvaus
Toimintakyvyn mittarit ja uudet käytännöt, kaltoinkohtelun ehkäisy, RAI-osaaminen ja lainsäädäntö ja sosiokulttuurinen oppimistehtävä.
Lisätietoja opiskelijoille
marko.raitanen@xamk.fi
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
uudet käytännöt, RAI sekä sosiokulttuurinen oppimistehtävä arvioidaan asteikolla hyväksytty-täydennettävä. Kaltoinkohtelun estäminen ja lainsäädäntö arvioidaan asteikolla 5-0. Ohjeiden ja takarajojen noudattamatta jättäminen vaikuttaa arvosanaa alentavasti.
Koko jakson hyväksymiseksi kaikki osiot on oltava hyväksytysti suoritettuina.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Leila Pekonen
Vastuuopettaja
Leila Pekonen
Ryhmät
-
SOMI21KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.
Sisältö
Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson alkaessa learn-alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen:
Osallistut kontaktiopetukseen (noin 20h), joka toteutuu korona-pandemia tilanteesta riippuen joko Mikkelin kampuksella tai verkossa Teamsin välityksellä. Kontaktiopetuksen lisäksi oppimistehtävä/tentti sekä
mahdollisesti ikääntyneiden ohjaamiseen liittyvä työelämässä toteutettava toiminnallinen osuus. Opintojaksoon voi sisältyä verkossa toteutettavia osuuksia.
Opintoja nopeuttava:
Opintojakso on mahdollista suorittaa myös itsenäisesti verkkoympäristössä opiskellen.Tällöin etsit itse omalta paikkakunnaltasi työelämäkontaktin, jossa toiminnallinen osuus on mahdollinen toteuttaa.
Työhön integroitu:
Mikäli opintojakson aikana työskentelet soveltuvissa työtehtävissä seniori-ja/tai vanhusten kanssa, voit suorittaa opintojakson myös työhön integroituna. Ota tällöin yhteys opintojakson opettajaan viimeistään opintojakson alkaessa ja esitä kirjallinen suunnitelma siitä, miten saavutat opintojakson tavoitteet työhön integroituna.
HOT:
Mikäli sinulla on aiemmin hankittua osaamista opintojakson tavoitteiden mukaisesti, ole yhteydessä opettajaan viimeistään opintojakson aloituskerralla hankitun osaamisen tunnustamiseksi.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso voi sisältää toiminnallisen osuuden työelämässä riippuen Korona-pandemia tilanteesta.
Mahdolliset työelämässä tutustumiskäynnit/vierailijat luennoilla.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Aikataulut informoidaan opintojakson aloituskerralla ja kirjataan Learn-alustalle.
Kansainvälinen yhteistyö
ei ole.
Opiskelijan työmäärä
5op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Toteutuksen osien kuvaus
Informoidaan opintojakson alussa ja kirjataan Learn-alustalle.
Numeraalisesti arvioitavista oppimistehtävistä/tentistä sovitaan opintojakson alkaessa.
Muut oppimistehtävät ja toiminnallinen osuus hyväksytty / täydennettävä.
Lisätietoja opiskelijoille
Huomaa, että tällä toteutuksella on niukasti kontaktiopetusta ja tästä syystä itsenäisen työskentelyn osuus suuri.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Informoimaan opintojakson alkaessa Learn-alustalla.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
07.03.2022 - 15.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Marko Raitanen
- Ann-Mari Sippu
Vastuuopettaja
Ann-Mari Sippu
Ryhmät
-
SOKT20SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.
Sisältö
Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali annetaan Learn-oppimisalustalla sähköisessä muodossa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).
Opiskelijan työmäärä
5 x 27 = 135h opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 30.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Leila Pekonen
Vastuuopettaja
Leila Pekonen
Ryhmät
-
SOMI20SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat soveltaa seniori- ja vanhustyön monitieteellistä tietoperustaa ikääntyvien parissa tehtävään työhön.
Osaat toimia gerontologisesta ja erityisesti sosiaaligerontologisesta viitekehyksestä.
Osaat tuoda sosiaalisen ja sosiokulttuurisen näkökulman moniammatilliseen seniori- ja vanhustyöhön.
Osaat vanhuspolitiikan kehityksen, ikääntymiseen liittyvän lainsäädännöllisen perustan, palvelujärjestelmän ja erilaisia työmenetelmiä.
Osaat käyttää voimaannuttavaa työotetta ikäihmisten ja heidän omaistensa parissa työskenneltäessä.
Sisältö
Miten ikääntymistä määritellään fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä?
Mitä on ikäosaaminen?
Mikä on sosiaaligerontologinen viitekehys?
Millaisia ovat ikääntymiseen liittyvä lainsäädäntö, etuudet ja palvelujärjestelmä?
Millaisia ovat ikääntyvän ihmisen toimintakyvyn haasteet sekä niihin liittyvä sosiaalisen tuen tarve ja tukemisen mahdollisuudet? Millaisia ovat sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytännöt?
Millainen on sosionomin asiantuntijuus moniammatillisessa seniori- ja vanhustyön toimintaympäristössä?
Opiskelumateriaali
Informoidaan Learnissa opintojen alkaessa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Luentoja, ryhmätehtäviä, tentti tai oppimistehtävä. Lisäksi työelämäyhteistyössä toteutettava toiminnallinen osuus.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos toteutuksella tilaa, on mahdollisuus muistakin ryhmistä tulla mukaan tälle toteutukselle.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Tehtäviä voi korvata työhön integroidulla tehtävällä jos työskentelee toteutuksen aikana ikääntyneiden kanssa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Toiminnallinen osuus ja vierailuja/työelämävierailijoita (ellei Korona-pandemia tätä rajoita keväällä 2022).
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Informoidaan opintojakson alkaessa.
Kansainvälinen yhteistyö
Ei ole.
Opiskelijan työmäärä
5 op vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Lisätietoja opiskelijoille
Huomioi, että kyseessä päiväryhmän toteutus ja kontaktiopetukseen osallistumista toteutuksella on monimuotoryhmien toteutusta enemmän.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Informoidaan opintojakson alkaessa.
Kokonaisarviointi 0-5.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen, Eettinen asiakastyö