Skip to main content

From idea to innovationLaajuus (5 cr)

Code: MO00DS40

Credits

5 op

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Qualifications

No prerequisites.

Materials

Innovation management in digital age
Productization and conceptualization
Commercialization in business
Establishing a company

Enrollment

04.11.2024 - 31.05.2025

Timing

13.01.2025 - 31.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Yhteisten opintojen koulutusyksikkö

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 80

Teachers
  • Maarit Vahvanen
Teacher in charge

Maarit Vahvanen

Groups
  • VV2024-2025
    Optional studies 2024-2025
  • VV2025-2026
    Optional studies 2025-2026
  • PAKV23KM
    Service design, part-time studies

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Vilén, P. 2022. Ratkaisevat yhteisöt: Kuinka merkittävät innovaatiot syntyvät. Helsinki: Alma Talent.

Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson alkaessa.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena. Opintojakso sisältää vapaaehtoisia ohjaustapaamisia verkossa, joissa opiskelijat voivat työskennellä yhdessä kurssin opettajan kanssa. Ohjaustapaamisten aikataulu löytyy opintojakson lukujärjestystiedoista. Ohjaustapaamiset järjestetään Teams -alustalla.

Opintojaksolla opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Opiskelu rytmittävät itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät. Opintojakson arvioitavat tehtävät tehdään itsenäisesti. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtäviä on mahdollisuus soveltaa työelämään tai oman tuotteen/yrityksen kehittämiseen.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson oppimistehtävät tukevat opintojakson oppimistavoitteita sekä sisältöä. Opintojakson arviointi perustuu oppimistehtäviin, jotka arvioidaan erillisten kriteerien mukaisesti. Oppimistehtävät tulee palauttaa annettujen ohjeiden mukaisesti. Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opiskelijan työmäärä

5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t (1 op = 27 h).

Further information

Opintojaksolla auttaa hyvin suunniteltu itsenäinen opiskelu.

Opiskelijalla on enintään 4 kuukautta aikaa opintojakson suorittamiseen. Suoritusaika alkaa, kun opettaja hyväksyy opiskelijan opintojaksolle. Suoritusaika voi vaihdella opintojakson aloitusajankohdan mukaan. Opintojakson oppimistehtävien arviointia ei tehdä vapaajaksojen aikana.

Opintojaksolla on paikkoja rajoitetusti.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

04.11.2024 - 31.05.2025

Timing

13.01.2025 - 31.12.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Yhteisten opintojen koulutusyksikkö

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • English
Seats

20 - 40

Teachers
  • Maarit Vahvanen
Teacher in charge

Maarit Vahvanen

Groups
  • VV2024-2025
    Optional studies 2024-2025
  • VV2025-2026
    Optional studies 2025-2026

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Study material will be find via Learn -platform.

Yksilölliset oppimisväylät

This course is mainly implemented as online teaching that is not time-bounded. The course includes voluntary guidance meetings online, where students can work together with the course teacher. The schedule of guidance meetings can be found in the course schedule. Guidance meetings are organized on the Teams platform.

In the course, studying takes place in the Learn environment. Studying is structured with independent learning tasks. The evaluated tasks of the course are done independently. Assignments must be returned within the given schedule.

TKI ja työelämäyhteistyö

You can apply the learning assignments of the course to working life, your own field of study, or the development of your own product/company.

Tentit ja muut määräajat

The learning tasks of the course support the learning objectives and content of the course. The evaluation of the course is based on learning assignments, which are evaluated according to evaluation criteria. Learning assignments must be returned in accordance with the given instructions. There is no exam in the course.

Opiskelijan työmäärä

Students' workload in the course is approx. 135 hours (1 cr =27 hours).

Further information

Well-planned independent studying helps with the course.

The student has a maximum of 4 months to complete the course. The completion time starts when the teacher accepts the student to the course. Completion time may vary depending on the starting time of the course.

The evaluation of the learning assignments of the course is not done during the vacation periods.

The course has limited places.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

The evaluation is done in relation to the competence goals and evaluation criteria of the course.

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

13.01.2025 - 26.01.2025

Timing

01.01.2025 - 30.04.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

Department of Culture

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Graphic Design
  • Degree Programme in Fashion and Costume Design
Teachers
  • Tarja Brola
Groups
  • VV2024-2025
    Optional studies 2024-2025
  • GRKV23SP
    Graphic design, full-time studies
  • MPKV23KP
    Fashion and costume design, full-time studies

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ajoitettu opintoihin.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Osaamisen näyttö.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Hyväksiluku tai osittainen hyväksiluku.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. 5 op opintojaksolla opiskelijan työmäärä on 134 t, joka koostuu työjärjestyksen mukaisista tapaamisista, ryhmätyöskentelystä sekä itsenäisestä opiskelusta ja tehtävistä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. 80% läsnäolo lähiopetustunneilla, aktiivinen osallistuminen, hyväksytysti suoritetut ja palautetut tehtävät

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

23.08.2024 - 08.09.2024

Timing

15.01.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Yhteisten opintojen koulutusyksikkö

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 100

Teachers
  • Maarit Vahvanen
Teacher in charge

Maarit Vahvanen

Groups
  • VV2024-2025
    Optional studies 2024-2025
  • VV2023-2024
    Optional studies 2023-2024

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali löytyy Learn alustalta.

Yksilölliset oppimisväylät

Tämä opintojakso on suunniteltu itsenäisesti suoritettavaksi nonstop verkko-opintojaksoksi, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä. Opiskelijalla on 4kk aikaa suorittaa opintojakso. Aika käynnistyy siitä kun kurssin vastaava opettaja hyväksyy opiskelijan opintojaksoilmoittautumisen.

Työviikkopohjainen oppimisväylä: etenet itsenäisesti opintojakson Learn-alustalta löytyvän ohjeistuksen mukaisesti.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: tämän opintojakson kohdalla opiskelija voi itse nopeuttaa etenemistään kurssialustalla.

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajan kanssa.

Mikäli haluat soveltaa työhön integroitua oppimisväylää, ota opettajaan yhteyttä ennen opintojakson alkua.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso sisältää itsenäisen kehittämisprojektin.

Opiskelijan työmäärä

1 op = 27 t opiskelijan työtä.

Evaluation scale

1-5

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

12.08.2024 - 06.10.2024

Timing

15.01.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Yhteisten opintojen koulutusyksikkö

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • English
Seats

20 - 60

Teachers
  • Maarit Vahvanen
  • Sabine Suorsa
Teacher in charge

Maarit Vahvanen

Groups
  • VV2024-2025
    Optional studies 2024-2025
  • VV2023-2024
    Optional studies 2023-2024

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Study material will be find via Learn -platform.

Yksilölliset oppimisväylät

This course is designed as a self-paced non-stop online course that includes various learning tasks. The student has 4 months to complete the course. The time starts when the responsible teacher for the course accepts the student's course registration.

Work week-based learning path: you progress independently according to the instructions found on the Learn platform of the study course.

A learning path that accelerates studies: for this course of study, the student can accelerate their progress on the course platform.

A work-integrated learning path is possible if, for example, you work in a company or organization related to the professional field or in work related to the professional field. In this case, you can complete the course at your workplace/project, either fully or partially. Learning requires that you familiarize yourself with the topics covered in the Study Course and master them both in theory and in practice. You should always agree on the content of the learning tasks with the teacher of the course.

If you want to apply the work-integrated learning path, contact the teacher before the beginning of the study period.

TKI ja työelämäyhteistyö

This course has individual development project.

Opiskelijan työmäärä

1 cr = 27 h student work.

Evaluation scale

1-5

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

14.08.2024 - 08.09.2024

Timing

09.09.2024 - 08.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Business

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
Teachers
  • Heli Juntunen
Teacher in charge

Heli Juntunen

Groups
  • LTMI24SVA
    Business Management, online studies

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Learniin liitetty aineisto sekä omavalintainen kirja luovuudesta / innovaatioista

Yksilölliset oppimisväylät

Suomeksi
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Perehdyt itsenäisesti opintojaksoon liittyvään materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Mikäli opintojakso tai sen osa toteutetaan verkossa, oppimistehtävät ovat verkkototeutuksen mukaiset.
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
Englanniksi

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöisiä oppimistehtäviä

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso suoritetaan osa-alueittain annetussa järjestyksessä ja aikataulussa. Suorittamiseen sisältyy työelämälähtöisiä oppimistehtäviä.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h

Evaluation scale

1-5

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

14.08.2024 - 08.09.2024

Timing

09.09.2024 - 08.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Business

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
Teachers
  • Heli Juntunen
Teacher in charge

Heli Juntunen

Groups
  • LTMI24SVB
    Business Management, online studies

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Learniin liitetty aineisto sekä omavalintainen kirja luovuudesta / innovaatioista

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Perehdyt itsenäisesti opintojaksoon liittyvään materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Mikäli opintojakso tai sen osa toteutetaan verkossa, oppimistehtävät ovat verkkototeutuksen mukaiset.
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöisiä oppimistehtäviä

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso suoritetaan osa-alueittain annetussa järjestyksessä ja aikataulussa. Suorittamiseen sisältyy työelämälähtöisiä oppimistehtäviä.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h

Evaluation scale

1-5

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

14.08.2024 - 08.09.2024

Timing

02.09.2024 - 18.10.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3.5 op

Mode of delivery

30 % Contact teaching, 70 % Distance learning

Unit

Department of Business

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
Teachers
  • Heli Juntunen
Teacher in charge

Heli Juntunen

Groups
  • LTMI24SM
    Business Management, part-time studies

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Learniin liitetty aineisto sekä omavalintainen kirja luovuudesta / innovaatioista

Yksilölliset oppimisväylät

Suomeksi
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Perehdyt itsenäisesti opintojaksoon liittyvään materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Mikäli opintojakso tai sen osa toteutetaan verkossa, oppimistehtävät ovat verkkototeutuksen mukaiset.
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöisiä oppimistehtäviä

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso suoritetaan osa-alueittain annetussa järjestyksessä ja aikataulussa. Suorittamiseen sisältyy työelämälähtöisiä oppimistehtäviä

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h

Evaluation scale

1-5

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

14.08.2024 - 08.09.2024

Timing

26.08.2024 - 17.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1.5 op

RDI portion

3 op

Mode of delivery

70 % Contact teaching, 30 % Distance learning

Unit

Department of Business

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
Teachers
  • Kirsi Soulamo
  • Tiina Savallampi
Teacher in charge

Kirsi Soulamo

Groups
  • VV2024-2025
    Optional studies 2024-2025
  • SKKV22SP
    Interior architecture and furniture design, full-time studies
  • LTKV24SP
    Business management, full-time studies

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Opintojaksoon ei liity yhtään ns. pakollista kurssikirjaa, mutta tähän on koottu muutamia lukusuosituksia:

Kantojärvi, P. 2012. Fasilitointi luo uutta. Helsinki: Talentum.
Sipponen-Damonte, M. 2020. Varmuutta fasilitointiin. Helsinki: Alma Talent.
Beahm, G.2011. Steve Jobs omin sanoin. Talentum.
Koski, Jussi T., Tuominen, S. & Kärkkäinen, I. Kuinka ideat syntyvät. 2007. WSOY.
Csikszentmihalyi, M. 2007. Flow.
Solatie, J. ja Mäkeläinen, M.2009. Ideasta innovaatioksi: luovuus hyötykäyttöön. Talentum.
Hakala, Juha T. 2013. Luova laiskuus: anna ideoille siivet. Gummerus.
Koski, Jussi T. 2001. Luova hierre: näkökulmia yksilöiden, ryhmien ja organisaatioiden luovuuteen. Gummerus.
Thorpe, S. 2004. Ajattele kuin Einstein. Recallmed.
Tukiainen, M. 2010. Luova tila: tulevaisuuden työtila. Rakennustieto.
Uusikylä, K. 2012. Luovuus kuuluu kaikille. PS-Kustannus.
Renander, B. 2013. Luovan prosessin tunteet. Nemo.
Aukeantaus, P. 2007. Olenko luova? P-O-A Books.
Heikkilä, K. 2002. Tiimit -avain uuden luomiseen. Kauppakaari.
Hiltunen, E. 2012. Matkaopas tulevaisuuteen.
Godin, S. 2022. Luovuuden praktiikat. Sesam Books.
Niemistö, R. 2018. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia.
Malmelin, N. & Poutanen, P. 2017. Luovuuden idea. Gaudeamus.

Yksilölliset oppimisväylät

Xamk tarjoaa opiskelijoilleen mahdollisuuden suorittaa opintojaan joustavasti eri elämän tilanteita mukaillen. Opiskelijoille on tarjolla kolme oppimisväylää: työviikkopohjainen oppimisväylä, opintoja nopeuttava oppimisväylä sekä työssäkäyntiin integroitu oppimisväylä.

Tämä toteutus noudattaa työviikkopohjaista oppimisväylää lukujärjestyksen mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla pyritään tuottamaan ja jalostamaan opiskelijoiden omia tuote-, palvelu- ja yritysideoita. Opintojaksolla tehdään yhteistyötä TKI-yksiköiden ja eri hankkeiden kanssa. Opiskelijoiden valitsemat ideat voivat myös olla yritysten toimeksiantoja.

Tentit ja muut määräajat

Työelämälähtöiset oppimistehtävät etenevät prosessina:
Ongelmanratkaisu sekä idean jalostaminen, prototyypittäminen, kehittäminen ja myyminen
Ryhmän oppimisportfolio opintojakson päättyessä.
Opiskelijan itsereflektio opintojakson päättyessä.

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135 h
Sisältää:
Opintojakson opetukseen osallistumista 27 h
Itsenäistä opiskelua 27 h
Tiimityöskentelyä 54 h
Työelämäyhteistyötä 27 h

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opiskelijan osaaminen perustuu seuraaviin osa-alueisiin:
-opiskelija käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
-opiskelija osaa etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
-opiskelija osaa hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
-opiskelija osaa suunnitella asiakas- ja käyttäjälähtöisesti muut sidosryhmät huomioiden.
-opiskelija osaa käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
-opiskelija osaa toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
-opiskelija osaa perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointi perustuu oppimistehtävien suorittamiseen sekä tiimin tuottamaan oppimisportfolioon ja muihin näyttöihin, joista tiimin tuottaman idean syntyhistoria ja perusperiaatteet käyvät ilmi. Lisäksi jokainen opiskelija kirjoittaa oppimisestaan itsereflektion.

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

08.01.2024 - 14.01.2024

Timing

19.02.2024 - 31.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Business

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
Teachers
  • Kirsi Soulamo
Teacher in charge

Kirsi Soulamo

Groups
  • LTKV24KM
    Business management, full-time studies

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Kantojärvi, P. 2012. Fasilitointi luo uutta: Menesty ryhmän vetäjänä. Helsinki: Talentum.

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3.-4. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Solatie, J. & Mäkeläinen, M. 2009. Ideasta innovaatioksi: Luovuus hyötykäyttöön. Helsinki: Talentum.

Learnin alustalla oleva materiaali ja alustalla ilmoitettu kirjallisuus.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen väylä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.


Työhön integroitu väylä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.


Opintoja nopeuttava vaihtoehto
Voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle. Voidaan myös sopia näyttötehtävistä ja -tavoista opettajan kanssa.
Lisäksi innovaatiotoimintaa työssään tai yrittäjänä harjoittanut opiskelija voi hakea mahdollisuutta näyttää osaamisensa. Näyttöön perustuva osaamisen tunnistaminen edellyttää yhteistä suunnittelua opintojakson opettajan kanssa.

Dokumentteihin ja todistuksiin perustuvan osaamisen (korkeakouluopintojen tai muuhun vastaavaan perustuvan) tunnustamisen hakemus toimitetaan koulutusvastaavalle, joka tekee asiasta päätöksen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen oppimistehtävä.

Opintojaksolla vierailijoita työelämästä tai opiskelijat tekevät vierailuja innovatiivisiin työyhteisöihin.

Xamkin tutkimus-, kehittämis-, ja innovaatiotoimintaa (TKI) esitellään laajasti, ja opiskelijat luovat siihen läheisen yhteistyösuhteen.

Ideamessuille kutsutaan työelämäedustajia ja TKI-henkilöstöä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointi perustuu
- ideointiprosessiin
- idean pitchaamiseen
- tiimin tuottamaan oppimisportfolioon.

Tiimien esitykset tapahtuvat lähiopetuksen puitteissa ja opintojakson loppupuolella toteutettavilla Ideamessuilla.

Opiskelijan työmäärä

1. Lähiopetukseen osallistuminen 20 h
2. Tiimityöskentely ongelmien ja ideoiden parissa 50 h
3. Ideointiin ja innovointiin liittyviin materiaaleihin itsenäistä tutustuminen 30 h
4. Työelämäyhteistyötä 20 h
4. Ideamessuihin valmistautuminen ja oman idean pitchaaminen 15 h

Toteutuksen osien kuvaus

1. Tutustuminen opintojaksoon ja tiimiytyminen
2. Yksilöiden ja organisaatioiden luovuus
3. Ongelmista mahdollisuuksiksi
4. 3 ideaa
5. Prototyöpaja
6. Pitchausharkat
7. Ideamessut
8. Opintojakson oppimisen arviointi ja tiimin itsearviointi

Further information

Opintojaksolla tehdään töitä 4 hengen tiimeissä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu tiimin tuottamaan ideaan, sen esittelyyn ja dokumentointiin oppimisportfolion avulla.

Arvioinnin kohteena:

- ammattikäsitteiden johdonmukainen käyttäminen
- tiedon etsiminen alan keskeisistä tiedonlähteistä
- tehtäväkokonaisuuksien ja ideointi- ja innovaatioprosessien hahmottaminen
- asiakas- ja käyttäjälähtöinen suunnittelu huomioiden myös muut sidosryhmät
- keskeisten oman alan mallien, menetelmien, ohjelmistojen ja tekniikoden käyttö
- toimiminen tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
- oman alan eettisten periaatteiden noudattaminen

Kiitettävä suoritus


- tiimin jäsenet ovat kannustaneet toisiaan positiiviseen vuorovaikutukseen, aktiiviseen, motivoituneeseen, luovaan ja vastuulliseen tiimityöskentelyyn sekä selviytymään epävarmuuden tilassa koko oppimisprosessin ajan
- tiimin itsearviointi sekä -vertaisarviointi ovat olleet syvällistä ja perusteltua
- vaadittavat esitykset ja dokumentointi on tehty perusteellisesti ja ajallaan
- tulevaisuuden mahdollisuuksia on havaittu ja kartoitettu sekä ongelmat on osattu kiteyttää ja määrittää
- ongelmiin on etsitty ja löydetty perusteltuja ratkaisuja tarve- ja ideatasolla, lopullisella idealla on uutuusarvoa ja se on ”myyty” asiantuntevasti sekä visuaalisesti korkeatasoisen esitysmateriaalin avulla
- Ideoiden kehittämisessä on hyödynnetty taustaselvityksiä sekä -materiaaleja ja se näkyy yhteistyöskentelyalueella (esim. OneNote, Sway, Canva, PPT tms.), materiaaleissa sekä lopullisessa ideaesityksessä

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

08.01.2024 - 14.01.2024

Timing

19.02.2024 - 19.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Business

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
Teachers
  • Kirsi Soulamo
Teacher in charge

Kirsi Soulamo

Groups
  • LTKV24KM
    Business management, full-time studies

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Kantojärvi, P. 2012. Fasilitointi luo uutta: Menesty ryhmän vetäjänä. Helsinki: Talentum.

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3.-4. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Solatie, J. & Mäkeläinen, M. 2009. Ideasta innovaatioksi: Luovuus hyötykäyttöön. Helsinki: Talentum.

Learnin alustalla oleva materiaali ja alustalla ilmoitettu kirjallisuus.

Yksilölliset oppimisväylät

Työhön integroitu väylä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

Opintoja nopeuttava vaihtoehto
Voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.Voidaan myös sopia näyttötehtävistä ja -tavoista opettajan kanssa.

Lisäksi innovaatiotoimintaa työssään tai yrittäjänä harjoittanut opiskelija voi hakea mahdollisuutta näyttää osaamisensa. Näyttöön perustuva osaamisen tunnistaminen edellyttää yhteistä suunnittelua opintojakson opettajan kanssa.

Dokumentteihin ja todistuksiin perustuvan osaamisen (korkeakouluopintojen tai muuhun vastaavaan perustuvan) tunnustamisen hakemus toimitetaan koulutusvastaavalle, joka tekee asiasta päätöksen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen oppimistehtävä.

Opintojakson Learn-alustalla vierailijoita työelämästä tai opiskelijat tekevät vierailuja innovatiivisiin työyhteisöihin.

Xamkin tutkimus-, kehittämis-, ja innovaatiotoimintaa (TKI) esitellään laajasti, ja opiskelijat luovat siihen läheisen yhteistyösuhteen.

Ideamessuille kutsutaan työelämäedustajia ja TKI-henkilöstöä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointi perustuu
- ideointiprosessiin
- idean pitchaamiseen
- tiimin tuottamaan oppimisportfolioon.

Tiimien esitykset tapahtuvat opintojakson loppupuolella toteutettavilla Ideamessuilla Teamsissä tai Zoomissa. Ajankohta päätetään äänestämällä Learnissä.

Opiskelijan työmäärä

1. Opiskelumateriaaleihin tutustuminen ja itsenäiset tehtävät 20 h
2. Tiimityöskentely ongelmien ja ideoiden parissa 50 h
3. Ideointiin ja innovointiin liittyviin materiaaleihin itsenäistä tutustuminen 30 h
4. Työelämäyhteistyötä 20 h
4. Ideamessuihin valmistautuminen ja oman idean pitchaaminen 15 h

Toteutuksen osien kuvaus

1. Tutustuminen opintojaksoon ja tiimiytyminen
2. Tiimityöskentely ja luovuus
3. Ongelmista mahdollisuuksiksi
4. Ideointi ja idean konseptointi
5. Idean pitchaaminen ja oppimisportfolion kokoaminen ja palautus

Further information

Opintojaksolla työskennellään 4 hengen tiimeissä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi perustuu tiimin tuottamaan ideaan, sen esittelyyn ja dokumentointiin oppimisportfolion avulla.

Arvioinnin kohteena:

- ammattikäsitteiden johdonmukainen käyttäminen
- tiedon etsiminen alan keskeisistä tiedonlähteistä
- tehtäväkokonaisuuksien ja ideointi- ja innovaatioprosessien hahmottaminen
- asiakas- ja käyttäjälähtöinen suunnittelu huomioiden myös muut sidosryhmät
- keskeisten oman alan mallien, menetelmien, ohjelmistojen ja tekniikoden käyttö
- toimiminen tiimin jäsenenä tavoitteellisesti
- oman alan eettisten periaatteiden noudattaminen

Kiitettävä suoritus


- tiimin jäsenet ovat kannustaneet toisiaan positiiviseen vuorovaikutukseen, aktiiviseen, motivoituneeseen, luovaan ja vastuulliseen tiimityöskentelyyn sekä selviytymään epävarmuuden tilassa koko oppimisprosessin ajan
- tiimin itsearviointi sekä -vertaisarviointi ovat olleet syvällistä ja perusteltua
- vaadittavat esitykset ja dokumentointi on tehty perusteellisesti ja ajallaan
- tulevaisuuden mahdollisuuksia on havaittu ja kartoitettu sekä ongelmat on osattu kiteyttää ja määrittää
- ongelmiin on etsitty ja löydetty perusteltuja ratkaisuja tarve- ja ideatasolla, lopullisella idealla on uutuusarvoa ja se on ”myyty” asiantuntevasti sekä visuaalisesti korkeatasoisen esitysmateriaalin avulla
- Ideoiden kehittämisessä on hyödynnetty taustaselvityksiä sekä -materiaaleja ja se näkyy yhteistyöskentelyalueella (esim. OneNote, Sway, Canva, PPT tms.), materiaaleissa sekä lopullisessa ideaesityksessä

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

08.01.2024 - 14.01.2024

Timing

08.01.2024 - 30.04.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Culture

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Degree Programme in Graphic Design
Teachers
  • Tarja Brola
Teacher in charge

Tarja Brola

Groups
  • BTMKV22KP
    Bioproduct design, full-time studies
  • MPKV22KP
    Fashion and costume design, full-time studies
  • GRKV22SP
    Graphic design, full-time studies
  • VV2023-2024
    Optional studies 2023-2024

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Ajoitettu opintoihin.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Osaamisen näyttö.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Hyväksiluku tai osittainen hyväksiluku.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Evaluation scale

1-5

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

21.08.2023 - 01.09.2023

Timing

16.10.2023 - 17.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Business

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
Teachers
  • Heli Juntunen
Teacher in charge

Heli Juntunen

Groups
  • LTMI23SM
    Business Management, part-time studies
  • VV2023-2024
    Optional studies 2023-2024

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Opintojakson materiaalit ovat saatavilla opintojakson Learn-alustalta

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Perehdyt itsenäisesti opintojaksoon liittyvään materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Mikäli opintojakso tai sen osa toteutetaan verkossa, oppimistehtävät ovat verkkototeutuksen mukaiset.
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
Englanniksi

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöisiä oppimistehtäviä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso suoritetaan osa-alueittain annetussa järjestyksessä ja aikataulussa. Suorittamiseen sisältyy työelämälähtöisiä oppimistehtäviä, joista osa tehdään ryhmätöinä opintojakson tavoitteiden ja sisällön pohjalta.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h

Evaluation scale

1-5

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

21.08.2023 - 01.09.2023

Timing

11.09.2023 - 17.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Business

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 99

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
  • Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
Teachers
  • Kirsi Soulamo
  • Susanna Heikkilä
Teacher in charge

Kirsi Soulamo

Groups
  • LTKV23SP2
    Business, full-time studies
  • LTKV23SP1
    Business, full-time studies
  • SKKV21SP
    Sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu, päivätoteutus

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Opintojaksoon ei liity yhtään ns. pakollista kurssikirjaa, mutta tähän on koottu muutamia lukusuosituksia:

Kantojärvi, P. 2012. Fasilitointi luo uutta. Helsinki: Talentum.
Sipponen-Damonte, M. 2020. Varmuutta fasilitointiin. Helsinki: Alma Talent.
Beahm, G.2011. Steve Jobs omin sanoin. Talentum.
Koski, Jussi T., Tuominen, S. & Kärkkäinen, I. Kuinka ideat syntyvät. 2007. WSOY.
Csikszentmihalyi, M. 2007. Flow.
Solatie, J. ja Mäkeläinen, M.2009. Ideasta innovaatioksi: luovuus hyötykäyttöön. Talentum.
Hakala, Juha T. 2013. Luova laiskuus: anna ideoille siivet. Gummerus.
Koski, Jussi T. 2001. Luova hierre: näkökulmia yksilöiden, ryhmien ja organisaatioiden luovuuteen. Gummerus.
Thorpe, S. 2004. Ajattele kuin Einstein. Recallmed.
Tukiainen, M. 2010. Luova tila: tulevaisuuden työtila. Rakennustieto.
Uusikylä, K. 2012. Luovuus kuuluu kaikille. PS-Kustannus.
Renander, B. 2013. Luovan prosessin tunteet. Nemo.
Aukeantaus, P. 2007. Olenko luova? P-O-A Books.
Heikkilä, K. 2002. Tiimit -avain uuden luomiseen. Kauppakaari.
Hiltunen, E. 2012. Matkaopas tulevaisuuteen.
Godin, S. 2022. Luovuuden praktiikat. Sesam Books.
Niemistö, R. 2018. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Palmenia.
Malmelin, N. & Poutanen, P. 2017. Luovuuden idea. Gaudeamus.

Yksilölliset oppimisväylät

Xamk tarjoaa opiskelijoilleen mahdollisuuden suorittaa opintojaan joustavasti eri elämän tilanteita mukaillen. Opiskelijoille on tarjolla kolme oppimisväylää: työviikkopohjainen oppimisväylä, opintoja nopeuttava oppimisväylä sekä työssäkäyntiin integroitu oppimisväylä.

Tämä toteutus noudattaa työviikkopohjaista oppimisväylää lukujärjestyksen mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla pyritään tuottamaan ja jalostamaan opiskelijoiden omia tuote-, palvelu- ja yritysideoita. Opintojaksolla tehdään yhteistyötä TKI-yksiköiden ja eri hankkeiden kanssa. Opiskelijoiden valitsemat ideat voivat myös olla yritysten toimeksiantoja.

Tentit ja muut määräajat

Työelämälähtöiset oppimistehtävät etenevät prosessina:
Ongelmanratkaisu sekä idean jalostaminen, prototyypittäminen, kehittäminen ja myyminen
Ryhmän oppimispäiväkirja opintojakson päättyessä

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135 h
Sisältää:
Opintojakson opetukseen osallistumista 27 h
Itsenäistä opiskelua 27 h
Ryhmätyöskentelyä 54 h
Työelämäyhteistyötä 27 h

Further information

Lisätietoja antavat Susanna Heikkilä ja Kirsi Soulamo susanna.heikkilä@xamk.fi ja kirsi.soulamo@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opiskelijan osaaminen perustuu seuraaviin osa-alueisiin:
-opiskelija käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
-opiskelija osaa etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
-opiskelija osaa hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
-opiskelija osaa suunnitella asiakas- ja käyttäjälähtöisesti muut sidosryhmät huomioiden.
-opiskelija osaa käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
-opiskelija osaa toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
-opiskelija osaa perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointi perustuu oppimistehtävien suorittamiseen sekä ryhmän tuottamaan oppimispäiväkirjaan, josta ryhmän tuottaman idean syntyhistoria ja perusperiaatteet käyvät ilmi.

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

21.08.2023 - 01.09.2023

Timing

04.09.2023 - 10.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Business

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
Teachers
  • Heli Juntunen
Teacher in charge

Heli Juntunen

Groups
  • LTMI23SVB
    Business Management, online studies

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Opintojakson materiaalit ovat saatavilla opintojakson Learn-alustalta

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Perehdyt itsenäisesti opintojaksoon liittyvään materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Mikäli opintojakso tai sen osa toteutetaan verkossa, oppimistehtävät ovat verkkototeutuksen mukaiset.
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.
Englanniksi

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöisiä oppimistehtäviä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso suoritetaan osa-alueittain annetussa järjestyksessä ja aikataulussa. Suorittamiseen sisältyy työelämälähtöisiä oppimistehtäviä, joista osa tehdään ryhmätöinä opintojakson tavoitteiden ja sisällön pohjalta.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h

Evaluation scale

1-5

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

21.08.2023 - 01.09.2023

Timing

04.09.2023 - 10.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Business

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
Teachers
  • Heli Juntunen
Teacher in charge

Heli Juntunen

Groups
  • LTMI23SVA
    Business Management, online studies
  • VV2023-2024
    Optional studies 2023-2024

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Opintojakson materiaalit ovat saatavilla opintojakson Learn-alustalta

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Jos työskentelet alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, voit suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Tällöin olet yhteydessä opintojakson alussa opintojakson opettajaan ja sovit työpaikallesi/projektille tehtävästä kehittämistehtävästä. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Osoitat osaamisesi osaamisen näyttönä, jonka laajuus määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Perehdyt itsenäisesti opintojaksoon liittyvään materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista. Itsenäisen suorituksen voit tehdä myös samanaikaisesti työviikkopohjaisen opetuksen kanssa. Tällöin voit osallistua lähiopetukseen kiinnostuksesi ja tarpeittesi mukaisesti. Mikäli opintojakso tai sen osa toteutetaan verkossa, oppimistehtävät ovat verkkototeutuksen mukaiset.
Mikäli sinulla on aiheeseen liittyvää aikaisempaa osaamista, voit hyväksilukea opintojakson vastaavalla työkokemuksella tai opinnoilla joko kokonaan tai osittain (osaamisen näyttö, jos ei ole todistusta). Osittaisessa hyväksilukemisessa suoritat itsenäisenä opiskeluna ne osa-alueet, joita ei ole hyväksiluettu.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöisiä oppimistehtäviä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso suoritetaan osa-alueittain annetussa järjestyksessä ja aikataulussa. Suorittamiseen sisältyy työelämälähtöisiä oppimistehtäviä, joista osa tehdään ryhmätöinä opintojakson tavoitteiden ja sisällön pohjalta.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 h

Evaluation scale

1-5

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

07.08.2023 - 31.10.2023

Timing

01.05.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Business

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 100

Teachers
  • Maarit Vahvanen
Groups
  • VV2022-2023
    Optional studies 2022-2023
  • VV2023-2024
    Optional studies 2023-2024

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali saatavilla Learn -alustan kautta.

Yksilölliset oppimisväylät

Tämä opintojakso on suunniteltu itsenäisesti suoritettavaksi nonstop verkko-opintojaksoksi, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä. Opiskelijalla on rajattu aika suorittaa opintojakso. Aika käynnistyy, kun opintojakson vastaavaopettaja hyväksyy opiskelijan opintojaksoilmoittautumisen.

Työviikkopohjainen oppimisväylä: etenet itsenäisesti opintojakson Learn-alustalta löytyvän ohjeistuksen mukaisesti.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: tämän opintojakson kohdalla opiskelija voi itse nopeuttaa etenemistään kurssialustalla.

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajan kanssa.

Mikäli haluat soveltaa työhön integroitua oppimisväylää, ota opettajaan yhteyttä ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan työmäärä

1 op = 27 h opiskelijan työtä.

Further information

Xamk tarjoaa kattavan valikoiman innovaatio- ja yrittäjyysopintoja myös nonstop verkko-opintoina. Nonstop verkko-opintoihin opiskelija voi ilmoittautua koska tahansa ja suorittaa opiskelun omassa tahdissa, huomioiden kurssialustalta löytyvät ohjeistukset. Nonstop verkko-opinnot suoritetaan itsenäisesti kurssialustalla olevien ohjeiden mukaisesti ja opettajat tarkistavat tehdyt palautukset kurssin aikataulun mukaisesti.

Nonstop verkko-opintojaksojen ilmoittautumiset käsitellään mahdollisimman pian, viimeistään kahden viikon kuluessa ilmoittautumisesta. Kun ilmoittautuminen on käsitelty, opintojakson tarkemmat suoritusohjeet löytyvät verkko-oppimisympäristöstä (Learn-alustalta). Kurssien suorittamiseen on aikaraja, joka käynnistyy kun opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle on hyväksytty.

Evaluation scale

1-5

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

02.01.2023 - 15.01.2023

Timing

01.02.2023 - 07.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

5 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Business

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 100

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
Teachers
  • Kirsi Soulamo
  • Susanna Heikkilä
Teacher in charge

Kirsi Soulamo

Groups
  • LTKV23KM
    Business management, full-time studies

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Kantojärvi, P. 2012. Fasilitointi luo uutta: Menesty ryhmän vetäjänä. Helsinki: Talentum.

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. 3.-4. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Solatie, J. & Mäkeläinen, M. 2009. Ideasta innovaatioksi: Luovuus hyötykäyttöön. Helsinki: Talentum.

Learnin alustalla oleva materiaali ja alustalla ilmoitettu kirjallisuus.

Yksilölliset oppimisväylät

Xamk tarjoaa opiskelijoilleen mahdollisuuden suorittaa opintojaan joustavasti eri elämän tilanteita mukaillen. Opiskelijoille on tarjolla kolme oppimisväylää: työviikkopohjainen oppimisväylä, opintoja nopeuttava oppimisväylä sekä työssäkäyntiin integroitu oppimisväylä.

Työviikkopohjainen oppimisväylä lukujärjestyksen mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen oppimistehtävä.

Opintojaksolla vierailijoita työelämästä tai opiskelijat tekevät vierailuja innovatiivisiin työyhteisöihin.

Xamkin tutkimus-, kehittämis-, ja innovaatiotoimintaa (TKI) esitellään laajasti, ja opiskelijat luovat siihen läheisen yhteistyösuhteen.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Arviointi perustuu oppimistehtäviin. Ryhmien esitykset aikataulun mukaisesti.

Opiskelijan työmäärä

Yhteensä 135 h
Sisältää:
Opintojakson opetukseen osallistumista 27 h
Itsenäistä opiskelua 27 h
Ryhmätyöskentelyä 54 h
Työelämäyhteistyötä 27 h

Further information

Lisätietoja antavat Susanna Heikkilä ja Kirsi Soulamo susanna.heikkilä@xamk.fi ja kirsi.soulamo@xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opiskelija osaa
-käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
-etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
-hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
-suunnitella asiakas- ja käyttäjälähtöisesti muut sidosryhmät huomioiden. -käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita. -toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti. -perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

07.08.2023 - 31.10.2023

Timing

23.01.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Xentre (vanhennettu) – yrittäjyyden ja innovaatioiden tutkimus- ja koulutusyksikkö (YRI)

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • English
Seats

20 - 100

Teachers
  • Maarit Vahvanen
Teacher in charge

Maarit Vahvanen

Groups
  • VV2022-2023
    Optional studies 2022-2023
  • VV2023-2024
    Optional studies 2023-2024

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Study material is shared via Learn -platform.

Yksilölliset oppimisväylät

This course is designed as a self-paced non-stop online course that includes various learning tasks. The student has 4 months to complete the course. The time starts when the responsible teacher for the course accepts the student's course registration.

Work week-based learning path: you progress independently according to the instructions found on the Learn platform of the study course.

A learning path that accelerates studies: for this course of study, the student can accelerate their progress on the course platform.

A work-integrated learning path is possible if, for example, you work in a company or organization related to the professional field or in work related to the professional field. In this case, you can complete the course at your workplace/project, either fully or partially. Learning requires that you familiarize yourself with the topics covered in the Study Course and master them both in theory and in practice. You should always agree on the content of the learning tasks with the teacher of the course.

If you want to apply the work-integrated learning path, contact the teacher before the beginning of the study period.

TKI ja työelämäyhteistyö

Course has independent development projects.

Tentit ja muut määräajat

-

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

-

Toteutuksen osien kuvaus

-

Further information

Xentre offers a comprehensive selection of innovation and entrepreneurship studies also as nonstop online studies. Students can register for nonstop online studies at any time and complete the studies at their own pace, taking into account the instructions found on the course platform. Nonstop online studies are carried out independently according to the instructions on course platform.

Registrations for nonstop online courses are processed as soon as possible, no later than two weeks after registration. Once the registration has been processed, more detailed instructions for completing the course can be found from the online learning environment. Teachers will check the completed returns according to the course schedule. There is a time limit for completing the courses, which starts when student's enrollment is accepted.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

-

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

16.01.2023 - 31.03.2023

Timing

16.01.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Business

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 99

Teachers
  • Maarit Vahvanen
Groups
  • PAKV21KM
    Service design, part-time studies
  • VV2022-2023
    Optional studies 2022-2023
  • VV2023-2024
    Optional studies 2023-2024

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali saatavilla Learn -alustan kautta.

Yksilölliset oppimisväylät

Tämä opintojakso on suunniteltu itsenäisesti suoritettavaksi nonstop verkko-opintojaksoksi, johon kuuluu erilaisia oppimistehtäviä. Opiskelijalla on rajattu aika suorittaa opintojakso. Aika käynnistyy, kun opintojakson vastaavaopettaja hyväksyy opiskelijan opintojaksoilmoittautumisen.

Työviikkopohjainen oppimisväylä: etenet itsenäisesti opintojakson Learn-alustalta löytyvän ohjeistuksen mukaisesti.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä: tämän opintojakson kohdalla opiskelija voi itse nopeuttaa etenemistään kurssialustalla.

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajan kanssa.

Mikäli haluat soveltaa työhön integroitua oppimisväylää, ota opettajaan yhteyttä ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan työmäärä

1 op = 27 h opiskelijan työtä.

Further information

Xamk tarjoaa kattavan valikoiman innovaatio- ja yrittäjyysopintoja myös nonstop verkko-opintoina. Nonstop verkko-opintoihin opiskelija voi ilmoittautua koska tahansa ja suorittaa opiskelun omassa tahdissa, huomioiden kurssialustalta löytyvät ohjeistukset. Nonstop verkko-opinnot suoritetaan itsenäisesti kurssialustalla olevien ohjeiden mukaisesti ja opettajat tarkistavat tehdyt palautukset kurssin aikataulun mukaisesti.

Nonstop verkko-opintojaksojen ilmoittautumiset käsitellään mahdollisimman pian, viimeistään kahden viikon kuluessa ilmoittautumisesta. Kun ilmoittautuminen on käsitelty, opintojakson tarkemmat suoritusohjeet löytyvät verkko-oppimisympäristöstä (Learn-alustalta). Kurssien suorittamiseen on aikaraja, joka käynnistyy kun opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle on hyväksytty.

Evaluation scale

1-5

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

02.01.2023 - 15.01.2023

Timing

16.01.2023 - 30.04.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Xentre (vanhennettu) – yrittäjyyden ja innovaatioiden tutkimus- ja koulutusyksikkö (YRI)

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Degree Programme in Graphic Design
  • Degree Programme in Fashion and Costume Design
Teachers
  • Tarja Brola
Teacher in charge

Tarja Brola

Groups
  • GRKV21SP
    Graphic design, full-time studies
  • VV2022-2023
    Optional studies 2022-2023
  • MPKV21KP
    Muoti ja puvustus, päivätoteutus

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Yksilölliset oppimisväylät

Teaching which is in accordance with the working order and control.

Further information

Suunnittelussa käytettävien ohjelmistojen perusteiden hallinta.

Evaluation scale

1-5

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

22.08.2022 - 28.08.2022

Timing

17.10.2022 - 14.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Xentre (vanhennettu) – yrittäjyyden ja innovaatioiden tutkimus- ja koulutusyksikkö (YRI)

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
Teachers
  • Marika Vartiainen
Teacher in charge

Marika Vartiainen

Groups
  • LTMI22SM
    Business Management, part-time studies
  • VV2022-2023
    Optional studies 2022-2023

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Learnin alustalla oleva materiaali ja alustalla ilmoitettu kirjallisuus.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakson voi suorittaa nopeutetussa aikataulussa itsenäisesti.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen oppimistehtävä

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa noin 135 tunnin työskentelyä

Further information

Työhön integroitu oppimisväylä:
Perehdyt itsenäisesti opintojaksoon liittyvään materiaaliin ja teet tarvittavat tehtävät verkkototeutuksen mukaisesti.

Evaluation scale

1-5

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

22.08.2022 - 28.08.2022

Timing

12.09.2022 - 18.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Xentre (vanhennettu) – yrittäjyyden ja innovaatioiden tutkimus- ja koulutusyksikkö (YRI)

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 85

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
Teachers
  • Maarit Vahvanen
  • Sabine Suorsa
Teacher in charge

Maarit Vahvanen

Groups
  • LTKV22SP2
    Business, full-time studies
  • LTKV22SP1
    Business, full-time studies
  • VV2022-2023
    Optional studies 2022-2023

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Evaluation scale

1-5

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

22.08.2022 - 28.08.2022

Timing

29.08.2022 - 11.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Xentre (vanhennettu) – yrittäjyyden ja innovaatioiden tutkimus- ja koulutusyksikkö (YRI)

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
Teachers
  • Heli Juntunen
Teacher in charge

Heli Juntunen

Groups
  • VV2022-2023
    Optional studies 2022-2023
  • LTMI22SVA
    Business Management, online studies

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Learniin linkitetyt luento- ja muut materiaalit

Evaluation scale

1-5

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

22.08.2022 - 28.08.2022

Timing

29.08.2022 - 18.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Xentre (vanhennettu) – yrittäjyyden ja innovaatioiden tutkimus- ja koulutusyksikkö (YRI)

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 100

Degree programmes
  • Degree Programme in Interior Architecture and Furniture Design
Teachers
  • Sabine Suorsa
Teacher in charge

Ksenia Visser

Groups
  • VV2022-2023
    Optional studies 2022-2023
  • SKKV20SP
    Sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu, päivätoteutus

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Learniin linkitetty materiaali

Evaluation scale

1-5

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

22.08.2022 - 28.08.2022

Timing

29.08.2022 - 18.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Xentre (vanhennettu) – yrittäjyyden ja innovaatioiden tutkimus- ja koulutusyksikkö (YRI)

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 100

Teachers
  • Maarit Vahvanen
Teacher in charge

Maarit Vahvanen

Groups
  • VV2022-2023
    Optional studies 2022-2023

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Learniin linkitetty materiaali

Evaluation scale

1-5

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

15.08.2022 - 28.08.2022

Timing

29.08.2022 - 11.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Xentre (vanhennettu) – yrittäjyyden ja innovaatioiden tutkimus- ja koulutusyksikkö (YRI)

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 60

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
Teachers
  • Heli Juntunen
Teacher in charge

Heli Juntunen

Groups
  • LTMI22SVB
    Business Management, online studies
  • VV2022-2023
    Optional studies 2022-2023

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Learniin linkitetyt luento- ja muut materiaalit

Evaluation scale

1-5

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

14.03.2022 - 31.03.2022

Timing

01.05.2022 - 14.08.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Xentre (vanhennettu) – yrittäjyyden ja innovaatioiden tutkimus- ja koulutusyksikkö (YRI)

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • English
Seats

20 - 100

Teachers
  • Maarit Vahvanen
Teacher in charge

Maarit Vahvanen

Groups
  • VV2022-2023
    Optional studies 2022-2023

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Learniin linkitetty materiaali

Evaluation scale

1-5

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

03.01.2022 - 16.01.2022

Timing

24.01.2022 - 01.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Xentre (vanhennettu) – yrittäjyyden ja innovaatioiden tutkimus- ja koulutusyksikkö (YRI)

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 100

Degree programmes
  • Degree Programme in Business Management
Teachers
  • Sabine Suorsa
Teacher in charge

Sabine Suorsa

Groups
  • VV2021-2022
    Optional studies 2021-2022
  • LTKV22KM
    Business management, full-time studies

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Further information

Tämä toteutus on tarkoitettu ensisijaisesti LTKV22KM-ryhmän opiskelijoille.

Evaluation scale

1-5

Qualifications

No prerequisites.

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

10.01.2022 - 31.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Xentre (vanhennettu) – yrittäjyyden ja innovaatioiden tutkimus- ja koulutusyksikkö (YRI)

Campus

Kouvola Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 100

Degree programmes
  • Degree Programme in Fashion and Costume Design
Teachers
  • Sabine Suorsa
Groups
  • GRKV20SP
    Graphic design, full-time studies
  • MPKV20KP
    Muoti ja puvustus, päivätoteutus
  • BTMKV20KP
    Biotuotemuotoilun koulutus, päivätoteutus

Objective

You recognize problems and opportunities in the business environment.
You learn to generate new solutions.
You are able to utilize information obtained from different sources and stakeholders.
You can employ various development methods.

Content

How can you promote your own creativity?
How can you work in a team to promote creativity?
How can you utilize various development methods when solving problems?
How can you combine and utilize internal and external knowledge as a basis for development work?

Opiskelumateriaali

Learniin liitetty opiskelumateriaali

Evaluation scale

1-5

Qualifications

No prerequisites.