Siirry suoraan sisältöön

PalvelumuotoiluLaajuus (5 op)

Tunnus: LT00DP40

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Osaat sijoittaa palvelumuotoilun muotoilun tehtäväkenttään.
Osaat käyttää palvelumuotoilun keskeisimpiä käsitteitä.
Osaat palvelumuotoilun prosessin ja osaat hyödyntää palvelumuotoilun keskeisimpiä työkaluja liiketoiminnan ja erityisesti myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä.

Sisältö

Mitä palvelumuotoilu on ja miten muotoilun menetelmiä voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä
Miten kokeilukulttuuria voi hyödyntää liiketoiminnassa?
Millaisia ovat keskeisimmät palvelumuotoilun menetelmät ja kuinka niitä hyödynnetään myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä?

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 17.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Laura Hakanen
Vastuuopettaja

Mari Hämäläinen

Ryhmät
  • LTKV23KM5
    Liiketalous, monimuoto (myynti ja markkinointi)

Tavoitteet

Osaat sijoittaa palvelumuotoilun muotoilun tehtäväkenttään.
Osaat käyttää palvelumuotoilun keskeisimpiä käsitteitä.
Osaat palvelumuotoilun prosessin ja osaat hyödyntää palvelumuotoilun keskeisimpiä työkaluja liiketoiminnan ja erityisesti myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä.

Sisältö

Mitä palvelumuotoilu on ja miten muotoilun menetelmiä voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä
Miten kokeilukulttuuria voi hyödyntää liiketoiminnassa?
Millaisia ovat keskeisimmät palvelumuotoilun menetelmät ja kuinka niitä hyödynnetään myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan Learn-alustalla opintojakson alussa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti sekä ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Työhön integroidussa väylässä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.
Opintoja nopeuttavassa väylässä

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tuotetaan työelämälähtöisiä ja/tai suoraan työelämään sovellettavia oppimistehtäviä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opiskelijan työmäärä

5 op = 135 tuntia opiskelijan työtä

Toteutuksen osien kuvaus

Johdatus palvelumuotoiluun
Palvelumuotoiluprosessi
Palvelumuotoilun hyödyntäminen liiketoiminnan, etenkin myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetus sisältää teoriaa ja käytännön harjoitteita.
Tällä toteutuksella osallistuminen lähiopetukseen vahvasti suositeltavaa, koska opetus on erittäin käytännönläheistä

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

06.11.2023 - 17.11.2023

Ajoitus

15.01.2024 - 12.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö, Kouvola

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Laura Hakanen
Vastuuopettaja

Laura Hakanen

Ryhmät
  • LTKV22SP3
    Liiketalous, päivätoteutus (myynti ja markkinointi)

Tavoitteet

Osaat sijoittaa palvelumuotoilun muotoilun tehtäväkenttään.
Osaat käyttää palvelumuotoilun keskeisimpiä käsitteitä.
Osaat palvelumuotoilun prosessin ja osaat hyödyntää palvelumuotoilun keskeisimpiä työkaluja liiketoiminnan ja erityisesti myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä.

Sisältö

Mitä palvelumuotoilu on ja miten muotoilun menetelmiä voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä
Miten kokeilukulttuuria voi hyödyntää liiketoiminnassa?
Millaisia ovat keskeisimmät palvelumuotoilun menetelmät ja kuinka niitä hyödynnetään myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä?

Opiskelumateriaali

Learn-alustan materiaalit ja muu opettajan osoittama materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Perehdyt itsenäisesti opintojaksoon liittyvään materiaaliin ja teet tarvittavat oppimistehtävät. Oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaisen oppimisväylän toteutukseen suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista.

Osaamisen tunnustaminen & tunnistaminen:
Jos sinulla on aiempia korkeakouluopintoja tai muualta hankittua osaamista, voit korvata tai hyväksilukea tämän opintojakson.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyö toimeksiantona.

Tentit ja muut määräajat

Oppimistehtävien palautusaikataulut julkaistaan Learn-alustalla opintojakson alkaessa. Kaikki oppimistehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti Learn-alustalta löytyvän aikataulun mukaisesti hyväksyttävän suorituksen saamiseksi opintojaksosta. Myöhässä palautetut tehtävät arvioidaan automaattisesti hylätyksi. Opintojaksolla noudatetaan Xamkin tutkintosääntöä. Hylätty opintojakso (= yksi tai useampi hylätty tehtävä) on mahdollista uusia kokonaisuutena yhden kerran vuoden sisällä siitä, kun opintojakso on kirjattu alkamaan Pepissä.

Opiskelijan työmäärä

n. 135 tuntia opiskelijan työtä jakautuu luentoihin ja itseopiskeluun (materiaalin lukeminen ja ymmärryksen syventäminen, tehtävien teko yksin ja ryhmässä).

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso sisältää erilaisia oppimistehtäviä. Huomioithan, että kaikki oppimistehtävät tulee olla suoritettu hyväksytysti Learn-alustalta löytyvän aikataulun mukaisesti hyväksyttävän suorituksen saamiseksi opintojaksosta. Myöhässä palautetut tehtävät arvioidaan automaattisesti hylätyksi. Opintojaksolla noudatetaan Xamkin tutkintosääntöä. Hylätty opintojakso (= yksi tai useampi hylätty tehtävä) on mahdollista uusia kokonaisuutena kerran vuoden sisällä siitä, kun opintojakso on kirjattu alkamaan Pepissä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakson arvioin perustuu Xamkin ammattikorkeakoulun opiskelijan arviointikehikkoon. Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit ja pisteytyksen löydät Learn-alustalta.

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Heidi Järvi
  • Mari Hämäläinen
Vastuuopettaja

Mari Hämäläinen

Ryhmät
  • LTKV22KM5
    Liiketalous, monimuoto (myynti ja markkinointi)

Tavoitteet

Osaat sijoittaa palvelumuotoilun muotoilun tehtäväkenttään.
Osaat käyttää palvelumuotoilun keskeisimpiä käsitteitä.
Osaat palvelumuotoilun prosessin ja osaat hyödyntää palvelumuotoilun keskeisimpiä työkaluja liiketoiminnan ja erityisesti myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä.

Sisältö

Mitä palvelumuotoilu on ja miten muotoilun menetelmiä voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä
Miten kokeilukulttuuria voi hyödyntää liiketoiminnassa?
Millaisia ovat keskeisimmät palvelumuotoilun menetelmät ja kuinka niitä hyödynnetään myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan Learn-alustalla opintojakson alussa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti sekä ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Työhön integroidussa väylässä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.
Opintoja nopeuttavassa väylässä

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tuotetaan työelämälähtöisiä ja/tai suoraan työelämään sovellettavia oppimistehtäviä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Toteutuksen osien kuvaus

Johdatus palvelumuotoiluun
Palvelumuotoiluprosessi
Palvelumuotoilun hyödyntäminen liiketoiminnan, etenkin myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetus sisältää teoriaa ja käytännön harjoitteita.
Tällä toteutuksella osallistuminen lähiopetukseen erittäin suositeltavaa, koska opetus on erittäin käytännönläheistä.

Arviointiasteikko

1-5

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

06.03.2023 - 30.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Laura Hakanen
Vastuuopettaja

Laura Hakanen

Ryhmät
  • LTKV21SP3
    Liiketalous, päivätoteutus (myynti ja markkinointi)

Tavoitteet

Osaat sijoittaa palvelumuotoilun muotoilun tehtäväkenttään.
Osaat käyttää palvelumuotoilun keskeisimpiä käsitteitä.
Osaat palvelumuotoilun prosessin ja osaat hyödyntää palvelumuotoilun keskeisimpiä työkaluja liiketoiminnan ja erityisesti myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä.

Sisältö

Mitä palvelumuotoilu on ja miten muotoilun menetelmiä voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä
Miten kokeilukulttuuria voi hyödyntää liiketoiminnassa?
Millaisia ovat keskeisimmät palvelumuotoilun menetelmät ja kuinka niitä hyödynnetään myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä?

Opiskelumateriaali

Learnin alustalla oleva materiaali ja alustalla ilmoitettu kirjallisuus.

Yksilölliset oppimisväylät

Xamk tarjoaa opiskelijoilleen mahdollisuuden suorittaa opintojaan joustavasti eri elämän tilanteita mukaillen. Opiskelijoille on tarjolla kolme oppimisväylää: työviikkopohjainen oppimisväylä, opintoja nopeuttava oppimisväylä sekä työssäkäyntiin integroitu oppimisväylä.

Työviikkopohjainen oppimisväylä lukujärjestyksen mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämälähtöinen oppimistehtävä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla ei ole tenttiä. Arviointi perustuu oppimistehtäviin.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu oppimistehtävien suorittamiseen ja oman osaamisen osoittamiseen niiden kautta.

Arvioinnin perusteet:

Opiskelija osaa
-käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä
-käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

05.09.2022 - 05.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Heidi Järvi
  • Mari Hämäläinen
Vastuuopettaja

Mari Hämäläinen

Ryhmät
  • LTKV21KM5
    Liiketalous, monimuoto (myynti ja markkinointi)

Tavoitteet

Osaat sijoittaa palvelumuotoilun muotoilun tehtäväkenttään.
Osaat käyttää palvelumuotoilun keskeisimpiä käsitteitä.
Osaat palvelumuotoilun prosessin ja osaat hyödyntää palvelumuotoilun keskeisimpiä työkaluja liiketoiminnan ja erityisesti myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä.

Sisältö

Mitä palvelumuotoilu on ja miten muotoilun menetelmiä voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä
Miten kokeilukulttuuria voi hyödyntää liiketoiminnassa?
Millaisia ovat keskeisimmät palvelumuotoilun menetelmät ja kuinka niitä hyödynnetään myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla opintojakson alussa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjaisessa väylä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten, ryhmätöiden ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.


Työhön integroitu väylä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.
Opintoja nopeuttavassa väylässä

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla toteutetaan aito työelämän kehittämisprojekti. Syksyn 2022 toteutuksen työelämäyhteistyökumppani on Xamkin kehittämisfoorumit.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson toteutuksella ei ole tenttiä, suoritus perustuu oppimistehtävien palauttamiseen määräajassa.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä tarkoittaa 135 tuntia opiskelijan työtä. Tuntimäärä voi vaihdella riippuen opiskelijan työ- ja opiskeluhistorista sekä opiskelutekniikoista.

Toteutuksen osien kuvaus

Palvelumuotoiluprosessin mukaisesti etenevät oppimistehtävät, joissa käytetään palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palvelumuotoilun käsitteiden, prosessin ja menetelmien osaaminen ja soveltaminen.

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

24.01.2022 - 10.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalouden koulutusyksikkö, Kouvola

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Mari Hämäläinen
Vastuuopettaja

Johanna Harju

Ryhmät
  • LTKV20SP3
    Liiketalous, päivätoteutus (myynti ja markkinointi)

Tavoitteet

Osaat sijoittaa palvelumuotoilun muotoilun tehtäväkenttään.
Osaat käyttää palvelumuotoilun keskeisimpiä käsitteitä.
Osaat palvelumuotoilun prosessin ja osaat hyödyntää palvelumuotoilun keskeisimpiä työkaluja liiketoiminnan ja erityisesti myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä.

Sisältö

Mitä palvelumuotoilu on ja miten muotoilun menetelmiä voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä
Miten kokeilukulttuuria voi hyödyntää liiketoiminnassa?
Millaisia ovat keskeisimmät palvelumuotoilun menetelmät ja kuinka niitä hyödynnetään myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä?

Opiskelumateriaali

Materiaalit Learn-alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työjärjestyksen mukainen opetus.

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdollisesti TKI- tai työelämäyhteistyössä toteutettava palvelumuotoilun projekti.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakso vastaa 5 opintopistettä, joka vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Toteutuksen osien kuvaus

Palvelumuotoiluprosessin mukaisesti etenevät oppimistehtävät, joissa käytetään palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Palvelumuotoilun käsitteiden, prosessin ja menetelmien osaaminen ja soveltaminen case-projektissa.