Yhteisöllisyys ja ryhmien ohjaaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: YP00DU06
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Osaat määritellä yhteisöllisyyden ja käyttää ryhmädynamiikan peruskäsitteistöä.
Osaat kuvailla yhteisön vuorovaikutukseen liittyviä prosesseja ja tiedät menetelmiä erilaisten ryhmäprosessien tukemiseen.
Osaat suunnitella tavoitteellisen ohjauskokonaisuuden ja käyttää erilaisia ohjaustyylejä pienryhmää ohjatessasi.
Saat kokemuksia ryhmän ohjauksesta ja osaat eritellä vahvuuksiasi ja kehityshaasteitasi ohjaajana sekä arvioida erilaisia ohjaustilanteita.
Sisältö
Miten ryhmä, yhteisö ja yhteisöllisyys määritellään?
Miten ryhmä kehittyy?
Miten ryhmiä ja ryhmärooleja voidaan jaotella?
Millaisia menetelmiä voit käyttää ryhmädynamiikan kehittämiseen ja millaisia vaikutuksia niillä voit saada aikaan?
Mistä tekijöistä rakentuu hyvä ohjaustuokio?
Miten suunnittelet, toteutat ja arvioit pienryhmän ohjaustilanteen?
Millaisia ohjaustyylejä voit käyttää pienryhmä ohjauksessa?
Ilmoittautumisaika
14.08.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Lassi Pöyry
Vastuuopettaja
Lassi Pöyry
Ryhmät
-
YPMI24SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Tavoitteet
Osaat määritellä yhteisöllisyyden ja käyttää ryhmädynamiikan peruskäsitteistöä.
Osaat kuvailla yhteisön vuorovaikutukseen liittyviä prosesseja ja tiedät menetelmiä erilaisten ryhmäprosessien tukemiseen.
Osaat suunnitella tavoitteellisen ohjauskokonaisuuden ja käyttää erilaisia ohjaustyylejä pienryhmää ohjatessasi.
Saat kokemuksia ryhmän ohjauksesta ja osaat eritellä vahvuuksiasi ja kehityshaasteitasi ohjaajana sekä arvioida erilaisia ohjaustilanteita.
Sisältö
Miten ryhmä, yhteisö ja yhteisöllisyys määritellään?
Miten ryhmä kehittyy?
Miten ryhmiä ja ryhmärooleja voidaan jaotella?
Millaisia menetelmiä voit käyttää ryhmädynamiikan kehittämiseen ja millaisia vaikutuksia niillä voit saada aikaan?
Mistä tekijöistä rakentuu hyvä ohjaustuokio?
Miten suunnittelet, toteutat ja arvioit pienryhmän ohjaustilanteen?
Millaisia ohjaustyylejä voit käyttää pienryhmä ohjauksessa?
Opiskelumateriaali
Yhteisöllisyys:
Raina, L. 2022. Uusi yhteisöllisyys. Tampere: Books On demand. (TENTTIKIRJA, saatavana eKirjana)
Yhteisöllisyys liikkeessä. 2009. (toim.) Frilander K. & Vanhalakka-Ruoho, M. Aikuiskasvatuksen vuosikirja 48.
Ryhmädynamiikka:
Pennington, D.C. 2005. Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus.
Niemistö, R. 2012. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Gaudeamus: Helsinki.
Kauppila, R. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Suominen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. & Ahokas, M. 2010. Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro.
Ryhmien ohjaaminen:
Kalliola T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010 Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja.
Autio, T. & Kaski, S. 2005. Ohjaamisen taito. Edita.
Aalto, M. 2014. Minusta meiksi. Saarijärven Offset oy.
Aalto, M. 2000. Ryppäästä ryhmäksi. Turvallisen ryhmän rakentaminen. My Generation.
Kataja, J., Jaakkola, T. & Liukkonen, J. 2011. Ryhmä liikkeelle. Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. PS-kustannus.
Leskinen, E. 2010. Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön. Ps-kustannus.
Salovaara, R. & Honkonen, T. 2011. Rakenna hyvä luokkahenki. Ps-kustannus.
Toivakka, S. & Maasola, M. 2011. Itsetunto kohdalleen. Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Ps-kustannus.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksossa on kolme pääteemaa: Yhteisöllisyys, ryhmädynamiikka ja ryhmien ohjaaminen:
Yhteisöllisyys ja ryhmädynamiikan osuus toteutetaan viikoilla 36 - 41 Alkuosa sisältää luentoja, harjoituksia (n.30h) ja tentin (kirja + luennot).
Ryhmien ohjaamisen osuus toteutetaan viikoilla 44 - 49. Ryhmien ohjaaminen sisältää luentoja, harjoituksia ja opiskelijoiden ohjausharjoituksia (n.40h) sekä omaa ohjaajana kehittymisen arviointia.
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson ohjausosuus on mahdollista suorittaa työelämässä. Pääosin työelämäyhteistyö tulee mahdollisten asiantuntijavierailujen kautta. Ohjausharjoitukset toteutetaan omalle uudelle opiskeluryhmälle.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tentti toteutetaan viikolla 41.
Kansainvälinen yhteistyö
Kv-vieraat mahdollisia opintojakson aikana.
Opiskelijan työmäärä
Alkuosa 2 op = tentti, lähiopetus ja harjoitukset
Loppuosa 3 op = teoriatunnit, ohjausharjoitukset ja itsearviointitehtävä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinnissa sovelletaan opintojen alkuvaiheen arviointia.
Arvosana muodostuu tentistä, itsenäisistä tehtävistä opintojaksolla ja aktiivisesta - ryhmän oppimista edistävästä otteesta - opintojaksolla.
Arviointi toteutetaan opettajan arviointina.
Ilmoittautumisaika
08.01.2024 - 14.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Lassi Pöyry
Vastuuopettaja
Lassi Pöyry
Ryhmät
-
YPMI24KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)
Tavoitteet
Osaat määritellä yhteisöllisyyden ja käyttää ryhmädynamiikan peruskäsitteistöä.
Osaat kuvailla yhteisön vuorovaikutukseen liittyviä prosesseja ja tiedät menetelmiä erilaisten ryhmäprosessien tukemiseen.
Osaat suunnitella tavoitteellisen ohjauskokonaisuuden ja käyttää erilaisia ohjaustyylejä pienryhmää ohjatessasi.
Saat kokemuksia ryhmän ohjauksesta ja osaat eritellä vahvuuksiasi ja kehityshaasteitasi ohjaajana sekä arvioida erilaisia ohjaustilanteita.
Sisältö
Miten ryhmä, yhteisö ja yhteisöllisyys määritellään?
Miten ryhmä kehittyy?
Miten ryhmiä ja ryhmärooleja voidaan jaotella?
Millaisia menetelmiä voit käyttää ryhmädynamiikan kehittämiseen ja millaisia vaikutuksia niillä voit saada aikaan?
Mistä tekijöistä rakentuu hyvä ohjaustuokio?
Miten suunnittelet, toteutat ja arvioit pienryhmän ohjaustilanteen?
Millaisia ohjaustyylejä voit käyttää pienryhmä ohjauksessa?
Opiskelumateriaali
Yhteisöllisyys:
Raina, L. 2022. Uusi yhteisöllisyys. Tampere: Books On demand.
Yhteisöllisyys liikkeessä. 2009. (toim.) Frilander K. & Vanhalakka-Ruoho, M. Aikuiskasvatuksen vuosikirja 48.
Ryhmädynamiikka:
Jääskeläinen, L. 2022. Ryhmä toimivaksi.PS-Kustannus: Keuruu.
Pennington, D.C. 2005. Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus.
Niemistö, R. 2012. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Gaudeamus: Helsinki.
Kauppila, R. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Suominen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. & Ahokas, M. 2010. Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro.
Ryhmien ohjaaminen:
Kalliola T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010 Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja.
Autio, T. & Kaski, S. 2005. Ohjaamisen taito. Edita.
Aalto, M. 2014. Minusta meiksi. Saarijärven Offset oy.
Aalto, M. 2000. Ryppäästä ryhmäksi. Turvallisen ryhmän rakentaminen. My Generation.
Kataja, J., Jaakkola, T. & Liukkonen, J. 2011. Ryhmä liikkeelle. Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. PS-kustannus.
Leskinen, E. 2010. Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön. Ps-kustannus.
Salovaara, R. & Honkonen, T. 2011. Rakenna hyvä luokkahenki. Ps-kustannus.
Toivakka, S. & Maasola, M. 2011. Itsetunto kohdalleen. Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Ps-kustannus.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksossa on kolme pääteemaa: Yhteisöllisyys, ryhmädynamiikka ja ryhmien ohjaaminen:
Yhteisöllisyys ja ryhmädynamiikan osuus toteutetaan viikoilla 2 - 11. Alkuosa sisältää luentoja, harjoituksia (n.30h) ja tentin (kirja + luennot).
Ryhmien ohjaamisen osuus toteutetaan viikoilla 12 - 17. Ryhmien ohjaaminen sisältää luentoja, harjoituksia ja opiskelijoiden ohjausharjoituksia (n.40h) sekä omaa ohjaajana kehittymisen arviointia.
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson ohjausosuus on mahdollista suorittaa työelämässä, mikäli opiskelijalla on jo ennestään kokemusta ja valmiuksia ohjaamiseen. Pääosin työelämäyhteistyö tulee mahdollisten asiantuntijavierailujen kautta. Ohjausharjoitukset toteutetaan omalle uudelle opiskeluryhmälle.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tentti toteutetaan viikolla 11.
Opiskelijan työmäärä
Alkuosa 2 op = tentti, lähiopetus ja harjoitukset
Loppuosa 3 op = teoriatunnit, ohjausharjoitukset ja itsearviointiraportti
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinnissa sovelletaan opintojen alkuvaiheen arviointia.
Arvosana muodostuu tentistä, itsenäisistä tehtävistä opintojaksolla ja aktiivisesta - ryhmän oppimista edistävästä otteesta - opintojaksolla.
Arviointi toteutetaan opettajan arviointina.
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 01.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 08.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Lassi Pöyry
Vastuuopettaja
Lassi Pöyry
Ryhmät
-
YPMI23SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Tavoitteet
Osaat määritellä yhteisöllisyyden ja käyttää ryhmädynamiikan peruskäsitteistöä.
Osaat kuvailla yhteisön vuorovaikutukseen liittyviä prosesseja ja tiedät menetelmiä erilaisten ryhmäprosessien tukemiseen.
Osaat suunnitella tavoitteellisen ohjauskokonaisuuden ja käyttää erilaisia ohjaustyylejä pienryhmää ohjatessasi.
Saat kokemuksia ryhmän ohjauksesta ja osaat eritellä vahvuuksiasi ja kehityshaasteitasi ohjaajana sekä arvioida erilaisia ohjaustilanteita.
Sisältö
Miten ryhmä, yhteisö ja yhteisöllisyys määritellään?
Miten ryhmä kehittyy?
Miten ryhmiä ja ryhmärooleja voidaan jaotella?
Millaisia menetelmiä voit käyttää ryhmädynamiikan kehittämiseen ja millaisia vaikutuksia niillä voit saada aikaan?
Mistä tekijöistä rakentuu hyvä ohjaustuokio?
Miten suunnittelet, toteutat ja arvioit pienryhmän ohjaustilanteen?
Millaisia ohjaustyylejä voit käyttää pienryhmä ohjauksessa?
Opiskelumateriaali
Yhteisöllisyys:
Raina, L. 2022. Uusi yhteisöllisyys. Tampere: Books On demand. (TENTTIKIRJA, saatavana eKirjana)
Yhteisöllisyys liikkeessä. 2009. (toim.) Frilander K. & Vanhalakka-Ruoho, M. Aikuiskasvatuksen vuosikirja 48.
Ryhmädynamiikka:
Pennington, D.C. 2005. Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus.
Niemistö, R. 2012. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Gaudeamus: Helsinki.
Kauppila, R. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Suominen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. & Ahokas, M. 2010. Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro.
Ryhmien ohjaaminen:
Kalliola T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010 Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja.
Autio, T. & Kaski, S. 2005. Ohjaamisen taito. Edita.
Aalto, M. 2014. Minusta meiksi. Saarijärven Offset oy.
Aalto, M. 2000. Ryppäästä ryhmäksi. Turvallisen ryhmän rakentaminen. My Generation.
Kataja, J., Jaakkola, T. & Liukkonen, J. 2011. Ryhmä liikkeelle. Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. PS-kustannus.
Leskinen, E. 2010. Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön. Ps-kustannus.
Salovaara, R. & Honkonen, T. 2011. Rakenna hyvä luokkahenki. Ps-kustannus.
Toivakka, S. & Maasola, M. 2011. Itsetunto kohdalleen. Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Ps-kustannus.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksossa on kolme pääteemaa: Yhteisöllisyys, ryhmädynamiikka ja ryhmien ohjaaminen:
Yhteisöllisyys ja ryhmädynamiikan osuus toteutetaan viikoilla 36 - 42. Alkuosa sisältää luentoja, harjoituksia (n.30h) ja tentin (kirja + luennot).
Ryhmien ohjaamisen osuus toteutetaan viikoilla 44 - 49. Ryhmien ohjaaminen sisältää luentoja, harjoituksia ja opiskelijoiden ohjausharjoituksia (n.40h) sekä omaa ohjaajana kehittymisen arviointia.
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson ohjausosuus on mahdollista suorittaa työelämässä. Pääosin työelämäyhteistyö tulee mahdollisten asiantuntijavierailujen kautta. Ohjausharjoitukset toteutetaan omalle uudelle opiskeluryhmälle.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tentti toteutetaan viikolla 42.
Kansainvälinen yhteistyö
Kv-vieraat mahdollisia opintojakson aikana.
Opiskelijan työmäärä
Alkuosa 2 op = tentti, lähiopetus ja harjoitukset
Loppuosa 3 op = teoriatunnit, ohjausharjoitukset ja itsearviointiraportti
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinnissa sovelletaan opintojen alkuvaiheen arviointia.
Arvosana muodostuu tentistä, itsenäisistä tehtävistä opintojaksolla ja aktiivisesta - ryhmän oppimista edistävästä otteesta - opintojaksolla.
Arviointi toteutetaan opettajan arviointina.
Ilmoittautumisaika
02.01.2023 - 15.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Lassi Pöyry
Vastuuopettaja
Lassi Pöyry
Ryhmät
-
YPMI23KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (ympäristökasvatus ja yhteisöjen kehittäjä)
Tavoitteet
Osaat määritellä yhteisöllisyyden ja käyttää ryhmädynamiikan peruskäsitteistöä.
Osaat kuvailla yhteisön vuorovaikutukseen liittyviä prosesseja ja tiedät menetelmiä erilaisten ryhmäprosessien tukemiseen.
Osaat suunnitella tavoitteellisen ohjauskokonaisuuden ja käyttää erilaisia ohjaustyylejä pienryhmää ohjatessasi.
Saat kokemuksia ryhmän ohjauksesta ja osaat eritellä vahvuuksiasi ja kehityshaasteitasi ohjaajana sekä arvioida erilaisia ohjaustilanteita.
Sisältö
Miten ryhmä, yhteisö ja yhteisöllisyys määritellään?
Miten ryhmä kehittyy?
Miten ryhmiä ja ryhmärooleja voidaan jaotella?
Millaisia menetelmiä voit käyttää ryhmädynamiikan kehittämiseen ja millaisia vaikutuksia niillä voit saada aikaan?
Mistä tekijöistä rakentuu hyvä ohjaustuokio?
Miten suunnittelet, toteutat ja arvioit pienryhmän ohjaustilanteen?
Millaisia ohjaustyylejä voit käyttää pienryhmä ohjauksessa?
Opiskelumateriaali
Yhteisöllisyys:
Raina, L. 2022. Uusi yhteisöllisyys. Tampere: Books On demand.
Yhteisöllisyys liikkeessä. 2009. (toim.) Frilander K. & Vanhalakka-Ruoho, M. Aikuiskasvatuksen vuosikirja 48.
Ryhmädynamiikka:
Pennington, D.C. 2005. Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus.
Niemistö, R. 2012. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Gaudeamus: Helsinki.
Kauppila, R. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Suominen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. & Ahokas, M. 2010. Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro.
Ryhmien ohjaaminen:
Kalliola T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010 Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja.
Autio, T. & Kaski, S. 2005. Ohjaamisen taito. Edita.
Aalto, M. 2014. Minusta meiksi. Saarijärven Offset oy.
Aalto, M. 2000. Ryppäästä ryhmäksi. Turvallisen ryhmän rakentaminen. My Generation.
Kataja, J., Jaakkola, T. & Liukkonen, J. 2011. Ryhmä liikkeelle. Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. PS-kustannus.
Leskinen, E. 2010. Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön. Ps-kustannus.
Salovaara, R. & Honkonen, T. 2011. Rakenna hyvä luokkahenki. Ps-kustannus.
Toivakka, S. & Maasola, M. 2011. Itsetunto kohdalleen. Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Ps-kustannus.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksossa on kolme pääteemaa: Yhteisöllisyys, ryhmädynamiikka ja ryhmien ohjaaminen:
Yhteisöllisyys ja ryhmädynamiikan osuus toteutetaan viikoilla 2 - 11. Alkuosa sisältää luentoja, harjoituksia (n.30h) ja tentin (kirja + luennot).
Ryhmien ohjaamisen osuus toteutetaan viikoilla 12 - 17. Ryhmien ohjaaminen sisältää luentoja, harjoituksia ja opiskelijoiden ohjausharjoituksia (n.40h) sekä omaa ohjaajana kehittymisen arviointia.
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona. Nopeuttaminen edellyttää opiskelijavastaavan kanssa tehtyä nopeuttamissuunnitelmaa.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson ohjausosuus on mahdollista suorittaa työelämässä. Pääosin työelämäyhteistyö tulee mahdollisten asiantuntijavierailujen kautta. Ohjausharjoitukset toteutetaan omalle uudelle opiskeluryhmälle.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tentti toteutetaan viikolla 11.
Opiskelijan työmäärä
Alkuosa 2 op = tentti, lähiopetus ja harjoitukset
Loppuosa 3 op = teoriatunnit, ohjausharjoitukset ja itsearviointiraportti
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinnissa sovelletaan opintojen alkuvaiheen arviointia.
Arvosana muodostuu tentistä, itsenäisistä tehtävistä opintojaksolla ja aktiivisesta - ryhmän oppimista edistävästä otteesta - opintojaksolla.
Arviointi toteutetaan opettajan arviointina.
Ilmoittautumisaika
22.08.2022 - 28.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 19.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Lassi Pöyry
Vastuuopettaja
Lassi Pöyry
Ryhmät
-
YPMI22SPYhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)
Tavoitteet
Osaat määritellä yhteisöllisyyden ja käyttää ryhmädynamiikan peruskäsitteistöä.
Osaat kuvailla yhteisön vuorovaikutukseen liittyviä prosesseja ja tiedät menetelmiä erilaisten ryhmäprosessien tukemiseen.
Osaat suunnitella tavoitteellisen ohjauskokonaisuuden ja käyttää erilaisia ohjaustyylejä pienryhmää ohjatessasi.
Saat kokemuksia ryhmän ohjauksesta ja osaat eritellä vahvuuksiasi ja kehityshaasteitasi ohjaajana sekä arvioida erilaisia ohjaustilanteita.
Sisältö
Miten ryhmä, yhteisö ja yhteisöllisyys määritellään?
Miten ryhmä kehittyy?
Miten ryhmiä ja ryhmärooleja voidaan jaotella?
Millaisia menetelmiä voit käyttää ryhmädynamiikan kehittämiseen ja millaisia vaikutuksia niillä voit saada aikaan?
Mistä tekijöistä rakentuu hyvä ohjaustuokio?
Miten suunnittelet, toteutat ja arvioit pienryhmän ohjaustilanteen?
Millaisia ohjaustyylejä voit käyttää pienryhmä ohjauksessa?
Opiskelumateriaali
Yhteisöllisyys:
Raina, L. 2012. Uusi yhteisöllisyys. Tampere: Arator.
Yhteisöllisyys liikkeessä. 2009. (toim.) Frilander K. & Vanhalakka-Ruoho, M. Aikuiskasvatuksen vuosikirja 48.
Ryhmädynamiikka:
Pennington, D.C. 2005. Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus. (tentti)
Niemistö, R. 2012. Ryhmän luovuus ja kehitysehdot. Gaudeamus: Helsinki.
Kauppila, R. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Suominen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. & Ahokas, M. 2010. Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro.
Ryhmien ohjaaminen:
Kalliola T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010 Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja.
Autio, T. & Kaski, S. 2005. Ohjaamisen taito. Edita.
Aalto, M. 2014. Minusta meiksi. Saarijärven Offset oy.
Aalto, M. 2000. Ryppäästä ryhmäksi. Turvallisen ryhmän rakentaminen. My Generation.
Kataja, J., Jaakkola, T. & Liukkonen, J. 2011. Ryhmä liikkeelle. Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. PS-kustannus.
Leskinen, E. 2010. Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön. Ps-kustannus.
Salovaara, R. & Honkonen, T. 2011. Rakenna hyvä luokkahenki. Ps-kustannus.
Toivakka, S. & Maasola, M. 2011. Itsetunto kohdalleen. Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Ps-kustannus.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksossa on kolme pääteemaa: Yhteisöllisyys, ryhmädynamiikka ja ryhmien ohjaaminen:
Yhteisöllisyys ja ryhmädynamiikan osuus toteutetaan viikoilla 35-42. Alkuosa sisältää luentoja, harjoituksia (n.30h) ja tentin (kirja + luennot).
Ryhmien ohjaamisen osuus toteutetaan viikoilla 44 - 51. Ryhmien ohjaaminen sisältää luentoja, harjoituksia ja opiskelijoiden ohjausharjoituksia (n.40h) sekä omaa ohjaajana kehittymisen arviointia.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämään integroituna. OIe etukäteen yhteydessä opettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti. Itsenäinen tehtävä sisältää tentin sekä ryhmädynamiikkaan ja pienryhmän ohjaamiseen liittyvän tehtävän, jonka toteutuspaikan opiskelija hankkii itse. Ole yhteydessä etukäteen opettajaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämässä. Pääosin työelämäyhteistyö tulee mahdollisten asiantuntijavierailujen kautta. Ohjausharjoitukset toteutetaan omalle uudelle opiskeluryhmälle.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tentti toteutetaan viikolla 42.
Opiskelijan työmäärä
Alkuosa 2 op = tentti, lähiopetus ja harjoitukset
Loppuosa 3 op = teoriatunnit, ohjausharjoitukset ja itsearviointiraportti
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinnissa sovelletaan opintojen alkuvaiheen arviointia.
Arvosana muodostuu tentistä, itsenäisistä tehtävistä opintojaksolla ja aktiivisesta - ryhmän oppimista edistävästä otteesta - opintojaksolla.
Arviointi toteutetaan opettajan arviointina.
Ilmoittautumisaika
03.01.2022 - 16.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 29.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
- Lassi Pöyry
Vastuuopettaja
Lassi Pöyry
Ryhmät
-
YPMI22KPYhteisöpedagogi, päivätoteutus
Tavoitteet
Osaat määritellä yhteisöllisyyden ja käyttää ryhmädynamiikan peruskäsitteistöä.
Osaat kuvailla yhteisön vuorovaikutukseen liittyviä prosesseja ja tiedät menetelmiä erilaisten ryhmäprosessien tukemiseen.
Osaat suunnitella tavoitteellisen ohjauskokonaisuuden ja käyttää erilaisia ohjaustyylejä pienryhmää ohjatessasi.
Saat kokemuksia ryhmän ohjauksesta ja osaat eritellä vahvuuksiasi ja kehityshaasteitasi ohjaajana sekä arvioida erilaisia ohjaustilanteita.
Sisältö
Miten ryhmä, yhteisö ja yhteisöllisyys määritellään?
Miten ryhmä kehittyy?
Miten ryhmiä ja ryhmärooleja voidaan jaotella?
Millaisia menetelmiä voit käyttää ryhmädynamiikan kehittämiseen ja millaisia vaikutuksia niillä voit saada aikaan?
Mistä tekijöistä rakentuu hyvä ohjaustuokio?
Miten suunnittelet, toteutat ja arvioit pienryhmän ohjaustilanteen?
Millaisia ohjaustyylejä voit käyttää pienryhmä ohjauksessa?
Opiskelumateriaali
Ryhmädynamiikka:
Pennington, D.C. 2010. Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus. (tentti)
Tukimateriaalia:
Kauppila, R. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus.
Kopakkala, A. 2005. Porukka, jengi, tiimi. Ryhmädynamiikka ja siihen vaikuttaminen. Edita.
Suominen, E., Pirttilä-Backman, A-M., Lahikainen, A. & Ahokas, M. 2010. Arjen sosiaalipsykologia. WSOYpro.
Ryhmien ohjaaminen:
Kalliola T., Kurki, A., Salmi, M. & Tamminen-Vesterbacka, T. 2010 Matkalla ohjaajuuteen. Helsinki: Kirjapaja.
Autio, T. & Kaski, S. 2005. Ohjaamisen taito. Edita.
Aalto, M. 2014. Minusta meiksi. Saarijärven Offset oy.
Aalto, M. 2000. Ryppäästä ryhmäksi. Turvallisen ryhmän rakentaminen. My Generation.
Kataja, J., Jaakkola, T. & Liukkonen, J. 2011. Ryhmä liikkeelle. Toiminnallisia harjoituksia ryhmän kehittämiseksi. PS-kustannus.
Leskinen, E. 2010. Ryhmä toimimaan. Vinkkejä tutustumiseen, oppimiseen ja yhteistyöhön. Ps-kustannus.
Salovaara, R. & Honkonen, T. 2011. Rakenna hyvä luokkahenki. Ps-kustannus.
Toivakka, S. & Maasola, M. 2011. Itsetunto kohdalleen. Harjoituksia itsetuntemuksen ja vuorovaikutustaitojen oppimiseen. Ps-kustannus.
Englanniksi
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojaksossa on kolme pääteemaa: Yhteisöllisyys, ryhmädynamiikka ja ryhmien ohjaaminen:
Yhteisöllisyys ja ryhmädynamiikan osuus toteutetaan viikoilla 2-11. Alkuosa sisältää luentoja, harjoituksia (n.30h) ja tentin (kirja + luennot).
Ryhmien ohjaamisen osuus toteutetaan viikoilla 11 - 18. Ryhmien ohjaaminen sisältää luentoja, harjoituksia ja opiskelijoiden ohjausharjoituksia (n.40h) sekä omaa ohjaajana kehittymisen arviointia.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa työelämään integroituna. OIe etukäteen yhteydessä opettajaan.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opintojakso on mahdollista suorittaa itsenäisesti. Itsenäinen tehtävä sisältää tentin sekä ryhmädynamiikkaan ja pienryhmän ohjaamiseen liittyvän tehtävän, jonka toteutuspaikan opiskelija hankkii itse. Ole yhteydessä etukäteen opettajaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Ohjaustehtävä on mahdollista suorittaa itse organisoidun työelämäkumppanin kanssa.
Keskustele tästä ennalta opettajan kanssa.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Tentti lukukauden puolessa välissä.
Opiskelijan työmäärä
Alkuosa 2 op = tentti, lähiopetus ja harjoitukset
Loppuosa 3 op = teoriatunnit, ohjausharjoitukset ja itsearviointiraportti
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinnissa sovelletaan opintojen alkuvaiheen arviointia.
Arvosana muodostuu tentistä, itsenäisistä tehtävistä opintojaksolla ja aktiivisesta - ryhmän oppimista edistävästä otteesta - opintojaksolla.
Arviointi toteutetaan opettajan arviointina.