Skip to main content

Interaction skills in social sectorLaajuus (5 cr)

Code: SO00AD20

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.

Content

How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?

Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

13.01.2025 - 23.02.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kotka Campus

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Osku Kiri
  • Johanna Jussila
  • Miia Heikkinen
  • Ann-Mari Sippu
Groups
  • SOKT24SP
    Social services, full-time studies

Objective

You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.

Content

How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali koostuu luennoista sekä Learn-oppimisalustalla ilmoitetusta sähköisestä materiaalista.

Opiskelumateriaali (pakollinen):
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. [Helsinki]: Gaudeamus.
Törrönen, M., Hänninen, K., Lehto-Lundén, T., Salovaara, P., Veistilä, M., Anttonen, A. & Jouttimäki, P. 2016. Vastavuoroinen sosiaalityö. [Helsinki]: Gaudeamus.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojaksolla työskennellään opintojakson keskeisten sisältöjen parissa, työjärjestyksen mukaisessa aikataulussa.
Opintojakson toteutus sisältää luentoja, oppimistehtäviä, itsenäistä työskentelyä ja tiedonhankintaa sekä läsnäolovelvolliset harjoitukset ja simulaatiot.
Opintojakson toteutustavat ohjaavat tarkastelemaan vuorovaikutuksen teoreettista viitekehystä, omaa ammatillista vuorovaikutusta sekä sen kehittymistä.


Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä TKI toimintaa. Opintojakson työelämäyhteistyö toteutuu työelämästä nousevien esimerkein ja case-harjoituksin.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla suoritetaan oppimistehtäviä erillisen aikataulun mukaisesti. Aikataulu ilmoitetaan opintojakson Learn-pohjalla.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojakso ei sisällä kansainvälistä yhteistyötä.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Opintojakson laskennallinen työmäärä on yhteensä 135 tuntia.
Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelumenetelmistä ja aiemmasta osaamisesta.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Opintojakson yksittäisten tehtävien arvioinnin kriteereinä toimii myös kunkin tehtävän ohjeistus.
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.

Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

07.01.2025 - 19.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Mauno Saksio
  • Karoliina Rötkö
Teacher in charge

Mauno Saksio

Groups
  • SOMI24SP
    Social Services, full-time studies

Objective

You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.

Content

How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?

Opiskelumateriaali

Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali Learnissä:

Tentitään:
Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali
Mönkkönen 2018 Vuorovaikutus asiakastyössä (saatavilla ekirjana) + muu opintojakson alussa ilmoitettava materiaali

Kivistö Mari & Päykkönen Kirsi (toim.) 2017 Sosiaalityö digitalisaatiossa, Teos saatavilla myös verkossa.

Yksilölliset oppimisväylät

• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Mikkelin kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu simulaatioympäristössä. Läsnäolo lähiopetuksesa, simulaatioharjoituksissa ja mahdollisillatyöelämävierailuilla on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.

• Opettajan ohjausta saatavilla lähituntien yhteydessä.

• Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute. Simuloinnissa hyönnetään itsearviointi ja vertaispalautteenantoa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson opetukseen osallistuu mahdollisesti myös työelämävieraita Sosiaalialan koulutuksen keskeisistä työelämäkumppaneista.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakso sisältää luentoihin ja kirjallisuuteen

Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on suorittanut tentin ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta 40 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa, 8 t simulointiin osallistuminen, arvioitava ryhmätehtävä sekä 75 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.

Luennot ja simulointi 2 op
Digitaalisuuteen liittyvä pienryhmätehtävä 1 op
Arvioitava ryhmätehtävä pohjautuen kirjallisuuteen 2 op

Toteutuksen osien kuvaus

Luennoilla käsitellään sosiaalialan ammatillisen vuorovaikutuksen teoriaa ja sen toteutumista alan työkäytännöissä; asiakastyössä ja verkostotyössä. Luennoilla käsitellään vuorovaikutuksen rakentumiseen ja toteutumiseen liittyviä näkökulmia, monikulttuurista vuorovaikutusta, haasteellisia asiakastilanteita sekä verkkoympäristössä toteutuvaa vuorovaikutusta.

Pienryhmässä itsenäisesti tehtävässä oppimistehtävässä opiskelijat tutkivat sosiaalialan työssä käytettäviä digitaalisia palveluja ja niihin liittyviä vuorovaikutuksellisia kysymyksiä.

Simuloinnissa opiskelijat opiskelevat Ammatillisen vuorovaikutuksen moduulin opintojaksojen keskeisiä teemoja simuloiduissa asiakastilanteissa.

Opintojaksoon sisältyy myös harjoittelujakson jälkeen pidettävä kokoontuminen keskustelemaan kevään moduulin teemojen toteutumisesta ja näkymisestä harjoittelujaksolla. Tämä toteutetaan verkkoympäristössä Teams:lla.

Further information

.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista luennoille, simulointiin ja pienryhmätehtävään sekä arvioitavan ryhmätehtävän hyväksyttyä suorittamista.

Arviointiasteikko: 1–5 tai hyväksytty/hylätty

Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

02.09.2024 - 18.10.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kotka Campus

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Johanna Jussila
  • Osku Kiri
  • Miia Heikkinen
  • Ann-Mari Sippu
Groups
  • SOKT24KM
    Social services, part-time studies

Objective

You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.

Content

How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?

Opiskelumateriaali

Mönkkönen, Kaarina. 2018. Vuorovaikitus asiakastyössä. Gaudeamus.
Maritta Törrönen; Kaija Hänninen; Päivi Jouttimäki; Tiina Lehto-Lundén; Petra Salovaara; Minna Veistilä (toim.) Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Gaudeamus.

Tarkempi opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Laern-alustalla, opintojakson alkaessa.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakson toteutuksella perehdytään sosiaalialan vuorovaikutusosaamisen lähtökohtiin sekä tietoperustaan.

Työviikkopohjainen oppimisväylä, jossa osallistutaan työjärjestyksen mukaiseen opetukseen.
Opintojakso sisältää:
- oppimistehtäviä yksin ja pienryhmissä
- harjoituksia (läsnäolovelvoite)
- simulaatioharjoituksia (läsnäolovelvoite)
- luentoja
- itsenäistä tiedonhankintaa

Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla on mukana vaihto-opiskelijoita.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 5op eli 135h opiskelijan työtä

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojaksolla numeerinen arviointi asteikolla 1-5. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Arvioinnin kriteereinä toimivat myös oppimistehtävien ohjeistukset.

Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

12.08.2024 - 15.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Virve Jussila
  • Karoliina Rötkö
Teacher in charge

Karoliina Rötkö

Groups
  • SOMI24KM
    Social Services, part-time studies

Objective

You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.

Content

How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?

Opiskelumateriaali

Learn-alustalla ilmoitettava materiaali. Pakollisena materiaalinen Kaarina Mönkkönen: Vuorovaikutus asiakastyössä (saatavilla myös ekirjana) sekä muu myöhemmin ilmoitettava materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Työhön integroitu väylä: Jos työskentelet opintojakson aikana sosiaalialan työtehtävissä, on sinun mahdollista suorittaa osa opintojakosta omaan työhösi liittyvän kehittämistehtävän (3 op) muodossa. (Lisäksi työhön integroituun väylään sisältyy opintojakson työvikkopohjaisen väylän mukainen tentti 2 op)
Kyseisen väylän suorittamiseksi sinun tulee toimittaa opintojakson alussa todenne työsuhteesta opettajille sekä sopia asiasta opettajan kanssa (viimeistään elokuussa 2024)

Näyttö: Lähihoitajan tai sairaanhoitajan tutkinnolla opettajan kanssa sovittu näyttömahdollisuus, mikäli on riittävästi tuoretta työkokemusta (vähintään 2 vuotta tutkinnon jälkeen) sosiaalialalta

Mahdollisista näyttöoikeuksista tulee keskustella opintojakson opettajien kanssa ennen opintojakson alkua (viimeistään elokuussa 2024).

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan aitoja työelämätoimeksiantoja ja/tai suoritetaan työelämäläheisiä tehtäviä.

Tentit ja muut määräajat

Viikolla 40 Learn-tentti (tarkempi ajankohta Learn-alustalla).
Tehtävien määräajat ilmoitetaan opintojakson alussa.

Kansainvälinen yhteistyö

-

Opiskelijan työmäärä

-

Toteutuksen osien kuvaus

Työviikkopohjainen oppimisväylä: Opintojaksolla opiskelija työskentelee tekemällä itsenäisesti tai pienryhmissä oppimistehtäviä sekä tentin. Opiskelija osallistuu kampuksella ja verkossa järjestettävään opetukseen (pakollinen läsnäolo, ks. tarkemmat ajankohdat lukujärjestyksestä).

Viimeistään viikolla 33 opiskelijoille lähetetään info opintojakson toteutuksesta ja ennakkotehtävät.

Viikoilla 36 ja 39 lähiopetusta Kampuksella. Viikolla 42 webinaari sekä syksyn moduulin yhteinen purkutilaisuus kampuksella.
Viikolla 40 Learn-tentti (tarkempi ajankohta Learn-alustalla).

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson tehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty
Tentti arvoidaan asteikolla 0-5
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osallistumista sekä Kampuksella että verkossa tapahtuvaan lukujärjestykseen kiinnitettyyn opetukseen.

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

15.01.2024 - 20.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

60 % Contact teaching, 40 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Mauno Saksio
  • Karoliina Rötkö
Teacher in charge

Mauno Saksio

Groups
  • SOMI23SP
    Social Services, full-time studies

Objective

You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.

Content

How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?

Opiskelumateriaali

Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali Learnissä:

Tentitään:
Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali
Mönkkönen 2018 Vuorovaikutus asiakastyössä (saatavilla ekirjana) + muu opintojakson alussa ilmoitettava materiaali

Näyttötehtävässä ja työhön integroidussa lisäksi:
Kivistö Mari & Päykkönen Kirsi (toim.) 2017 Sosiaalityö digitalisaatiossa,

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson työviikkopohjainen väylä toteutetaan lukujärjestystietojen mukaisesti ja siihen sisältyy luento-opetusta & niihin liittyvää pienryhmätyöskentelyä sekä simulaatioharjoitukset. Simulointi liittyy kiinteästi opintojakson opetukseen. Simulointia varten on välttämätöntä osallistua luento-opetukseen sekä infoluentoon simulaatio-opetuksesta. Luentojen lisäksi opintojakson suorittaminen edellyttää pienryhmässä tehtävän oppimistehtävän suorittamista ja esittämistä.


Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kevään 2024 toteutukseen sekä valitsee itselleen soveltuvan suoritusvaihtoehdon (työjärjestyspohjainen, työhön integroitu tai mahdollisesti näyttötehtävä) sekä sopii tästä opettajien kanssa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija voi suorittaa opintojakson työhön integroituna mikäli hänellä työpaikka tehtävissä, missä sosionomi voi työskennellä asiakastyössä tai muutoin mahdollistaa tavoitteiden saavuttamisen (sosiaaliala, varhaiskasvatus, koulun kuraattorityö, Kela tai muu vastaava). Suorituksesta on sovitaan opintojakson opettajien kanssa opintojakson alussa. Työhön integroituun väylään sisältyy 2 op Learn tentti sekä opettajan kanssa sovittava opintojakson tavoitteita vastaava kirjallinen 3 op tuotos/ omaan työhön liittyvä tehtävä.Työhön integroidun väylän opiskelijat osallistuvat vähintään yhteen kv päivään viikolla 11.

Näyttötehtävä:
Lähihoitajan, sairaanhoitajan tutkinnolla yms. vastaavalla tutkinnolla, ja vähintään kahden vuoden sosiaalialan työkokemuksella tutkinnon jälkeen opiskelija voi tehdä opintojakson näyttötehtävällä Learnissä olevien ohjeiden mukaisesti tenttimällä annetun aineiston. Työkokemuksen tulee olla tuoretta. Näyttötehtävästä tulee sopia opintojakson opettajien kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Viikolla 21 lukujärjestyksen mukaisesti harjoittelun jälkeen toteutetaan Ammatillisen vuorovaikutuksen moduulin loppuseminaari yhteistyössä Eettisen asiakastyön ja Ohjaus ja osallisuus -opintojaksojen sekä työelämäedustajien kanssa. Seminaari kuuluu työviikkopohjaiseen suoritukseen osallistuville.

Mahdolliset asiantuntijavierailut opintojakson teemoihin liittyen.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksoon sisältyytentti, jonka ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.

Kansainvälinen yhteistyö

Osallistuminen KV-viikon ohjelmaan soveltuvin osin viikolla 11.

Opiskelijan työmäärä

Luennot ja simulointi 2 op
Oppimistehtävä sosiaalialan digitaalisuudesta 1 op
Tentti 2op

Toteutuksen osien kuvaus

Luennot sisältävät orientoivia tehtäviä, luennoilla tapahtuvia pienryhmätyöskentelyä ja harjoitteita, simuloinnin, työelämäseminaarin. Opiskelija osallistuu kerran simulaatioon toimijana sekä muiden simulaatioita havainnoiden. Simulaatioryhmät muodostetaan ja kunkin ryhmän simulaatioaika määritellään opintojakson alussa.

Luennot sisältävät myös Xamk:n kansainväliselle viikolle osallistumisen soveltuvin osin viikolla 11.

Digi-tehtävä, mikä työstetään pienryhmissä itsenäisesti ja tuotokset esitellään luennoilla. Esitykset sisältävät myös vertaiskommentoinnin ja palautteen.

Tentti viikolla 8.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen väylä:

Tentti arvioidaan numeraalisesti 0 - 5
Pienryhmissä tehtävä digitehtävä, esittäminen ja toisen ryhmän esityksen kommentointi Hyväksytty-Hylätty ( opiskelijan tulee osallistua aktiivisesti ryhmän toimintaan)
Kontaktiopetus ( =luennot+ niihin liittyvä lukujärjestykseen kiinnietty pienryhmätyöskentely)
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen.
Simulointi (Hyväksytty - hylätty; hylätty silloin kun opiskelija ei osallistu lainkaan).

Työhön integroitu väylä:
Tentti 2op aseteikolla 0-5
Työhön integroitu tehtävä 3 op Hyväksytty/ Hylätty.

Näyttö: 0-5 Huom! Näyttöä ei voi uusia eikö korottaa

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

08.01.2024 - 17.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kotka Campus

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Osku Kiri
  • Johanna Jussila
  • Miia Heikkinen
  • Ann-Mari Sippu
Groups
  • SOKT23SP
    Social services, full-time studies

Objective

You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.

Content

How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali koostuu luennoista sekä Learn-oppimisalustalla ilmoitetusta sähköisestä materiaalista.

Suositeltava kirjallisuus ja lähdeaineisto opintojakson oppimistehtäviin:
Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä (e-kirja)
Törrönen, M.& all (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö (e-kirja)

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson toteutus sisältää luentoja, oppimistehtäviä, itsenäistä työskentelyä ja tiedonhankintaa sekä läsnäolovelvolliset harjoitukset ja simulaatiot.
Opintojakson toteutustavat ohjaavat tarkastelemaan vuorovaikutuksen teoreettista viitekehystä, omaa ammatillista vuorovaikutusta sekä sen kehittymistä.
Opintojakso ajoittuu koko kevätlukukaudelle, joka ohjaa tarkastelemaan ja reflektoimaan ammatillista vuorovaikutusta myös harjoittelujakson jälkeenkin.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä.

Tentit ja muut määräajat

Ei tenttejä.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisällä.

Opiskelijan työmäärä

5 x 27 = 135h opiskelijan työtä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Opintojakson yksittäisten tehtävien arvioinnin kriteereinä toimii myös kunkin tehtävän ohjeistus.
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.

Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

04.09.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Mauno Saksio
  • Karoliina Rötkö
Teacher in charge

Mauno Saksio

Groups
  • SOMI23KM
    Social Services, part-time studies

Objective

You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.

Content

How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan Learnissä. Pakollisena materiaalinen Kaarina Mönkkönen: Vuorovaikutus asiakastyössä. Saatavilla myös ekirjana. Kivistö ja Päykkönen: Sosiaalityö digitalisaatiossa. Saatavilla myös verkkoversiona.

Yksilölliset oppimisväylät

Viikolla 36 opiskelijoille lähetetään info opintojakson toteutuksesta ja ennakkotehtävät. Opintojaksolla opiskelija työskentelee tekemällä itsenäisesti tai pienryhmissä oppimistehtäviä. Viikoilla 38 ja 42 lähiopetusta Kampuksella. Viikolla 42 syksyn moduulin yhteinen purkutilaisuus torstaina.

Viikolla 40 Learn-tentti, minkä voi tehdä missä vain. Tentti auki klo 8.00 - 23.59.

TKI ja työelämäyhteistyö

Moduulin purkuseminaari

Tentit ja muut määräajat

Viikolla 40 Learn-tentti.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole

Opiskelijan työmäärä

5 op

Evaluation scale

1-5

Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

31.08.2023 - 31.10.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kotka Campus

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Osku Kiri
  • Johanna Jussila
  • Miia Heikkinen
  • Ann-Mari Sippu
Teacher in charge

Ann-Mari Sippu

Groups
  • SOKT23KM
    Social services, part-time studies

Objective

You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.

Content

How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?

Opiskelumateriaali

Mönkkönen, Kaarina. 2018. Vuorovaikitus asiakastyössä. Gaudeamus.
Maritta Törrönen; Kaija Hänninen; Päivi Jouttimäki; Tiina Lehto-Lundén; Petra Salovaara; Minna Veistilä (toim.) Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Gaudeamus.

Tarkempi opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Laern-alustalla, opintojakson alkaessa.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakson toteutuksella perehdytään sosiaalialan vuorovaikutusosaamisen lähtökohtiin sekä tietoperustaan.

Työviikkopohjainen oppimisväylä, jossa osallistutaan työjärjestyksen mukaiseen opetukseen.
Opintojakso sisältää:
- oppimistehtäviä yksin ja pienryhmissä
- harjoituksia (läsnäolovelvoite)
- simulaatioharjoituksia (läsnäolovelvoite)
- luentoja
- itsenäistä tiedonhankintaa

Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 5op eli 135h opiskelijan työtä

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojaksolla numeerinen arviointi asteikolla 1-5. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Arvioinnin kriteereinä toimivat myös oppimistehtävien ohjeistukset.

Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

16.01.2023 - 31.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Mauno Saksio
  • Karoliina Rötkö
Teacher in charge

Mauno Saksio

Groups
  • SOMI22SP
    Social Services, full-time studies

Objective

You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.

Content

How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?

Opiskelumateriaali

Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali Learnissä:

Tentitään:
Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali
Mönkkönen 2018 Vuorovaikutus asiakastyössä (saatavilla ekirjana) + muu opintojakson alussa ilmoitettava materiaali

Näyttötehtävässä ja työhön integroidussa lisäksi:
Kivistö Mari & Päykkönen Kirsi (toim.) 2017 Sosiaalityö digitalisaatiossa,

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson työviikkopohjainen väylä toteutetaan lukujärjestystietojen mukaisesti ja siihen sisältyy luento-opetusta & niihin liittyvää pienryhmätyöskentelyä sekä simulaatioharjoitukset. Simulointi liittyy kiinteästi opintojakson opetukseen. Simulointia varten on välttämätöntä osallistua luento-opetukseen sekä infoluentoon simulaatio-opetuksesta. Luentojen lisäksi opintojakson suorittaminen edellyttää pienryhmässä tehtävän oppimistehtävän suorittamista ja esittämistä.


Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kevään 2023 toteutukseen sekä valitsee itselleen soveltuvan suoritusvaihtoehdon (työjärjestyspohjainen, työhön integroitu tai mahdollisesti näyttötehtävä) sekä sopii tästä opettajien kanssa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija voi suorittaa opintojakson työhön integroituna mikäli hänellä työpaikka tehtävissä, missä sosionomi voi työskennellä asiakastyössä tai muutoin mahdollistaa tavoitteiden saavuttamisen (sosiaaliala, varhaiskasvatus, koulun kuraattorityö, Kela tai muu vastaava). Suorituksesta on sovitaan opintojakson opettajien kanssa opintojakson alussa. Työhön integroituun väylään sisältyy 2 op Learn tentti sekä opettajan kanssa sovittava opintojakson tavoitteita vastaava kirjallinen 3 op tuotos/ omaan työhön liittyvä tehtävä.

Näyttötehtävä:
Lähihoitajan, sairaanhoitajan tutkinnolla yms. vastaavalla tutkinnolla, ja vähintään kahden vuoden sosiaalialan työkokemuksella tutkinnon jälkeen opiskelija voi tehdä opintojakson näyttötehtävällä Learnissä olevien ohjeiden mukaisesti tenttimällä annetun aineiston. Työkokemuksen tulee olla tuoretta. Näyttötehtävästä tulee sopia opintojakson opettajien kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson lopussa 24.5. 2022 toteutetaan Ammatillisen vuorovaikutuksen moduulin loppuseminaari yhteistyössä Eettisen asiakastyön ja Ohjaus ja osallisuus -opintojaksojen sekä työelämäedustajien kanssa. Seminaari kuuluu työviikkopohjaiseen suoritukseen osallistuville.

Mahdolliset asiantuntijavierailut opintojakson teemoihin liittyen.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksoon siäsltyy Learn tentti, jonka ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.

Kansainvälinen yhteistyö

Osallistuminen KV-viikon ohjelmaan soveltuvin osin.KV-viikko. on viikolla 11.

Opiskelijan työmäärä

Luennot ja simulointi 2 op
Oppimistehtävä sosiaalialan digitaalisuudesta 1,5 op
Tentti 1,5 op

Toteutuksen osien kuvaus

Luennot sisältävät orientoivia tehtäviä, luennoilla tapahtuvia pienryhmätyöskentelyä ja harjoitteita, simuloinnin, työelämäseminaarin 24.5. klo 10 -14.30. Mahdollisia työelämävieraita. Opiskelija osallistuu kerran simulaatioon toimijana ja kerran palautteen antajana. Simulaatioryhmät muodostetaan ja kunkin ryhmän simulaatioaika määritellään opintojakson alussa.

Luennot sisältävät myös Xamk:n kansainväliselle viikolle osallistumisen soveltuvin osin. KV-viikko toteutetaan viikolla 11 (alustavasti).

Digi-tehtävä, mikä työstetään pienryhmissä itsenäisesti ja tuotokset esitellään luennoilla. Esitykset sisältävät myös vertaiskommentoinnin ja palautteen.

Tentti yksilötenttinä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Työviikkopohjainen väylä:

Tentti arvioidaan numeraalisesti 0 - 5
Pienryhmissä tehtävä digitehtävä, esittäminen ja toisen ryhmän esityksen kommentointi Hyväksytty-Hylätty ( opiskelijan tulee osallistua aktiivisesti ryhmän toimintaan)
Kontaktiopetus ( =luennot+ niihin liittyvä lukujärjestykseen kiinnietty pienryhmätyöskentely)
Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen.
Simulointi (Hyväksytty - hylätty; hylätty silloin kun opiskelija ei osallistu lainkaan).

Työhön integroitu väylä:
Tentti 2op aseteikolla 1-5
Työhön integroitu tehtävä Hyväksytty/ Hylätty

Näyttö: Hyväksytty/ hylätty. Huom! Näyttöä ei voi uusia eikö korottaa

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

09.01.2023 - 28.02.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kotka Campus

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Johanna Jussila
  • Osku Kiri
  • Miia Heikkinen
  • Ann-Mari Sippu
Teacher in charge

Ann-Mari Sippu

Groups
  • SOKT22SP
    Social services, full-time studies

Objective

You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.

Content

How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali koostuu luennoista sekä Learn-oppimisalustalla ilmoitetusta sähköisestä materiaalista.

Suositeltava kirjallisuus ja lähdeaineisto opintojakson oppimistehtäviin:
Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä (e-kirja)
Törrönen, M.& all (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö (e-kirja)

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson toteutus sisältää luentoja, oppimistehtäviä, itsenäistä työskentelyä ja tiedonhankintaa sekä läsnäolovelvolliset harjoitukset ja simulaatiot.
Opintojakson toteutustavat mahdollistavat tarkastelemaan vuorovaikutuksen teoreettista viitekehystä, omaa ammatillista vuorovaikutusta sekä sen kehittymistä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).

TKI ja työelämäyhteistyö

Ei sisällä.

Tentit ja muut määräajat

Ei tenttejä.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei sisällä.

Opiskelijan työmäärä

5 x 27 = 135h opiskelijan työtä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Opintojakson yksittäisten tehtävien arvioinnin kriteereinä toimii myös kunkin tehtävän ohjeistus.
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.

Enrollment

06.04.2022 - 22.04.2022

Timing

01.09.2022 - 16.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Mauno Saksio
  • Karoliina Rötkö
Teacher in charge

Karoliina Rötkö

Groups
  • SOMI22KM
    Social Services, part-time studies

Objective

You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.

Content

How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?

Opiskelumateriaali

Materiaalit julkaistaan Learn-oppimisalustalla.
Tentitään seuraava materiaali:
1. Mönkkönen: Vuorovaikutus asiakastyössä.
2.Kivistö & Päykkönen: Sosiaalityö digitalisaatiossa

Varataan oikeus tenttimateriaalin muutokset ja muutoksesta ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Yksilölliset oppimisväylät

Opiskelija voi suorittaa opintojakson valitsemalla seuraavista:
1. Työjärjestyspohjainen väylä: osallistuminen luennoille (kampuksella tai poikkeustilanteessa verkkoluennoille), luento- ja kirjallisuustentti sekä oppimistehtävät . Kokemusasiantuntijan vierailu moduulin alussa tai lopussa teemoista: vuorovaikutus, osallisuus ja etiikka.
2. Työhön integroitu väylä: mikäli opiskelijalla on voimassa oleva työsuhde sosiaalialan toimipaikassa ja hän tekee asiakastyötään, hän voi suorittaa opintojakson omassa työssään. Tästä tulee sopia opintojakson opettajien kanssa. Tällöin opiskelija raportoi omaa asiakastyötään annetun tehtäväksiannon mukaisesti sekä suorittaa kirjallisuustentin.
3. Näyttötehtävänä: Näyttötehtävän lähtökohtana on, että opiskelijalla on olemassa sosiaalialan vuorovaikutusosaamisen opintojakson sisältöjen mukaista todistuksin todennettua osaamista sosiaali- ja terveysalan/lähialan koulutuksen ja sosiaalialan työkokemuksen pohjalta. Tällöin opiskelija suorittaa opintojakson tenttimällä annetun tenttimateriaalin

Tentit ja muut määräajat

Ilmoitetaan opintojaksosuunnitelmassa, tentti mahdollisesti Learn-tenttinä. Opintojaksoon liittyvä ryhmässä tehtävä oppimistehtävä puretaan opintojakson tunneilla. Ajankohta ilmoitetaan opintojaksosuunnitelmassa.

Kansainvälinen yhteistyö

Ei ole

Opiskelijan työmäärä

Luennot ja oppimistehtävät 2 op
Digitaalisuustehtävä 2 op
Tentti 1 op

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Luento- ja kirjallisuustentin hyväksytty suorittaminen, arviointi 1 - 5, oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen, arviointi hyväksytty - täydennettävä

Enrollment

06.04.2022 - 22.04.2022

Timing

29.08.2022 - 14.10.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kotka Campus

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Johanna Jussila
  • Osku Kiri
  • Miia Heikkinen
  • Tuomo Paakkonen
  • Ann-Mari Sippu
Teacher in charge

Ann-Mari Sippu

Groups
  • SOKT22KM
    Social services, part-time studies

Objective

You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.

Content

How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?

Opiskelumateriaali

Tarkempi opiskelumateriaali ilmoitetaan opintojakson Laern-alustalla.

Suositeltava materiaali:
Mönkkönen, Kaarina. 2018. Vuorovaikitus asiakastyössä. Gaudeamus.
Maritta Törrönen; Kaija Hänninen; Päivi Jouttimäki; Tiina Lehto-Lundén; Petra Salovaara; Minna Veistilä (toim.) Vastavuoroinen sosiaalityö (2016). Gaudeamus.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen, joka sisältää sisältää:
- itsenäistä työskentelyä
- oppimistehtäviä yksin ja pienryhmissä
- harjoituksia (läsnäolovelvoite)
- simulaatioharjoituksia (läsnäolovelvoite)
- luentoja

Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).

Opiskelijan työmäärä

Opuntojakson laajuus on 5op eli 135h opiskelijan työtä

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojaksolla numeerinen arviointi asteikolla 1-5. Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty.
Arvioinnin kriteereinä toimivat myös oppimistehtävien ohjeistukset.

Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

10.01.2022 - 28.02.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Promotion of Functional Ability

Campus

Kotka Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 53

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Osku Kiri
  • Eija Vikman
  • Miia Heikkinen
  • Ann-Mari Sippu
Teacher in charge

Ann-Mari Sippu

Groups
  • SOKT21SP
    Social services, full-time studies

Objective

You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.

Content

How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali koostuu luennoista sekä Learn-oppimisalustalla ilmoitetusta sähköisestä materiaalista.

Suositeltava kirjallisuus ja lähdeaineisto opintojakson oppimistehtäviin:
Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä (e-kirja)
Törrönen, M.& all (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö (e-kirja)

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson toteutus sisältää luentoja, oppimistehtäviä, itsenäistä työskentelyä ja tiedonhankintaa sekä läsnäolovelvolliset harjoitukset ja simulaatiot.
Opintojakson toteutustavat mahdollistavat tarkastelemaan vuorovaikutuksen teoreettista viitekehystä, omaa ammatillista vuorovaikutusta sekä sen kehittymistä.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (HOT).

Opiskelijan työmäärä

5 x 27 = 135h opiskelijan työtä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Xamkin yleiset arviointikriteerit:
a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti.
g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.

Opintojakson yksittäisten tehtävien arvioinnin kriteereinä toimii myös kunkin tehtävän ohjeistus.
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

10.01.2022 - 25.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Social Services and Health Care

Campus

Mikkeli Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Social Services
Teachers
  • Mauno Saksio
  • Karoliina Rötkö
  • Lea Saari-Kääriäinen
Teacher in charge

Karoliina Rötkö

Groups
  • SOMI21SP
    Sosionomi, päivätoteutus

Objective

You master the theoretical basis of social interaction.
You can combine the theoretical basis of social interaction with the identification and development of communication skills as well as with the construction of interaction and cooperation relations.
You are able to use the supporting methods of interaction and expression in various ways .
You are familiar with the special features of multicultural interaction and communication.
You know the digital environment and the possibilities of ICT in the social sector.
You are able to make appropriate use of ICT in learning and in future professional tasks.

Content

How do you analyze the interaction situations using the theoretical basis?
What kind of methodological approaches can be used to establish interaction relationships?
How can you apply the supporting methods of interaction and expression in practice in the social sector?
What are the special features of multicultural interaction and communication?
How is digital technology utilized in the social sector?

Opiskelumateriaali

Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali Learnissä:

Tentitään:
Luentomateriaalit ja niihin liittyvä mahdollinen oheismateriaali
Mönkkönen 2018 Vuorovaikutus asiakastyössä (saatavilla ekirjana)

Näyttötehtävässä ja työhön integroidussa lisäksi:
Kivistö Mari & Päykkönen Kirsi (toim.) 2017 Sosiaalityö digitalisaatiossa,

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso toteutetaan luento-opetukena. Luento-opetukseen sisältyy pienryhmätyöskentelyä sekä simulaatioharjoitukset. Simulointi liittyy kiinteästi opintojakson opetukseen. Simulointia varten on välttämätöntä osallistua luento-opetukseen sekä infoluentoon simulaatio-opetuksesta. Luentojen lisäksi opintojakson suorittaminen edellyttää pienryhmässä tehtävän oppimistehtävän suorittamista ja esittämistä.


Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opiskelija osallistuu kevään 2022 toteutukseen sekä valitsee itselleen soveltuvan suoritusvaihtoehdon (työjärjestyspohjainen, työhön integroitu tai mahdollisesti näyttötehtävä) sekä sopii tästä opettajien kanssa.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija voi suorittaa opintojakson työhön integroituna mikäli hänellä työpaikka tehtävissä, missä sosionomi voi työskennellä asiakastyössä tai muutoin mahdollistaa tavoitteiden saavuttamisen (sosiaaliala, varhaiskasvatus, koulun kuraattorityö, Kela tai muu vastaava). Suorituksesta on sovittu opintojakson opettajien kanssa. Tällöin hän tekee kirjallisen raportin ohjeiden mukaisesti sekä suorittaa kirjallisuustentin Learnissä.

Näyttötehtävä:
Lähihoitajan, sairaanhoitajan tutkinnolla yms. vastaavalla tutkinnolla, ja vähintään kahden vuoden sosiaalialan työkokemuksella tutkinnon jälkeen opiskelija voi tehdä opintojakson näyttötehtävällä Learnissä olevien ohjeiden mukaisesti tenttimällä annetun aineiston. Työkokemuksen tulee olla tuoretta. Näyttötehtävästä tulee sopia opintojakson opettajien kanssa.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson lopussa 25.5. 2022 toteutetaan Ammatillisen vuorovaikutuksen moduulin loppuseminaari yhteistyössä Eettisen asiakastyön ja Ohjaus ja osallisuus -opintojaksojen sekä työelämäedustajien kanssa. Seminaari kuuluu työviikkopohjaiseen suoritukseen osallistuville.

Mahdolliset asiantuntijavierailut opintojakson teemoihin liittyen.

Tentit ja muut määräajat

Yhteinen tentti Eettisen asiakastyön ja Ohjaus ja osallisuus-opintojaksojen kanssa
9.3. klo 9 - 13.

Kansainvälinen yhteistyö

Osallistuminen KV-viikon ohjelmaan soveltuvin osin.

Opiskelijan työmäärä

Luennot ja simulointi 2 op
Oppimistehtävä sosiaalialan digitaalisuudesta 1,5 op
Tentti 1,5 op

Toteutuksen osien kuvaus

Luennot sisältävät orientoivia tehtäviä, luennoilla tapahtuvia pienryhmätyöskentelyä ja harjoitteita, simuloinnin, työelämäseminaarin 25.5. klo 10 -14.30. Mahdollisia työelämävieraita. Opiskelija osallistuu kerran simulaatioon toimijana ja kerran palautteen antajana. Simulaatioryhmät muodostetaan ja kunkin ryhmän simulaatioaika määritellään opintojakson alussa.

Luennot sisältävät myös Xamk:n kansainväliselle viikolle osallistumisen soveltuvin osin. KV-viikko toteutetaan viikolla 11 (alustavasti).

Digi-tehtävä, mikä työstetään pienryhmissä itsenäisesti ja tuotokset esitellään luennoilla. Esitykset sisältävät myös vertaiskommentoinnin ja palautteen.

Tentti yksilötenttinä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Tentti arvioidaan numeraalisesti 0 - 5

Pienryhmissä tehtävä digitehtävä, esittäminen ja toisen ryhmän esityksen kommentointi 0 - 5
Simulointi (Hyväksytty - hylätty; hylätty silloin kun opiskelija ei osallistu lainkaan).