Backend-ohjelmointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TI00CW70-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
12.04.2021 - 25.04.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- Pekka Vilpponen
- Vesa Kankare
- Kimmo Kääriäinen
Vastuuopettaja
Pekka Vilpponen
Ryhmät
-
TIKT18SPPELITIKT18SPPELI
Tavoitteet
Osaat toteuttaa pelissä tarvittavan yksinkertaisen backendin palvelimelle.
Osaat suunnitella pelin frontendin ja backendin välisen yhteistoiminnan ja toteuttaa siihen tarvittavan rajapinnan.
Osaat hyödyntää olemassa olevia valmiita komponentteja tai järjestelmiä pelin backendin toteuttamisessa.
Sisältö
Mitä ominaisuuksia pelissä tarvitaan järkevän backendin toteuttamiseksi?
Kuinka toteutetaan yksinkertainen pelin backend palvelimella?
Miten kommunikointi ja rajapinta pelin frontendin ja backendin välillä kannattaa tehdä?
Mitkä ovat tällä hetkellä suosituimmat teknologiat ja valmiit komponentit pelin backendin toteuttamisessa?
Mitä turvallisuusseikkoja tulee ottaa huomioon backendia toteutettaessa?
Miten suorituskykyvaatimukset vaikuttavat pelin backendin teknologiaratkaisuihin?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson alussa opintojakson Moodle-sivulla.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tutustutaan nykyaikaisiin ja ajankohtaisiin työyhteisöissä käytettäviin sovellustekniikoihin.
Seurataan ajankohtaisia podcasteja
Tentit ja muut määräajat
Opiskelija palauttaa hyväksyttävästi toteutetut harjoitustyöt ja/tai tentit kurssin loppuun mennessä. Opettaja järjestää uusintamahdollisuudet tutkintosäännön mukaisesti.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 h, josta n. 55 h on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80 h itsenäisesti työstettäviä kotitehtäviä ja harjoitustöitä.
Arviointiasteikko
1-5
Esitietovaatimukset
Ohjelmointi
Ohjelmointi 2
Tietokannat
Johdatus pelimoottoreihin
Pelisuunnittelu
Game Data