Pelimatematiikka ja -fysiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: TI00CW68-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.12.2019 - 10.01.2020
Ajoitus
01.01.2020 - 26.04.2020
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Informaatioteknologian koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettaja
- Esa Pulkkanen
Vastuuopettaja
Esa Pulkkanen
Ryhmät
-
TIKT17SPPELITIKT17SPPELI
Tavoitteet
Osaat vektori ja matriisilaskennan perusteet.
Osaat muodostaa ja ratkaista fysiikan suureyhtälöitä kiinteän ja muotoaan muuttavan kappaleen liikeradoista.
Osaat käyttää liikemäärää ja liikemäärämomenttia kappaleiden törmäyksien aiheuttamissa liikkeiden tarkastelussa.
Osaat laskea kappaleiden painopisteitä.
Osaat mallintaa diskreetin ajan avulla mekaniikan tilanteita.
Sisältö
Miten vektoreita ja matriiseja käytetään pelien toteutuksissa?
Miten heittoliikkeeseen, lentoratoihin, voimien vuorovaikutuksiin, tasapainoon, kappaleiden törmäyksiin, ympyräliikkeeseen, kiinteän kappaleen pyörimisliikkeeseen ja muuttuvien voimien dynamiikkaan liittyviä suureyhtälöitä muodostetaan ja ratkaistaan?
Miten suureyhtälöiden ratkaisuja esitetään 2D ja 3D avaruudessa?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali on Moodlessa.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osallistut työjärjestyksen mukaisesti opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyvät työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Tentit ja muut määräajat
XAMK:n tenttijärjestyksen mukaan.
Opiskelijan työmäärä
5 ECTS Credits, 135h
n. 55h työjärjestyksen mukaisesti opettajan ohjauksessa ja n. 80h itsenäistä työntekoa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kirjallinen kurssikoe.
Esitietovaatimukset
Edellytetään perustietoja matematiikasta ja fysiikasta