Siirry suoraan sisältöön

Metsäteollisuuden energiantuotanto ja -käyttöLaajuus (5 op)

Tunnus: VV00ES20

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
* kuvata massa- ja paperiteollisuuden perusprosessien toiminnan
* luetella merkittävimmät energian tuottajat ja kuluttajat sellu- ja paperitehtaassa
* selostaa täydentävien biotuotteiden tuotantomekanismit sivuvirroista
* analysoida tuotannon energiatehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä
* analysoida metsäteollisuuden roolia Suomen bioenergian tuotannossa.

Sisältö

Miten paperi- ja kartonkikoneilla saadaan tuotetuksi paperia tai kartonkia sekä sellutehtaassa sellua ja energiaa?
Missä sellutehtaan ja paperitehtaan osaprosesseissa tuotetaan runsaasti lämpöä ja missä sitä kulutetaan?
Mitä kiinnostavia aineita saadaan tuotannon sivuvirroista ja miten niistä saadaan uusia biotuotteita?
Miten energiatehokkuutta voidaan parantaa kone- ja automaatioteknisin menetelmin?
Miten massa- ja paperiteollisuudessa otetaan huomioon tuotannon ympäristövaikutukset?

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 29.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Informaatioteknologian koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Opettaja
  • Kirsi Hovikorpi
Vastuuopettaja

Kirsi Hovikorpi

Ryhmät
  • VV2024-2025
    Valinnaiset opinnot 2024-2025
  • ENKT21SP
    Energiatekniikka, päivätoteutus

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
* kuvata massa- ja paperiteollisuuden perusprosessien toiminnan
* luetella merkittävimmät energian tuottajat ja kuluttajat sellu- ja paperitehtaassa
* selostaa täydentävien biotuotteiden tuotantomekanismit sivuvirroista
* analysoida tuotannon energiatehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä
* analysoida metsäteollisuuden roolia Suomen bioenergian tuotannossa.

Sisältö

Miten paperi- ja kartonkikoneilla saadaan tuotetuksi paperia tai kartonkia sekä sellutehtaassa sellua ja energiaa?
Missä sellutehtaan ja paperitehtaan osaprosesseissa tuotetaan runsaasti lämpöä ja missä sitä kulutetaan?
Mitä kiinnostavia aineita saadaan tuotannon sivuvirroista ja miten niistä saadaan uusia biotuotteita?
Miten energiatehokkuutta voidaan parantaa kone- ja automaatioteknisin menetelmin?
Miten massa- ja paperiteollisuudessa otetaan huomioon tuotannon ympäristövaikutukset?

Opiskelumateriaali

1. Learn-materiaali.
2. Häggblom-Ahnger, U., Komulainen, P., Paperin ja kartongin valmistus, Gummerus, Jyväskylä 2003, 290 s.
3. Learning Environment for Papermaking and Automation, KnowPap, Prowledge, Espoo Finland, 2021.
4. Seppälä, M. (toim.), Paperimassan valmistus, Gummerus, Saarijärvi 2002, 196 s.
5. Learning Environment for Chemical Pulping and Automation, KnowPulp, Prowledge 2021, Espoo Finland.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Verkkotunnit
Tentti
...

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Tentti ja työelämäprojekti.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Tentti ja projektityö.

TKI ja työelämäyhteistyö

Mahdolliset yritysvierailut.

Tentit ja muut määräajat

Learn tentti kurssin lopuksi.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Learn pohjassa tentti, arviointi 1 - 5

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 10.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Rakennus- ja energiatekniikan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Opettaja
  • Merja Mäkelä
  • Kirsi Hovikorpi
Vastuuopettaja

Merja Mäkelä

Ryhmät
  • ENKT20SP
    Energiatekniikka, päivätoteutus
  • ENKT21KM
    Energiatekniikka, monimuoto

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi osaat
* kuvata massa- ja paperiteollisuuden perusprosessien toiminnan
* luetella merkittävimmät energian tuottajat ja kuluttajat sellu- ja paperitehtaassa
* selostaa täydentävien biotuotteiden tuotantomekanismit sivuvirroista
* analysoida tuotannon energiatehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä
* analysoida metsäteollisuuden roolia Suomen bioenergian tuotannossa.

Sisältö

Miten paperi- ja kartonkikoneilla saadaan tuotetuksi paperia tai kartonkia sekä sellutehtaassa sellua ja energiaa?
Missä sellutehtaan ja paperitehtaan osaprosesseissa tuotetaan runsaasti lämpöä ja missä sitä kulutetaan?
Mitä kiinnostavia aineita saadaan tuotannon sivuvirroista ja miten niistä saadaan uusia biotuotteita?
Miten energiatehokkuutta voidaan parantaa kone- ja automaatioteknisin menetelmin?
Miten massa- ja paperiteollisuudessa otetaan huomioon tuotannon ympäristövaikutukset?

Opiskelumateriaali

1. Learn-materiaali.
2. Häggblom-Ahnger, U., Komulainen, P., Paperin ja kartongin valmistus, Gummerus, Jyväskylä 2003, 290 s.
3. Learning Environment for Papermaking and Automation, KnowPap, Prowledge, Espoo Finland, 2015.
4. Seppälä, M. (toim.), Paperimassan valmistus, Gummerus, Saarijärvi 2002, 196 s.
5. Learning Environment for Chemical Pulping and Automation, KnowPulp, Prowledge 2015, Espoo Finland.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakson suoritettuasi osaat
* kuvata massa- ja paperiteollisuuden perusprosessien toiminnan
* luetella merkittävimmät energian tuottajat ja kuluttajat sellu- ja paperitehtaassa
* selostaa täydentävien biotuotteiden tuotantomekanismit sivuvirroista
* analysoida tuotannon energiatehokkuuteen vaikuttavia tekijöitä
* analysoida metsäteollisuuden roolia Suomen bioenergian tuotannossa.
Miten paperi- ja kartonkikoneilla saadaan tuotetuksi paperia tai kartonkia sekä sellutehtaassa sellua ja energiaa?
Missä sellutehtaan ja paperitehtaan osaprosesseissa tuotetaan runsaasti lämpöä ja missä sitä kulutetaan?
Mitä kiinnostavia aineita saadaan tuotannon sivuvirroista ja miten niistä saadaan uusia biotuotteita?
Miten energiatehokkuutta voidaan parantaa kone- ja automaatioteknisin menetelmin?
Miten massa- ja paperiteollisuudessa otetaan huomioon tuotannon ympäristövaikutukset?

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Tentti ja työelämäprojekti.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Tentti ja projektityö.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä TKI-työtä.

Opiskelijan työmäärä

* Online-luentoja verkossa iltaisin 48 h
* Projekti- ja harjoitustöitä 54 h
* Muuta omatoimista opiskelua 33 h

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti (60 %) ja projektityö (40 %), molemmista hyväksytty.