Skip to main content

Virtual and gamification methods in the service businessLaajuus (2 cr)

Code: AV00EV55

Credits

2 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

Opintojakson aikana opit virtuaalisen perehdyttämisen hyötyjä palveluliiketoiminnassa. Opintojakson materiaalissa pääset tutustumaan käytännönläheisesti menetelmiin, jotka tukevat perehdyttämisen prosessia. Pääset perehtymään pelillisyyteen ja sen hyötyihin perehdyttämisessä. Opintojakson aikana tuotat suunnitelman virtuaaliseen perehdyttämiseen. Opintojakson tehtävä voidaan hyvin suorittaa työelämälähtöisesti.

Content

Opintojaksolla opit
- Mitä on virtuaalinen perehdyttäminen
- Miten virtuaalista perehdyttämistä voidaan palveluliiketoiminnassa toteuttaa
- Mitä on pelillisyys
- Miten suunnittelet pelillisyyttä hyödyntävää perehdytysmateriaali

Further information

Palvelualalla sesonki ja osa-aikaiset työsuhteet ovat yleisiä. Työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja työntekijöistä on pulaa. Uuden työntekijän perehdyttäminen pois lähtevän työntekijän tilalle vie esihenkilöiden ja muiden työntekijöiden aikaa. Perehdyttäminen on kiireisen työn ohella haasteellista toteuttaa ja aiheuttaa paljon kustannuksia. Alan työntekijöissä on paljon diginatiiveja nuoria, joille digitaaliset kanavat ja välineet ovat erottamaton osa arkea ja tekemistä. Virtuaalinen perehdyttäminen on osa tulevaisuutta ja antaa mahdollisuuksia toteuttaa perehdyttämistä ketterämmin.

Enrollment

04.11.2024 - 02.11.2025

Timing

21.01.2025 - 31.12.2025

Number of ECTS credits allocated

2 op

Virtual portion

2 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Open UAS and Continuing education

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

1 - 20

Degree programmes
  • Degree Programme in Tourism and Service Business
  • Degree Programme in Tourism and Hospitality Management
  • Open University of Applied Sciences
Teachers
  • Laura Pulkkinen
Teacher in charge

Laura Pulkkinen

Groups
  • VV2024-2025
    Optional studies 2024-2025
  • VV2025-2026
    Optional studies 2025-2026

Objective

Opintojakson aikana opit virtuaalisen perehdyttämisen hyötyjä palveluliiketoiminnassa. Opintojakson materiaalissa pääset tutustumaan käytännönläheisesti menetelmiin, jotka tukevat perehdyttämisen prosessia. Pääset perehtymään pelillisyyteen ja sen hyötyihin perehdyttämisessä. Opintojakson aikana tuotat suunnitelman virtuaaliseen perehdyttämiseen. Opintojakson tehtävä voidaan hyvin suorittaa työelämälähtöisesti.

Content

Opintojaksolla opit
- Mitä on virtuaalinen perehdyttäminen
- Miten virtuaalista perehdyttämistä voidaan palveluliiketoiminnassa toteuttaa
- Mitä on pelillisyys
- Miten suunnittelet pelillisyyttä hyödyntävää perehdytysmateriaali

Opiskelumateriaali

Opettajan koostama sähköinen materiaali Learn-oppimisympäristössä.
Lisäksi opiskelijan tulee etsiä itsenäisesti eri tietolähteitä opiskeltavaan aiheeseen liittyen.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkkototeutuksena ja itsenäisesti.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson eri teemat ja hyväksyttyyn suoritukseen vaadittavat tehtävät
1. Virtuaalinen perehdyttäminen
- Osiossa suoritettava tentti ja virtuaalinen tehtävä.
2. Pelillisyys perehdyttämisessä
- Osion suorituksena on oma suunnitelma virtuaalisesta perehdyttämisestä.

Opiskelijan työmäärä

1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä, eli työmäärä tällä opintojaksolla on 54 tuntia.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso on jaettu kahteen teemaan
• Virtuaalinen perehdyttäminen (1 op)
• Pelillisyys perehdyttämisessä (1 op)

Voit edetä opintojaksolla oman aikataulusi mukaisesti. Opintojaksolla ei ole ryhmätöitä eikä aikaan sidottuja luentoja.

Further information

Palvelualalla sesonki- ja osa-aikaiset työsuhteet ovat yleisiä. Työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja työntekijöistä on pulaa. Uuden työntekijän perehdyttäminen pois lähtevän työntekijän tilalle vie esihenkilöiden ja muiden työntekijöiden aikaa. Perehdyttäminen on kiireisen työn ohella haasteellista toteuttaa ja aiheuttaa paljon kustannuksia. Alan työntekijöissä on paljon diginatiiveja nuoria, joille digitaaliset kanavat ja välineet ovat erottamaton osa arkea ja tekemistä. Virtuaalinen perehdyttäminen on osa tulevaisuutta ja antaa mahdollisuuksia toteuttaa perehdyttämistä ketterämmin.

Tämä opintojakso on Xamk Pulsen tarjontaa. Toteutuksella on varattu 20 paikkaa Xamkin tutkinto-opiskelijoille.

Evaluation scale

Approved/Failed

Further information

Palvelualalla sesonki ja osa-aikaiset työsuhteet ovat yleisiä. Työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja työntekijöistä on pulaa. Uuden työntekijän perehdyttäminen pois lähtevän työntekijän tilalle vie esihenkilöiden ja muiden työntekijöiden aikaa. Perehdyttäminen on kiireisen työn ohella haasteellista toteuttaa ja aiheuttaa paljon kustannuksia. Alan työntekijöissä on paljon diginatiiveja nuoria, joille digitaaliset kanavat ja välineet ovat erottamaton osa arkea ja tekemistä. Virtuaalinen perehdyttäminen on osa tulevaisuutta ja antaa mahdollisuuksia toteuttaa perehdyttämistä ketterämmin.

Timing

22.01.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

2 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Open UAS and Continuing education

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

1 - 5

Degree programmes
  • Open University of Applied Sciences
Teachers
  • Laura Pulkkinen
Teacher in charge

Laura Pulkkinen

Objective

Opintojakson aikana opit virtuaalisen perehdyttämisen hyötyjä palveluliiketoiminnassa. Opintojakson materiaalissa pääset tutustumaan käytännönläheisesti menetelmiin, jotka tukevat perehdyttämisen prosessia. Pääset perehtymään pelillisyyteen ja sen hyötyihin perehdyttämisessä. Opintojakson aikana tuotat suunnitelman virtuaaliseen perehdyttämiseen. Opintojakson tehtävä voidaan hyvin suorittaa työelämälähtöisesti.

Content

Opintojaksolla opit
- Mitä on virtuaalinen perehdyttäminen
- Miten virtuaalista perehdyttämistä voidaan palveluliiketoiminnassa toteuttaa
- Mitä on pelillisyys
- Miten suunnittelet pelillisyyttä hyödyntävää perehdytysmateriaali

Opiskelumateriaali

Opettajan koostama sähköinen materiaali Learn-oppimisympäristössä.
Lisäksi opiskelijan tulee etsiä itsenäisesti eri tietolähteitä opiskeltavaan aiheeseen liittyen.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkkototeutuksena ja itsenäisesti.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson eri teemat ja hyväksyttyyn suoritukseen vaadittavat tehtävät
1. Virtuaalinen perehdyttäminen
- Osiossa suoritettava tentti ja virtuaalinen tehtävä.
2. Pelillisyys perehdyttämisessä
- Osion suorituksena on oma suunnitelma virtuaalisesta perehdyttämisestä.

Opiskelijan työmäärä

1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä, eli työmäärä tällä opintojaksolla on 54 tuntia.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso on jaettu kahteen teemaan
• Virtuaalinen perehdyttäminen (1 op)
• Pelillisyys perehdyttämisessä (1 op)

Voit edetä opintojaksolla oman aikataulusi mukaisesti. Opintojaksolla ei ole ryhmätöitä eikä aikaan sidottuja luentoja.

Further information

Palvelualalla sesonki- ja osa-aikaiset työsuhteet ovat yleisiä. Työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja työntekijöistä on pulaa. Uuden työntekijän perehdyttäminen pois lähtevän työntekijän tilalle vie esihenkilöiden ja muiden työntekijöiden aikaa. Perehdyttäminen on kiireisen työn ohella haasteellista toteuttaa ja aiheuttaa paljon kustannuksia. Alan työntekijöissä on paljon diginatiiveja nuoria, joille digitaaliset kanavat ja välineet ovat erottamaton osa arkea ja tekemistä. Virtuaalinen perehdyttäminen on osa tulevaisuutta ja antaa mahdollisuuksia toteuttaa perehdyttämistä ketterämmin.

Tämä opintojakso on Xamk Pulsen tarjontaa.

Toteutuksella on varattu viisi paikkaa Xamkin tutkinto-opiskelijoille.

Evaluation scale

Approved/Failed

Further information

Palvelualalla sesonki ja osa-aikaiset työsuhteet ovat yleisiä. Työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja työntekijöistä on pulaa. Uuden työntekijän perehdyttäminen pois lähtevän työntekijän tilalle vie esihenkilöiden ja muiden työntekijöiden aikaa. Perehdyttäminen on kiireisen työn ohella haasteellista toteuttaa ja aiheuttaa paljon kustannuksia. Alan työntekijöissä on paljon diginatiiveja nuoria, joille digitaaliset kanavat ja välineet ovat erottamaton osa arkea ja tekemistä. Virtuaalinen perehdyttäminen on osa tulevaisuutta ja antaa mahdollisuuksia toteuttaa perehdyttämistä ketterämmin.

Timing

28.08.2023 - 10.12.2023

Number of ECTS credits allocated

2 op

Virtual portion

2 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Open UAS and Continuing education

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

1 - 5

Degree programmes
  • Open University of Applied Sciences
Teachers
  • Laura Pulkkinen
Teacher in charge

Laura Pulkkinen

Objective

Opintojakson aikana opit virtuaalisen perehdyttämisen hyötyjä palveluliiketoiminnassa. Opintojakson materiaalissa pääset tutustumaan käytännönläheisesti menetelmiin, jotka tukevat perehdyttämisen prosessia. Pääset perehtymään pelillisyyteen ja sen hyötyihin perehdyttämisessä. Opintojakson aikana tuotat suunnitelman virtuaaliseen perehdyttämiseen. Opintojakson tehtävä voidaan hyvin suorittaa työelämälähtöisesti.

Content

Opintojaksolla opit
- Mitä on virtuaalinen perehdyttäminen
- Miten virtuaalista perehdyttämistä voidaan palveluliiketoiminnassa toteuttaa
- Mitä on pelillisyys
- Miten suunnittelet pelillisyyttä hyödyntävää perehdytysmateriaali

Opiskelumateriaali

Opettajan koostama sähköinen materiaali Learn-oppimisympäristössä.
Lisäksi opiskelijan tulee etsiä itsenäisesti eri tietolähteitä opiskeltavaan aiheeseen liittyen.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkkototeutuksena ja itsenäisesti.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson eri teemat ja hyväksyttyyn suoritukseen vaadittavat tehtävät
1. Virtuaalinen perehdyttäminen
- Osiossa suoritettava tentti ja virtuaalinen tehtävä.
2. Pelillisyys perehdyttämisessä
- Osion suorituksena on oma suunnitelma virtuaalisesta perehdyttämisestä.

Opiskelijan työmäärä

1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä, eli työmäärä tällä opintojaksolla on 54 tuntia.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojakso on jaettu kahteen teemaan
• Virtuaalinen perehdyttäminen (1 op)
• Pelillisyys perehdyttämisessä (1 op)

Further information

Palvelualalla sesonki- ja osa-aikaiset työsuhteet ovat yleisiä. Työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja työntekijöistä on pulaa. Uuden työntekijän perehdyttäminen pois lähtevän työntekijän tilalle vie esihenkilöiden ja muiden työntekijöiden aikaa. Perehdyttäminen on kiireisen työn ohella haasteellista toteuttaa ja aiheuttaa paljon kustannuksia. Alan työntekijöissä on paljon diginatiiveja nuoria, joille digitaaliset kanavat ja välineet ovat erottamaton osa arkea ja tekemistä. Virtuaalinen perehdyttäminen on osa tulevaisuutta ja antaa mahdollisuuksia toteuttaa perehdyttämistä ketterämmin.

Tämä opintojakso on Xamk Pulsen tarjontaa.
Toteutuksella on varattu viisi paikkaa Xamkin tutkinto-opiskelijoille.

CampusOnline-opiskelijoiden suoritusaika alkaa 4.9.2023 ja heille on varattu toteutuksella 20 paikkaa.

Evaluation scale

Approved/Failed

Further information

Palvelualalla sesonki ja osa-aikaiset työsuhteet ovat yleisiä. Työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja työntekijöistä on pulaa. Uuden työntekijän perehdyttäminen pois lähtevän työntekijän tilalle vie esihenkilöiden ja muiden työntekijöiden aikaa. Perehdyttäminen on kiireisen työn ohella haasteellista toteuttaa ja aiheuttaa paljon kustannuksia. Alan työntekijöissä on paljon diginatiiveja nuoria, joille digitaaliset kanavat ja välineet ovat erottamaton osa arkea ja tekemistä. Virtuaalinen perehdyttäminen on osa tulevaisuutta ja antaa mahdollisuuksia toteuttaa perehdyttämistä ketterämmin.