Virtual and gamification methods in the service businessLaajuus (2 cr)
Code: AV00EV55
Credits
2 op
Teaching language
- Finnish
Objective
Opintojakson aikana opit virtuaalisen perehdyttämisen hyötyjä palveluliiketoiminnassa. Opintojakson materiaalissa pääset tutustumaan käytännönläheisesti menetelmiin, jotka tukevat perehdyttämisen prosessia. Pääset perehtymään pelillisyyteen ja sen hyötyihin perehdyttämisessä. Opintojakson aikana tuotat suunnitelman virtuaaliseen perehdyttämiseen. Opintojakson tehtävä voidaan hyvin suorittaa työelämälähtöisesti.
Content
Opintojaksolla opit
- Mitä on virtuaalinen perehdyttäminen
- Miten virtuaalista perehdyttämistä voidaan palveluliiketoiminnassa toteuttaa
- Mitä on pelillisyys
- Miten suunnittelet pelillisyyttä hyödyntävää perehdytysmateriaali
Further information
Palvelualalla sesonki ja osa-aikaiset työsuhteet ovat yleisiä. Työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja työntekijöistä on pulaa. Uuden työntekijän perehdyttäminen pois lähtevän työntekijän tilalle vie esihenkilöiden ja muiden työntekijöiden aikaa. Perehdyttäminen on kiireisen työn ohella haasteellista toteuttaa ja aiheuttaa paljon kustannuksia. Alan työntekijöissä on paljon diginatiiveja nuoria, joille digitaaliset kanavat ja välineet ovat erottamaton osa arkea ja tekemistä. Virtuaalinen perehdyttäminen on osa tulevaisuutta ja antaa mahdollisuuksia toteuttaa perehdyttämistä ketterämmin.
Enrollment
04.11.2024 - 02.11.2025
Timing
21.01.2025 - 31.12.2025
Number of ECTS credits allocated
2 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Open UAS and Continuing education
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
1 - 20
Degree programmes
- Degree Programme in Tourism and Service Business
- Degree Programme in Tourism and Hospitality Management
- Open University of Applied Sciences
Teachers
- Laura Pulkkinen
Teacher in charge
Laura Pulkkinen
Groups
-
VV2024-2025Optional studies 2024-2025
-
VV2025-2026Optional studies 2025-2026
Objective
Opintojakson aikana opit virtuaalisen perehdyttämisen hyötyjä palveluliiketoiminnassa. Opintojakson materiaalissa pääset tutustumaan käytännönläheisesti menetelmiin, jotka tukevat perehdyttämisen prosessia. Pääset perehtymään pelillisyyteen ja sen hyötyihin perehdyttämisessä. Opintojakson aikana tuotat suunnitelman virtuaaliseen perehdyttämiseen. Opintojakson tehtävä voidaan hyvin suorittaa työelämälähtöisesti.
Content
Opintojaksolla opit
- Mitä on virtuaalinen perehdyttäminen
- Miten virtuaalista perehdyttämistä voidaan palveluliiketoiminnassa toteuttaa
- Mitä on pelillisyys
- Miten suunnittelet pelillisyyttä hyödyntävää perehdytysmateriaali
Opiskelumateriaali
Opettajan koostama sähköinen materiaali Learn-oppimisympäristössä.
Lisäksi opiskelijan tulee etsiä itsenäisesti eri tietolähteitä opiskeltavaan aiheeseen liittyen.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkkototeutuksena ja itsenäisesti.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakson eri teemat ja hyväksyttyyn suoritukseen vaadittavat tehtävät
1. Virtuaalinen perehdyttäminen
- Osiossa suoritettava tentti ja virtuaalinen tehtävä.
2. Pelillisyys perehdyttämisessä
- Osion suorituksena on oma suunnitelma virtuaalisesta perehdyttämisestä.
Opiskelijan työmäärä
1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä, eli työmäärä tällä opintojaksolla on 54 tuntia.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso on jaettu kahteen teemaan
• Virtuaalinen perehdyttäminen (1 op)
• Pelillisyys perehdyttämisessä (1 op)
Voit edetä opintojaksolla oman aikataulusi mukaisesti. Opintojaksolla ei ole ryhmätöitä eikä aikaan sidottuja luentoja.
Further information
Palvelualalla sesonki- ja osa-aikaiset työsuhteet ovat yleisiä. Työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja työntekijöistä on pulaa. Uuden työntekijän perehdyttäminen pois lähtevän työntekijän tilalle vie esihenkilöiden ja muiden työntekijöiden aikaa. Perehdyttäminen on kiireisen työn ohella haasteellista toteuttaa ja aiheuttaa paljon kustannuksia. Alan työntekijöissä on paljon diginatiiveja nuoria, joille digitaaliset kanavat ja välineet ovat erottamaton osa arkea ja tekemistä. Virtuaalinen perehdyttäminen on osa tulevaisuutta ja antaa mahdollisuuksia toteuttaa perehdyttämistä ketterämmin.
Tämä opintojakso on Xamk Pulsen tarjontaa. Toteutuksella on varattu 20 paikkaa Xamkin tutkinto-opiskelijoille.
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Palvelualalla sesonki ja osa-aikaiset työsuhteet ovat yleisiä. Työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja työntekijöistä on pulaa. Uuden työntekijän perehdyttäminen pois lähtevän työntekijän tilalle vie esihenkilöiden ja muiden työntekijöiden aikaa. Perehdyttäminen on kiireisen työn ohella haasteellista toteuttaa ja aiheuttaa paljon kustannuksia. Alan työntekijöissä on paljon diginatiiveja nuoria, joille digitaaliset kanavat ja välineet ovat erottamaton osa arkea ja tekemistä. Virtuaalinen perehdyttäminen on osa tulevaisuutta ja antaa mahdollisuuksia toteuttaa perehdyttämistä ketterämmin.
Timing
22.01.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
2 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Open UAS and Continuing education
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
1 - 5
Degree programmes
- Open University of Applied Sciences
Teachers
- Laura Pulkkinen
Teacher in charge
Laura Pulkkinen
Objective
Opintojakson aikana opit virtuaalisen perehdyttämisen hyötyjä palveluliiketoiminnassa. Opintojakson materiaalissa pääset tutustumaan käytännönläheisesti menetelmiin, jotka tukevat perehdyttämisen prosessia. Pääset perehtymään pelillisyyteen ja sen hyötyihin perehdyttämisessä. Opintojakson aikana tuotat suunnitelman virtuaaliseen perehdyttämiseen. Opintojakson tehtävä voidaan hyvin suorittaa työelämälähtöisesti.
Content
Opintojaksolla opit
- Mitä on virtuaalinen perehdyttäminen
- Miten virtuaalista perehdyttämistä voidaan palveluliiketoiminnassa toteuttaa
- Mitä on pelillisyys
- Miten suunnittelet pelillisyyttä hyödyntävää perehdytysmateriaali
Opiskelumateriaali
Opettajan koostama sähköinen materiaali Learn-oppimisympäristössä.
Lisäksi opiskelijan tulee etsiä itsenäisesti eri tietolähteitä opiskeltavaan aiheeseen liittyen.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkkototeutuksena ja itsenäisesti.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakson eri teemat ja hyväksyttyyn suoritukseen vaadittavat tehtävät
1. Virtuaalinen perehdyttäminen
- Osiossa suoritettava tentti ja virtuaalinen tehtävä.
2. Pelillisyys perehdyttämisessä
- Osion suorituksena on oma suunnitelma virtuaalisesta perehdyttämisestä.
Opiskelijan työmäärä
1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä, eli työmäärä tällä opintojaksolla on 54 tuntia.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso on jaettu kahteen teemaan
• Virtuaalinen perehdyttäminen (1 op)
• Pelillisyys perehdyttämisessä (1 op)
Voit edetä opintojaksolla oman aikataulusi mukaisesti. Opintojaksolla ei ole ryhmätöitä eikä aikaan sidottuja luentoja.
Further information
Palvelualalla sesonki- ja osa-aikaiset työsuhteet ovat yleisiä. Työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja työntekijöistä on pulaa. Uuden työntekijän perehdyttäminen pois lähtevän työntekijän tilalle vie esihenkilöiden ja muiden työntekijöiden aikaa. Perehdyttäminen on kiireisen työn ohella haasteellista toteuttaa ja aiheuttaa paljon kustannuksia. Alan työntekijöissä on paljon diginatiiveja nuoria, joille digitaaliset kanavat ja välineet ovat erottamaton osa arkea ja tekemistä. Virtuaalinen perehdyttäminen on osa tulevaisuutta ja antaa mahdollisuuksia toteuttaa perehdyttämistä ketterämmin.
Tämä opintojakso on Xamk Pulsen tarjontaa.
Toteutuksella on varattu viisi paikkaa Xamkin tutkinto-opiskelijoille.
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Palvelualalla sesonki ja osa-aikaiset työsuhteet ovat yleisiä. Työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja työntekijöistä on pulaa. Uuden työntekijän perehdyttäminen pois lähtevän työntekijän tilalle vie esihenkilöiden ja muiden työntekijöiden aikaa. Perehdyttäminen on kiireisen työn ohella haasteellista toteuttaa ja aiheuttaa paljon kustannuksia. Alan työntekijöissä on paljon diginatiiveja nuoria, joille digitaaliset kanavat ja välineet ovat erottamaton osa arkea ja tekemistä. Virtuaalinen perehdyttäminen on osa tulevaisuutta ja antaa mahdollisuuksia toteuttaa perehdyttämistä ketterämmin.
Timing
28.08.2023 - 10.12.2023
Number of ECTS credits allocated
2 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Open UAS and Continuing education
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
1 - 5
Degree programmes
- Open University of Applied Sciences
Teachers
- Laura Pulkkinen
Teacher in charge
Laura Pulkkinen
Objective
Opintojakson aikana opit virtuaalisen perehdyttämisen hyötyjä palveluliiketoiminnassa. Opintojakson materiaalissa pääset tutustumaan käytännönläheisesti menetelmiin, jotka tukevat perehdyttämisen prosessia. Pääset perehtymään pelillisyyteen ja sen hyötyihin perehdyttämisessä. Opintojakson aikana tuotat suunnitelman virtuaaliseen perehdyttämiseen. Opintojakson tehtävä voidaan hyvin suorittaa työelämälähtöisesti.
Content
Opintojaksolla opit
- Mitä on virtuaalinen perehdyttäminen
- Miten virtuaalista perehdyttämistä voidaan palveluliiketoiminnassa toteuttaa
- Mitä on pelillisyys
- Miten suunnittelet pelillisyyttä hyödyntävää perehdytysmateriaali
Opiskelumateriaali
Opettajan koostama sähköinen materiaali Learn-oppimisympäristössä.
Lisäksi opiskelijan tulee etsiä itsenäisesti eri tietolähteitä opiskeltavaan aiheeseen liittyen.
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkkototeutuksena ja itsenäisesti.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakson eri teemat ja hyväksyttyyn suoritukseen vaadittavat tehtävät
1. Virtuaalinen perehdyttäminen
- Osiossa suoritettava tentti ja virtuaalinen tehtävä.
2. Pelillisyys perehdyttämisessä
- Osion suorituksena on oma suunnitelma virtuaalisesta perehdyttämisestä.
Opiskelijan työmäärä
1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä, eli työmäärä tällä opintojaksolla on 54 tuntia.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakso on jaettu kahteen teemaan
• Virtuaalinen perehdyttäminen (1 op)
• Pelillisyys perehdyttämisessä (1 op)
Further information
Palvelualalla sesonki- ja osa-aikaiset työsuhteet ovat yleisiä. Työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja työntekijöistä on pulaa. Uuden työntekijän perehdyttäminen pois lähtevän työntekijän tilalle vie esihenkilöiden ja muiden työntekijöiden aikaa. Perehdyttäminen on kiireisen työn ohella haasteellista toteuttaa ja aiheuttaa paljon kustannuksia. Alan työntekijöissä on paljon diginatiiveja nuoria, joille digitaaliset kanavat ja välineet ovat erottamaton osa arkea ja tekemistä. Virtuaalinen perehdyttäminen on osa tulevaisuutta ja antaa mahdollisuuksia toteuttaa perehdyttämistä ketterämmin.
Tämä opintojakso on Xamk Pulsen tarjontaa.
Toteutuksella on varattu viisi paikkaa Xamkin tutkinto-opiskelijoille.
CampusOnline-opiskelijoiden suoritusaika alkaa 4.9.2023 ja heille on varattu toteutuksella 20 paikkaa.
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Palvelualalla sesonki ja osa-aikaiset työsuhteet ovat yleisiä. Työntekijöiden vaihtuvuus on suurta ja työntekijöistä on pulaa. Uuden työntekijän perehdyttäminen pois lähtevän työntekijän tilalle vie esihenkilöiden ja muiden työntekijöiden aikaa. Perehdyttäminen on kiireisen työn ohella haasteellista toteuttaa ja aiheuttaa paljon kustannuksia. Alan työntekijöissä on paljon diginatiiveja nuoria, joille digitaaliset kanavat ja välineet ovat erottamaton osa arkea ja tekemistä. Virtuaalinen perehdyttäminen on osa tulevaisuutta ja antaa mahdollisuuksia toteuttaa perehdyttämistä ketterämmin.