Terveyskunnon testaus, arviointi ja kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: LI00EH50-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
08.11.2021 - 21.11.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
10.01.2022 - 31.05.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- (Liikunnan ja kuntoutuksen koulutusyksikkö)
- Toimipiste
- Savonlinnan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liikunnanohjaajakoulutus
- Opettajat
- Anna-Kaisa Hokkanen
- Tiina Aho
- Vastuuopettaja
- Outi Pyöriä
- Ryhmät
-
LISA21SPLiikunnanohjaajakoulutus, päivätoteutus
- Opintojakso
- LI00EH50
Tavoitteet
- Osaat määritellä terveyskunnon käsitteen ja tiedät, miten sitä arvioidaan ja testataan.
- Osaat suunnitella asiakkaan terveyskunnon arviointi- ja testaustilanteen eettiset ja luotettavuustekijät huomioiden.
- Osaat arvioida omaa ja asiakkaiden terveyskuntoa monipuolisesti erilaisia testejä ja mittareita hyödyntäen.
- Osaat suunnitella näyttöön perustuvaa terveyskuntoa kehittävää liikuntaharjoittelua.
- Osaat tulkita ja tehdä johtopäätöksiä testituloksista sekä hyödyntää tuloksia asiakkaan ohjauksessa.
Sisältö
- Miten terveyskunto ja sen eri osa-alueet määritellään?
- Miten terveyskuntoa arvioidaan ja testataan?
- Miten testaat kestävyyskuntoa, tuki- ja liikuntaelinten kuntoa, liikehallintaa sekä mittaat kehon koostumusta?
- Miten valikoit asiakkaalle soveltuvat terveyskuntoa mittaavat testit?
- Miten testaat ja arvioit yksilön terveyskuntoa turvallisesti, luotettavasti ja toistettavasti?
- Mitä vastuita, velvollisuuksia ja eettisiä periaatteita testaamiseen liittyy?
- Miten annat palautetta testituloksista asiakkaille?
- Miten tulkitset saamiasi testituloksia ja hyödynnät niitä liikuntaharjoittelun ohjelmoinnissa ja toteutuksessa?
- Miten arvioit omaa toimintaasi testaajana?
- Miten hyödynnät asiakas- ja vertaispalautetta oman toimintasi kehittämisessä?
Arviointi
Osaat
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
b. etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä.
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia.
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa.
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita.
f. toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti.
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Opiskelumateriaali
Oppimateriaali muodostuu työelämäkäytänteiden mukaisella tavalla . Oppimisen tukena hyödynnetään tarveperusteisesti erilaisia viestinnällisiä ympäristöjä
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opintojakso toteutuu teorian ja työelämäkäytäntöjen välisenä yhteistyönä, mikä tarkoittaa vuorovaikutuksellisen tiimityön ja itsenäisen työn vuorottelua. Tiimityössä hyödynnetään monipuolisia vuorovaikuttamisen menetelmiä, jotka antavat myös mahdollisuuden yksilöllisiin valintoihin.
TKI ja työelämäyhteistyö
Liikunnan koulutuksen pedagoginen kivijalka rakentuu tiiviiseen yhteistyöhön työelämän ja aluellisten kehittämistarpeiden näkökulmiin nojaten. Tämä useinmiten tarkoittaa sitä, että oppiminen sidotaan työelämän aitoihin kontekteihin, mikä määrittelee opintojakson menetelmällisiä ja sisällöllisiä tarpeita
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia ja oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä määräytyy keskiarvollisesti opintojakson opintopistemäärästä, joka voi jakaantua monella eri tavalla kuten itsenäisenä- ja tiimityöskentelynä ja työelämän case-työskentelynä yhteistyössä työelämän kanssa
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen kehittämisen tukena käytetään monipuolisia sekä oppimista ja ammatillista kehittymistä edistäviä arviointimenetelmiä. Opintojakson alussa kerrotaan tarkemmin arviointimenetelmistä ja arviointikriteereistä.