Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus (5op)

Toteutuksen tunnus: SO00DT47-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
02.09.2024 - 04.10.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Johanna Jussila
Maija Olli
Tia-Marika Sohlman
Hanna Lehtinen
Ann-Mari Sippu
Ryhmät
SOKT23SP
Sosionomi, päivätoteutus
Opintojakso
SO00DT47

Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 25 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 17.09.2024 klo 09:00 - 12:00
(3 t 0 min)
Leikin havannointi: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
Ulkopuolinen tila
Ke 18.09.2024 klo 09:00 - 15:30
(6 t 30 min)
Workshop 3: Pelastakaa Lasten seksuaalikasvatuskoulutus: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
Ti 24.09.2024 klo 08:00 - 15:00
(7 t 0 min)
Harjoitukset 1: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
To 03.10.2024 klo 08:00 - 15:00
(7 t 0 min)
Harjoitus 2: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
Pe 04.10.2024 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Tutoriaali: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
A2018 Harjoitustila sosiaaliala -simulaatio (28)
A2019 Teoria / Tutoriaalitila (36)
A2031 Monikäyttötila (54) Huom! tilassa ei opiskelijoilla pöytiä.
C2006 Monitoimiopetustila (79)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Perehdyt suomalaiseen varhaiskasvatuksen lainsäädäntöön ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä palvelujärjestelmään.
Osaat huomioida lapsilähtöisyyden kasvatuksellisena lähtökohtana.
Perehdyt oppimisen alueisiin ja oppimisympäristön merkitykseen varhaiskasvatuksessa ja osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintaa.
Osaat tarkastella ja havainnoida leikkiä kehitysteoreettisesta ja vuorovaikutuksen näkökulmasta.

Sisältö

• Miten lainsäädäntö ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet määrittelevät varhaiskasvatuksen toteuttamista?
• Miten lapsilähtöisyys määritellään ja mitä se merkitsee kasvatuksellisena lähtökohtana?
• Mitä ovat oppimisen alueet ja mikä on oppimisympäristön merkitys pedagogisessa suunnittelussa?
• Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan toimintaa lapsiryhmässä?
• Mitä leikki on ja miten se kehittyy varhaislapsuudessa?
• Mikä on leikin rooli lapsen kehityksessä ja oppimisessa?

Arviointi

Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
Osaat toimia varhaiskasvatusikäisten lasten ja heidän perheidensä kanssa.
Osaat käyttää keskeisiä varhaiskasvatuksen menetelmiä.
Osaat arvioida toimintaasi lapsilähtöisyyden periaatteiden mukaisesti

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan jakson alkaessa Learn-alustalla

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Opintojakso pitää sisällään luentoja, workshoppeja, harjoituksia, leikin havainnointia varhaiskasvatusympäristössä ja oppimistehtäviä.

Workshopeissa, harjoituksissa ja tutoriaaleissa on läsnäolovelvollisuus.

TKI ja työelämäyhteistyö

leikin havainnointi varhaiskasvatusympäristössä, mahdolliset työelämän puheenvuorot

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen

Siirry alkuun