Varhaiskasvatus (5op)
Toteutuksen tunnus: SO00DT47-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 08.04.2024 - 21.04.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.09.2024 - 04.10.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kotkan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Johanna Jussila
- Maija Olli
- Tia-Marika Sohlman
- Hanna Lehtinen
- Ann-Mari Sippu
- Ryhmät
-
SOKT23SPSosionomi, päivätoteutus
- Opintojakso
- SO00DT47
Toteutuksella on 5 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 25 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ti 17.09.2024 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Leikin havannointi: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016 |
Ulkopuolinen tila
|
Ke 18.09.2024 klo 09:00 - 15:30 (6 t 30 min) |
Workshop 3: Pelastakaa Lasten seksuaalikasvatuskoulutus: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016 |
|
Ti 24.09.2024 klo 08:00 - 15:00 (7 t 0 min) |
Harjoitukset 1: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016 |
|
To 03.10.2024 klo 08:00 - 15:00 (7 t 0 min) |
Harjoitus 2: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016 |
|
Pe 04.10.2024 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Tutoriaali: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016 |
A2018
Harjoitustila sosiaaliala -simulaatio (28)
A2019 Teoria / Tutoriaalitila (36) A2031 Monikäyttötila (54) Huom! tilassa ei opiskelijoilla pöytiä. C2006 Monitoimiopetustila (79) |
Tavoitteet
Perehdyt suomalaiseen varhaiskasvatuksen lainsäädäntöön ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä palvelujärjestelmään.
Osaat huomioida lapsilähtöisyyden kasvatuksellisena lähtökohtana.
Perehdyt oppimisen alueisiin ja oppimisympäristön merkitykseen varhaiskasvatuksessa ja osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintaa.
Osaat tarkastella ja havainnoida leikkiä kehitysteoreettisesta ja vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Sisältö
• Miten lainsäädäntö ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet määrittelevät varhaiskasvatuksen toteuttamista?
• Miten lapsilähtöisyys määritellään ja mitä se merkitsee kasvatuksellisena lähtökohtana?
• Mitä ovat oppimisen alueet ja mikä on oppimisympäristön merkitys pedagogisessa suunnittelussa?
• Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan toimintaa lapsiryhmässä?
• Mitä leikki on ja miten se kehittyy varhaislapsuudessa?
• Mikä on leikin rooli lapsen kehityksessä ja oppimisessa?
Arviointi
Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä.
Osaat toimia varhaiskasvatusikäisten lasten ja heidän perheidensä kanssa.
Osaat käyttää keskeisiä varhaiskasvatuksen menetelmiä.
Osaat arvioida toimintaasi lapsilähtöisyyden periaatteiden mukaisesti
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan jakson alkaessa Learn-alustalla
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso pitää sisällään luentoja, workshoppeja, harjoituksia, leikin havainnointia varhaiskasvatusympäristössä ja oppimistehtäviä.
Workshopeissa, harjoituksissa ja tutoriaaleissa on läsnäolovelvollisuus.
TKI ja työelämäyhteistyö
leikin havainnointi varhaiskasvatusympäristössä, mahdolliset työelämän puheenvuorot
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen