Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SO00DT47-3016

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 04.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö

Toimipiste

Kotkan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 60

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Johanna Jussila
  • Maija Olli
  • Tia-Marika Sohlman
  • Hanna Lehtinen
  • Ann-Mari Sippu

Ryhmät

  • SOKT23SP
    Sosionomi, päivätoteutus
  • 02.09.2024 12:45 - 14:15, Aloitusinfo: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
  • 02.09.2024 14:30 - 16:00, Tutoriaali: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
  • 04.09.2024 12:30 - 14:00, Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
  • 04.09.2024 14:15 - 15:45, Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
  • 05.09.2024 08:30 - 10:00, Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
  • 05.09.2024 10:15 - 11:45, Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
  • 06.09.2024 10:00 - 15:00, Workshop 1: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
  • 13.09.2024 12:00 - 17:00, Workshop 2: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
  • 17.09.2024 09:00 - 12:00, Leikin havannointi: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
  • 18.09.2024 09:00 - 15:30, Workshop 3: Pelastakaa Lasten seksuaalikasvatuskoulutus: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
  • 24.09.2024 08:00 - 15:00, Harjoitukset 1: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
  • 03.10.2024 08:00 - 15:00, Harjoitus 2: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
  • 04.10.2024 10:00 - 11:30, Tutoriaali: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016

Tavoitteet

Perehdyt suomalaiseen varhaiskasvatuksen lainsäädäntöön ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä palvelujärjestelmään.
Osaat huomioida lapsilähtöisyyden kasvatuksellisena lähtökohtana.
Perehdyt oppimisen alueisiin ja oppimisympäristön merkitykseen varhaiskasvatuksessa ja osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintaa.
Osaat tarkastella ja havainnoida leikkiä kehitysteoreettisesta ja vuorovaikutuksen näkökulmasta.

Sisältö

• Miten lainsäädäntö ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet määrittelevät varhaiskasvatuksen toteuttamista?
• Miten lapsilähtöisyys määritellään ja mitä se merkitsee kasvatuksellisena lähtökohtana?
• Mitä ovat oppimisen alueet ja mikä on oppimisympäristön merkitys pedagogisessa suunnittelussa?
• Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan toimintaa lapsiryhmässä?
• Mitä leikki on ja miten se kehittyy varhaislapsuudessa?
• Mikä on leikin rooli lapsen kehityksessä ja oppimisessa?

Opiskelumateriaali

Ilmoitetaan jakson alkaessa Learn-alustalla

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:

Opintojakso pitää sisällään luentoja, workshoppeja, harjoituksia, leikin havainnointia varhaiskasvatusympäristössä ja oppimistehtäviä.

Workshopeissa, harjoituksissa ja tutoriaaleissa on läsnäolovelvollisuus.

TKI ja työelämäyhteistyö

leikin havainnointi varhaiskasvatusympäristössä, mahdolliset työelämän puheenvuorot

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.

Esitietovaatimukset

Ihmisen kehitys ja oppiminen