Varhaiskasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SO00DT47-3016
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 04.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Johanna Jussila
- Maija Olli
- Tia-Marika Sohlman
- Hanna Lehtinen
- Ann-Mari Sippu
Ryhmät
-
SOKT23SPSosionomi, päivätoteutus
- 02.09.2024 12:45 - 14:15, Aloitusinfo: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
- 02.09.2024 14:30 - 16:00, Tutoriaali: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
- 04.09.2024 12:30 - 14:00, Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
- 04.09.2024 14:15 - 15:45, Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
- 05.09.2024 08:30 - 10:00, Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
- 05.09.2024 10:15 - 11:45, Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
- 06.09.2024 10:00 - 15:00, Workshop 1: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
- 13.09.2024 12:00 - 17:00, Workshop 2: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
- 17.09.2024 09:00 - 12:00, Leikin havannointi: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
- 18.09.2024 09:00 - 15:30, Workshop 3: Pelastakaa Lasten seksuaalikasvatuskoulutus: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
- 24.09.2024 08:00 - 15:00, Harjoitukset 1: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
- 03.10.2024 08:00 - 15:00, Harjoitus 2: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
- 04.10.2024 10:00 - 11:30, Tutoriaali: Varhaiskasvatus SO00DT47-3016
Tavoitteet
Perehdyt suomalaiseen varhaiskasvatuksen lainsäädäntöön ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin sekä palvelujärjestelmään.
Osaat huomioida lapsilähtöisyyden kasvatuksellisena lähtökohtana.
Perehdyt oppimisen alueisiin ja oppimisympäristön merkitykseen varhaiskasvatuksessa ja osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukaista toimintaa.
Osaat tarkastella ja havainnoida leikkiä kehitysteoreettisesta ja vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Sisältö
• Miten lainsäädäntö ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet määrittelevät varhaiskasvatuksen toteuttamista?
• Miten lapsilähtöisyys määritellään ja mitä se merkitsee kasvatuksellisena lähtökohtana?
• Mitä ovat oppimisen alueet ja mikä on oppimisympäristön merkitys pedagogisessa suunnittelussa?
• Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan toimintaa lapsiryhmässä?
• Mitä leikki on ja miten se kehittyy varhaislapsuudessa?
• Mikä on leikin rooli lapsen kehityksessä ja oppimisessa?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan jakson alkaessa Learn-alustalla
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Opintojakso pitää sisällään luentoja, workshoppeja, harjoituksia, leikin havainnointia varhaiskasvatusympäristössä ja oppimistehtäviä.
Workshopeissa, harjoituksissa ja tutoriaaleissa on läsnäolovelvollisuus.
TKI ja työelämäyhteistyö
leikin havainnointi varhaiskasvatusympäristössä, mahdolliset työelämän puheenvuorot
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytyn opintojakson kokonaisarviointi tapahtuu asteikolla 1-5. Opintojakson osasuorituksissa voidaan käyttää myös arviointiasteikkoa hyväksytty, täydennettävä, hylätty.
Esitietovaatimukset
Ihmisen kehitys ja oppiminen