Siirry suoraan sisältöön

Pelien liiketoiminta ja digitaalinen talous (5 op)

Toteutuksen tunnus: GD00CU20-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kulttuurin koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet

  • Englanti

Paikat

10 - 25

Koulutus

  • Degree Programme in Game Design

Opettaja

  • Mikko Lehto
  • Suvi Pylvänen

Vastuuopettaja

Suvi Pylvänen

Ryhmät

  • GDKV22SP
    Game design, full-time studies
  • 02.09.2024 14:00 - 16:00, Game business and digital economy GD00CU20-3009
  • 16.09.2024 10:00 - 12:00, Game business and digital economy GD00CU20-3009
  • 23.09.2024 10:00 - 12:00, Game business and digital economy GD00CU20-3009
  • 07.10.2024 10:00 - 12:00, Game business and digital economy GD00CU20-3009
  • 09.10.2024 10:00 - 12:00, Game business and digital economy GD00CU20-3009
  • 14.10.2024 10:00 - 12:00, Game business and digital economy GD00CU20-3009
  • 28.10.2024 10:00 - 12:00, Game business and digital economy GD00CU20-3009
  • 07.11.2024 12:30 - 16:00, Game business and digital economy GD00CU20-3009
  • 11.11.2024 10:00 - 11:00, Game business and digital economy GD00CU20-3009
  • 18.11.2024 13:00 - 15:00, Game business and digital economy GD00CU20-3009: Game Makers of Finland visit
  • 25.11.2024 10:00 - 12:00, Game business and digital economy GD00CU20-3009: IPR lecture
  • 09.12.2024 14:00 - 16:00, Game business and digital economy GD00CU20-3009
  • 17.12.2024 08:15 - 10:30, Game business and digital economy GD00CU20-3009

Tavoitteet

Olet tietoinen peliteollisuuden erilaisista liiketoiminta- ja tulomalleista, kuten freemium ja premium.
Tunnet perusperiaatteet, kuinka valittu liiketoimintamalli vaikuttaa pelin suunnittelupäätöksiin.
Ymmärrät digitaalitalouden perusperiaatteet.
Olet tietoinen peleistäsi markkinoinnin ja mainostamisen eri kanavista.
Ymmärrät yrittäjyyden perusteet ja kuinka arvioida tulologiikkaa.

Sisältö

Kuinka pelin liiketoimintamalli vaikuttaa pelisuunnitteluun?
Mitä eroja ovat kaupallistamismalleissa, kuten premium-, freemium- ja paymium-mallit?
Kuinka tytäryhtiömarkkinointia, mikrotarjouksia, tilauksia ja markkinointia käytetään peleissä tulolähteenä?
Kuinka kirjoittaa liiketoimintasuunnitelma pelillesi?
Mitä pitää ottaa huomioon käynnistettäessä ja miten arvioida sen kannattavuus?

Opiskelumateriaali

Materiaali Learnissä.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkoon perustuva oppimisreitti
Osallistut opetus- ja ohjaustilaisuuksiin aikataulun mukaisesti. Opintoaikataulusi määräytyy ajoitettujen ryhmätilaisuuksien ja itseopiskelujen perusteella.

Oppimisreitti, joka nopeuttaa opintoja
Jos olet hankkinut aiheesta aikaisempaa oppimista (kokonaan / osittain), ota ennen kurssia vastuuopettajaan yhteyttä. Näin voitte keskustella siitä, onko sinulla tarvittava pätevyys ja mitkä ovat menetelmät kyseisen pätevyyden osoittamiseksi. Jos et pysty osallistumaan kaikkiin lähiopetustilaisuuksiin muiden kurssien takia, sinun on suoritettava oppimistehtävät itsenäisesti.

Työperusteinen oppimisreitti
Sinun on otettava yhteyttä kurssin opettajaan ennen kurssia sopiaksesi kehitystehtävistä, jotka suoritat työpaikallasi. Sinun on todistettava oppimasi sekä teoreettisesti että käytännössä pitämällä esitys Game Design näyttöpäivässä (show & tell day).

TKI ja työelämäyhteistyö

Kurssi sisältää muutamia pelialalla työskentelevien ihmisten pitämiä live- ja äänitettyjen luentoja, mahdollisuuden vierailla Pocket Game Connectissa syksyllä 2024 ja peliyrityksessä lukukauden 2024–2025 aikana.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ei kokeita. Oppimispäiväkirja pitää palauttaa välipalautetta varten sekä lopullinen versio kurssin loppuun mennessä.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijat suorittavat tehtäviä myös itsenäisesti. Lähipäivillä töistä saa palautetta ja syvennetään osaamista.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toteutettu oppimispäiväkirja ja harjoitukset.

Esitietovaatimukset

Basic knowledge of game production required.