Siirry suoraan sisältöön

3D-ympäristön suunnittelu (5op)

Toteutuksen tunnus: GD00CU17-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.11.2025 - 21.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 30.04.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurin koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
englanti
Koulutus
Degree Programme in Game Design
Opettajat
Emilia Haanpää
Ryhmät
GDKV25KM
Game design, part-time studies
Opintojakso
GD00CU17

Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 30 min.

Aika Aihe Tila
Pe 13.03.2026 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
3D environment design GD00CU17-3015
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
Pe 13.03.2026 klo 12:30 - 15:30
(3 t 0 min)
3D environment design GD00CU17-3015
MS10 Tietokoneluokka (26+1)
To 09.04.2026 klo 09:00 - 11:30
(2 t 30 min)
3D environment design GD00CU17-3015
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
To 09.04.2026 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
3D environment design GD00CU17-3015
MS05 Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Tavoitteet

Tunnet 3D-ympäristön suunnittelun perusteet.
Opit perehtymään teollisuuden käyttämiin perustekniikoihin ympäristöjen mallinnuksessa.

Sisältö

Kuinka mallintaa rekvisiittaa 3D-ohjelmistolla peliäsi varten?
Mitkä ovat ympäristöjen mallintamisen eri tekniikat?
Mitkä ovat prop-mallinnuksen mahdollisuudet ja rajoitukset ympäristöissä reaaliaikaisessa 3D:ssä?

Arviointi

Taso 3 saavuttanut opiskelija pystyy:
- käyttää ammattimaista 3D-mallintamisen sanastoa ja käsitteitä asiantuntevasti.
- arvioida tietolähteitä kriittisesti.
- tunnistaa ja kuvata ammatillisella alalla yleisimmät ympäristösuunnitteluongelmat ja niiden ratkaisut.
- valita sopivat mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat minkä tahansa 3D-ympäristömallin tarkoituksen mukaan ja perustella nämä valinnat (moottori, käyttö, laite).

Opiskelumateriaali

Basics of 3D modelling. Character and environment design. 3D character design

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Kurssi koostuu aikatauluttomasta verkko-opiskelusta, jota täydennetään aikataulutetuilla verkkotunneilla. Aktiivinen osallistuminen näille aikataulutetuille tunneille on pakollista.
Opinnot suoritetaan Learn-alustalla, joka tulee käyttöön kurssin aloituspäivänä.
Opiskelijoilla on oltava internet-yhteys sekä video- ja ääniyhteys verkkotunneille.
Tehtävät on suoritettava ja palautettava yksilöllisesti annettuihin määräaikoihin mennessä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson oppimistehtävät perustuvat työelämän toimeksiantoihin.
Opintojaksolla tehdään työelämäprojekti ryhmätyönä.
Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä tuotteen kehittämiseen.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä, jotka arvioidaan erillisten kriteerien mukaisesti. Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opiskelijan työmäärä

• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t sisältäen työjärjestyksen mukaiset luennot, ryhmätyöskentelyn ja itsenäisesti työstettävät oppimistehtävät.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.

Lisätiedot

Required studies of Basics of 3D modelling and Audiovisual skills or equivalent skills in:

understanding the principles of lighting and the technical aspects and terminology of lighting.
knowing the basics of camera shots and movements.
doing a 3D polygon model.

Siirry alkuun