3D-ympäristön suunnittelu (5op)
Toteutuksen tunnus: GD00CU17-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.11.2025 - 21.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 30.04.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kulttuurin koulutusyksikkö
- Toimipiste
- Kouvolan kampus
- Opetuskielet
- englanti
- Koulutus
- Degree Programme in Game Design
Toteutuksella on 4 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 10 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 13.03.2026 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
3D environment design GD00CU17-3015 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Pe 13.03.2026 klo 12:30 - 15:30 (3 t 0 min) |
3D environment design GD00CU17-3015 |
MS10
Tietokoneluokka (26+1)
|
To 09.04.2026 klo 09:00 - 11:30 (2 t 30 min) |
3D environment design GD00CU17-3015 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
To 09.04.2026 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
3D environment design GD00CU17-3015 |
MS05
Tietokoneluokka (28+1), Meduusa-studio
|
Tavoitteet
Tunnet 3D-ympäristön suunnittelun perusteet.
Opit perehtymään teollisuuden käyttämiin perustekniikoihin ympäristöjen mallinnuksessa.
Sisältö
Kuinka mallintaa rekvisiittaa 3D-ohjelmistolla peliäsi varten?
Mitkä ovat ympäristöjen mallintamisen eri tekniikat?
Mitkä ovat prop-mallinnuksen mahdollisuudet ja rajoitukset ympäristöissä reaaliaikaisessa 3D:ssä?
Arviointi
Taso 3 saavuttanut opiskelija pystyy:
- käyttää ammattimaista 3D-mallintamisen sanastoa ja käsitteitä asiantuntevasti.
- arvioida tietolähteitä kriittisesti.
- tunnistaa ja kuvata ammatillisella alalla yleisimmät ympäristösuunnitteluongelmat ja niiden ratkaisut.
- valita sopivat mallit, menetelmät, ohjelmistot ja tekniikat minkä tahansa 3D-ympäristömallin tarkoituksen mukaan ja perustella nämä valinnat (moottori, käyttö, laite).
Opiskelumateriaali
Basics of 3D modelling. Character and environment design. 3D character design
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Kurssi koostuu aikatauluttomasta verkko-opiskelusta, jota täydennetään aikataulutetuilla verkkotunneilla. Aktiivinen osallistuminen näille aikataulutetuille tunneille on pakollista.
Opinnot suoritetaan Learn-alustalla, joka tulee käyttöön kurssin aloituspäivänä.
Opiskelijoilla on oltava internet-yhteys sekä video- ja ääniyhteys verkkotunneille.
Tehtävät on suoritettava ja palautettava yksilöllisesti annettuihin määräaikoihin mennessä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson oppimistehtävät perustuvat työelämän toimeksiantoihin.
Opintojaksolla tehdään työelämäprojekti ryhmätyönä.
Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä tuotteen kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä, jotka arvioidaan erillisten kriteerien mukaisesti. Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t sisältäen työjärjestyksen mukaiset luennot, ryhmätyöskentelyn ja itsenäisesti työstettävät oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Lisätiedot
Required studies of Basics of 3D modelling and Audiovisual skills or equivalent skills in:
understanding the principles of lighting and the technical aspects and terminology of lighting.
knowing the basics of camera shots and movements.
doing a 3D polygon model.