Customer-oriented productization in hospitality businessLaajuus (5 cr)
Code: MR00DU59
Credits
5 op
Objective
You can:
- find out the needs of different customer groups in hospitality business.
- identify different steps of productization in hospitality management and pay attention to the requirements of legislation.
- produce services according to the concepts of productization in a sustainable way.
- use the methods of service design as part of productization.
- network with professionals and companies of different fields.
Content
Which are the key concepts of productization?
What kind of process is productization?
What kind of requirements of legislation does productization include?
How to collect customer information and involve customers in development?
How to use the key concepts and methods when producing customer-oriented services?
How to work together with customers, users and target groups in the service design process?
How to plan, produce and evaluate productization?
Enrollment
04.11.2024 - 17.11.2024
Timing
13.01.2025 - 09.03.2025
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
- Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
- Sirpa Sahinjoki
Teacher in charge
Sirpa Sahinjoki
Groups
-
MRKT23SVTourism and service business, online studies
Objective
You can:
- find out the needs of different customer groups in hospitality business.
- identify different steps of productization in hospitality management and pay attention to the requirements of legislation.
- produce services according to the concepts of productization in a sustainable way.
- use the methods of service design as part of productization.
- network with professionals and companies of different fields.
Content
Which are the key concepts of productization?
What kind of process is productization?
What kind of requirements of legislation does productization include?
How to collect customer information and involve customers in development?
How to use the key concepts and methods when producing customer-oriented services?
How to work together with customers, users and target groups in the service design process?
How to plan, produce and evaluate productization?
Opiskelumateriaali
Learnissa olevan verkkoaineiston lisäksi: Apunen, A. 2020. Haastajasta hittipalveluksi: Tuotteista ideastasi menestyjä. Helsinki: Alma Talent. (e-kirja, äänikirja) Tonder, M. 2013. Ideasta kaupalliseksi palveluksi: Matkailupalvelujen tuotteistaminen. Helsinki: Restamark. Tuulaniemi, Juha. 2011. Palvelumuotoilu. Palvelumuotoilu | Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | Xamk Kaakkuri (finna.fi)
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso toteutetaan pääasiassa aikaan sitomattomana verkko-opetuksena, mutta se sisältää myös 2-3 kpl aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Osallistuminen etäopetuskerroille on vapaaehtoista. Opintojaksoon liittyy kaikille vapaaehtoinen aloitustapaaminen, joka nauhoitetaan. Nauhoite tallenne tulee Learn alustalle. Opettajan ohjausta on saatavilla etäopetuskertojen yhteydessä ja sähköpostilla tarvittaessa.
Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Etäopetuskerrat toteutetaan pääsääntöisesti klo 16.30 alkaen. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.
Opintojaksolla on arvioitavia tehtäviä ja ne tehdään itsenäisesti/ryhmänä/paritöinä. Tehtävät ovat ohjeineen opintojakson Learn-alustalla ja ne esitellään tarkemmin opintojakson alkaessa. Tehtävät on palautettava annetussa aikataulussa.
Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja. Niitä voivat olla esimerkiksi kirjallinen ja suullinen palaute.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee työelämän edustaja.
Opintojaksolla tehdään työelämäprojekti ryhmätyönä. Työelämätehtävä tarkennetaan tarkemmin opintojakson alkaessa. Työelämä tehtävän voi tehdä myös omalle työpaikalle.
Tentit ja muut määräajat
Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä kaikki oppimistehtävät ja muut opintojakson suorittamiseen liittyvät tehtävät on oltava tehtyinä. Tarkemmat päivämäärät tehtävien palautuksiin esitellään opintojen alkaessa.
Opintojaksolla ei ole tenttiä.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksolla ei ole erikseen määriteltyä kv-yhteistyötä.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 3 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 132 t itsenäisesti tai ryhmässä työstettäviä oppimistehtäviä.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojakson teemat ovat: asiakaslähtöisen tuotteistamisen keskeiset käsitteet,
asiakaslähtöisen tuotteistamisen prosessi, tuotteistamisen lainsäädäntövaatimuksia, asiakastiedon kerääminen ja asiakkaiden osallistaminen,
palvelumuotoilun käsitteet ja -menetelmät asiakaslähtöisten tuotteiden ja palveluiden kehittämisessä, palvelumuotoilun prosessit ja niiden toteutus käytännössä ja arviointi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson suoritukseen kuuluu kaikkien oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Tarkempi arviointi esitellään opintojakson alkaessa.
Enrollment
08.04.2024 - 21.04.2024
Timing
02.09.2024 - 27.10.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
- Hanna Ukkola
- Sini Laukkanen
Teacher in charge
Hanna Ukkola
Groups
-
MRMI23KVTourism and Service Business, online studies
Objective
You can:
- find out the needs of different customer groups in hospitality business.
- identify different steps of productization in hospitality management and pay attention to the requirements of legislation.
- produce services according to the concepts of productization in a sustainable way.
- use the methods of service design as part of productization.
- network with professionals and companies of different fields.
Content
Which are the key concepts of productization?
What kind of process is productization?
What kind of requirements of legislation does productization include?
How to collect customer information and involve customers in development?
How to use the key concepts and methods when producing customer-oriented services?
How to work together with customers, users and target groups in the service design process?
How to plan, produce and evaluate productization?
Opiskelumateriaali
Learnissa olevan verkkoaineiston lisäksi:
Apunen, A. 2020. Haastajasta hittipalveluksi: Tuotteista ideastasi menestyjä. Helsinki: Alma Talent. (e-kirja, äänikirja)
Tonder, M. 2013. Ideasta kaupalliseksi palveluksi: Matkailupalvelujen tuotteistaminen. Helsinki: Restamark.
Tuulaniemi, Juha. 2011. Palvelumuotoilu. Palvelumuotoilu | Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | Xamk Kaakkuri (finna.fi)
Yksilölliset oppimisväylät
Opintojakso käynnistyy verkossa orientaatioluennolla.
Lisäksi kaksi verkkoluentoa opintojakson teemoista sekä vierailijaluento. Luennot tallennetaan ja ne on myöhemmin katsottavissa opintojakson Learn- alustalta.
Teemoina:
Matkailutuotteen määritelmät, tuotteistamisprosessi ja lainsäädäntö sekä palvelumuotoilu.
Yksilölliset oppimisväylät:
Itsenäinen suoritustapa verkkototeutuksena, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, yksilö sekä ryhmätehtävä. Itsenäinen aiheeseen sekä aineistoon tutustuminen.
Työviikkopohjainen oppimisväylä: etenet itsenäisesti verkossa suoritettavan opintojakson.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: keskustele ja suunnittele opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta.
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet restonomin ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajan kanssa
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyössä tuotteistamistehtävä.
Tentit ja muut määräajat
Tehtävät esitellään Learn-alustalla opintojakson alkaessa. Opintojaksoon ei kuulu tenttiä.
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi 3-4:
•osaa käyttää ja soveltaa tuotteistamiseen sisältyviä käsitteitä
•ymmärtää ja osaa hyödyntää tuotteistamisprosessia sekä tuotteistamiseen liittyvää lainsäädäntöä
•osaa hahmottaa palvelumuotoilun keinoja ja käyttää tietoa hyväksi tuotesuunnittelussa
•osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kannattavia, elämyksellisiä tuotteita ja palveluja yritysten tai muiden toimijoiden kanssa
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
08.01.2024 - 03.03.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
4 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
1 - 60
Degree programmes
- Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
- Hanna Ukkola
- Sirpa Sahinjoki
Teacher in charge
Hanna Ukkola
Groups
-
MRKT22SVTourism and service business, online studies
Objective
You can:
- find out the needs of different customer groups in hospitality business.
- identify different steps of productization in hospitality management and pay attention to the requirements of legislation.
- produce services according to the concepts of productization in a sustainable way.
- use the methods of service design as part of productization.
- network with professionals and companies of different fields.
Content
Which are the key concepts of productization?
What kind of process is productization?
What kind of requirements of legislation does productization include?
How to collect customer information and involve customers in development?
How to use the key concepts and methods when producing customer-oriented services?
How to work together with customers, users and target groups in the service design process?
How to plan, produce and evaluate productization?
Opiskelumateriaali
Learnissa olevan verkkoaineiston lisäksi:
Ahola, S., Badur, J., Tanskanen, G. & Mikkola, K. 2019. Matkailuyrittäjän kansainvälistymisopas. [Helsinki]: Visit Finland. (e-kirja)
Apunen, A. 2020. Haastajasta hittipalveluksi: Tuotteista ideastasi menestyjä. Helsinki: Alma Talent. (e-kirja, äänikirja)
Tonder, M. 2013. Ideasta kaupalliseksi palveluksi: Matkailupalvelujen tuotteistaminen. Helsinki: Restamark.
Tuulaniemi, Juha. 2011. Palvelumuotoilu. Palvelumuotoilu | Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | Xamk Kaakkuri (finna.fi)
Yksilölliset oppimisväylät
Itsenäinen suoritustapa verkkototeutuksena, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, yksilö sekä ryhmätehtävä. Itsenäinen aiheeseen sekä aineistoon tutustuminen.
Opintojakso käynnistyy verkossa info- ja orientaatioluennolla.
Lisäksi kaksi verkkoluentoa opintojakson teemoista.
Teemoina:
Matkailutuotteen määritelmät
Tuotteistamisprosessi ja lainsäädäntö
Tarinallistaminen sekä
Palvelumuotoilu
Työviikkopohjainen oppimisväylä: etenet itsenäisesti verkossa suoritettavan opintojakson.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: keskustele ja suunnittele opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta.
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet restonomin ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajan kanssa
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyössä tuotteistamistehtävä.
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksolla on kaksi tehtävää:
1. Matkailutuotteen analysointi (yksilötehtävä)???
2. Matkailutuotteen tuotteistaminen (pari/ryhmätehtävä)
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi 3-4:
•osaa käyttää ja soveltaa tuotteistamiseen sisältyviä käsitteitä
•ymmärtää ja osaa hyödyntää tuotteistamisprosessia sekä tuotteistamiseen liittyvää lainsäädäntöä
•osaa hahmottaa palvelumuotoilun keinoja ja käyttää tietoa hyväksi tuotesuunnittelussa
•osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kannattavia, elämyksellisiä tuotteita ja palveluja yritysten tai muiden toimijoiden kanssa
Enrollment
06.04.2023 - 21.04.2023
Timing
04.09.2023 - 29.10.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
4 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
- Hanna Ukkola
- Sirpa Sahinjoki
Teacher in charge
Hanna Ukkola
Groups
-
MRMI22KVTourism and Service Business, online studies
Objective
You can:
- find out the needs of different customer groups in hospitality business.
- identify different steps of productization in hospitality management and pay attention to the requirements of legislation.
- produce services according to the concepts of productization in a sustainable way.
- use the methods of service design as part of productization.
- network with professionals and companies of different fields.
Content
Which are the key concepts of productization?
What kind of process is productization?
What kind of requirements of legislation does productization include?
How to collect customer information and involve customers in development?
How to use the key concepts and methods when producing customer-oriented services?
How to work together with customers, users and target groups in the service design process?
How to plan, produce and evaluate productization?
Opiskelumateriaali
Learnissa olevan verkkoaineiston lisäksi:
Ahola, S., Badur, J., Tanskanen, G. & Mikkola, K. 2019. Matkailuyrittäjän kansainvälistymisopas. [Helsinki]: Visit Finland. (e-kirja)
Apunen, A. 2020. Haastajasta hittipalveluksi: Tuotteista ideastasi menestyjä. Helsinki: Alma Talent. (e-kirja, äänikirja)
Tonder, M. 2013. Ideasta kaupalliseksi palveluksi: Matkailupalvelujen tuotteistaminen. Helsinki: Restamark.
Tuulaniemi, Juha. 2011. Palvelumuotoilu. Palvelumuotoilu | Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu | Xamk Kaakkuri (finna.fi)
Yksilölliset oppimisväylät
Itsenäinen suoritustapa verkkototeutuksena, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, yksilö sekä ryhmätehtävä. Itsenäinen aiheeseen sekä aineistoon tutustuminen.
Opintojakso käynnistyy verkossa info- ja orientaatioluennolla.
Lisäksi kaksi verkkoluentoa opintojakson teemoista.
Teemoina:
Matkailutuotteen määritelmät
Tuotteistamisprosessi ja lainsäädäntö
Tarinallistaminen sekä
Palvelumuotoilu
Työviikkopohjainen oppimisväylä: etenet itsenäisesti verkossa suoritettavan opintojakson.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä: keskustele ja suunnittele opettajan kanssa tästä vaihtoehdosta.
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos esim. työskentelet restonomin ammattialaan liittyvässä yrityksessä tai organisaatiossa tai ammattialaan liittyvissä työtehtävissä. Tällöin voit suorittaa opintojakson työpaikallasi/projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä. Oppimistehtävien sisällöstä sinun tulee aina sopia opintojakson opettajan kanssa
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyössä tuotteistamistehtävä.
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksolla on kaksi tehtävää:
1. Matkailutuotteen analysointi (yksilötehtävä)
2. Matkailutuotteen tuotteistaminen (pari/ryhmätehtävä)
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi 3-4:
•osaa käyttää ja soveltaa tuotteistamiseen sisältyviä käsitteitä
•ymmärtää ja osaa hyödyntää tuotteistamisprosessia sekä tuotteistamiseen liittyvää lainsäädäntöä
•osaa hahmottaa palvelumuotoilun keinoja ja käyttää tietoa hyväksi tuotesuunnittelussa
•osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kannattavia, elämyksellisiä tuotteita ja palveluja yritysten tai muiden toimijoiden kanssa
Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Timing
09.01.2023 - 05.03.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
- Hanna Pajari-Seppänen
- Hanna Ukkola
Teacher in charge
Hanna Ukkola
Groups
-
MRKT21SVTourism and service business, online studies
-
MRMI21SVTourism and Service Business, online studies
Objective
You can:
- find out the needs of different customer groups in hospitality business.
- identify different steps of productization in hospitality management and pay attention to the requirements of legislation.
- produce services according to the concepts of productization in a sustainable way.
- use the methods of service design as part of productization.
- network with professionals and companies of different fields.
Content
Which are the key concepts of productization?
What kind of process is productization?
What kind of requirements of legislation does productization include?
How to collect customer information and involve customers in development?
How to use the key concepts and methods when producing customer-oriented services?
How to work together with customers, users and target groups in the service design process?
How to plan, produce and evaluate productization?
Opiskelumateriaali
Learnissä oleva aineisto.
Yksilölliset oppimisväylät
Itsenäinen suoritustapa verkkototeutuksena, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, yksilö sekä ryhmätehtävä. Itsenäinen aiheeseen sekä aineistoon tutustuminen.
Opintojakso käynnistyy verkossa info- ja orientaatioluennolla.
Lisäksi verkkoluentoja teemoista.
Teemoina:
Palvelumuotoilun menetelmät osana tuotteistamista
Matkailutuotteen määritelmät, tuotteistamisprosessi ja lainsäädäntö
Opintojaksolla sovelletaan seuraavia oppimisväyliä:
1. Työviikkopohjainen oppimisväylä
2. Opintoja nopeuttava oppimisväylä
3. Työhön integroitu oppimisväylä
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyössä tuotteistamistehtävä.
Opiskelijan työmäärä
135 h.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi 3-4:
•osaa käyttää ja soveltaa tuotteistamiseen sisältyviä käsitteitä
•ymmärtää ja osaa hyödyntää tuotteistamisprosessia sekä tuotteistamiseen liittyvää lainsäädäntöä
•osaa hahmottaa palvelumuotoilun keinoja ja käyttää tietoa hyväksi tuotesuunnittelussa
•osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kannattavia, elämyksellisiä tuotteita ja palveluja yritysten tai muiden toimijoiden kanssa
Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Timing
09.01.2023 - 30.04.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
- Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
- Hanna Ukkola
Teacher in charge
Hanna Ukkola
Groups
-
MRMI21SPTourism and Service Business, full-time studies
-
MRMI22SPTourism and Service Business, full-time studies
Objective
You can:
- find out the needs of different customer groups in hospitality business.
- identify different steps of productization in hospitality management and pay attention to the requirements of legislation.
- produce services according to the concepts of productization in a sustainable way.
- use the methods of service design as part of productization.
- network with professionals and companies of different fields.
Content
Which are the key concepts of productization?
What kind of process is productization?
What kind of requirements of legislation does productization include?
How to collect customer information and involve customers in development?
How to use the key concepts and methods when producing customer-oriented services?
How to work together with customers, users and target groups in the service design process?
How to plan, produce and evaluate productization?
Opiskelumateriaali
Learnissä oleva materiaali.
Yksilölliset oppimisväylät
Lukujärjestyksen mukainen opetus.
Opintojaksolla sovelletaan seuraavia oppimisväyliä:
1. Työviikkopohjainen oppimisväylä
2. Opintoja nopeuttava oppimisväylä
3. Työhön integroitu oppimisväylä
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakson teemat kytkeytyvät toimialaan ja toimialan työpaikkoihin, joita hyödynnetään opintojaksolla tietolähteinä ja mahdollisina oppimistehtävinä.
Opiskelijan työmäärä
135 h opiskelijan työtä, josta 43 h lähitunteja sisältäen kaksi yritysvierailua.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
3-4
Opiskelija
osaa käyttää ja soveltaa tuotteistamiseen sisältyviä käsitteitä
ymmärtää ja osaa hyödyntää tuotteistamisprosessia sekä tuotteistamiseen liittyvää lainsäädäntöä
osaa hahmottaa palvelumuotoilun keinoja ja käyttää tietoa hyväksi tuotesuunnittelussa
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kannattavia, elämyksellisiä tuotteita ja palveluja yritysten tai muiden toimijoiden kanssa.
Enrollment
06.04.2022 - 22.04.2022
Timing
29.08.2022 - 23.10.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
4 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
- Hanna Ukkola
- Kirsi Kuusisto
Teacher in charge
Kirsi Kuusisto
Groups
-
MRMI21KVTourism and Service Business, online studies
Objective
You can:
- find out the needs of different customer groups in hospitality business.
- identify different steps of productization in hospitality management and pay attention to the requirements of legislation.
- produce services according to the concepts of productization in a sustainable way.
- use the methods of service design as part of productization.
- network with professionals and companies of different fields.
Content
Which are the key concepts of productization?
What kind of process is productization?
What kind of requirements of legislation does productization include?
How to collect customer information and involve customers in development?
How to use the key concepts and methods when producing customer-oriented services?
How to work together with customers, users and target groups in the service design process?
How to plan, produce and evaluate productization?
Opiskelumateriaali
Learnissä oleva aineisto
Tonder, Mika. 2013. Ideasta kaupalliseksi tuotteeksi. Matkailupalvelujen tuotteistaminen.
Tuulaniemi, Juha. 2011. Palvelumuotoilu.
Yksilölliset oppimisväylät
Itsenäinen suoritustapa verkkototeutuksena, itsenäisesti suoritettavat tehtävät, yksilö sekä ryhmätehtävä. Itsenäinen aiheeseen sekä aineistoon tutustuminen.
Opintojakso käynnistyy verkossa info- ja orientaatioluennolla.
Lisäksi verkkoluentoja teemoista.
Teemoina:
Palvelumuotoilun menetelmät osana tuotteistamista
Matkailutuotteen määritelmät, tuotteistamisprosessi ja lainsäädäntö
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyötahot ilmoitetaan kurssin alussa.
Opiskelijan työmäärä
135 h
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi 3-4
•osaa käyttää ja soveltaa tuotteistamiseen sisältyviä käsitteitä
•ymmärtää ja osaa hyödyntää tuotteistamisprosessia sekä tuotteistamiseen liittyvää lainsäädäntöä
•osaa hahmottaa palvelumuotoilun keinoja ja käyttää tietoa hyväksi tuotesuunnittelussa
•osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kannattavia, elämyksellisiä tuotteita ja palveluja yritysten tai muiden toimijoiden kanssa
Enrollment
08.11.2021 - 21.11.2021
Timing
10.01.2022 - 07.03.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
5 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Ecampus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
- Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
- Marjut Kasper
- Kirsi Kuusisto
Groups
-
MRKT20SVTourism and service business, online studies
-
MRMI20SVTourism and Service Business, online studies
Objective
You can:
- find out the needs of different customer groups in hospitality business.
- identify different steps of productization in hospitality management and pay attention to the requirements of legislation.
- produce services according to the concepts of productization in a sustainable way.
- use the methods of service design as part of productization.
- network with professionals and companies of different fields.
Content
Which are the key concepts of productization?
What kind of process is productization?
What kind of requirements of legislation does productization include?
How to collect customer information and involve customers in development?
How to use the key concepts and methods when producing customer-oriented services?
How to work together with customers, users and target groups in the service design process?
How to plan, produce and evaluate productization?
Opiskelumateriaali
Opettajien opintojakson alussa ilmoittama materiaali.
Yksilölliset oppimisväylät
Itsenäinen suoritustapa verkkototeutuksena, itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät ja itsenäinen aiheeseen tutustuminen. Opintojakso käynnistyy verkossa info- ja orientaatioluennolla.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä yhteensä 135 tuntia.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opiskelija osaa
a. käyttää johdonmukaisesti liiketoimintaan liittyviä käsitteitä
b. etsiä tietoa opintojakson aihealueiden keskeisistä tiedonlähteistä
c. hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien ja kohderyhmien kanssa
e. käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. toimia ryhmän jäsenenä tavoitteellisesti
g. perustella toimintaansa oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Tarkempi numeraalinen arviointi painopisteineen ilmoitetaan opintojakson alussa.
Enrollment
08.11.2021 - 21.11.2021
Timing
10.01.2022 - 30.04.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
- Degree Programme in Tourism and Service Business
Teachers
- Marjut Kasper
- Kirsi Kuusisto
Teacher in charge
Marjut Kasper
Groups
-
MRMI20SPMatkailu- ja palveluliiketoiminta, päivätoteutus
-
MRMI20KPTourism and Service Business, full-time studies
Objective
You can:
- find out the needs of different customer groups in hospitality business.
- identify different steps of productization in hospitality management and pay attention to the requirements of legislation.
- produce services according to the concepts of productization in a sustainable way.
- use the methods of service design as part of productization.
- network with professionals and companies of different fields.
Content
Which are the key concepts of productization?
What kind of process is productization?
What kind of requirements of legislation does productization include?
How to collect customer information and involve customers in development?
How to use the key concepts and methods when producing customer-oriented services?
How to work together with customers, users and target groups in the service design process?
How to plan, produce and evaluate productization?
Opiskelumateriaali
Learnissä oleva materiaali
Tonder, Mika.2013. Ideasta kaupalliseksi palveluksi - matkailupalvelujen tuotteistaminen.
Yksilölliset oppimisväylät
Lukujärjestyksen mukainen opetus
TKI ja työelämäyhteistyö
Vihreän kullan kulttuuritie-hanke:
https://www.xamk.fi/tutkimus-ja-kehitys/vihrean-kullan-kulttuuritie/
Opiskelijan työmäärä
135 h opiskelijan työtä, joista 32 h lähitunteja sisältäen tutustumiskäynnin matkailutien kohteessa Punkaharjulla.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
3-4
Opiskelija
osaa käyttää ja soveltaa tuotteistamiseen sisältyviä käsitteitä
ymmärtää ja osaa hyödyntää tuotteistamisprosessia sekä tuotteistamiseen liittyvää lainsäädäntöä
osaa hahmottaa palvelumuotoilun keinoja ja käyttää tietoa hyväksi tuotesuunnittelussa
osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida kannattavia, elämyksellisiä tuotteita ja palveluja yritysten tai muiden toimijoiden kanssa.