Skip to main content

Psychology for LeadersLaajuus (5 cr)

Code: BY00DN15

Credits

5 op

Objective

You know how psychological factors effect to human action in working conditions and how you can take them into account as a leader
You can act as a leader so, that you enhance work satisfaction, happiness at work, work effectiveness and outcomes

Content

I. About Leadership psychology
Theoretical basis of concepts and phenomenon
What is psychological leadership orientation?
What effects has positivity in leadership?
What effects to human behavior in workplace and organization?
What is new psychological leadership like?

II From individual to working community – interaction management
Individual and working community in focus
What is the meaning of experimentalism from leadership perspective?
What is mutual relationship like between individual and working community?
How complexity occurs in interaction change and how to control it?

III Self-management and expertise
To deepen topics from leadership and self-management perspectives
What is self-management in leadership?
What means sensitizing in situations and expertise in leadership?
What kinds of different phenomenon include in self-management?
What is identity leadership according to new leadership psychology?

Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

19.08.2024 - 01.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care, Mikkeli

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

1 - 50

Teachers
  • Leila Pihlaja
Teacher in charge

Leila Pihlaja

Groups
  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Objective

You know how psychological factors effect to human action in working conditions and how you can take them into account as a leader
You can act as a leader so, that you enhance work satisfaction, happiness at work, work effectiveness and outcomes

Content

I. About Leadership psychology
Theoretical basis of concepts and phenomenon
What is psychological leadership orientation?
What effects has positivity in leadership?
What effects to human behavior in workplace and organization?
What is new psychological leadership like?

II From individual to working community – interaction management
Individual and working community in focus
What is the meaning of experimentalism from leadership perspective?
What is mutual relationship like between individual and working community?
How complexity occurs in interaction change and how to control it?

III Self-management and expertise
To deepen topics from leadership and self-management perspectives
What is self-management in leadership?
What means sensitizing in situations and expertise in leadership?
What kinds of different phenomenon include in self-management?
What is identity leadership according to new leadership psychology?

Opiskelumateriaali

Ville Pietiläinen & Antti Syväjärvi (toim.) 2019. Johtamisen psykologia. PS-kustannus: Juva. Lukuoikeuksia saatavissa Kaakkurin kautta/painettuja kirjoja saatavissa 4 kpl. (valitut artikkelit)

Alexander Haslam, Stephen D. Reicher & Michael J. Platow 2012. Uusi johtamisen psykologia. Gaudeamus: Helsinki. Lukuoikeuksia saatavissa Kaakkurin kautta, painettua kirjaa 5 kpl. (valitut sivut)

Lämsä Anna-Maija & Päivinen Taru 2013. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita: Helsinki. Saatavana E-kirjana. E-kirjoja 7 kpl, painettuja kirjoja 44 kpl.

Makke Leppänen & Ilona Rauhala 2012. Johda Ihmistä - Psykologiaa Johtajille. Talentum. Liettua. Ei rajoituksia yhdenaikaisissa lukijamäärissä https://kaakkuri.finna.fi/Record/kaakkuri.223120 /painettuja kirjoja 3 kpl.

Oppimisalustalla oleva materiaali ja kirjasuositukset.

Yksilölliset oppimisväylät

Online studies 5 cu

TKI ja työelämäyhteistyö

ei ole

Tentit ja muut määräajat

Verkko-opinnot. Viikko 43 on lomaviikko ja sen aikana ei ole järjestettyä opetusta.

Kansainvälinen yhteistyö

ei ole

Opiskelijan työmäärä

• Opintojakson laajuus on 135 tuntia (5 op).
• Opinnot jakaantuvat noin 3 kuukauden (13 viikon) ajalle, Opiskelijan työmäärä on keskimäärin 10 - 11 tuntia viikossa.
• Opintojaksolla on kolme opiskeltavaa kokonaisuutta. Jokaisen kokonaisuuden aikana 3 viikkoa on varattu itsenäiseen oppimiseen ja 1 viikko yhteisen tehtävän ja verkkokeskustelun käymiseen.
• Viikko 43 on lomaviikko, jonka aikana ei ole järjestettyä opetusta.

Toteutuksen osien kuvaus

I johtamisen psykologiasta .
II Yksilöstä työyhteisöksi – vuorovaikutusjohtaminen
II Itsensä johtaminen ja asiantuntijuus

Opintojakson toteutukseen liittyvä työmäärä ja arvioinnin painoarvot ovat
1. opiskeluohjeisiin ja arviointiin tutustuminen, esittäytyminen, sopimukset 5 %
2. kirjallisuuteen tutustuminen 25 %
3. tehtävät 1–3 ja verkkokeskustelu ryhmässä 30 %
4. reflektiivinen essee, vertaisarviointi 40 %
5. opintojaksopalaute 0 % sisältyy opintojakson suoritukseen

Further information

Opiskelu toteutetaan ryhmissä, jotka työskentelevät yhdessä opintojakson ajan.
• Opintojakson alussa kirjoitat esittelyn keskustelualueelle ja sovitte ryhmän ensimmäisen TEAMS-tapaamisen ajan (aikataulu oppimisalustalla)
• Opiskelukokonaisuuksiin I -III liittyy kirjallisuuteen perustuva tehtävä, jota jalostatte ryhmässä ja siihen liittyvä verkkokeskustelu TEAMS-ohjelman välityksellä. Tapaamisesta tehdään lyhyt kuvaus.
•. Opintojakson kuluessa kirjoitetaan reflektiivistä, lähteisiin perustuvaa esseetehtävää, joka palautetaan opintojakson lopulla verkkotyöpajaan ja jossa arvioit toisen opiskelijan tehtävän. Tehtävästä saat palautteen myös opettajalta.
• Reflektiivinen essee arvioidaan 1 -5. Välitehtävät ja verkkokeskustelu arvioidaan hyväksytty/täydennettävä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

osaat:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyön näkökulmasta (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee)
b) soveltaa johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyössä ja työyhteisön kehittämisessä (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee)
g) viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti omalla äidinkielellä kirjallisesti ja suullisesti (tehtävät, verkkokeskustelu, essee, vertaisarviointi)

Opintojakson suoritusvaatimukset ovat tasoltaan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon mukaisia (taso 7). Arvioinnissa otetaan huomioon: Verkkokeskustelun tehtävien ja esseen tiedon taso, työskentely ryhmissä, tiedon perustelevuus ja soveltamisen taso.
Arvioinnissa painottuvat, että osaat:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti johtamisen psykologiaan liittyvää
tietoa esimiestyön näkökulmasta (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee)
b) soveltaa johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyössä ja työyhteisön kehittämisessä (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee)
g) viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti omalla äidinkielellä kirjallisesti ja suullisesti (tehtävät, verkkokeskustelu, essee, vertaisarviointi)
Reflektiivinen essee arvioidaan 1 -5, verkkokeskustelu ja tehtävät arvioidaan hyväksytty/täydennettävä,

Enrollment

08.01.2024 - 28.01.2024

Timing

08.01.2024 - 30.04.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care, Mikkeli

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

1 - 50

Teachers
  • Leila Pihlaja
Teacher in charge

Leila Pihlaja

Groups
  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Objective

You know how psychological factors effect to human action in working conditions and how you can take them into account as a leader
You can act as a leader so, that you enhance work satisfaction, happiness at work, work effectiveness and outcomes

Content

I. About Leadership psychology
Theoretical basis of concepts and phenomenon
What is psychological leadership orientation?
What effects has positivity in leadership?
What effects to human behavior in workplace and organization?
What is new psychological leadership like?

II From individual to working community – interaction management
Individual and working community in focus
What is the meaning of experimentalism from leadership perspective?
What is mutual relationship like between individual and working community?
How complexity occurs in interaction change and how to control it?

III Self-management and expertise
To deepen topics from leadership and self-management perspectives
What is self-management in leadership?
What means sensitizing in situations and expertise in leadership?
What kinds of different phenomenon include in self-management?
What is identity leadership according to new leadership psychology?

Opiskelumateriaali

Juha Perttula & Antti Syväniemi (toim.) 2012. Johtamisen psykologia. Ihmisten johtaminen muuttuvassa työelämässä. PS-kustannus: Juva. Ei saatavana e-kirjana (valitut artikkelit)

Ville Pietiläinen & Antti Syväjärvi (toim.) 2019. Johtamisen psykologia. PS-kustannus: Juva. Lukuoikeuksia saatavissa Kaakkurin kautta/painettuja kirjoja saatavissa 4 kpl. (valitut artikkelit)

Alexander Haslam, Stephen D. Reicher & Michael J. Platow 2012. Uusi johtamisen psykologia. Gaudeamus: Helsinki. Lukuoikeuksia saatavissa Kaakkurin kautta, painettua kirjaa 5 kpl. (valitut sivut)

Lämsä Anna-Maija & Päivinen Taru 2013. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita: Helsinki. Saatavana E-kirjana. E-kirjoja 7 kpl, painettuja kirjoja 44 kpl.

Makke Leppänen & Ilona Rauhala 2012. Johda Ihmistä - Psykologiaa Johtajille. Talentum. Liettua. Ei rajoituksia yhdenaikaisissa lukijamäärissä https://kaakkuri.finna.fi/Record/kaakkuri.223120 /painettuja kirjoja 3 kpl.

Oppimisalustalla oleva materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Online studies 5 cu

TKI ja työelämäyhteistyö

ei ole

Tentit ja muut määräajat

Verkko-opinnot. Viikko 9 on lomaviikko ja sen aikana ei ole järjestettyä opetusta.

Kansainvälinen yhteistyö

ei ole

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 135 tuntia. Opinnot jakaantuvat noin 3 kuukauden ajalle, keskimäärin 10 - 11 tuntia viikossa. Opintojaksolla on kolme kokonaisuutta. Jokaisen kokonaisuuden aikana 3 viikkoa on varattu itsenäiseen oppimiseen ja 1 viikko yhteisen tehtävän tekemiseen ja verkkokeskustelun käymiseen. Viikko 9 on lomaviikko, jonka aikana ei ole järjestettyä opetusta.

Toteutuksen osien kuvaus

I johtamisen psykologiasta .
II Yksilöstä työyhteisöksi – vuorovaikutusjohtaminen
II Itsensä johtaminen ja asiantuntijuus

Opintojakson toteutukseen liittyvä työmäärä ja arvioinnin painoarvot ovat
1. opiskeluohjeisiin ja arviointiin tutustuminen, esittäytyminen ja tutustumiswebinaari 5 %
2. kirjallisuuteen tutustuminen 25 %
3. tehtävät 1–3 ja verkkokeskustelu ryhmässä 30 %
4. reflektiivinen itsearviointi essee, webinaari 40 %
5. opintojaksopalaute 0 % sisältyy opintojakson suoritukseen

Further information

Opiskelu toteutetaan ryhmissä, jotka työskentelevät yhdessä opintojakson ajan. Opintojakson alussa on esittäytyminen keskustelualueella.
Kokonaisuuksiin I -III liittyy kirjallisuuteen perustuvia tehtäviä ja verkkokeskusteluja. Keskustelu toteutuu TEAMS-ohjelman avulla ja oppimisryhmät sovpivat yhteisestä aikataulusta itsenäisesti.
Kokonaisuuden III aikana on ryhmäkohtainen webinaari, johon valmistaudut tekemällä ennakkotehtävän ja jossa tehdään yhteenvetoa opintojaksolla opitusta.
Opintojakson kuluessa kirjoitat reflektiivistä, lähteisiin perustuvaa esseetehtävää, joka palautetaan opintojakson päättyessä.
Reflektiivinen esseei arvioidaan 1 -5. Välitehtävät ja verkkokeskustelu arvioidaan hyväksytty täydennettävä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

osaat:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyön näkökulmasta (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
b) soveltaa johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyössä ja työyhteisön kehittämisessä (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
g) viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti omalla äidinkielellä kirjallisesti ja suullisesti (tehtävät, verkkokeskustelu, essee, vertaisarviointi webinaarissa)

Opintojakson suoritusvaatimukset ovat tasoltaan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon mukaisia (taso 7).
Arvioinnissa otetaan huomioon:
Verkkokeskustelun tehtävien ja esseen tiedon taso, työskentely ryhmissä, tiedon perustelevuus ja soveltamisen taso.
Arvioinnissa painottuvat, että osaat:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti johtamisen psykologiaan liittyvää
tietoa esimiestyön näkökulmasta (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
b) soveltaa johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyössä ja työyhteisön kehittämisessä (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
g) viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti omalla äidinkielellä kirjallisesti ja suullisesti (tehtävät, verkkokeskustelu, essee, vertaisarviointi)
Verkkokeskustelu ja tehtävät arvioidaan hyväksytty/täydennettävä, reflektiivinen itsearviointi arvioidaan 1–5

Enrollment

04.08.2023 - 03.09.2023

Timing

21.08.2023 - 03.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care, Mikkeli

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

1 - 50

Teachers
  • Leila Pihlaja
Teacher in charge

Leila Pihlaja

Groups
  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Objective

You know how psychological factors effect to human action in working conditions and how you can take them into account as a leader
You can act as a leader so, that you enhance work satisfaction, happiness at work, work effectiveness and outcomes

Content

I. About Leadership psychology
Theoretical basis of concepts and phenomenon
What is psychological leadership orientation?
What effects has positivity in leadership?
What effects to human behavior in workplace and organization?
What is new psychological leadership like?

II From individual to working community – interaction management
Individual and working community in focus
What is the meaning of experimentalism from leadership perspective?
What is mutual relationship like between individual and working community?
How complexity occurs in interaction change and how to control it?

III Self-management and expertise
To deepen topics from leadership and self-management perspectives
What is self-management in leadership?
What means sensitizing in situations and expertise in leadership?
What kinds of different phenomenon include in self-management?
What is identity leadership according to new leadership psychology?

Opiskelumateriaali

Juha Perttula & Antti Syväniemi (toim.) 2012. Johtamisen psykologia. Ihmisten johtaminen muuttuvassa työelämässä. PS-kustannus: Juva. Ei saatavana e-kirjana (valitut artikkelit)

Ville Pietiläinen & Antti Syväjärvi (toim.) 2019. Johtamisen psykologia. PS-kustannus: Juva. Lukuoikeuksia saatavissa Kaakkurin kautta/painettuja kirjoja saatavissa 4 kpl. (valitut artikkelit)

Alexander Haslam, Stephen D. Reicher & Michael J. Platow 2012. Uusi johtamisen psykologia. Gaudeamus: Helsinki. Lukuoikeuksia saatavissa Kaakkurin kautta, painettua kirjaa 5 kpl. (valitut sivut)

Lämsä Anna-Maija & Päivinen Taru 2013. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita: Helsinki. Saatavana E-kirjana. E-kirjoja 7 kpl, painettuja kirjoja 44 kpl.

Makke Leppänen & Ilona Rauhala 2012. Johda Ihmistä - Psykologiaa Johtajille. Talentum. Liettua. Ei rajoituksia yhdenaikaisissa lukijamäärissä https://kaakkuri.finna.fi/Record/kaakkuri.223120 /painettuja kirjoja 3 kpl.

Oppimisalustalla oleva materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Online studies 5 cu

TKI ja työelämäyhteistyö

ei ole

Tentit ja muut määräajat

Verkko-opinnot. Viikko 43 on lomaviikko ja sen aikana ei ole järjestettyä opetusta.

Kansainvälinen yhteistyö

ei ole

Opiskelijan työmäärä

• Opintojakson laajuus on 135 tuntia (5 op).
• Opinnot jakaantuvat noin 3 kuukauden (13 viikon) ajalle, Opiskelijan työmäärä on keskimäärin 10 - 11 tuntia viikossa.
• Opintojaksolla on kolme opiskeltavaa kokonaisuutta. Jokaisen kokonaisuuden aikana 3 viikkoa on varattu itsenäiseen oppimiseen ja 1 viikko yhteisen tehtävän ja verkkokeskustelun käymiseen.
• Viikko 43 on lomaviikko, jonka aikana ei ole järjestettyä opetusta.

Toteutuksen osien kuvaus

I johtamisen psykologiasta .
II Yksilöstä työyhteisöksi – vuorovaikutusjohtaminen
II Itsensä johtaminen ja asiantuntijuus

Opintojakson toteutukseen liittyvä työmäärä ja arvioinnin painoarvot ovat
1. opiskeluohjeisiin ja arviointiin tutustuminen, esittäytyminen, sopimukset 5 %
2. kirjallisuuteen tutustuminen 25 %
3. tehtävät 1–3 ja verkkokeskustelu ryhmässä 30 %
4. reflektiivinen essee, vertaisarviointi 40 %
5. opintojaksopalaute 0 % sisältyy opintojakson suoritukseen

Further information

Opiskelu toteutetaan ryhmissä, jotka työskentelevät yhdessä opintojakson ajan.
• Opintojakson alussa kirjoitat esittelyn keskustelualueelle ja sovitte ryhmän ensimmäisen TEAMS-tapaamisen ajan (aikataulu oppimisalustalla)
• Opiskelukokonaisuuksiin I -III liittyy kirjallisuuteen perustuva tehtävä, jota jalostatte ryhmässä ja siihen liittyvä verkkokeskustelu TEAMS-ohjelman välityksellä. Tapaamisesta tehdään lyhyt kuvaus.
•. Opintojakson kuluessa kirjoitetaan reflektiivistä, lähteisiin perustuvaa esseetehtävää, joka palautetaan opintojakson lopulla verkkotyöpajaan ja jossa arvioit toisen opiskelijan tehtävän. Tehtävästä saat palautteen myös opettajalta.
• Reflektiivinen essee arvioidaan 1 -5. Välitehtävät ja verkkokeskustelu arvioidaan hyväksytty/täydennettävä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

osaat:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyön näkökulmasta (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee)
b) soveltaa johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyössä ja työyhteisön kehittämisessä (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee)
g) viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti omalla äidinkielellä kirjallisesti ja suullisesti (tehtävät, verkkokeskustelu, essee, vertaisarviointi)

Opintojakson suoritusvaatimukset ovat tasoltaan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon mukaisia (taso 7). Arvioinnissa otetaan huomioon: Verkkokeskustelun tehtävien ja esseen tiedon taso, työskentely ryhmissä, tiedon perustelevuus ja soveltamisen taso.
Arvioinnissa painottuvat, että osaat:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti johtamisen psykologiaan liittyvää
tietoa esimiestyön näkökulmasta (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee)
b) soveltaa johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyössä ja työyhteisön kehittämisessä (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee)
g) viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti omalla äidinkielellä kirjallisesti ja suullisesti (tehtävät, verkkokeskustelu, essee, vertaisarviointi)
Reflektiivinen essee arvioidaan 1 -5, verkkokeskustelu ja tehtävät arvioidaan hyväksytty/täydennettävä,

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

16.01.2023 - 01.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care, Mikkeli

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

1 - 50

Teachers
  • Leila Pihlaja
Teacher in charge

Leila Pihlaja

Groups
  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Objective

You know how psychological factors effect to human action in working conditions and how you can take them into account as a leader
You can act as a leader so, that you enhance work satisfaction, happiness at work, work effectiveness and outcomes

Content

I. About Leadership psychology
Theoretical basis of concepts and phenomenon
What is psychological leadership orientation?
What effects has positivity in leadership?
What effects to human behavior in workplace and organization?
What is new psychological leadership like?

II From individual to working community – interaction management
Individual and working community in focus
What is the meaning of experimentalism from leadership perspective?
What is mutual relationship like between individual and working community?
How complexity occurs in interaction change and how to control it?

III Self-management and expertise
To deepen topics from leadership and self-management perspectives
What is self-management in leadership?
What means sensitizing in situations and expertise in leadership?
What kinds of different phenomenon include in self-management?
What is identity leadership according to new leadership psychology?

Opiskelumateriaali

Juha Perttula & Antti Syväniemi (toim.) 2012. Johtamisen psykologia. Ihmisten johtaminen muuttuvassa työelämässä. PS-kustannus: Juva. Ei saatavana e-kirjana (valitut artikkelit)

Ville Pietiläinen & Antti Syväjärvi (toim.) 2019. Johtamisen psykologia. PS-kustannus: Juva. Lukuoikeuksia saatavissa Kaakkurin kautta/painettuja kirjoja saatavissa 4 kpl. (valitut artikkelit)

Alexander Haslam, Stephen D. Reicher & Michael J. Platow 2012. Uusi johtamisen psykologia. Gaudeamus: Helsinki. Lukuoikeuksia saatavissa Kaakkurin kautta, painettua kirjaa 5 kpl. (valitut sivut)

Lämsä Anna-Maija & Päivinen Taru 2013. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita: Helsinki. Saatavana E-kirjana. E-kirjoja 7 kpl, painettuja kirjoja 44 kpl.

Makke Leppänen & Ilona Rauhala 2012. Johda Ihmistä - Psykologiaa Johtajille. Talentum. Liettua. Ei rajoituksia yhdenaikaisissa lukijamäärissä https://kaakkuri.finna.fi/Record/kaakkuri.223120 /painettuja kirjoja 3 kpl.

Oppimisalustalla oleva materiaali.

Yksilölliset oppimisväylät

Online studies 5 cu

TKI ja työelämäyhteistyö

ei ole

Tentit ja muut määräajat

Verkko-opinnot. Viikko 9 on lomaviikko ja sen aikana ei ole järjestettyä opetusta.

Kansainvälinen yhteistyö

ei ole

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 135 tuntia. Opinnot jakaantuvat noin 3 kuukauden ajalle, keskimäärin 10 - 11 tuntia viikossa. Opintojaksolla on kolme kokonaisuutta. Jokaisen kokonaisuuden aikana 3 viikkoa on varattu itsenäiseen oppimiseen ja 1 viikko yhteisen tehtävän ja verkkokeskustelun käymiseen. Viikko 9 on lomaviikko, jonka aikana ei ole järjestettyä opetusta.

Toteutuksen osien kuvaus

I johtamisen psykologiasta .
II Yksilöstä työyhteisöksi – vuorovaikutusjohtaminen
II Itsensä johtaminen ja asiantuntijuus

Opintojakson toteutukseen liittyvä työmäärä ja arvioinnin painoarvot ovat
1. opiskeluohjeisiin ja arviointiin tutustuminen, esittäytyminen ja tutustumiswebinaari 5 %
2. kirjallisuuteen tutustuminen 25 %
3. tehtävät 1–3 ja verkkokeskustelu ryhmässä 30 %
4. reflektiivinen itsearviointi essee, webinaari 40 %
5. opintojaksopalaute 0 % sisältyy opintojakson suoritukseen

Further information

Opiskelu toteutetaan ryhmissä, jotka työskentelevät yhdessä opintojakson ajan. Opintojakson alussa on esittäytyminen keskustelualueella.
Kokonaisuuksiin I -III liittyy kirjallisuuteen perustuvia tehtäviä ja verkkokeskusteluja. Kokonaisuuden III aikana on ryhmäkohtainen webinaari, johon valmistaudut tekemällä ennakkotehtävän ja jossa tehdään yhteenvetoa opintojaksolla opitusta. Opintojakson kuluessa kirjoitetaan reflektiivistä, lähteisiin perustuvaa esseetehtävää, joka palautetaan opintojakson päättyessä.
Reflektiivinen itsearviointi arvioidaan 1 -5. Välitehtävät ja verkkokeskustelu arvioidaan hyväksytty täydennettävä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

osaat:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyön näkökulmasta (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
b) soveltaa johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyössä ja työyhteisön kehittämisessä (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
g) viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti omalla äidinkielellä kirjallisesti ja suullisesti (tehtävät, verkkokeskustelu, essee, vertaisarviointi webinaarissa)

Opintojakson suoritusvaatimukset ovat tasoltaan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon mukaisia (taso 7).
Arvioinnissa otetaan huomioon:
Verkkokeskustelun tehtävien ja esseen tiedon taso, työskentely ryhmissä, tiedon perustelevuus ja soveltamisen taso.
Arvioinnissa painottuvat, että osaat:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti johtamisen psykologiaan liittyvää
tietoa esimiestyön näkökulmasta (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
b) soveltaa johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyössä ja työyhteisön kehittämisessä (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
g) viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti omalla äidinkielellä kirjallisesti ja suullisesti (tehtävät, verkkokeskustelu, essee, vertaisarviointi)
Verkkokeskustelu ja tehtävät arvioidaan hyväksytty/täydennettävä, reflektiivinen itsearviointi arvioidaan 1–5

Enrollment

06.04.2022 - 22.04.2022

Timing

29.08.2022 - 18.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care, Mikkeli

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Teachers
  • Leila Pihlaja
Teacher in charge

Leila Pihlaja

Groups
  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Objective

You know how psychological factors effect to human action in working conditions and how you can take them into account as a leader
You can act as a leader so, that you enhance work satisfaction, happiness at work, work effectiveness and outcomes

Content

I. About Leadership psychology
Theoretical basis of concepts and phenomenon
What is psychological leadership orientation?
What effects has positivity in leadership?
What effects to human behavior in workplace and organization?
What is new psychological leadership like?

II From individual to working community – interaction management
Individual and working community in focus
What is the meaning of experimentalism from leadership perspective?
What is mutual relationship like between individual and working community?
How complexity occurs in interaction change and how to control it?

III Self-management and expertise
To deepen topics from leadership and self-management perspectives
What is self-management in leadership?
What means sensitizing in situations and expertise in leadership?
What kinds of different phenomenon include in self-management?
What is identity leadership according to new leadership psychology?

Opiskelumateriaali

Juha Perttula & Antti Syväniemi (toim.) 2012. Johtamisen psykologia. Ihmisten johtaminen muuttuvassa työelämässä. PS-kustannus: Juva. Ei saatavana e-kirjana (valitut artikkelit)

Ville Pietiläinen & Antti Syväjärvi (toim.) 2019. Johtamisen psykologia. PS-kustannus: Juva. Lukuoikeuksia saatavissa Kaakkurin kautta/painettuja kirjoja saatavissa 4 kpl. (valitut artikkelit)

Alexander Haslam, Stephen D. Reicher & Michael J. Platow 2012. Uusi johtamisen psykologia. Gaudeamus: Helsinki. Lukuoikeuksia saatavissa Kaakkurin kautta, painettua kirjaa 5 kpl. (valitut sivut)

Lämsä Anna-Maija & Päivinen Taru 2013. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita: Helsinki. Saatavana E-kirjana. E-kirjoja 7 kpl, painettuja kirjoja 44 kpl.

Makke Leppänen & Ilona Rauhala 2012. Johda Ihmistä - Psykologiaa Johtajille. Talentum. Liettua. Ei rajoituksia yhdenaikaisissa lukijamäärissä https://kaakkuri.finna.fi/Record/kaakkuri.223120 /painettuja kirjoja 3 kpl.

Oppimisalustalla oleva materiaali.

Muu lisäkirjallisuus määräytyy opiskelijan esimerkkitapauksen mukaisesti.

Yksilölliset oppimisväylät

Online studies 5 cu

TKI ja työelämäyhteistyö

ei ole

Tentit ja muut määräajat

Verkko-opinnot, opintojaksolle on kirjauduttava Learnissa ensimmäisen opiskeluviikon aikana. Viikko 43 on talviloma ja sen aikana ei ole järjestettyä opetusta.

Kansainvälinen yhteistyö

ei ole

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 135 tuntia, keskimäärin 10 tuntia viikossa.

Toteutuksen osien kuvaus

I johtamisen psykologiasta .
II Yksilöstä työyhteisöksi – vuorovaikutusjohtaminen
II Itsensä johtaminen ja asiantuntijuus

Opintojakson toteutukseen liittyvä työmäärä ja arvioinnin painoarvot ovat
1. opiskeluohjeisiin ja arviointiin tutustuminen, esittäytyminen ja tutustumiswebinaari 5 %
2. kirjallisuuteen tutustuminen 25 %
3. tehtävät 1–3 ja verkkokeskustelu ryhmässä 30 %
4. reflektiivinen itsearviointi essee, webinaari 40 %
5. opintojaksopalaute 0 % sisältyy opintojakson suoritukseen

Further information

Opiskelu toteutetaan 5 - 6 hengen ryhmissä, jotka työskentelevät yhdessä opintojakson ajan. Opintojakson alussa on esittäytyminen ja tutustumiswebinaari.
Kokonaisuuksiin I -III liittyy kirjallisuuteen perustuvia tehtäviä ja verkkokeskusteluja. Kokonaisuuden III aikana on ryhmäkohtainen webinaari, johon valmistaudut tekemällä ennakkotehtävän ja jossa tehdään yhteenvetoa opintojaksolla opitusta. Opintojakson kuluessa kirjoitetaan reflektiivistä, lähteisiin perustuvaa esseetehtävää, joka palautetaan opintojakson päättyessä.
Reflektiivinen itsearviointi arvioidaan 1 -5. Välitehtävät ja verkkokeskustelu arvioidaan hyväksytty täydennettävä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

osaat:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyön näkökulmasta (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
b) soveltaa johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyössä ja työyhteisön kehittämisessä (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
g) viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti omalla äidinkielellä kirjallisesti ja suullisesti (tehtävät, verkkokeskustelu, essee, vertaisarviointi webinaarissa)

Opintojakson suoritusvaatimukset ovat tasoltaan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon mukaisia (taso 7).
Arvioinnissa otetaan huomioon:
Verkkokeskustelun tehtävien ja esseen tiedon taso, työskentely ryhmissä, tiedon perustelevuus ja soveltamisen taso.
Arvioinnissa painottuvat, että osaat:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti johtamisen psykologiaan liittyvää
tietoa esimiestyön näkökulmasta (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
b) soveltaa johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyössä ja työyhteisön kehittämisessä (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
g) viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti omalla äidinkielellä kirjallisesti ja suullisesti (tehtävät, verkkokeskustelu, essee, vertaisarviointi)
Verkkokeskustelu ja tehtävät arvioidaan hyväksytty/täydennettävä, reflektiivinen itsearviointi arvioidaan 1–5

Enrollment

08.11.2021 - 21.11.2021

Timing

10.01.2022 - 24.04.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care, Mikkeli

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Teachers
  • Leila Pihlaja
Teacher in charge

Leila Pihlaja

Groups
  • Master_eKampus
    Master-opinnot, eKampus

Objective

You know how psychological factors effect to human action in working conditions and how you can take them into account as a leader
You can act as a leader so, that you enhance work satisfaction, happiness at work, work effectiveness and outcomes

Content

I. About Leadership psychology
Theoretical basis of concepts and phenomenon
What is psychological leadership orientation?
What effects has positivity in leadership?
What effects to human behavior in workplace and organization?
What is new psychological leadership like?

II From individual to working community – interaction management
Individual and working community in focus
What is the meaning of experimentalism from leadership perspective?
What is mutual relationship like between individual and working community?
How complexity occurs in interaction change and how to control it?

III Self-management and expertise
To deepen topics from leadership and self-management perspectives
What is self-management in leadership?
What means sensitizing in situations and expertise in leadership?
What kinds of different phenomenon include in self-management?
What is identity leadership according to new leadership psychology?

Opiskelumateriaali

Juha Perttula & Antti Syväniemi (toim.) 2012. Johtamisen psykologia. Ihmisten johtaminen muuttuvassa työelämässä. PS-kustannus: Juva. Ei saatavana e-kirjana
Ville Pietiläinen & Antti Syväjärvi (toim.) 2019. Johtamisen psykologia. PS-kustannus: Juva. Lukuoikeuksia saatavissa Kaakkurin kautta/painettuja kirjoja saatavissa 4 kpl.

Alexander Haslam, Stephen D. Reicher & Michael J. Platow 2012. Uusi johtamisen psykologia. Gaudeamus: Helsinki. Lukuoikeuksia saatavissa Kaakkurin kautta, painettua kirjaa 5 kpl.

Lämsä Anna-Maija & Päivinen Taru 2013. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Edita: Helsinki. Saatavana E-kirjana. E-kirjoja 7 kpl, painettuja kirjoja 44 kpl.

Makke Leppänen & Ilona Rauhala 2012. Johda Ihmistä - Psykologiaa Johtajille. Talentum. Liettua. Ei rajoituksia yhdenaikaisissa lukijamäärissä https://kaakkuri.finna.fi/Record/kaakkuri.223120 /painettuja kirjoja 3 kpl.

Oppimisalustalla oleva materiaali.

Muu lisäkirjallisuus määräytyy opiskelijan esimerkkitapauksen mukaisesti.

Yksilölliset oppimisväylät

Online studies 5 cu

TKI ja työelämäyhteistyö

ei ole

Tentit ja muut määräajat

Verkko-opinnot, opintojaksolle on kirjauduttava Learnissa ensimmäisen opiskeluviikon aikana.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus on 133 tuntia, keskimäärin 10 tuntia viikossa.

Toteutuksen osien kuvaus

I johtamisen psykologiasta .
II Yksilöstä työyhteisöksi – vuorovaikutusjohtaminen
II Itsensä johtaminen ja asiantuntijuus

Further information

Opiskelu toteutetaan 5 - 6 hengen ryhmissä, jotka työskentelevät yhdessä opintojakson ajan. Opintojakson alussa on esittäytyminen ja tutustumiswebinaari.
Kokonaisuuksiin I -III liittyy kirjallisuuteen perustuvia tehtäviä ja verkkokeskusteluja. Kokonaisuuden III aikana on ryhmäkohtainen webinaari, jossa tehdään yhteenvetoa opintojaksolla opitusta. Opintojakson kuluessa kirjoitetaan reflektiivistä, lähteisiin perustuvaa itsearviointia, joka palautetaan opintojakson päättyessä.
Reflektiivinen itsearviointi arvioidaan 1 -5. Välitehtävät ja verkkokeskustelu arvioidaan hyväksytty täydennettävä.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

osaat:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyön näkökulmasta (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
b) soveltaa johtamisen psykologiaan liittyvää tietoa esimiestyössä ja työyhteisön kehittämisessä (tehtävät keskustelualueella, verkkokeskustelu, essee, Webinaari)
g) viestiä asiantuntevasti ja johdonmukaisesti omalla äidinkielellä kirjallisesti ja suullisesti (tehtävät, verkkokeskustelu, essee, vertaisarviointi webinaarissa)