Hyvinvointiteoreettinen ajatteluLaajuus (5 op)
Tunnus: SO00CU71
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Tuomo Paakkonen, Tuomo Paakkonen
Osaamistavoitteet
Tunnet keskeiset hyvinvointiteoriat.
Tunnet hyvinvoinnin tutkimuksen yleisimmät suuntaukset.
Osaat tarkastella hyvinvointia sosiaalityön ja palvelujen strategisena perustana.
Osaat ajatella eri-ikäisten kuntalaisten arkea hyvinvoinnin näkökulmasta.
Osaat analysoida elämänkulun ja elämäntavan yhteyksiä hyvinvointiin.
Osaat seurata ja ennakoida hyvinvoinnin alueellista, valtakunnallista ja globaalia kehitystä.
Sisältö
Mitä ovat hyvinvoinnin tutkimuksen yleisimmät suuntaukset?
Miten hyvinvointinäkemys ohjaa sosiaalityötä ja palveluja?
Miten ajattelet hyvinvointia arjessa?
Miten analysoit elämänkulkua ja elämäntapaa?
Miten seuraat ja ennakoit hyvinvoinnin kehitystä eri tasoilla?
Ilmoittautumisaika
14.08.2024 - 08.09.2024
Ajoitus
22.08.2024 - 17.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosiaaliala, ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Opettaja
- Päivi Petrelius
- Marko Raitanen
- Tuomo Paakkonen
Ryhmät
-
SOKV24SYSosiaaliala, ylempi amk
Tavoitteet
Tunnet keskeiset hyvinvointiteoriat.
Tunnet hyvinvoinnin tutkimuksen yleisimmät suuntaukset.
Osaat tarkastella hyvinvointia sosiaalityön ja palvelujen strategisena perustana.
Osaat ajatella eri-ikäisten kuntalaisten arkea hyvinvoinnin näkökulmasta.
Osaat analysoida elämänkulun ja elämäntavan yhteyksiä hyvinvointiin.
Osaat seurata ja ennakoida hyvinvoinnin alueellista, valtakunnallista ja globaalia kehitystä.
Sisältö
Mitä ovat hyvinvoinnin tutkimuksen yleisimmät suuntaukset?
Miten hyvinvointinäkemys ohjaa sosiaalityötä ja palveluja?
Miten ajattelet hyvinvointia arjessa?
Miten analysoit elämänkulkua ja elämäntapaa?
Miten seuraat ja ennakoit hyvinvoinnin kehitystä eri tasoilla?
Opiskelumateriaali
Saari, Juho (toim.) 2011. Hyvinvointi. Suomalaisen yhteiskunnan perusta. Helsinki: Gaudeamus.
Saari, Juho 2020. Samassa veneessä. Hyvinvointivaltio eriarvoistuneessa yhteiskunnassa. Docendo.
Särkelä ym.(toim.) 2014. Hyvinvointitalous. SOSTE Suomen sosiaali- ja terveys ry.
Vesanen, Tuula 2017. Terveys- ja hyvinvointierojen kaventaminen Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Helsingin kaupungin tietokeskus
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Learn, lähiopetus, itsenäinen tiedonhankinta, PBL.
Tarjotaan vaihtoehtoinen toteutus (Teams), jossa on vähemmän läsnäolovelvoitetta.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija on suorittanut vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö ilmenee tehtävissä, joita voidaan soveltaa oman työn kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla jakson alkaessa.
Opiskelijan työmäärä
Normaali ykemmön amk-opiskelijan opintoviikkopohjainen laskennallinen työmäärä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi pohjautuu tehtäväarviointiin, jossa hyödynnetään laadullista arviointia. Tämän arvioinnin perustana on tehtävien tarkasteleminen
suhteessa tehtävien tavoitteisiin.
Ilmoittautumisaika
21.08.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
24.08.2023 - 30.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosiaaliala, ylempi ammattikorkeakoulututkinto
Opettaja
- Päivi Petrelius
- Marko Raitanen
- Tuomo Paakkonen
Vastuuopettaja
Tuomo Paakkonen
Ryhmät
-
SOKV23SYSosiaaliala, ylempi amk
Tavoitteet
Tunnet keskeiset hyvinvointiteoriat.
Tunnet hyvinvoinnin tutkimuksen yleisimmät suuntaukset.
Osaat tarkastella hyvinvointia sosiaalityön ja palvelujen strategisena perustana.
Osaat ajatella eri-ikäisten kuntalaisten arkea hyvinvoinnin näkökulmasta.
Osaat analysoida elämänkulun ja elämäntavan yhteyksiä hyvinvointiin.
Osaat seurata ja ennakoida hyvinvoinnin alueellista, valtakunnallista ja globaalia kehitystä.
Sisältö
Mitä ovat hyvinvoinnin tutkimuksen yleisimmät suuntaukset?
Miten hyvinvointinäkemys ohjaa sosiaalityötä ja palveluja?
Miten ajattelet hyvinvointia arjessa?
Miten analysoit elämänkulkua ja elämäntapaa?
Miten seuraat ja ennakoit hyvinvoinnin kehitystä eri tasoilla?
Opiskelumateriaali
Saari, Juho (toim.) 2011. Hyvinvointi. Suomalaisen yhteiskunnan perusta. Helsinki: Gaudeamus.
Saari, Juho 2020. Samassa veneessä. Hyvinvointivaltio eriarvoistuneessa yhteiskunnassa. Docendo.
Särkelä ym.(toim.) 2014. Hyvinvointitalous. SOSTE Suomen sosiaali- ja terveys ry.
Vesanen, Tuula 2017. Terveys- ja hyvinvointierojen kaventaminen Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Helsingin kaupungin tietokeskus
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Learn, lähiopetus, itsenäinen tiedonhankinta, PBL.
Tarjotaan vaihtoehtoinen toteutus (Teams), jossa on vähemmän läsnäolovelvoitetta.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Opiskelija on suorittanut vastaavan laajuiset ja sisältöiset opinnot yliopistossa tai korkeakoulussa
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö ilmenee tehtävissä, joita voidaan soveltaa oman työn kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla jakson alkaessa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi pohjautuu tehtäväarviointiin, jossa hyödynnetään laadullista arviointia. Tämän arvioinnin perustana on tehtävien tarkasteleminen
suhteessa tehtävien tavoitteisiin.
Ilmoittautumisaika
15.08.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
25.08.2022 - 31.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kouvolan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Sosiaalialan koulutus (ylempi amk)
Opettaja
- Tuija Suikkanen-Malin
- Marko Raitanen
- Tuomo Paakkonen
Ryhmät
-
SOKV22SYSosiaaliala, ylempi amk
Tavoitteet
Tunnet keskeiset hyvinvointiteoriat.
Tunnet hyvinvoinnin tutkimuksen yleisimmät suuntaukset.
Osaat tarkastella hyvinvointia sosiaalityön ja palvelujen strategisena perustana.
Osaat ajatella eri-ikäisten kuntalaisten arkea hyvinvoinnin näkökulmasta.
Osaat analysoida elämänkulun ja elämäntavan yhteyksiä hyvinvointiin.
Osaat seurata ja ennakoida hyvinvoinnin alueellista, valtakunnallista ja globaalia kehitystä.
Sisältö
Mitä ovat hyvinvoinnin tutkimuksen yleisimmät suuntaukset?
Miten hyvinvointinäkemys ohjaa sosiaalityötä ja palveluja?
Miten ajattelet hyvinvointia arjessa?
Miten analysoit elämänkulkua ja elämäntapaa?
Miten seuraat ja ennakoit hyvinvoinnin kehitystä eri tasoilla?
Opiskelumateriaali
Saari, Juho (toim.) 2011. Hyvinvointi. Suomalaisen yhteiskunnan perusta. Helsinki: Gaudeamus.
Saari, Juho 2020. Samassa veneessä. Hyvinvointivaltio eriarvoistuneessa yhteiskunnassa. Docendo.
Särkelä ym.(toim.) 2014. Hyvinvointitalous. SOSTE Suomen sosiaali- ja terveys ry.
Vesanen, Tuula 2017. Terveys- ja hyvinvointierojen kaventaminen Kööpenhaminassa ja Tukholmassa. Helsingin kaupungin tietokeskus
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Jaksolla tarjotaan normaaliin päivällä toteutettavaan kontaktiopetukseen pohjautuva toteutus ja sen ohella vaihtoehtoinen toteutus,
jossa on hyvin rajallisesti läsnäolovelvoitetta ja joka muutoin pohjautuu verkkototeutukseen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö ilmenee tehtävissä, joita voidaan soveltaa oman työn kehittämiseen.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Ilmoitetaan opintojakson Learn-alustalla jakson alkaessa.
Opiskelijan työmäärä
Normaali opintojakson laskennallinen opiskelijan työmäärä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi pohjautuu tehtäväarviointiin, jossa hyödynnetään laadullista arviointia. Tämän arvioinnin perustana on tehtävien tarkasteleminen
suhteessa tehtävien tavoitteisiin.