Skip to main content

Customer-orientation in digital service designLaajuus (5 cr)

Code: SP00EN40

Credits

5 op

Objective

You are able to structure and assess the current state and future needs of e-services of the population of an area.
You are able to consider and evaluate the service needs of different customer groups when designing e-services.
You know how to design customer-oriented and customer-generating e-services taking into account the requirements of interaction and communication as well as visuality and support needs.
You know how to use e-services as a tool for group and individual counselling.

Content

How do you structure and assess the current state and future needs of e-services?
How to assess and take into account the accessibility of different customer groups (such as cognitive, physical, affective, mental, social and behavioral characteristics) in the desing of e-services?
What is customer value? How are customer-oriented electronic services designed for different methods of interaction, communication, visuals and technical support needs?
What electronic tools can be used in group and individual counselling? What issues should be considered in e-counselling?

Enrollment

06.11.2023 - 17.11.2023

Timing

08.01.2024 - 24.05.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care, Savonlinna

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Digitaaliset palvelu sosiaali- ja terveysalalla (ylempi amk)
Teachers
  • Päivi Lifflander
  • Marko Issakainen
  • Tiia Laukkanen
Teacher in charge

Päivi Lifflander

Groups
  • DISA23SY
    Digital Services in Social and Health Care, master studies

Objective

You are able to structure and assess the current state and future needs of e-services of the population of an area.
You are able to consider and evaluate the service needs of different customer groups when designing e-services.
You know how to design customer-oriented and customer-generating e-services taking into account the requirements of interaction and communication as well as visuality and support needs.
You know how to use e-services as a tool for group and individual counselling.

Content

How do you structure and assess the current state and future needs of e-services?
How to assess and take into account the accessibility of different customer groups (such as cognitive, physical, affective, mental, social and behavioral characteristics) in the desing of e-services?
What is customer value? How are customer-oriented electronic services designed for different methods of interaction, communication, visuals and technical support needs?
What electronic tools can be used in group and individual counselling? What issues should be considered in e-counselling?

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaali on kuvattu oppimisalustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjainen väylä: Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Työhön integroituva väylä: opintojakson tehtäviä voi soveltaa työtehtäviisi.

Aikaisemman osaamisen tunnistaminen: YAMK-tasoinen vastaava suoritus voidaan hyväksilukea. Ole yhteydessä vastuuopettajaan ennen opintojakson alkua.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla voi olla työelämäyhteistyönä asiantuntijavierailuja.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla on oppimistehtäviä, jotka tulee tehdä toteutuksella ilmoitettuina aikoina.

Kansainvälinen yhteistyö

Opintojaksolla voi olla englanninkielistä materiaalia.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia. Opiskelijan on mahdollisuus suunnitella työskentelynsä siten, että kuormitus jakaantuu tasaisesti.

Toteutuksen osien kuvaus

Toteutuksen osat kuvattu oppimisalustalla.

Further information

Oppimisalustalla on aloitukseen tarvittava informaatio. Opintojakson vastuuopettaja on Päivi Lifflander.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Opintojakson oppimistehtävät arvioidaan hyväksyttävää/täydennettävää/hylätty ja hyväksytty taso on T1. Kaksi tehtävää arvioidaan numeraalisesti 0-5 ja hyväksytty taso on T1. Kaikki tehtävät tulee olla suoritettuna ennen toteutusajan päättymistä.
Arviointiperusteina YAMK-arviointikriteerit.

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

09.01.2023 - 11.05.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

4 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

20 % Contact teaching, 80 % Distance learning

Unit

Department of Social Services and Health Care, Savonlinna

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 40

Degree programmes
  • Master's Degree Programme in Sähköiset sosiaali- ja terveysalalla
Teachers
  • Päivi Lifflander
  • Tiia Laukkanen
Teacher in charge

Päivi Lifflander

Groups
  • SPSA22SY
    Digital Services in Health Care and Social Services, master studies

Objective

You are able to structure and assess the current state and future needs of e-services of the population of an area.
You are able to consider and evaluate the service needs of different customer groups when designing e-services.
You know how to design customer-oriented and customer-generating e-services taking into account the requirements of interaction and communication as well as visuality and support needs.
You know how to use e-services as a tool for group and individual counselling.

Content

How do you structure and assess the current state and future needs of e-services?
How to assess and take into account the accessibility of different customer groups (such as cognitive, physical, affective, mental, social and behavioral characteristics) in the desing of e-services?
What is customer value? How are customer-oriented electronic services designed for different methods of interaction, communication, visuals and technical support needs?
What electronic tools can be used in group and individual counselling? What issues should be considered in e-counselling?

Opiskelumateriaali

Suomidigi 2020 tai uusin. Digitaalisten palveluiden asiakaslähtöinen suunnittelu. Suomidigi.fi -sivusto.

Saavutettavuusstandardi

Muu opiskelumateriaali on kuvattu oppimisalustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen kuukausittain verkkovälitteisesti. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.

Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.

TKI ja työelämäyhteistyö

Työelämäyhteistyö on mahdollinen TKI-projektien ja asiantuntijavierailujen osalta lähipäivissä.

Tentit ja muut määräajat

Vaiheistetut tehtävät on kuvattu oppimisalustalla.
Yhteiskehittämisen suunnitelma esitetään 11.5.2023.

Opiskelijan työmäärä

Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia, josta lähipäivinä 20 t ja itsenäistä työskentelyn osuus 115 tuntia. Itsenäinen työskentely sisältää myös pienryhmätyöskentelyä.

Toteutuksen osien kuvaus

Asiakaslähtöisyys sähköisissä palveluissa -tietoperusta 1 op.
Asiakaslähtöisten sähköisten palvelujen suunnittelua ohjaavat periaatteet ja menetelmiä 2op.
Tiedon yhteentoimivuuden hyödyntäminen 0,5 op.
Sähköisen palvelun yhteiskehittämisen suunnitelma 1,5 op

Further information

Opettajat lehtori Päivi Lifflander ja opettaja Tiia Laukkanen. S-posti: etunimi.sukunimi(at)xamk.fi

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

XAMK:n arviointikriteerit YAMK-arviointikriteerien mukaisesti. Arviointi asteikolla 1-5, hylätty, täydennettävä.

TASO 3:n mukaan opiskelija osaa:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan.
b) ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa.
vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti.
e) arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta.
g) viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä