Client-oriented evaluation and development of social and health servicesLaajuus (5 cr)
Code: SJ00DU99
Credits
5 op
Objective
You can develop and evaluate customer-oriented social and health services and methods in cooperation with different actors.
You can use foresight data and information in the development of services.
You can apply quality management methods and processes to the evaluation and development of client-oriented services.
You can reform and carry out customer-oriented services as part of strategic management.
Content
What does customer orientation mean in the development of services and how do you collect and evaluate this data and information?
How do you use development and evaluation methods in social and health services?
How do you reform and carry out customer-oriented services as part of strategic management?
How do you use foresight data and information in the development of services?
Enrollment
08.04.2024 - 21.04.2024
Timing
01.08.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
RDI portion
3 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Development and Leadership in Health Care and Social Services
Teachers
- Päivi Lifflander
- Johanna Hirvonen
Groups
-
SJMI24KYDevelopment and Leadership in Health Care and Social Services, master studies
Objective
You can develop and evaluate customer-oriented social and health services and methods in cooperation with different actors.
You can use foresight data and information in the development of services.
You can apply quality management methods and processes to the evaluation and development of client-oriented services.
You can reform and carry out customer-oriented services as part of strategic management.
Content
What does customer orientation mean in the development of services and how do you collect and evaluate this data and information?
How do you use development and evaluation methods in social and health services?
How do you reform and carry out customer-oriented services as part of strategic management?
How do you use foresight data and information in the development of services?
Opiskelumateriaali
Opettajien opintojakson alussa ilmoittama materiaali
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Lähiopiskeluun osallistuminen Teams-ympäristössä, ennakko- ja välitehtävän tekeminen sekä, työelämälähtöinen palvelujen arviointiin ja kehittämiseen liittyvä kehittämistehtävä ja loppuseminaari
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämään kytkeytyvä kehittämistehtävä (3 op)
Tentit ja muut määräajat
Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.
Opiskelijan työmäärä
Lähiopetus 20 tuntia (sisältäen joulukuussa 2024 pidettävän loppuseminaarin, 4 tuntia), ennakko- ja välitehtävä, 2 op sekä kehittämistehtävä 3 op
Further information
Opintojakson opettajat: Johanna Hirvonen (johanna.hirvonen@xamk.fi) sekä Päivi Lifflander (paivi.lifflander@xamk.fi). Infoviesti opintojakson aloituksesta ja opintojakson Learn-alustalle kirjautumisesta sekä ennakkotehtävä lähetetään opiskelijoille sähköpostitse tiedoksi ennen opintojakson aloitusta.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Ylemmän amk tutkinnon arviointikehikon mukaisesti (taso 3). Arvosana 1-5.
Osaat
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluista laaja-alaisesti
b) ratkaista vaativia palvelujen asiakaslähtöisyyteen liittyviä ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
d) vastata ja kehittää palvelujen asiakaslähtöisyyttä itsenäisesti.
Enrollment
06.11.2023 - 17.11.2023
Timing
08.01.2024 - 31.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
(Department of Sports and Rehabilitation)
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Multidisciplinary Promotion of Functional Capacity
Teachers
- Anni Issakainen
- Johanna Vesanto
Groups
-
MOSA23SYMultidisciplinary Promotion of Functional Capacity, master studies
Objective
You can develop and evaluate customer-oriented social and health services and methods in cooperation with different actors.
You can use foresight data and information in the development of services.
You can apply quality management methods and processes to the evaluation and development of client-oriented services.
You can reform and carry out customer-oriented services as part of strategic management.
Content
What does customer orientation mean in the development of services and how do you collect and evaluate this data and information?
How do you use development and evaluation methods in social and health services?
How do you reform and carry out customer-oriented services as part of strategic management?
How do you use foresight data and information in the development of services?
Opiskelumateriaali
Learn-alustalla ilmoitettava materiaali.
Aktiivinen tiedonhaku
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä: Opiskelija perehtyy aineistoon ja työstää oppimistehtäviä Learn-alustalle kuvatun aikataulun mukaisesti
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojakso saattaa sisältää joiltain osin työelämäyhteistyötä
Tentit ja muut määräajat
Orientaaio ilmoiteitettavat ajankohdat
Opiskelijan työmäärä
5op = 135h
Toteutuksen osien kuvaus
Miten hankit sosiaali- ja terveysalan palvelutuotantoa koskevaa tietoa asiakasymmärryksen ja -lähtöisyyden näkökulmasta ja arvioit sitä?
Miten sovellat arvioinnin ja ketterän kehittämisen menetelmiä asiakaslähtöisten palvelujen kehittämisessä ja arvioinnissa?
Miten uudistat ja toteutat asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia osana strategista johtamista?
Miten hyödynnät ennakointitietoa palvelujen kehittämisessä?
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Ylemmän amk tutkinnon arviointikehikon mukaisesti (taso 3). Arvosana 1-5.
Osaat:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluista laaja-alaisesti
b) ratkaista vaativia palvelujen asiakaslähtöisyyteen liittyviä ongelmia tutkimus-, kehit tämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
d) vastata ja kehittää palvelujen asiakaslähtöisyyttä itsenäisesti.
Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Timing
09.01.2023 - 19.05.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Development and Leadership in Health Care and Social Services
Teachers
- Päivi Lifflander
Teacher in charge
Päivi Lifflander
Groups
-
SJSA22SYDevelopment and Leadership in Health Care and Social Services, master studies
Objective
You can develop and evaluate customer-oriented social and health services and methods in cooperation with different actors.
You can use foresight data and information in the development of services.
You can apply quality management methods and processes to the evaluation and development of client-oriented services.
You can reform and carry out customer-oriented services as part of strategic management.
Content
What does customer orientation mean in the development of services and how do you collect and evaluate this data and information?
How do you use development and evaluation methods in social and health services?
How do you reform and carry out customer-oriented services as part of strategic management?
How do you use foresight data and information in the development of services?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan oppimisalustalla.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen verkkovälitteisesti toteutettavina lähiopetuspäivinä. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona
- voit ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.
TKI ja työelämäyhteistyö
Asiantuntijan työelämävierailu pyritään järjestämään lähiopetuksessa.
Tentit ja muut määräajat
Asiakaslähtöisyyden tietoperusta -tehtävä 20.1.2023 mennessä.
Välitehtävät on ajastettu oppimisalustalla.
Kehittämistehtävän esitys 4.5.2023.
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia, johon sisältyy lähiopetuspäivät 20 tuntia sekä itsenäistä työskentelyä kotona ja pienryhmissä 115 tuntia.
Toteutuksen osien kuvaus
Asiakaslähtöisyyden tietoperusta 0,75 op.
Asiakaslähtöisyyden arvioinnin ja kehittämisen ketterät menetelmät 0,75 op.
Asiakaskokemuksen ja ennakointitiedon hyödyntäminen kehittämisessä 0,5 op.
Kehittämissuunnitelma 3 op.
Further information
Opettajat lehtori Päivi Lifflander ja tuntiopettaja Eija Silvennoinen. S-posti: etunimi.sukunimi@xamk.fi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
XAMK:n arviointikriteerit YAMK-arviointikriteerien mukaisesti. Arviointi asteikolla 1-5, hylätty, täydennettävä.
TASO 3:n mukaan opiskelija osaa:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti monialaista tietoa erityisosaamisalueellaan.
b) ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja /tai innovaatiotoiminnassa.
vastata ja kehittää toimintoja itsenäisesti.
e) arvioida strategisia lähestymistapoja ja perustella niiden käyttöä johtamisen ja kehittämisen näkökulmasta.
g) viestiä asiantuntevasti sekä johdonmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti omalla äidinkielellä sekä yhdellä vieraalla kielellä
Enrollment
06.04.2022 - 22.04.2022
Timing
01.08.2022 - 31.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Department of Social Services and Health Care
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Development and Leadership in Health Care and Social Services
Teachers
- Päivi Lifflander
Groups
-
SJMI22KYDevelopment and Leadership in Health Care and Social Services, master studies
Objective
You can develop and evaluate customer-oriented social and health services and methods in cooperation with different actors.
You can use foresight data and information in the development of services.
You can apply quality management methods and processes to the evaluation and development of client-oriented services.
You can reform and carry out customer-oriented services as part of strategic management.
Content
What does customer orientation mean in the development of services and how do you collect and evaluate this data and information?
How do you use development and evaluation methods in social and health services?
How do you reform and carry out customer-oriented services as part of strategic management?
How do you use foresight data and information in the development of services?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali ilmoitetaan Learn-alustalla.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjaisessa väylässä Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Työhön integroitu väylä:-
Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona: voit ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämän asiantuntijavierailu lähiopetustunnilla.
Tentit ja muut määräajat
Tehtävien määräajat ilmoitetaan Learn-alustalla.
Kansainvälinen yhteistyö
-
Opiskelijan työmäärä
Opiskelijan työmäärä on 135 tuntia.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
YAMK-taso 7 kriteeristö
Enrollment
08.11.2021 - 21.11.2021
Timing
10.01.2022 - 31.05.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
4 op
Mode of delivery
20 % Contact teaching, 80 % Distance learning
Unit
(Department of Sports and Rehabilitation)
Campus
Savonlinna Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 45
Degree programmes
- Master's Degree Programme in Multidisciplinary Promotion of Functional Capacity
Teachers
- Päivi Lifflander
Groups
-
MOSA21SYMultidisciplinary Promotion of Functional Capacity, master studies
Objective
You can develop and evaluate customer-oriented social and health services and methods in cooperation with different actors.
You can use foresight data and information in the development of services.
You can apply quality management methods and processes to the evaluation and development of client-oriented services.
You can reform and carry out customer-oriented services as part of strategic management.
Content
What does customer orientation mean in the development of services and how do you collect and evaluate this data and information?
How do you use development and evaluation methods in social and health services?
How do you reform and carry out customer-oriented services as part of strategic management?
How do you use foresight data and information in the development of services?
Opiskelumateriaali
Valmentava ennakkotehtävä:
Kuntaliitto 2015. Asiakaslähtöisten palvelujen kehittäminen.
VTT 2016. Arvosta! Kuinka asiakasarvoa vaalitaan.
Salin, O. & Juujärvi, S. 2019. Happy or not happy. Hoitajien kamppailua palvelukulttuurin paineessa.
Yhteiskuntapolitiikka 84 (4), 416-424.
Learn-alustalla ilmoitettava materiaali.
Suositeltava materiaali:
Grönroos, C. & Voima, P. 2013 Critical service logic: making sense of value creation
and co-creation. Journal of the Academic Marketing Science 41, 133 – 150.
Helander, N. & Vuori, V. 2017. Avaimia arvonluontiin. Tampere: Juvenes Print.
Juuti, P. 2015. Johda henkilöstöä asiakaskeskeisyydellä. PS_Kustannus.
Kauhanen, J. 2018. Esimies tuottavuuden kehittäjänä. Kauppakamari. e-kirja.
Korkiakoski, K. 2019. Asiakaskokemus ja henkilöstökokemus. AlmaTalent. e-kirja.
Moisanen, K. 2018. Asiakaslähtöisen osaamisen johtaminen vanhuspalveluissa.
Väitös. Itä-Suomen yliopisto.
Pohjola, A., Kairala, M., Lyly, H. & Niskala, A. (toim.) 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja
vaikuttajaksi. Tampere: Vastapaino.
Valtonen, M., Hämäläinen, P. & Laaksonen, H. 2018. Onnistuneen asiakaskokemuksen
merkitys yritykselle. Teoksessa Laaksonen, H. 2018. TYÖN ILOLLA. TAMK
Zakker, M. 2019. Patient experience: determinants and manifestations. International Journal of Helath Governance 24 (2), 143-154.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä: Opiskelija perehtyy aineistoon ja työstää oppimistehtäviä Learn-alustalle kuvatun aikataulun mukaisesti. Lähiopetuspäivään ja seminaariin voi osallistua myös virtuaalisesti.
TKI ja työelämäyhteistyö
Asiakkaan aktiivisen roolin, asiakaslähtöisyyden mittaminen ja kehittäminen, asiakkaan osallisuuden ja kokemuksen vaikutus tuottavuuteen ja vaikuttavuuteen työelämäyhteistyönä
Tentit ja muut määräajat
Ennakkotehtävä 23.1.2022 mennessä.
Lähiopetuspäivän oppimistehtäviin osallistuminen.
Kehittämistehtävän työstäminen, esittäminen 19.5.2022 lähiopetuspäivässä
Opiskelijan työmäärä
Kokonaisuuden oiskelijan työmäärä 135 tuntia jakaantuu seuraavsti:
* valmentavan ennakkotehtävän materiaaliin perehtyminen ja ennakkotehtävän laatiminen 40 tuntia (1,5 op)
* lähiopetuspäivät 14 tuntia (0,5 op)
* Työelämälähtöisen asiakaslähtöisen palvelun kehittämiseen ja arviointiin liittyvän kehittämistehtävän laatiminen, esitys seminaarissa ja raportointi 81 tuntia (3 op)
Toteutuksen osien kuvaus
Valmentava ennakkotehtävä ja verkkotyöskentely teemana Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa, asiakaslähtoisyyden ja asiakasosallisuuden käsitemäärittelyt ja asiakaskokemus strategiassa -ennakkotehtävä. (1,5 op)
Lähiopetuspäivä: Asiakaslähtöisyyden filosofia, asiakaslähtöisyyden ja asiakasosallisuuden kehittäminen, nen, vuorovaikutuksella asiakkaan osallisuuden vahvistaminen sekä asiakaskokemuksen mittaaminen ja arviointi. Asiakaslähtöisyytden arviointimenetelmät ja mittarit (0,5 op)
Työelämälähtöinen asiakaslähtöinen palvelujen kehittämiseen ja arviointiin liittyvä kehittämistehtävä. Kehittämistehtävän työstäminen pienryhmässä, esittely loppuseminaarissa ja raportointi (3 op)
Further information
Opettajat Outi Ilves, (outi.ilves(at)xamk.fi ja Päivi Lifflander, paivi.lifflander(at)xamk.fi
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Ylemmän amk tutkinnon arviointikehikon mukaisesti (taso 3). Arvosana 1-5.
Osaat:
a) hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluista laaja-alaisesti
b) ratkaista vaativia palvelujen asiakaslähtöisyyteen liittyviä ongelmia tutkimus-, kehit tämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa
d) vastata ja kehittää palvelujen asiakaslähtöisyyttä itsenäisesti.