Projektinhallinta ja rakennusalan yrittäjyysLaajuus (5 op)
Tunnus: RA00DW44
Laajuus
5 op
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 30.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Rakennustekniikan koulutus
Opettaja
- Viivi Etholén
- Anu Kuusela
Vastuuopettaja
Anu Kuusela
Ryhmät
-
RAKT23KMRakennustekniikka, monimuoto
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit ovat pääsääntöisesti tallennettu sinulle Learniin aineistoina tai linkkeinä. Kirjat on määritelty opintojakson Learn alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Työhön integroitu väylä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Tässä vaihtoehdossa suunnittelet osaamistasi ja työnantajasi toimintaa kehittävän kehittämistehtävän yhdessä työnantajasi kanssa. Tässä vaihtoehdossa ensisijainen ohjaajasi on työnantajasi. Hyödynnä osaamisen osoittamisen ohjetta. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.
Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona
Opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä opiskelija ilmoittautuu aikaisemmin opintonsa aloittaneen ryhmän joko päivä- tai monimuotototeutukselle huomioiden että suorittamiseen on riittävä osaaminen (edeltävä osaaminen). Monimuotototeutuksien osalta on huomioitava että monimuoto alkaa joko toinen vuosi eli mahdollisesti nopeutus vain mahdollista päivätoteutuksena.
Opintoja nopeuttavassa väylässä opiskelijan on huomioitava että toteutukset eivät mene päällekkäin lukujärjestyksessä. Jokaisella toteutuksella on tietty läsnäolovaatimus ja tietyt pakolliset läsnäolotunnit.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolle mahdollisesti sisältyy ulkopuolisten luennoitsijoiden / asiantuntijoiden vierailuja, itsenäisiä työelämävierailuja tai työelämä-/TKI-projekteja, asiantuntija haastatteluja tai muita vastaavia oppimis- ja tiedonhankintatehtäviä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydään läpi alustava aikataulu. Aikataulu on tallennettu Learniin ja sitä muokataan tarvittaessa.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus 5 op = 135 h opiskelijatyötä, joka koostuu ennakkokäsityksen luomisesta orientoivan aineiston avulla, yhteisen käsityksen luomisesta tapaamisessa sekä itsenäisestä opiskelusta oppimistehtävien ja ryhmä harjoituksen (raportti, portfolio tms.) sekä itsenäisestä tiedon hankinnasta. Oppimisprosessiin kuuluu osana alku- ja loppuitsearviointi, jonka avulla tunnistat työskentelysi tulokset.
Yhteisoppiminen tapahtuu tapaamisten yhteisharjoituksissa, Learn työpaja-aktiviteeteista, ryhmä harjoituksesta, opponoinnista, opintojakson lopputyöpajasta sekä vartaisarvioinnista.
Opintojaksolla on laaja kahden-kolmen opiskelijan yhteistyönä tehtävä projektitehtävä sekä henkilökohtainen johtajuuden portfolio.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojaksolla käsitellään
1. Liiketoiminnan perusteet
Mitä on liiketoiminnallisuus ja liiketoiminta?
2. Rakennusliiketoiminta
Mitä se on?
Miten siitä tehdään kannattavaa?
Mitä ovat lisä- ja muutostyöt?
3. Liiketoiminnan vastuullisuus
Mitä on vastuullisuus?
Miksi vastuullisuus on tärkeää ja kannattavaa?
4. Johtaminen
Miten liiketoimintaa johdetaan?
Miten ihmiset motivoituvat?
5. Liiketoiminnasta projektiksi
Mitä vaiheita projektissa on ja kuinka niitä johdetaan?
Miksi ja kuka aikatauluttaa projektin?
Miksi projekti budjetoidaan?
Miksi projektissa ennustetaan?
Miten projekti päätetään ja mitä sen jälkeen?
Kuinka asiakassuhdetta hoidetaan?
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä ja viimeisellä lähiopetuskerralla tai jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa. Opiskelijan läsnäolovelvollisuus lähiopetukseen on 75 %.
Opintojaksolle ilmoittautuminen on tehtävä ilmoittautumisaikana ja jos opiskelija ei ole läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla ilmoittautuminen hylätään.
Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan. Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua ilman opettajan lupaa.
Opintojakson opetus ei ole luentopainotteinen, vaan opetus on annettu opiskelijoiden saataville Learn alustalle. Opetus pyrkii syväoppimiseen, jossa opiskelija muodostaa ensin Learn aineiston avulla ennakkokäsityksen. Tämän jälkeen on yhteistapaaminen, jossa muodostetaan yhteisoppimisen aktiviteettien avulla yhteiskäsitys. Yhteisoppimisen harjoitukset ovat luonteeltaan pohtivia. Tapaamisen jälkeen teet harjoituksia ja etsit itsenäisesti sinua kiinnostavasta aiheen osa-alueesta tietoa. Oppimisen kokonaisuuden ja ajattelun transformaation teet näkyväksi portfoliossa tms. jossa käsittelet kolmen henkilön pienryhmässä asettamianne tutkimuskysymyksiä. Tutkimuskysymykset asetetaan konkreettisiksi, ammatillisen kompetenssin kehittymistä ja käytännöllisen osaamisen syntymistä tukeviksi. Pyrkimyksenä on hyödynnettävän osaamisen syntyminen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty opintosuoritus edellyttää osaamisen asianmukaista näyttöä ja toimintaa eettisesti kestävällä tavalla. Havaituissa opiskeluvilppitilanteissa noudatetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eettisiä ohjeita.
Hyväksytyn opintojaksoarvosanan saaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien (mm. harjoitustyöt, tuntitehtävät, itseopiskelun harjoittelualustat) ja tenttien suorittamista hyväksytysti annetuissa aikatauluissa. Tarkemmat ohjeet löytyvät opintojakson Learnista.
Laadullinen näytön täydentäminen: Mikäli osaamistasi ei antamasi osaamisen näytön perusteella arvioimaan, täydennät osaamisen näyttöäsi tentin avulla rakennustekniikan yleisenä tenttipäivänä.
Puuttuvan näytön täydentäminen: Mikäli osaamisen näyttö jää vähäisesti (alle 20 % tehtävistä) keskeneräiseksi, sitä voi täydentää antamalla puuttuvan osaamisen näytön tentin avulla rakennustekniikan yleisenä tenttipäivänä. Tentin hyväksytty läpäisyraja on 80 %. Mikäli osaamisen näytöstä puuttuu enemmän, kuin 20 % ilmoittaudut opintojaksolle uudelleen.
Opintovilppi, kuten plagiointi johtaa opintosuorituksen hylkäämiseen.
Painotettavat arviointikriteerit
Osaaminen valmistumisvaiheessa
a. käytät laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioit käyttämiäsi tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
c. työskentelet innovatiivisesti ja itsenäisesti asiantuntijatehtävissä työelämässä
sekä luovasti päätellä ja ratkaista ammattialan ongelmia
d. edistät ja kehität toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
f. ohjaat ja kehität tiimin toimintaa
g. edistät eettisten periaatteiden soveltamista ennakoimattomissa tilanteissa
Lisäksi arvioidaan osaatko työskennellä oikea-aikaisesti ja aikataulun mukaisesti
Arviointiperusteet
a. Ammattiterminologian hallinta
Käytät ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja asiantuntevasti eri tilanteissa.
Mukautat ammattikielen sopivaksi tilanteen mukaan, esimerkiksi asiantuntijakeskusteluissa, ryhmätöissä ja asiakastilanteissa.
b. Tiedonhankinta ja lähdekritiikki
Valitset monipuolisesti luotettavia tietolähteitä ja arvioit niitä kriittisesti, mukaan lukien niiden luotettavuus, ajankohtaisuus ja mahdolliset eturistiriidat.
Vertaat käyttämiäsi lähteitä ja analysoit niiden yhtäläisyyksiä ja eroja perustellen havaintosi.
Arvioit lähteen tarkoitusta ja kieltä, huomioiden mahdolliset vaikuttimet ja varmistat, että lähteesi ovat objektiivisia.
Kriittinen ajattelu ja analyysi
Tarkastelet tietoa kriittisesti, arvioit sen logiikkaa ja perusteluja ja pohdit omia näkökulmiasi ja johtopäätöksiäsi.
Käsittelet asioita objektiivisesti eri näkökulmista ja tuotat perusteltuja ja huolellisesti dokumentoituja ratkaisuja.
c. Itsenäinen ja innovatiivinen työskentely asiantuntijatehtävissä
Työskentelet itsenäisesti ja innovatiivisesti asiantuntijatehtävissä, osoittaen kykyä löytää omaperäisiä ratkaisuja ja hyödyntää aiemmin oppimaasi uusissa tilanteissa.
Osoitat ongelmanratkaisukykyä, sovellat oppimaasi tietoa tuloksellisesi ja käytät sitä itsenäisesti opintojakson tehtävissä.
Otat vastuuta omasta työstäsi, asetat tavoitteita ja toimit suunnitelmallisesti.
d. Toiminnan edistäminen asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
Osoitat ymmärrystä asiakas- ja käyttäjäkeskeisestä ajattelusta ja mukautat toimintaasi tarpeiden mukaan.
Kehität ja edistät toimintaa pienryhmässä ja tuot esiin uusia ideoita, jotka parantavat asiakas- tai käyttäjäkokemusta.
Osallistut aktiivisesti vuorovaikutukseen pienryhmässä, yhteisissä oppimistilanteissa sekä opettajien kanssa, viestit selkeästi ja teet yhteistyötä rakentavasti eri rooleissa ja tilanteissa. Toimit simulaatioissa ammattimaisesti ja aktiivisesti.
Osaamisen kehittymisen osoittaminen (portfolio-osio)
Dokumentoit taitojesi kehittymistä opintojakson aikana ja reflektoit opittuja taitoja ja kokemuksia kehittämistehtävän ja portfolion avulla.
Havainnollistat kehittymistäsi konkreettisin esimerkein, kuten asiakas lähtöisyys, viestinnän vaikuttavuus, materiaalien käytön optimointi ja energiatehokkuus.
Erityisesti johtamisen portfoliossa analysoit oppimisprosessiasi kriittisesti, tuoden esiin käytöstä poistetut ideat ja niiden vaikutuksen oppimiseesi.
Opintojakson tavoitteiden saavuttaminen
Hankit ja sovellat tietoa itsenäisesti, hyödyntäen aiemmin oppimaasi ja käyttämiäsi lähteitä ongelmanratkaisussa.
Käsittelet aiheita laajasti ja perustelet ratkaisut uskottavasti, ja lähdekritiikki on tunnistettavissa työssäsi.
Kehität työelämässä tarvittavia taitoja, kuten analysointia, viestintää ja yhteistyötaitoja, ja sovellat näitä koko opintojakson ajan.
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Rakennustekniikan koulutus
Opettaja
- Viivi Etholén
- Anu Kuusela
Vastuuopettaja
Anu Kuusela
Ryhmät
-
RAKT22SPRakennustekniikka, päivätoteutus
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit ovat pääsääntöisesti tallennettu sinulle Learniin aineistoina tai linkkeinä. Kirjat on määritelty opintojakson Learn alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjaista vaihtoehtoa ei ole tarjolla tällä opintojaksolla.
Opintoja nopeuttavassa väylässä opiskelija voi valita itsenäisiä suoritustapoja, jotka voivat olla mm. verkkototeutuksia, tai valitsemalla opintoja jonkin toisen ryhmän työjärjestyksestä. Itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaiseen oppimisväylään suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista.
Työhön integroidussa väylässä opiskelija työskentelee alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, hän voi suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikalla tai projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssä perehdytään opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja opiskelija hallitsee ne sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija osoittaa osaamisensa näyttönä, jonka laajuus ja muoto määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista.
Tässä vaihtoehdossa suunnittelet osaamistasi ja työnantajasi toimintaa kehittävän kehittämistehtävän yhdessä työnantajasi kanssa. Tässä vaihtoehdossa ensisijainen ohjaajasi on työnantajasi. Hyödynnä osaamisen osoittamisen ohjetta. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolle mahdollisesti sisältyy ulkopuolisten luennoitsijoiden / asiantuntijoiden vierailuja, itsenäisiä työelämävierailuja tai työelämä-/TKI-projekteja, asiantuntija haastatteluja tai muita vastaavia oppimis- ja tiedonhankintatehtäviä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydään läpi alustava aikataulu. Aikataulu on tallennettu Learniin ja sitä muokataan tarvittaessa.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus 5 op = 135 h opiskelijatyötä, joka koostuu ennakkokäsityksen luomisesta orientoivan aineiston avulla, yhteisen käsityksen luomisesta tapaamisessa sekä itsenäisestä opiskelusta oppimistehtävien ja ryhmä harjoituksen (raportti, portfolio tms.) sekä itsenäisestä tiedon hankinnasta. Oppimisprosessiin kuuluu osana alku- ja loppuitsearviointi, jonka avulla tunnistat työskentelysi tulokset.
Yhteisoppiminen tapahtuu tapaamisten yhteisharjoituksissa, Learn työpaja-aktiviteeteista, ryhmä harjoituksesta, opponoinnista, opintojakson lopputyöpajasta sekä vartaisarvioinnista.
Opintojaksolla on laaja kahden-kolmen opiskelijan yhteistyönä tehtävä projektitehtävä sekä henkilökohtainen johtajuuden portfolio. Voit valita kumman vaihtoehdon haluat toteuttaa.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojaksolla käsitellään
1. Liiketoiminnan perusteet
Mitä on liiketoiminnallisuus ja liiketoiminta?
2. Rakennusliiketoiminta
Mitä se on?
Miten siitä tehdään kannattavaa?
Mitä ovat lisä- ja muutostyöt?
3. Liiketoiminnan vastuullisuus
Mitä on vastuullisuus?
Miksi vastuullisuus on tärkeää ja kannattavaa?
4. Johtaminen
Miten liiketoimintaa johdetaan?
Miten ihmiset motivoituvat?
5. Liiketoiminnasta projektiksi
Mitä vaiheita projektissa on ja kuinka niitä johdetaan?
Miksi ja kuka aikatauluttaa projektin?
Miksi projekti budjetoidaan?
Miksi projektissa ennustetaan?
Miten projekti päätetään ja mitä sen jälkeen?
Kuinka asiakassuhdetta hoidetaan?
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä ja viimeisellä lähiopetuskerralla tai jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa. Opiskelijan läsnäolovelvollisuus lähiopetukseen on 75 %.
Opintojaksolle ilmoittautuminen on tehtävä ilmoittautumisaikana ja jos opiskelija ei ole läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla ilmoittautuminen hylätään.
Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan. Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua ilman opettajan lupaa.
Opintojakson opetus ei ole luentopainotteinen, vaan opetus on annettu opiskelijoiden saataville Learn alustalle. Opetus pyrkii syväoppimiseen, jossa opiskelija muodostaa ensin Learn aineiston avulla ennakkokäsityksen. Tämän jälkeen on yhteistapaaminen, jossa muodostetaan yhteisoppimisen aktiviteettien avulla yhteiskäsitys. Yhteisoppimisen harjoitukset ovat luonteeltaan pohtivia. Tapaamisen jälkeen teet harjoituksia ja etsit itsenäisesti sinua kiinnostavasta aiheen osa-alueesta tietoa. Oppimisen kokonaisuuden ja ajattelun transformaation teet näkyväksi portfoliossa tms. jossa käsittelet kolmen henkilön pienryhmässä asettamianne tutkimuskysymyksiä. Tutkimuskysymykset asetetaan konkreettisiksi, ammatillisen kompetenssin kehittymistä ja käytännöllisen osaamisen syntymistä tukeviksi. Pyrkimyksenä on hyödynnettävän osaamisen syntyminen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty opintosuoritus edellyttää osaamisen asianmukaista näyttöä ja toimintaa eettisesti kestävällä tavalla. Havaituissa opiskeluvilppitilanteissa noudatetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eettisiä ohjeita.
Hyväksytyn opintojaksoarvosanan saaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien (mm. harjoitustyöt, tuntitehtävät, itseopiskelun harjoittelualustat) ja tenttien suorittamista hyväksytysti annetuissa aikatauluissa. Tarkemmat ohjeet löytyvät opintojakson Learnista.
Opintovilppi, kuten plagiointi johtaa opintosuorituksen hylkäämiseen.
Painotettavat arviointikriteerit
Opiskelija osaa
- käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
- arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
- työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata
ammattialan ongelmia
- edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
- edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
- suoriutua sujuvasti ennakoimattomista tehtäväkokonaisuuksista
- työskennellä oikea-aikaisesti ja aikataulun mukaisesti
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Teollisen puurakentamisen koulutus
Opettaja
- Viivi Etholén
- Anu Kuusela
Vastuuopettaja
Anu Kuusela
Ryhmät
-
PRSA21SPTeollinen puurakentaminen, päivätoteutus
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit ovat pääsääntöisesti tallennettu sinulle Learniin aineistoina tai linkkeinä. Kirjat on määritelty opintojakson Learn alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjaista vaihtoehtoa ei ole tarjolla tällä opintojaksolla.
Opintoja nopeuttavassa väylässä opiskelija voi valita itsenäisiä suoritustapoja, jotka voivat olla mm. verkkototeutuksia, tai valitsemalla opintoja jonkin toisen ryhmän työjärjestyksestä. Itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaiseen oppimisväylään suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolle mahdollisesti sisältyy ulkopuolisten luennoitsijoiden / asiantuntijoiden vierailuja, itsenäisiä työelämävierailuja tai työelämä-/TKI-projekteja, asiantuntija haastatteluja tai muita vastaavia oppimis- ja tiedonhankintatehtäviä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydään läpi alustava aikataulu. Aikataulu on tallennettu Learniin ja sitä muokataan tarvittaessa.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus 5 op = 135 h opiskelijatyötä, joka koostuu ennakkokäsityksen luomisesta orientoivan aineiston avulla, yhteisen käsityksen luomisesta tapaamisessa sekä itsenäisestä opiskelusta oppimistehtävien ja ryhmä harjoituksen (raportti, portfolio tms.) sekä itsenäisestä tiedon hankinnasta. Oppimisprosessiin kuuluu osana alku- ja loppuitsearviointi, jonka avulla tunnistat työskentelysi tulokset.
Yhteisoppiminen tapahtuu tapaamisten yhteisharjoituksissa, Learn työpaja-aktiviteeteista, ryhmä harjoituksesta, opponoinnista, opintojakson lopputyöpajasta sekä vartaisarvioinnista.
Opintojaksolla on laaja kahden-kolmen opiskelijan yhteistyönä tehtävä projektitehtävä sekä henkilökohtainen johtajuuden portfolio. Voit valita kumman vaihtoehdon haluat toteuttaa.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojaksolla käsitellään
1. Liiketoiminnan perusteet
Mitä on liiketoiminnallisuus ja liiketoiminta?
2. Rakennusliiketoiminta
Mitä se on?
Miten siitä tehdään kannattavaa?
Mitä ovat lisä- ja muutostyöt?
3. Liiketoiminnan vastuullisuus
Mitä on vastuullisuus?
Miksi vastuullisuus on tärkeää ja kannattavaa?
4. Johtaminen
Miten liiketoimintaa johdetaan?
Miten ihmiset motivoituvat?
5. Liiketoiminnasta projektiksi
Mitä vaiheita projektissa on ja kuinka niitä johdetaan?
Miksi ja kuka aikatauluttaa projektin?
Miksi projekti budjetoidaan?
Miksi projektissa ennustetaan?
Miten projekti päätetään ja mitä sen jälkeen?
Kuinka asiakassuhdetta hoidetaan?
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä ja viimeisellä lähiopetuskerralla tai jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa. Opiskelijan läsnäolovelvollisuus lähiopetukseen on 75 %.
Opintojaksolle ilmoittautuminen on tehtävä ilmoittautumisaikana ja jos opiskelija ei ole läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla ilmoittautuminen hylätään.
Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan. Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua ilman opettajan lupaa.
Opintojakson opetus ei ole luentopainotteinen, vaan opetus on annettu opiskelijoiden saataville Learn alustalle. Opetus pyrkii syväoppimiseen, jossa opiskelija muodostaa ensin Learn aineiston avulla ennakkokäsityksen. Tämän jälkeen on yhteistapaaminen, jossa muodostetaan yhteisoppimisen aktiviteettien avulla yhteiskäsitys. Yhteisoppimisen harjoitukset ovat luonteeltaan pohtivia. Tapaamisen jälkeen teet harjoituksia ja etsit itsenäisesti sinua kiinnostavasta aiheen osa-alueesta tietoa. Oppimisen kokonaisuuden ja ajattelun transformaation teet näkyväksi portfoliossa tms. jossa käsittelet kolmen henkilön pienryhmässä asettamianne tutkimuskysymyksiä. Tutkimuskysymykset asetetaan konkreettisiksi, ammatillisen kompetenssin kehittymistä ja käytännöllisen osaamisen syntymistä tukeviksi. Pyrkimyksenä on hyödynnettävän osaamisen syntyminen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty opintosuoritus edellyttää osaamisen asianmukaista näyttöä ja toimintaa eettisesti kestävällä tavalla. Havaituissa opiskeluvilppitilanteissa noudatetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eettisiä ohjeita.
Hyväksytyn opintojaksoarvosanan saaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien (mm. harjoitustyöt, tuntitehtävät, itseopiskelun harjoittelualustat) ja tenttien suorittamista hyväksytysti annetuissa aikatauluissa. Tarkemmat ohjeet löytyvät opintojakson Learnista.
Opintovilppi, kuten plagiointi johtaa opintosuorituksen hylkäämiseen.
Painotettavat arviointikriteerit
Opiskelija osaa
- käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
- arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
- työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata
ammattialan ongelmia
- edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
- edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
- suoriutua sujuvasti ennakoimattomista tehtäväkokonaisuuksista
- työskennellä oikea-aikaisesti ja aikataulun mukaisesti
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
01.09.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennustekniikan koulutus
Opettaja
- Jukka-Pekka Skön
- Anu Kuusela
Vastuuopettaja
Anu Kuusela
Ryhmät
-
RAKT21SPRakennustekniikka, päivätoteutus
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit ovat pääsääntöisesti tallennettu sinulle Learniin aineistoina tai linkkeinä. Kirjat on määritelty opintojakson Learn alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjaisessa väylässä opiskelijat osallistuvat lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelut rytmittyvät ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Työviikkopohjainen opetus voi olla myös verkko-opetusta, jossa tunnit ovat nähtävillä lukujärjestyksessä.
Opintoja nopeuttavassa väylässä opiskelija voi valita itsenäisiä suoritustapoja, jotka voivat olla mm. verkkototeutuksia, tai valitsemalla opintoja jonkin toisen ryhmän työjärjestyksestä. Itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaiseen oppimisväylään suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista.
Työhön integroidussa väylässä opiskelija työskentelee alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, hän voi suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikalla tai projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssä perehdytään opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja opiskelija hallitsee ne sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija osoittaa osaamisensa näyttönä, jonka laajuus ja muoto määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista.
Tässä vaihtoehdossa suunnittelet osaamistasi ja työnantajasi toimintaa kehittävän kehittämistehtävän yhdessä työnantajasi kanssa. Tässä vaihtoehdossa ensisijainen ohjaajasi on työnantajasi. Hyödynnä osaamisen osoittamisen ohjetta. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolle mahdollisesti sisältyy ulkopuolisten luennoitsijoiden / asiantuntijoiden vierailuja, itsenäisiä työelämävierailuja tai työelämä-/TKI-projekteja, asiantuntija haastatteluja tai muita vastaavia oppimis- ja tiedonhankintatehtäviä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydään läpi alustava aikataulu. Aikataulu on tallennettu Learniin ja sitä muokataan tarvittaessa.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus 5 op = 135 h opiskelijatyötä, joka koostuu ennakkokäsityksen luomisesta orientoivan aineiston avulla, yhteisen käsityksen luomisesta tapaamisessa sekä itsenäisestä opiskelusta oppimistehtävien ja ryhmä harjoituksen (raportti, portfolio tms.) sekä itsenäisestä tiedon hankinnasta. Oppimisprosessiin kuuluu osana alku- ja loppuitsearviointi, jonka avulla tunnistat työskentelysi tulokset.
Yhteisoppiminen tapahtuu tapaamisten yhteisharjoituksissa, Learn työpaja-aktiviteeteista, ryhmä harjoituksesta, opponoinnista, opintojakson lopputyöpajasta sekä vartaisarvioinnista.
Opintojaksolla on laaja kahden-kolmen opiskelijan yhteistyönä tehtävä portfolio tai projektitehtävä. Voit valita kumman vaihtoehdon haluat toteuttaa.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojaksolla käsitellään
1. Liiketoiminnan perusteet
Mitä on liiketoiminnallisuus ja liiketoiminta?
2. Rakennusliiketoiminta
Mitä se on?
Miten siitä tehdään kannattavaa?
Mitä ovat lisä- ja muutostyöt?
3. Liiketoiminnan vastuullisuus
Mitä on vastuullisuus?
Miksi vastuullisuus on tärkeää ja kannattavaa?
4. Johtaminen
Miten liiketoimintaa johdetaan?
Miten ihmiset motivoituvat?
5. Liiketoiminnasta projektiksi
Mitä vaiheita projektissa on ja kuinka niitä johdetaan?
Miksi ja kuka aikatauluttaa projektin?
Miksi projekti budjetoidaan?
Miksi projektissa ennustetaan?
Miten projekti päätetään ja mitä sen jälkeen?
Kuinka asiakassuhdetta hoidetaan?
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla tai jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.
Opintojaksolle ilmoittautuminen on tehtävä ilmoittautumisaikana ja jos opiskelija ei ole läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla ilmoittautuminen hylätään.
Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan. Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua ilman opettajan lupaa.
Opintojakson opetus ei ole luentopainotteinen, vaan opetus on annettu opiskelijoiden saataville Learn alustalle. Opetus pyrkii syväoppimiseen, jossa opiskelija muodostaa ensin Learn aineiston avulla ennakkokäsityksen. Tämän jälkeen on yhteistapaaminen, jossa muodostetaan yhteisoppimisen aktiviteettien avulla yhteiskäsitys. Yhteisoppimisen harjoitukset ovat luonteeltaan pohtivia. Tapaamisen jälkeen teet harjoituksia ja etsit itsenäisesti sinua kiinnostavasta aiheen osa-alueesta tietoa. Oppimisen kokonaisuuden ja ajattelun transformaation teet näkyväksi portfoliossa tms. jossa käsittelet kolmen henkilön pienryhmässä asettamianne tutkimuskysymyksiä. Tutkimuskysymykset asetetaan konkreettisiksi, ammatillisen kompetenssin kehittymistä ja käytännöllisen osaamisen syntymistä tukeviksi. Pyrkimyksenä on hyödynnettävän osaamisen syntyminen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty opintosuoritus edellyttää osaamisen asianmukaista näyttöä ja toimintaa eettisesti kestävällä tavalla. Havaituissa opiskeluvilppitilanteissa noudatetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eettisiä ohjeita.
Hyväksytyn opintojaksoarvosanan saaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien (mm. harjoitustyöt, tuntitehtävät, itseopiskelun harjoittelualustat) ja tenttien suorittamista hyväksytysti annetuissa aikatauluissa. Tarkemmat ohjeet löytyvät opintojakson Learnista.
Opintovilppi, kuten plagiointi johtaa opintosuorituksen hylkäämiseen.
Painotettavat arviointikriteerit
Opiskelija osaa
- käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
- arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
- työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata
ammattialan ongelmia
- edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
- edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
- suoriutua sujuvasti ennakoimattomista tehtäväkokonaisuuksista
- työskennellä oikea-aikaisesti ja aikataulun mukaisesti
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 20.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 25
Opettaja
- Vertti Vallenius
Vastuuopettaja
Vertti Vallenius
Ryhmät
-
PRSA20SPTeollinen puurakentaminen, päivätoteutus
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit ovat pääsääntöisesti Learnissa tai Learniin tallennettuina linkkeinä verkkoaineistoihin. Kirjat on määritelty opintojakson Learn alustalla.
Muu opetusta ja opiskelua tukeva materiaali on myös pääsääntöisesti määritelty Learnissa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjaisessa väylässä opiskelijat osallistuvat lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelut rytmittyvät ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Työviikkopohjainen opetus voi olla myös verkko-opetusta, jossa tunnit ovat nähtävillä lukujärjestyksessä.
Opintoja nopeuttavassa väylässä opiskelija voi valita itsenäisiä suoritustapoja, jotka voivat olla mm. verkkototeutuksia, tai valitsemalla opintoja jonkin toisen ryhmän työjärjestyksestä. Itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaiseen oppimisväylään suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista.
Työhön integroidussa väylässä opiskelija työskentelee alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, hän voi suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikalla tai projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssä perehdytään opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja opiskelija hallitsee ne sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija osoittaa osaamisensa näyttönä, jonka laajuus ja muoto määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolle mahdollisesti sisältyy ulkopuolisten luennoitsijoiden/asiantuntijoiden vierailuja,työelämävierailuja tai työelämä-/TKI-projekteja.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydään läpi alustava aikataulu. Aikataulu tallennetaan Learniin ja sitä muokataan tarvittaessa.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus 5 op = 135 h opiskelijatyötä, joka koostuu oppitunneista, kotitehtävistä, itsenäisestä opiskelusta, harjoitustyöstä ja loppukokeesta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla tai jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.
Opintojaksolle ilmoittautuminen on tehtävä ilmoittautumisaikana ja jos opiskelija ei ole läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla hylätään ilmoittautuminen.
Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan. Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua ilman opettajan lupaa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty opintosuoritus edellyttää osaamisen asianmukaista näyttöä ja toimintaa eettisesti kestävällä tavalla. Havaituissa opiskeluvilppitilanteissa noudatetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eettisiä ohjeita.
Hyväksytyn opintojaksoarvosanan saaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien (mm. harjoitustyöt, tuntitehtävät, itseopiskelun harjoittelualustat) ja tenttien suorittamista hyväksytysti annetuissa aikatauluissa. Tarkemmat ohjeet löytyvät opintojakson Learnista.
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
21.01.2023 - 28.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennustekniikan koulutus
Opettaja
- REY_raksa2_lehtori
- Jukka-Pekka Skön
- Anu Kuusela
Vastuuopettaja
Anu Kuusela
Ryhmät
-
RAKT21KMRakennustekniikka, monimuoto
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaalit ovat pääsääntöisesti tallennettu sinulle Learniin aineistoina tai linkkeinä. Kirjat on määritelty opintojakson Learn alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Ensimmäinen lähitapaaminen on lauantaina 11.2. klo 9 -15 ja toinen lähitapaaminen on lauantaina 18.3. klo 9 - 15. Muut tapaamiset ovat Teamsissa. Tapaamiset (opetus) ovat ryhmän RAKT21KM työjärjestyksessä.
Työviikkopohjaisessa väylässä opiskelijat osallistuvat lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelut rytmittyvät ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Työviikkopohjainen opetus voi olla myös verkko-opetusta, jossa tunnit ovat nähtävillä lukujärjestyksessä.
Opintoja nopeuttavassa väylässä opiskelija voi valita itsenäisiä suoritustapoja, jotka voivat olla mm. verkkototeutuksia, tai valitsemalla opintoja jonkin toisen ryhmän työjärjestyksestä. Itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaiseen oppimisväylään suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista.
Työhön integroitu väylä ei ole tarjolla tällä opintojaksolla.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolle mahdollisesti sisältyy ulkopuolisten luennoitsijoiden / asiantuntijoiden vierailuja, itsenäisiä työelämävierailuja tai työelämä-/TKI-projekteja, asiantuntija haastatteluja tai muita vastaavia oppimis- ja tiedonhankintatehtäviä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydään läpi alustava aikataulu. Aikataulu on tallennettu Learniin ja sitä muokataan tarvittaessa.
Opiskelijan työmäärä
Opintojakson laajuus 5 op = 135 h opiskelijatyötä, joka koostuu ennakkokäsityksen luomisesta orientoivan aineiston avulla, yhteisen käsityksen luomisesta tapaamisessa sekä itsenäisestä opiskelusta oppimistehtävien ja ryhmä harjoituksen (raportti, portfolio tms.) sekä itsenäisestä tiedon hankinnasta. Oppimisprosessiin kuuluu osana alku- ja loppuitsearviointi, jonka avulla tunnistat työskentelysi tulokset.
Yhteisoppiminen tapahtuu tapaamisten yhteisharjoituksissa, Learn työpaja-aktiviteeteista, ryhmä harjoituksesta, opponoinnista, opintojakson lopputyöpajasta sekä vartaisarvioinnista.
Toteutuksen osien kuvaus
Opintojaksolla käsitellään
1. Liiketoiminnan perusteet
Mitä on liiketoiminnallisuus ja liiketoiminta?
2. Rakennusliiketoiminta
Mitä se on?
Miten siitä tehdään kannattavaa?
Mitä ovat lisä- ja muutostyöt?
3. Liiketoiminnan vastuullisuus
Mitä on vastuullisuus?
Miksi vastuullisuus on tärkeää ja kannattavaa?
4. Johtaminen
Miten liiketoimintaa johdetaan?
Miten ihmiset motivoituvat?
5. Liiketoiminnasta projektiksi
Mitä vaiheita projektissa on ja kuinka niitä johdetaan?
Miksi ja kuka aikatauluttaa projektin?
Miksi projekti budjetoidaan?
Miksi projektissa ennustetaan?
Miten projekti päätetään ja mitä sen jälkeen?
Kuinka asiakassuhdetta hoidetaan?
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla tai jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.
Opintojaksolle ilmoittautuminen on tehtävä ilmoittautumisaikana ja jos opiskelija ei ole läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla ilmoittautuminen hylätään.
Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan. Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua ilman opettajan lupaa.
Opintojakson opetus ei ole luentopainotteinen, vaan opetus on annettu opiskelijoiden saataville Learn alustalle. Opetus pyrkii syväoppimiseen, jossa opiskelija muodostaa ensin Learn aineiston avulla ennakkokäsityksen. Tämän jälkeen on yhteistapaaminen, jossa muodostetaan yhteisoppimisen aktiviteettien avulla yhteiskäsitys. Yhteisoppimisen harjoitukset ovat luonteeltaan pohtivia. Tapaamisen jälkeen teet harjoituksia ja etsit itsenäisesti sinua kiinnostavasta aiheen osa-alueesta tietoa. Oppimisen kokonaisuuden ja ajattelun transformaation teet näkyväksi portfoliossa tms. jossa käsittelet kolmen henkilön pienryhmässä asettamianne tutkimuskysymyksiä. Tutkimuskysymykset asetetaan konkreettisiksi, ammatillisen kompetenssin kehittymistä ja käytännöllisen osaamisen syntymistä tukeviksi. Pyrkimyksenä on hyödynnettävän osaamisen syntyminen.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty opintosuoritus edellyttää osaamisen asianmukaista näyttöä ja toimintaa eettisesti kestävällä tavalla. Havaituissa opiskeluvilppitilanteissa noudatetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eettisiä ohjeita.
Hyväksytyn opintojaksoarvosanan saaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien (mm. harjoitustyöt, tuntitehtävät, itseopiskelun harjoittelualustat) ja tenttien suorittamista hyväksytysti annetuissa aikatauluissa. Tarkemmat ohjeet löytyvät opintojakson Learnista.
Painotettavat arviointikriteerit
Opiskelija osaa
- käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
- arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
- työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata
ammattialan ongelmia
- edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
- edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
suoriutua sujuvasti ennakoimattomista tehtäväkokonaisuuksista
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 19.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Robotiikan ja energia- ja rakennustekniikan koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Rakennustekniikan koulutus
Opettaja
- Vertti Vallenius
- Anu Kuusela
Vastuuopettaja
Anu Kuusela
Ryhmät
-
RAKT20SPRakennustekniikka, päivätoteutus
Opiskelumateriaali
Learn aineisto sekä oman kiinnostuksesi mukaisesti itsenäisesti hankkimasi oppimistasi ja osaamistasi tukeva aineisto.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.
Työhön integroidussa väylässä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.
Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.
Opintoja nopeuttavassa väylässä
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolle ei ole sovittuna TKI tai työelämäyhteistyötä, mutta mahdollisuuden avautuessa sitä voidaan hyödyntää.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Teet opintojakson harjoitukset ja itse- sekä mahdollisen vertaisarvioinnin opintojakson päättymiseen mennessä.
Opiskelijan työmäärä
Noin 135 tuntia, josta
- noin 10 tuntia ennakko- ja / tai orientoivaa työskentelyä
- lähiopetusta ja työskentelyä noin 30 tuntia, 10 lähiopetuskertaa
- Teams ohjausta tarvittaessa 1–3 tuntia
- pienryhmätyöskentelyä noin 20 tuntia
- itsenäistä työskentelyä noin 70 tuntia
- noin 2 tuntia viestintää tms oppimiseen liittyviä tehtäviä
Toteutuksen osien kuvaus
Vertti Valleniuksen osio sisältö:
1. Projektin johtamisen perusteet
Mitä vaiheita projektissa on ja kuinka niitä johdetaan?
2. Projektin aikataulutus
Miten, miksi ja kuka aikatauluttaa projektin?
Mitä velvollisuuksia aikataulutus osapuolille?
3. Projektin taloudellinen suunnittelu ja seuranta
Miten projekti budjetoidaan?
Mitä ja miten ennustetaan?
4. Projektin jälkiviisaus
Miten projekti päätetään ja mitä sen jälkeen?
Mitä ja miksi esimerkiksi jälkilasketaan?
Kuinka asiakassuhdetta hoidetaan?
Anu Kuuselan osion sisältö:
1. Liiketoiminnan perusteet
Mitä on liiketoiminnallisuus ja liiketoiminta?
2. Rakennusliiketoiminta
Mitä se on?
Miten siitä tehdään kannattavaa?
Mitä ovat lisä- ja muutostyöt?
3. Liiketoiminnan vastuullisuus
Mitä on vastuullisuus?
4. Johtaminen
Miten liiketoimintaa johdetaan?
Miten ihmiset motivoituvat?
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskele ennen tätä opintojaksoa opintojakson rakentamistalous ja sopimustekniikka.
Opintojaksolla on ennakkotehtävä, jonka teet ennen opintojakson alkua.
Opintojaksolla käytössäsi on verkkomateriaalia.
Opintojaksolla tutustut aikatauluohjelman perusominaisuuksien hyödyntämiseen (Vertti Vallenius).
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Amk-tutkinnon osaamisen arviointi sisältää kolme osa-aluetta:
- tiedollinen osaaminen
- taidollinen osaaminen
- tiimityötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
Arvioinnissa käytetään Xamkin arviointikriteeristön osaa osaaminen valmistumisvaiheessa. Arviointikriteeristö on saatavilla Luxissa.
Opiskelija osaa
Arvosana 5
a. käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
c. työskennellä innovatiivisesti ja itsenäisesti asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä luovasti päätellä ja ratkaista ammattialan ongelmia.
d. edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä-ja kohderyhmätilanteissa
e. arvioida ja kehittää malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. ohjata ja kehittää tiimin toimintaa.
g. edistää eettisten periaatteiden soveltamista ennakoimattomissa tilanteissa
Arvosana 3
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään lähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ha tekniikat ja perustella valinnan
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa
Arvosana 1
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. rajata ja perustella tietolähteiden käytön
c. suoriutua sujuvasti ennakoimattomista tehtäväkokonaisuuksista
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa tilanteen vaatimalla tavalla
e. soveltaa alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita sekä perustella niiden käyttöä
f. toimia tavoitteellisesti tiimissä
g. soveltaa oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa