Skip to main content

Project management and entrepreneurship in constructionLaajuus (5 cr)

Code: RA00DW44

Credits

5 op

Enrollment

04.11.2024 - 17.11.2024

Timing

01.01.2025 - 30.04.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

2.5 op

Mode of delivery

50 % Contact teaching, 50 % Distance learning

Unit

Department of Construction and Energy Engineering

Campus

Kotka Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

10 - 40

Degree programmes
  • Degree Programme in Construction Engineering
Teachers
  • Viivi Etholén
  • Anu Kuusela
Teacher in charge

Anu Kuusela

Groups
  • RAKT23KM
    Construction engineering, part-time studies

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ovat pääsääntöisesti tallennettu sinulle Learniin aineistoina tai linkkeinä. Kirjat on määritelty opintojakson Learn alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.


Työhön integroitu väylä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Tässä vaihtoehdossa suunnittelet osaamistasi ja työnantajasi toimintaa kehittävän kehittämistehtävän yhdessä työnantajasi kanssa. Tässä vaihtoehdossa ensisijainen ohjaajasi on työnantajasi. Hyödynnä osaamisen osoittamisen ohjetta. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona

Opintoja nopeuttavalla oppimisväylällä opiskelija ilmoittautuu aikaisemmin opintonsa aloittaneen ryhmän joko päivä- tai monimuotototeutukselle huomioiden että suorittamiseen on riittävä osaaminen (edeltävä osaaminen). Monimuotototeutuksien osalta on huomioitava että monimuoto alkaa joko toinen vuosi eli mahdollisesti nopeutus vain mahdollista päivätoteutuksena.

Opintoja nopeuttavassa väylässä opiskelijan on huomioitava että toteutukset eivät mene päällekkäin lukujärjestyksessä. Jokaisella toteutuksella on tietty läsnäolovaatimus ja tietyt pakolliset läsnäolotunnit.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolle mahdollisesti sisältyy ulkopuolisten luennoitsijoiden / asiantuntijoiden vierailuja, itsenäisiä työelämävierailuja tai työelämä-/TKI-projekteja, asiantuntija haastatteluja tai muita vastaavia oppimis- ja tiedonhankintatehtäviä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydään läpi alustava aikataulu. Aikataulu on tallennettu Learniin ja sitä muokataan tarvittaessa.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus 5 op = 135 h opiskelijatyötä, joka koostuu ennakkokäsityksen luomisesta orientoivan aineiston avulla, yhteisen käsityksen luomisesta tapaamisessa sekä itsenäisestä opiskelusta oppimistehtävien ja ryhmä harjoituksen (raportti, portfolio tms.) sekä itsenäisestä tiedon hankinnasta. Oppimisprosessiin kuuluu osana alku- ja loppuitsearviointi, jonka avulla tunnistat työskentelysi tulokset.

Yhteisoppiminen tapahtuu tapaamisten yhteisharjoituksissa, Learn työpaja-aktiviteeteista, ryhmä harjoituksesta, opponoinnista, opintojakson lopputyöpajasta sekä vartaisarvioinnista.

Opintojaksolla on laaja kahden-kolmen opiskelijan yhteistyönä tehtävä projektitehtävä sekä henkilökohtainen johtajuuden portfolio.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksolla käsitellään

1. Liiketoiminnan perusteet
Mitä on liiketoiminnallisuus ja liiketoiminta?

2. Rakennusliiketoiminta
Mitä se on?
Miten siitä tehdään kannattavaa?
Mitä ovat lisä- ja muutostyöt?

3. Liiketoiminnan vastuullisuus
Mitä on vastuullisuus?
Miksi vastuullisuus on tärkeää ja kannattavaa?

4. Johtaminen
Miten liiketoimintaa johdetaan?
Miten ihmiset motivoituvat?

5. Liiketoiminnasta projektiksi
Mitä vaiheita projektissa on ja kuinka niitä johdetaan?
Miksi ja kuka aikatauluttaa projektin?
Miksi projekti budjetoidaan?
Miksi projektissa ennustetaan?
Miten projekti päätetään ja mitä sen jälkeen?
Kuinka asiakassuhdetta hoidetaan?

Further information

Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä ja viimeisellä lähiopetuskerralla tai jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa. Opiskelijan läsnäolovelvollisuus lähiopetukseen on 75 %.

Opintojaksolle ilmoittautuminen on tehtävä ilmoittautumisaikana ja jos opiskelija ei ole läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla ilmoittautuminen hylätään.

Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan. Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua ilman opettajan lupaa.

Opintojakson opetus ei ole luentopainotteinen, vaan opetus on annettu opiskelijoiden saataville Learn alustalle. Opetus pyrkii syväoppimiseen, jossa opiskelija muodostaa ensin Learn aineiston avulla ennakkokäsityksen. Tämän jälkeen on yhteistapaaminen, jossa muodostetaan yhteisoppimisen aktiviteettien avulla yhteiskäsitys. Yhteisoppimisen harjoitukset ovat luonteeltaan pohtivia. Tapaamisen jälkeen teet harjoituksia ja etsit itsenäisesti sinua kiinnostavasta aiheen osa-alueesta tietoa. Oppimisen kokonaisuuden ja ajattelun transformaation teet näkyväksi portfoliossa tms. jossa käsittelet kolmen henkilön pienryhmässä asettamianne tutkimuskysymyksiä. Tutkimuskysymykset asetetaan konkreettisiksi, ammatillisen kompetenssin kehittymistä ja käytännöllisen osaamisen syntymistä tukeviksi. Pyrkimyksenä on hyödynnettävän osaamisen syntyminen.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Hyväksytty opintosuoritus edellyttää osaamisen asianmukaista näyttöä ja toimintaa eettisesti kestävällä tavalla. Havaituissa opiskeluvilppitilanteissa noudatetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eettisiä ohjeita.

Hyväksytyn opintojaksoarvosanan saaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien (mm. harjoitustyöt, tuntitehtävät, itseopiskelun harjoittelualustat) ja tenttien suorittamista hyväksytysti annetuissa aikatauluissa. Tarkemmat ohjeet löytyvät opintojakson Learnista.

Laadullinen näytön täydentäminen: Mikäli osaamistasi ei antamasi osaamisen näytön perusteella arvioimaan, täydennät osaamisen näyttöäsi tentin avulla rakennustekniikan yleisenä tenttipäivänä.

Puuttuvan näytön täydentäminen: Mikäli osaamisen näyttö jää vähäisesti (alle 20 % tehtävistä) keskeneräiseksi, sitä voi täydentää antamalla puuttuvan osaamisen näytön tentin avulla rakennustekniikan yleisenä tenttipäivänä. Tentin hyväksytty läpäisyraja on 80 %. Mikäli osaamisen näytöstä puuttuu enemmän, kuin 20 % ilmoittaudut opintojaksolle uudelleen.

Opintovilppi, kuten plagiointi johtaa opintosuorituksen hylkäämiseen.

Painotettavat arviointikriteerit

Osaaminen valmistumisvaiheessa
a. käytät laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioit käyttämiäsi tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
c. työskentelet innovatiivisesti ja itsenäisesti asiantuntijatehtävissä työelämässä
sekä luovasti päätellä ja ratkaista ammattialan ongelmia
d. edistät ja kehität toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
f. ohjaat ja kehität tiimin toimintaa
g. edistät eettisten periaatteiden soveltamista ennakoimattomissa tilanteissa
Lisäksi arvioidaan osaatko työskennellä oikea-aikaisesti ja aikataulun mukaisesti

Arviointiperusteet

a. Ammattiterminologian hallinta

Käytät ammattikäsitteitä laaja-alaisesti ja asiantuntevasti eri tilanteissa.
Mukautat ammattikielen sopivaksi tilanteen mukaan, esimerkiksi asiantuntijakeskusteluissa, ryhmätöissä ja asiakastilanteissa.


b. Tiedonhankinta ja lähdekritiikki

Valitset monipuolisesti luotettavia tietolähteitä ja arvioit niitä kriittisesti, mukaan lukien niiden luotettavuus, ajankohtaisuus ja mahdolliset eturistiriidat.
Vertaat käyttämiäsi lähteitä ja analysoit niiden yhtäläisyyksiä ja eroja perustellen havaintosi.
Arvioit lähteen tarkoitusta ja kieltä, huomioiden mahdolliset vaikuttimet ja varmistat, että lähteesi ovat objektiivisia.

Kriittinen ajattelu ja analyysi

Tarkastelet tietoa kriittisesti, arvioit sen logiikkaa ja perusteluja ja pohdit omia näkökulmiasi ja johtopäätöksiäsi.
Käsittelet asioita objektiivisesti eri näkökulmista ja tuotat perusteltuja ja huolellisesti dokumentoituja ratkaisuja.

c. Itsenäinen ja innovatiivinen työskentely asiantuntijatehtävissä

Työskentelet itsenäisesti ja innovatiivisesti asiantuntijatehtävissä, osoittaen kykyä löytää omaperäisiä ratkaisuja ja hyödyntää aiemmin oppimaasi uusissa tilanteissa.
Osoitat ongelmanratkaisukykyä, sovellat oppimaasi tietoa tuloksellisesi ja käytät sitä itsenäisesti opintojakson tehtävissä.
Otat vastuuta omasta työstäsi, asetat tavoitteita ja toimit suunnitelmallisesti.


d. Toiminnan edistäminen asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa

Osoitat ymmärrystä asiakas- ja käyttäjäkeskeisestä ajattelusta ja mukautat toimintaasi tarpeiden mukaan.
Kehität ja edistät toimintaa pienryhmässä ja tuot esiin uusia ideoita, jotka parantavat asiakas- tai käyttäjäkokemusta.
Osallistut aktiivisesti vuorovaikutukseen pienryhmässä, yhteisissä oppimistilanteissa sekä opettajien kanssa, viestit selkeästi ja teet yhteistyötä rakentavasti eri rooleissa ja tilanteissa. Toimit simulaatioissa ammattimaisesti ja aktiivisesti.


Osaamisen kehittymisen osoittaminen (portfolio-osio)

Dokumentoit taitojesi kehittymistä opintojakson aikana ja reflektoit opittuja taitoja ja kokemuksia kehittämistehtävän ja portfolion avulla.
Havainnollistat kehittymistäsi konkreettisin esimerkein, kuten asiakas lähtöisyys, viestinnän vaikuttavuus, materiaalien käytön optimointi ja energiatehokkuus.
Erityisesti johtamisen portfoliossa analysoit oppimisprosessiasi kriittisesti, tuoden esiin käytöstä poistetut ideat ja niiden vaikutuksen oppimiseesi.


Opintojakson tavoitteiden saavuttaminen

Hankit ja sovellat tietoa itsenäisesti, hyödyntäen aiemmin oppimaasi ja käyttämiäsi lähteitä ongelmanratkaisussa.
Käsittelet aiheita laajasti ja perustelet ratkaisut uskottavasti, ja lähdekritiikki on tunnistettavissa työssäsi.
Kehität työelämässä tarvittavia taitoja, kuten analysointia, viestintää ja yhteistyötaitoja, ja sovellat näitä koko opintojakson ajan.

Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

02.09.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Construction and Energy Engineering

Campus

Kotka Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

10 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Construction Engineering
Teachers
  • Viivi Etholén
  • Anu Kuusela
Teacher in charge

Anu Kuusela

Groups
  • RAKT22SP
    Construction engineering, full-time studies

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ovat pääsääntöisesti tallennettu sinulle Learniin aineistoina tai linkkeinä. Kirjat on määritelty opintojakson Learn alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjaista vaihtoehtoa ei ole tarjolla tällä opintojaksolla.

Opintoja nopeuttavassa väylässä opiskelija voi valita itsenäisiä suoritustapoja, jotka voivat olla mm. verkkototeutuksia, tai valitsemalla opintoja jonkin toisen ryhmän työjärjestyksestä. Itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaiseen oppimisväylään suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista.

Työhön integroidussa väylässä opiskelija työskentelee alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, hän voi suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikalla tai projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssä perehdytään opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja opiskelija hallitsee ne sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija osoittaa osaamisensa näyttönä, jonka laajuus ja muoto määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista.

Tässä vaihtoehdossa suunnittelet osaamistasi ja työnantajasi toimintaa kehittävän kehittämistehtävän yhdessä työnantajasi kanssa. Tässä vaihtoehdossa ensisijainen ohjaajasi on työnantajasi. Hyödynnä osaamisen osoittamisen ohjetta. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolle mahdollisesti sisältyy ulkopuolisten luennoitsijoiden / asiantuntijoiden vierailuja, itsenäisiä työelämävierailuja tai työelämä-/TKI-projekteja, asiantuntija haastatteluja tai muita vastaavia oppimis- ja tiedonhankintatehtäviä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydään läpi alustava aikataulu. Aikataulu on tallennettu Learniin ja sitä muokataan tarvittaessa.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus 5 op = 135 h opiskelijatyötä, joka koostuu ennakkokäsityksen luomisesta orientoivan aineiston avulla, yhteisen käsityksen luomisesta tapaamisessa sekä itsenäisestä opiskelusta oppimistehtävien ja ryhmä harjoituksen (raportti, portfolio tms.) sekä itsenäisestä tiedon hankinnasta. Oppimisprosessiin kuuluu osana alku- ja loppuitsearviointi, jonka avulla tunnistat työskentelysi tulokset.

Yhteisoppiminen tapahtuu tapaamisten yhteisharjoituksissa, Learn työpaja-aktiviteeteista, ryhmä harjoituksesta, opponoinnista, opintojakson lopputyöpajasta sekä vartaisarvioinnista.

Opintojaksolla on laaja kahden-kolmen opiskelijan yhteistyönä tehtävä projektitehtävä sekä henkilökohtainen johtajuuden portfolio. Voit valita kumman vaihtoehdon haluat toteuttaa.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksolla käsitellään

1. Liiketoiminnan perusteet
Mitä on liiketoiminnallisuus ja liiketoiminta?

2. Rakennusliiketoiminta
Mitä se on?
Miten siitä tehdään kannattavaa?
Mitä ovat lisä- ja muutostyöt?

3. Liiketoiminnan vastuullisuus
Mitä on vastuullisuus?
Miksi vastuullisuus on tärkeää ja kannattavaa?

4. Johtaminen
Miten liiketoimintaa johdetaan?
Miten ihmiset motivoituvat?

5. Liiketoiminnasta projektiksi
Mitä vaiheita projektissa on ja kuinka niitä johdetaan?
Miksi ja kuka aikatauluttaa projektin?
Miksi projekti budjetoidaan?
Miksi projektissa ennustetaan?
Miten projekti päätetään ja mitä sen jälkeen?
Kuinka asiakassuhdetta hoidetaan?

Further information

Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä ja viimeisellä lähiopetuskerralla tai jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa. Opiskelijan läsnäolovelvollisuus lähiopetukseen on 75 %.

Opintojaksolle ilmoittautuminen on tehtävä ilmoittautumisaikana ja jos opiskelija ei ole läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla ilmoittautuminen hylätään.

Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan. Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua ilman opettajan lupaa.

Opintojakson opetus ei ole luentopainotteinen, vaan opetus on annettu opiskelijoiden saataville Learn alustalle. Opetus pyrkii syväoppimiseen, jossa opiskelija muodostaa ensin Learn aineiston avulla ennakkokäsityksen. Tämän jälkeen on yhteistapaaminen, jossa muodostetaan yhteisoppimisen aktiviteettien avulla yhteiskäsitys. Yhteisoppimisen harjoitukset ovat luonteeltaan pohtivia. Tapaamisen jälkeen teet harjoituksia ja etsit itsenäisesti sinua kiinnostavasta aiheen osa-alueesta tietoa. Oppimisen kokonaisuuden ja ajattelun transformaation teet näkyväksi portfoliossa tms. jossa käsittelet kolmen henkilön pienryhmässä asettamianne tutkimuskysymyksiä. Tutkimuskysymykset asetetaan konkreettisiksi, ammatillisen kompetenssin kehittymistä ja käytännöllisen osaamisen syntymistä tukeviksi. Pyrkimyksenä on hyödynnettävän osaamisen syntyminen.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Hyväksytty opintosuoritus edellyttää osaamisen asianmukaista näyttöä ja toimintaa eettisesti kestävällä tavalla. Havaituissa opiskeluvilppitilanteissa noudatetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eettisiä ohjeita.

Hyväksytyn opintojaksoarvosanan saaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien (mm. harjoitustyöt, tuntitehtävät, itseopiskelun harjoittelualustat) ja tenttien suorittamista hyväksytysti annetuissa aikatauluissa. Tarkemmat ohjeet löytyvät opintojakson Learnista.

Opintovilppi, kuten plagiointi johtaa opintosuorituksen hylkäämiseen.

Painotettavat arviointikriteerit

Opiskelija osaa
- käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
- arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
- työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata
ammattialan ongelmia
- edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
- edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
- suoriutua sujuvasti ennakoimattomista tehtäväkokonaisuuksista
- työskennellä oikea-aikaisesti ja aikataulun mukaisesti

Enrollment

08.04.2024 - 21.04.2024

Timing

02.09.2024 - 20.12.2024

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Construction and Energy Engineering

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Degree Programme in Industrial Wood Construction
Teachers
  • Viivi Etholén
  • Anu Kuusela
Teacher in charge

Anu Kuusela

Groups
  • PRSA21SP
    Industrial Wood Construction, full-time studies

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ovat pääsääntöisesti tallennettu sinulle Learniin aineistoina tai linkkeinä. Kirjat on määritelty opintojakson Learn alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjaista vaihtoehtoa ei ole tarjolla tällä opintojaksolla.

Opintoja nopeuttavassa väylässä opiskelija voi valita itsenäisiä suoritustapoja, jotka voivat olla mm. verkkototeutuksia, tai valitsemalla opintoja jonkin toisen ryhmän työjärjestyksestä. Itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaiseen oppimisväylään suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolle mahdollisesti sisältyy ulkopuolisten luennoitsijoiden / asiantuntijoiden vierailuja, itsenäisiä työelämävierailuja tai työelämä-/TKI-projekteja, asiantuntija haastatteluja tai muita vastaavia oppimis- ja tiedonhankintatehtäviä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydään läpi alustava aikataulu. Aikataulu on tallennettu Learniin ja sitä muokataan tarvittaessa.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus 5 op = 135 h opiskelijatyötä, joka koostuu ennakkokäsityksen luomisesta orientoivan aineiston avulla, yhteisen käsityksen luomisesta tapaamisessa sekä itsenäisestä opiskelusta oppimistehtävien ja ryhmä harjoituksen (raportti, portfolio tms.) sekä itsenäisestä tiedon hankinnasta. Oppimisprosessiin kuuluu osana alku- ja loppuitsearviointi, jonka avulla tunnistat työskentelysi tulokset.

Yhteisoppiminen tapahtuu tapaamisten yhteisharjoituksissa, Learn työpaja-aktiviteeteista, ryhmä harjoituksesta, opponoinnista, opintojakson lopputyöpajasta sekä vartaisarvioinnista.

Opintojaksolla on laaja kahden-kolmen opiskelijan yhteistyönä tehtävä projektitehtävä sekä henkilökohtainen johtajuuden portfolio. Voit valita kumman vaihtoehdon haluat toteuttaa.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksolla käsitellään

1. Liiketoiminnan perusteet
Mitä on liiketoiminnallisuus ja liiketoiminta?

2. Rakennusliiketoiminta
Mitä se on?
Miten siitä tehdään kannattavaa?
Mitä ovat lisä- ja muutostyöt?

3. Liiketoiminnan vastuullisuus
Mitä on vastuullisuus?
Miksi vastuullisuus on tärkeää ja kannattavaa?

4. Johtaminen
Miten liiketoimintaa johdetaan?
Miten ihmiset motivoituvat?

5. Liiketoiminnasta projektiksi
Mitä vaiheita projektissa on ja kuinka niitä johdetaan?
Miksi ja kuka aikatauluttaa projektin?
Miksi projekti budjetoidaan?
Miksi projektissa ennustetaan?
Miten projekti päätetään ja mitä sen jälkeen?
Kuinka asiakassuhdetta hoidetaan?

Further information

Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä ja viimeisellä lähiopetuskerralla tai jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa. Opiskelijan läsnäolovelvollisuus lähiopetukseen on 75 %.

Opintojaksolle ilmoittautuminen on tehtävä ilmoittautumisaikana ja jos opiskelija ei ole läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla ilmoittautuminen hylätään.

Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan. Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua ilman opettajan lupaa.

Opintojakson opetus ei ole luentopainotteinen, vaan opetus on annettu opiskelijoiden saataville Learn alustalle. Opetus pyrkii syväoppimiseen, jossa opiskelija muodostaa ensin Learn aineiston avulla ennakkokäsityksen. Tämän jälkeen on yhteistapaaminen, jossa muodostetaan yhteisoppimisen aktiviteettien avulla yhteiskäsitys. Yhteisoppimisen harjoitukset ovat luonteeltaan pohtivia. Tapaamisen jälkeen teet harjoituksia ja etsit itsenäisesti sinua kiinnostavasta aiheen osa-alueesta tietoa. Oppimisen kokonaisuuden ja ajattelun transformaation teet näkyväksi portfoliossa tms. jossa käsittelet kolmen henkilön pienryhmässä asettamianne tutkimuskysymyksiä. Tutkimuskysymykset asetetaan konkreettisiksi, ammatillisen kompetenssin kehittymistä ja käytännöllisen osaamisen syntymistä tukeviksi. Pyrkimyksenä on hyödynnettävän osaamisen syntyminen.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Hyväksytty opintosuoritus edellyttää osaamisen asianmukaista näyttöä ja toimintaa eettisesti kestävällä tavalla. Havaituissa opiskeluvilppitilanteissa noudatetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eettisiä ohjeita.

Hyväksytyn opintojaksoarvosanan saaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien (mm. harjoitustyöt, tuntitehtävät, itseopiskelun harjoittelualustat) ja tenttien suorittamista hyväksytysti annetuissa aikatauluissa. Tarkemmat ohjeet löytyvät opintojakson Learnista.

Opintovilppi, kuten plagiointi johtaa opintosuorituksen hylkäämiseen.

Painotettavat arviointikriteerit

Opiskelija osaa
- käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
- arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
- työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata
ammattialan ongelmia
- edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
- edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
- suoriutua sujuvasti ennakoimattomista tehtäväkokonaisuuksista
- työskennellä oikea-aikaisesti ja aikataulun mukaisesti

Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

01.09.2023 - 15.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Construction and Energy Engineering

Campus

Kotka Campus

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Degree Programme in Construction Engineering
Teachers
  • Jukka-Pekka Skön
  • Anu Kuusela
Teacher in charge

Anu Kuusela

Groups
  • RAKT21SP
    Construction engineering, full-time studies

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ovat pääsääntöisesti tallennettu sinulle Learniin aineistoina tai linkkeinä. Kirjat on määritelty opintojakson Learn alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjaisessa väylässä opiskelijat osallistuvat lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelut rytmittyvät ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Työviikkopohjainen opetus voi olla myös verkko-opetusta, jossa tunnit ovat nähtävillä lukujärjestyksessä.

Opintoja nopeuttavassa väylässä opiskelija voi valita itsenäisiä suoritustapoja, jotka voivat olla mm. verkkototeutuksia, tai valitsemalla opintoja jonkin toisen ryhmän työjärjestyksestä. Itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaiseen oppimisväylään suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista.

Työhön integroidussa väylässä opiskelija työskentelee alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, hän voi suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikalla tai projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssä perehdytään opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja opiskelija hallitsee ne sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija osoittaa osaamisensa näyttönä, jonka laajuus ja muoto määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista.

Tässä vaihtoehdossa suunnittelet osaamistasi ja työnantajasi toimintaa kehittävän kehittämistehtävän yhdessä työnantajasi kanssa. Tässä vaihtoehdossa ensisijainen ohjaajasi on työnantajasi. Hyödynnä osaamisen osoittamisen ohjetta. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolle mahdollisesti sisältyy ulkopuolisten luennoitsijoiden / asiantuntijoiden vierailuja, itsenäisiä työelämävierailuja tai työelämä-/TKI-projekteja, asiantuntija haastatteluja tai muita vastaavia oppimis- ja tiedonhankintatehtäviä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydään läpi alustava aikataulu. Aikataulu on tallennettu Learniin ja sitä muokataan tarvittaessa.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus 5 op = 135 h opiskelijatyötä, joka koostuu ennakkokäsityksen luomisesta orientoivan aineiston avulla, yhteisen käsityksen luomisesta tapaamisessa sekä itsenäisestä opiskelusta oppimistehtävien ja ryhmä harjoituksen (raportti, portfolio tms.) sekä itsenäisestä tiedon hankinnasta. Oppimisprosessiin kuuluu osana alku- ja loppuitsearviointi, jonka avulla tunnistat työskentelysi tulokset.

Yhteisoppiminen tapahtuu tapaamisten yhteisharjoituksissa, Learn työpaja-aktiviteeteista, ryhmä harjoituksesta, opponoinnista, opintojakson lopputyöpajasta sekä vartaisarvioinnista.

Opintojaksolla on laaja kahden-kolmen opiskelijan yhteistyönä tehtävä portfolio tai projektitehtävä. Voit valita kumman vaihtoehdon haluat toteuttaa.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksolla käsitellään

1. Liiketoiminnan perusteet
Mitä on liiketoiminnallisuus ja liiketoiminta?

2. Rakennusliiketoiminta
Mitä se on?
Miten siitä tehdään kannattavaa?
Mitä ovat lisä- ja muutostyöt?

3. Liiketoiminnan vastuullisuus
Mitä on vastuullisuus?
Miksi vastuullisuus on tärkeää ja kannattavaa?

4. Johtaminen
Miten liiketoimintaa johdetaan?
Miten ihmiset motivoituvat?

5. Liiketoiminnasta projektiksi
Mitä vaiheita projektissa on ja kuinka niitä johdetaan?
Miksi ja kuka aikatauluttaa projektin?
Miksi projekti budjetoidaan?
Miksi projektissa ennustetaan?
Miten projekti päätetään ja mitä sen jälkeen?
Kuinka asiakassuhdetta hoidetaan?

Further information

Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla tai jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.

Opintojaksolle ilmoittautuminen on tehtävä ilmoittautumisaikana ja jos opiskelija ei ole läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla ilmoittautuminen hylätään.

Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan. Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua ilman opettajan lupaa.

Opintojakson opetus ei ole luentopainotteinen, vaan opetus on annettu opiskelijoiden saataville Learn alustalle. Opetus pyrkii syväoppimiseen, jossa opiskelija muodostaa ensin Learn aineiston avulla ennakkokäsityksen. Tämän jälkeen on yhteistapaaminen, jossa muodostetaan yhteisoppimisen aktiviteettien avulla yhteiskäsitys. Yhteisoppimisen harjoitukset ovat luonteeltaan pohtivia. Tapaamisen jälkeen teet harjoituksia ja etsit itsenäisesti sinua kiinnostavasta aiheen osa-alueesta tietoa. Oppimisen kokonaisuuden ja ajattelun transformaation teet näkyväksi portfoliossa tms. jossa käsittelet kolmen henkilön pienryhmässä asettamianne tutkimuskysymyksiä. Tutkimuskysymykset asetetaan konkreettisiksi, ammatillisen kompetenssin kehittymistä ja käytännöllisen osaamisen syntymistä tukeviksi. Pyrkimyksenä on hyödynnettävän osaamisen syntyminen.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Hyväksytty opintosuoritus edellyttää osaamisen asianmukaista näyttöä ja toimintaa eettisesti kestävällä tavalla. Havaituissa opiskeluvilppitilanteissa noudatetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eettisiä ohjeita.

Hyväksytyn opintojaksoarvosanan saaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien (mm. harjoitustyöt, tuntitehtävät, itseopiskelun harjoittelualustat) ja tenttien suorittamista hyväksytysti annetuissa aikatauluissa. Tarkemmat ohjeet löytyvät opintojakson Learnista.

Opintovilppi, kuten plagiointi johtaa opintosuorituksen hylkäämiseen.

Painotettavat arviointikriteerit

Opiskelija osaa
- käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
- arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
- työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata
ammattialan ongelmia
- edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
- edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
- suoriutua sujuvasti ennakoimattomista tehtäväkokonaisuuksista
- työskennellä oikea-aikaisesti ja aikataulun mukaisesti

Enrollment

06.04.2023 - 21.04.2023

Timing

28.08.2023 - 20.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Construction and Energy Engineering

Campus

Savonlinna Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

5 - 25

Teachers
  • Vertti Vallenius
Teacher in charge

Vertti Vallenius

Groups
  • PRSA20SP
    Industrial Wood Construction, full-time studies

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ovat pääsääntöisesti Learnissa tai Learniin tallennettuina linkkeinä verkkoaineistoihin. Kirjat on määritelty opintojakson Learn alustalla.

Muu opetusta ja opiskelua tukeva materiaali on myös pääsääntöisesti määritelty Learnissa.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjaisessa väylässä opiskelijat osallistuvat lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelut rytmittyvät ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Työviikkopohjainen opetus voi olla myös verkko-opetusta, jossa tunnit ovat nähtävillä lukujärjestyksessä.

Opintoja nopeuttavassa väylässä opiskelija voi valita itsenäisiä suoritustapoja, jotka voivat olla mm. verkkototeutuksia, tai valitsemalla opintoja jonkin toisen ryhmän työjärjestyksestä. Itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaiseen oppimisväylään suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista.

Työhön integroidussa väylässä opiskelija työskentelee alan yrityksessä, organisaatiossa tai korkeakoulun tarjoamassa projektissa, hän voi suorittaa opintojakson tai moduulin työpaikalla tai projektissa joko kokonaan tai osittain. Oppiminen edellyttää, että työssä perehdytään opintojaksolla käsiteltäviin teemoihin ja opiskelija hallitsee ne sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija osoittaa osaamisensa näyttönä, jonka laajuus ja muoto määräytyy opintojakson oppimistavoitteiden mukaan.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolle mahdollisesti sisältyy ulkopuolisten luennoitsijoiden/asiantuntijoiden vierailuja,työelämävierailuja tai työelämä-/TKI-projekteja.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydään läpi alustava aikataulu. Aikataulu tallennetaan Learniin ja sitä muokataan tarvittaessa.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus 5 op = 135 h opiskelijatyötä, joka koostuu oppitunneista, kotitehtävistä, itsenäisestä opiskelusta, harjoitustyöstä ja loppukokeesta.

Further information

Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla tai jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.

Opintojaksolle ilmoittautuminen on tehtävä ilmoittautumisaikana ja jos opiskelija ei ole läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla hylätään ilmoittautuminen.

Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan. Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua ilman opettajan lupaa.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Hyväksytty opintosuoritus edellyttää osaamisen asianmukaista näyttöä ja toimintaa eettisesti kestävällä tavalla. Havaituissa opiskeluvilppitilanteissa noudatetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eettisiä ohjeita.

Hyväksytyn opintojaksoarvosanan saaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien (mm. harjoitustyöt, tuntitehtävät, itseopiskelun harjoittelualustat) ja tenttien suorittamista hyväksytysti annetuissa aikatauluissa. Tarkemmat ohjeet löytyvät opintojakson Learnista.

Enrollment

07.11.2022 - 18.11.2022

Timing

21.01.2023 - 28.04.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

3 op

Mode of delivery

40 % Contact teaching, 60 % Distance learning

Unit

Department of Construction and Energy Engineering

Campus

Kotka Campus

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Degree Programme in Construction Engineering
Teachers
  • REY_raksa2_lehtori
  • Jukka-Pekka Skön
  • Anu Kuusela
Teacher in charge

Anu Kuusela

Groups
  • RAKT21KM
    Construction engineering, part-time studies

Opiskelumateriaali

Opiskelumateriaalit ovat pääsääntöisesti tallennettu sinulle Learniin aineistoina tai linkkeinä. Kirjat on määritelty opintojakson Learn alustalla.

Yksilölliset oppimisväylät

Ensimmäinen lähitapaaminen on lauantaina 11.2. klo 9 -15 ja toinen lähitapaaminen on lauantaina 18.3. klo 9 - 15. Muut tapaamiset ovat Teamsissa. Tapaamiset (opetus) ovat ryhmän RAKT21KM työjärjestyksessä.

Työviikkopohjaisessa väylässä opiskelijat osallistuvat lukujärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelut rytmittyvät ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan. Työviikkopohjainen opetus voi olla myös verkko-opetusta, jossa tunnit ovat nähtävillä lukujärjestyksessä.

Opintoja nopeuttavassa väylässä opiskelija voi valita itsenäisiä suoritustapoja, jotka voivat olla mm. verkkototeutuksia, tai valitsemalla opintoja jonkin toisen ryhmän työjärjestyksestä. Itsenäisesti suoritettavat oppimistehtävät sisältävät työviikkopohjaiseen oppimisväylään suhteutettuna enemmän itsenäistä aiheeseen tutustumista.

Työhön integroitu väylä ei ole tarjolla tällä opintojaksolla.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolle mahdollisesti sisältyy ulkopuolisten luennoitsijoiden / asiantuntijoiden vierailuja, itsenäisiä työelämävierailuja tai työelämä-/TKI-projekteja, asiantuntija haastatteluja tai muita vastaavia oppimis- ja tiedonhankintatehtäviä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydään läpi alustava aikataulu. Aikataulu on tallennettu Learniin ja sitä muokataan tarvittaessa.

Opiskelijan työmäärä

Opintojakson laajuus 5 op = 135 h opiskelijatyötä, joka koostuu ennakkokäsityksen luomisesta orientoivan aineiston avulla, yhteisen käsityksen luomisesta tapaamisessa sekä itsenäisestä opiskelusta oppimistehtävien ja ryhmä harjoituksen (raportti, portfolio tms.) sekä itsenäisestä tiedon hankinnasta. Oppimisprosessiin kuuluu osana alku- ja loppuitsearviointi, jonka avulla tunnistat työskentelysi tulokset.

Yhteisoppiminen tapahtuu tapaamisten yhteisharjoituksissa, Learn työpaja-aktiviteeteista, ryhmä harjoituksesta, opponoinnista, opintojakson lopputyöpajasta sekä vartaisarvioinnista.

Toteutuksen osien kuvaus

Opintojaksolla käsitellään

1. Liiketoiminnan perusteet
Mitä on liiketoiminnallisuus ja liiketoiminta?

2. Rakennusliiketoiminta
Mitä se on?
Miten siitä tehdään kannattavaa?
Mitä ovat lisä- ja muutostyöt?

3. Liiketoiminnan vastuullisuus
Mitä on vastuullisuus?
Miksi vastuullisuus on tärkeää ja kannattavaa?

4. Johtaminen
Miten liiketoimintaa johdetaan?
Miten ihmiset motivoituvat?

5. Liiketoiminnasta projektiksi
Mitä vaiheita projektissa on ja kuinka niitä johdetaan?
Miksi ja kuka aikatauluttaa projektin?
Miksi projekti budjetoidaan?
Miksi projektissa ennustetaan?
Miten projekti päätetään ja mitä sen jälkeen?
Kuinka asiakassuhdetta hoidetaan?

Further information

Opiskelijan on oltava läsnä opintojakson ensimmäisellä lähiopetuskerralla tai jos hän on pätevästä syystä estynyt, otettava henkilökohtaisesti yhteyttä opintojaksosta vastuussa olevaan opettajaan ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.

Opintojaksolle ilmoittautuminen on tehtävä ilmoittautumisaikana ja jos opiskelija ei ole läsnä ensimmäisellä lähiopetuskerralla ilmoittautuminen hylätään.

Opintojakson alussa käydään läpi opintojakson osaamistavoitteet ja sisältö, erilaiset suoritustavat ja arviointiperusteet, sovitaan arvioitavien suoritusten ajankohdat ja ilmoitetaan opintojakson päättymisajankohta, jonka jälkeen suorituksia ei enää oteta vastaan. Ystävällisesti pyydämme huomioimaan, että lähiopetuksen tai siinä käytettävän opetusmateriaalin tallentaminen (kuva ja ääni) ei ole sallittua ilman opettajan lupaa.

Opintojakson opetus ei ole luentopainotteinen, vaan opetus on annettu opiskelijoiden saataville Learn alustalle. Opetus pyrkii syväoppimiseen, jossa opiskelija muodostaa ensin Learn aineiston avulla ennakkokäsityksen. Tämän jälkeen on yhteistapaaminen, jossa muodostetaan yhteisoppimisen aktiviteettien avulla yhteiskäsitys. Yhteisoppimisen harjoitukset ovat luonteeltaan pohtivia. Tapaamisen jälkeen teet harjoituksia ja etsit itsenäisesti sinua kiinnostavasta aiheen osa-alueesta tietoa. Oppimisen kokonaisuuden ja ajattelun transformaation teet näkyväksi portfoliossa tms. jossa käsittelet kolmen henkilön pienryhmässä asettamianne tutkimuskysymyksiä. Tutkimuskysymykset asetetaan konkreettisiksi, ammatillisen kompetenssin kehittymistä ja käytännöllisen osaamisen syntymistä tukeviksi. Pyrkimyksenä on hyödynnettävän osaamisen syntyminen.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Hyväksytty opintosuoritus edellyttää osaamisen asianmukaista näyttöä ja toimintaa eettisesti kestävällä tavalla. Havaituissa opiskeluvilppitilanteissa noudatetaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun eettisiä ohjeita.

Hyväksytyn opintojaksoarvosanan saaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien (mm. harjoitustyöt, tuntitehtävät, itseopiskelun harjoittelualustat) ja tenttien suorittamista hyväksytysti annetuissa aikatauluissa. Tarkemmat ohjeet löytyvät opintojakson Learnista.

Painotettavat arviointikriteerit

Opiskelija osaa
- käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
- arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
- työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata
ammattialan ongelmia
- edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
- edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
suoriutua sujuvasti ennakoimattomista tehtäväkokonaisuuksista

Enrollment

06.04.2022 - 22.04.2022

Timing

29.08.2022 - 19.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Department of Construction and Energy Engineering

Campus

Kotka Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

15 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Construction Engineering
Teachers
  • Vertti Vallenius
  • Anu Kuusela
Teacher in charge

Anu Kuusela

Groups
  • RAKT20SP
    Construction engineering, full-time studies

Opiskelumateriaali

Learn aineisto sekä oman kiinnostuksesi mukaisesti itsenäisesti hankkimasi oppimistasi ja osaamistasi tukeva aineisto.

Yksilölliset oppimisväylät

Työviikkopohjaisessa väylässä
Ilmoittautuessasi tälle opintojakson toteutukselle osallistut työjärjestyksen mukaiseen opetukseen ja ohjaukseen. Opiskelusi rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien oppimistehtävien mukaan.


Työhön integroidussa väylässä
Työhön integroitu oppimisväylä on mahdollinen, jos voit työtehtävissäsi kehittää opintojakson tavoitteissa ja sisällöissä mainittua osaamista. Ota opintojakson opettajaan yhteyttä hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua sen määrittämiseksi
• onko työhön integroitu oppimisväylä omassa työtehtävässäsi mahdollinen.
• millaisia näyttöjä osaamisestasi sinun on mahdollista antaa.
• mitä opintojakson osia sinun tulee mahdollisesti lisäksi suorittaa opetukseen osallistuen.

Opintoja nopeuttavana vaihtoehtona
- voit esimerkiksi ilmoittautua aikaisemmin opintonsa aloittaneelle ryhmälle tarjottavalle vastaavalle toteutukselle.
Opintoja nopeuttavassa väylässä

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolle ei ole sovittuna TKI tai työelämäyhteistyötä, mutta mahdollisuuden avautuessa sitä voidaan hyödyntää.

Tentit ja muut määräajat

Teet opintojakson harjoitukset ja itse- sekä mahdollisen vertaisarvioinnin opintojakson päättymiseen mennessä.

Opiskelijan työmäärä

Noin 135 tuntia, josta
- noin 10 tuntia ennakko- ja / tai orientoivaa työskentelyä
- lähiopetusta ja työskentelyä noin 30 tuntia, 10 lähiopetuskertaa
- Teams ohjausta tarvittaessa 1–3 tuntia
- pienryhmätyöskentelyä noin 20 tuntia
- itsenäistä työskentelyä noin 70 tuntia
- noin 2 tuntia viestintää tms oppimiseen liittyviä tehtäviä

Toteutuksen osien kuvaus

Vertti Valleniuksen osio sisältö:

1. Projektin johtamisen perusteet
Mitä vaiheita projektissa on ja kuinka niitä johdetaan?

2. Projektin aikataulutus
Miten, miksi ja kuka aikatauluttaa projektin?
Mitä velvollisuuksia aikataulutus osapuolille?

3. Projektin taloudellinen suunnittelu ja seuranta
Miten projekti budjetoidaan?
Mitä ja miten ennustetaan?

4. Projektin jälkiviisaus
Miten projekti päätetään ja mitä sen jälkeen?
Mitä ja miksi esimerkiksi jälkilasketaan?
Kuinka asiakassuhdetta hoidetaan?

Anu Kuuselan osion sisältö:

1. Liiketoiminnan perusteet
Mitä on liiketoiminnallisuus ja liiketoiminta?

2. Rakennusliiketoiminta
Mitä se on?
Miten siitä tehdään kannattavaa?
Mitä ovat lisä- ja muutostyöt?

3. Liiketoiminnan vastuullisuus
Mitä on vastuullisuus?

4. Johtaminen
Miten liiketoimintaa johdetaan?
Miten ihmiset motivoituvat?

Further information

Opiskele ennen tätä opintojaksoa opintojakson rakentamistalous ja sopimustekniikka.
Opintojaksolla on ennakkotehtävä, jonka teet ennen opintojakson alkua.
Opintojaksolla käytössäsi on verkkomateriaalia.
Opintojaksolla tutustut aikatauluohjelman perusominaisuuksien hyödyntämiseen (Vertti Vallenius).

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Amk-tutkinnon osaamisen arviointi sisältää kolme osa-aluetta:
- tiedollinen osaaminen
- taidollinen osaaminen
- tiimityötaidot, johtaminen ja vastuullisuus

Arvioinnissa käytetään Xamkin arviointikriteeristön osaa osaaminen valmistumisvaiheessa. Arviointikriteeristö on saatavilla Luxissa.

Opiskelija osaa
Arvosana 5
a. käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään tietolähteitä monipuolisesti ja kriittisesti
c. työskennellä innovatiivisesti ja itsenäisesti asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä luovasti päätellä ja ratkaista ammattialan ongelmia.
d. edistää ja kehittää toimintaa asiakas-, käyttäjä-ja kohderyhmätilanteissa
e. arvioida ja kehittää malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita
f. ohjata ja kehittää tiimin toimintaa.
g. edistää eettisten periaatteiden soveltamista ennakoimattomissa tilanteissa

Arvosana 3
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. arvioida käyttämiään lähteitä kriittisesti
c. työskennellä tiimin jäsenenä asiantuntijatehtävissä työelämässä sekä huomata ja kuvata ammattialan ongelmia
d. arvioida toimintaa asiakas-, käyttäjä- ja kohderyhmätilanteissa
e. valita tarkoituksenmukaiset mallit, menetelmät, ohjelmistot ha tekniikat ja perustella valinnan
f. edistää tiimin tavoitteellista toimintaa
g. soveltaa kriittisesti oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa

Arvosana 1
a. käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri tilanteissa
b. rajata ja perustella tietolähteiden käytön
c. suoriutua sujuvasti ennakoimattomista tehtäväkokonaisuuksista
d. toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa tilanteen vaatimalla tavalla
e. soveltaa alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita sekä perustella niiden käyttöä
f. toimia tavoitteellisesti tiimissä
g. soveltaa oman alan eettisiä periaatteita eri tilanteissa