PerhetyöLaajuus (5 op)
Tunnus: SO00AD26
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.
Sisältö
Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?
Edeltävä osaaminen
Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö
Oppimateriaalit
Lapsi- ja perhelähtöinen työ
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
31.03.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Johanna Jussila
- Tia-Marika Sohlman
Ryhmät
-
SOKT24KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.
Sisältö
Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali annetaan kurssilla. Kaikki perhetyöhön liittyvät teokset sopivat kurssille hyvin.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opetus pitää sisällään lähiopetusta, jossa luentoja ja läsnäolovelvollisia simulaatio-harjoituksia sekä läsnäolovelvollinen workshop. Lisäksi oppimistehtäviä.
Kaksi vuotta perhetyön työkokemusta omaavat voivat halutessaan hakea hyväksilukua osaamisen näytöllä.
Opiskelijan työmäärä
135h
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssilla läsnäoloa edellyttävää simulaatio-opetusta ja workshop.
Arviointiasteikko
1-5
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
20.01.2025 - 30.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja
Seija Nissinen
Ryhmät
-
SOMI24KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.
Sisältö
Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?
Opiskelumateriaali
Tentittävä teos: Järvinen, R; Lankinen, A; Taajamo, T; Veistilä, M; Virolainen, A. 2021. Perheen parhaaksi. (paitsi ei lukua kolme) Saatavana Kaakkurin kautta myös e-kirjana (Ellibs) sekä muu erikseen ilmoitettava tenttimateriaali, ilmoitetaan opintojakson alussa.
Tehtäviin sisältyvä materiaali avautuu näkyville Learn -alustan avauduttua opintojakson alussa.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Toteutus sisältää lukujärjestystietojen mukaisesti neljä lähiopetuskertaa; kaksi verkkotapaamista sekä kaksi lähiopetuskertaa Mikkelin kampuksella.
Kontakteilla työskennellään pienryhmissä, jota varten tulee olla ennakkotehtävät tehtynä.Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia palautteenantotapoja; tärkeänä itsearviointi sekä yhteinen reflektointi.
Opintojakso koostuu kahdesta osa-alueesta: Kontaktiopetus ja niihin liittyvät tehtävät 3op sekä tentti 2 op.
Lukujärjestystietojen mukainen läsnäolo lähiopetuksessa (sekä verkossa että kampuksella) kuuluu toteutukseen ellei henkilöllä ole näyttöoikeutta opintojakosta (vähintään kahden vuoden työkokemus Perhetyöstä)
Näyttö tulee hakea Pepin kautta. Jos harkitset näyttöä, ole yhteydessä opintojakson opettajaan viimeistään tammikuun -25 alussa hyvissä ajoin ennen opintojakson alkamista. Näyttöön sisältyy tentti, joka arvioidaan 0-5. Näyttöä ei voi korottaa eikä uusia.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla vierailee mahdollisuukisen mukaan työelämävierailijoita.
Mahdollisuus hyödyntää opintojakson harjoitustöitä työelämätoimeksiannon tai oman työn kehittämiseen/ tällöin näistä tulee sovitaan erikseen opettajan kanssa ja niiden tulee vastata opintojakson tavoitteita ja sisältöjä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakso sisältää Learn tentin viikolla 16. ( tarkempi ajankohta ilmoitetaan opintojakson alkaessa)
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut mahdolliset tentit ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Kansainvälinen yhteistyö
Opintojaksoon voidaan liittää mahdollisuukisen mukaan kv vierailijoiden osuuksia merkittyihin luonto-osuuksiin kaikille pakollisina tai korvaamaan jonkin osion toteutuksen tehtävistä, jolloin opiskelija valitsee halutessaan ko. vaihtoehdon.
Opiskelijan työmäärä
1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 11h on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä loput itsenäisten tehtävien tekemistä sekä tenttiin valmistautumista.
Toteutuksen osien kuvaus
Tentti 2 op
Oppimistehtävät 3 op
Lisätietoja opiskelijoille
Verkossa työskennetäessä on oltava mahdollisuus kameran käyttöön sekä toimiva ääniyhteys. Lisäksi vaaditaan rauhallinen tila aktiivisen ja luottamuksellisen työskentelyn varmistamiseksi.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää tehtävien tekemistä hyväksytysti annetuissa määräajoissa.
Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä/hylätty
Tentti arvioidaan asteikolla 0-5.
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
04.11.2024 - 17.11.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 04.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutusyksikkö
Toimipiste
Savonlinnan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Opettaja
- Hanna Haatainen
- Hanna-Leena Lipsanen
Ryhmät
-
KHSA23SPSosionomikoulutus, kouluhyvinvointi ja kuraattorityö
Tavoitteet
Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.
Sisältö
Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?
Opiskelumuodot ja -menetelmät
• Opetus toteutetaan kokonaan lähiopetuksena Savonlinnan kampuksella lukujärjestyksen mukaan. Etäosallistuminen ei ole mahdollista. Lähiopetusta ei lähtökohtaisesti tallenneta, eikä sitä korvata etäluennoilla silloin, kun lähiopetusta annetaan lukujärjestyksen mukaan. Osa opetuksesta tapahtuu simulaatioympäristössä. Läsnäolo simulaatioharjoituksissa on välttämätöntä opintojakson suorittamiseksi.
• Opiskelu rytmittyy työjärjestyksen mukaisten ryhmätapaamisten ja itsenäisesti tehtävien/ryhmässä tehtävien oppimistehtävien mukaan. Opintojakso koostuu 11 luento-opetuskerrasta sekä seminaarista ja tunnilla tehtävistä yksilö ja pienryhmätehtävistä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on työelämävierailija
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojaksolla on ryhmätentti kampuksella myöhemmin ilmoitettuna ajankohtana.
Kurssi päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä opiskelija on palauttanut suoritukseen vaadittavat harjoitustehtävät, suorittanut tentin ja täyttänyt muut hyväksytyn suorituksen vaatimukset.
Opiskelijan työmäärä
• 1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
• 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta n. 55 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa sekä n. 80 t itsenäisesti työstettäviä oppimistehtäviä.
Lisätietoja opiskelijoille
Seminaarissa sekä simulaatio-opetuksessa on läsnäolovelvollisuus sekä mahdollisesti muina opettajan myöhemmin ilmoittamina opetuskertoina.
Arviointiasteikko
1-5
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
28.10.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Johanna Jussila
- Tia-Marika Sohlman
Ryhmät
-
SOKT23SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.
Sisältö
Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali annetaan kurssilla. Kaikki perhetyöhön liittyvät teokset sopivat kurssille hyvin.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opetus pitää sisällään lähiopetusta, jossa luentoja ja läsnäolopakollisia workshopeja ja simulaatio-harjoituksia. Lisäksi oppimistehtäviä.
Kaksi vuotta tuoretta perhetyön työkokemusta omaavat voivat halutessaan hakea hyväksilukua osaamisen näytöllä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Kurssilla mahdollisesti vierailijoita työelämästä.
Opiskelijan työmäärä
135 h, josta iso osa itsenäistä työskentelyä.
Arviointiasteikko
1-5
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
08.04.2024 - 21.04.2024
Ajoitus
24.09.2024 - 29.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Seija Nissinen
- Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja
Karoliina Rötkö
Ryhmät
-
SOMI23SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.
Sisältö
Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson Learn -alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä koostuu lähiopetuksesta, oppimistehtävistä ja tentistä. Opintojakson hyväksytysti suorittaminen edellyttää osallistumista lähiopetukseen.
Opintoja nopeuttava väylä: Voit suorittaa opintojakson osallistumalla tähän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa.
Työhön integroitu oppimisväylä: Jos opiskelija työskentelee opintojakson aikana perhetyössä, voidaan opintoja integroida työelämään opiskelijan laatiman suunnitelman pohjalta. Myös jos oman organisaation sisällä tehdään perhetyötä, on opiskelijalla mahdollisuus suorittaa oppimista työhön integroidusti, vaikkei itse työskentelisi varsinaisesti perhetyössä. Tällöin opiskelijan tulee etukäteen varmistua siitä, että pääsee toteuttamaan opintoajakson tavoitteita vastaavaa toimintaa opintojakson aikana ja esittää opettajalle suunitelma heti opintoajkson alussa tehtäävän toteuttamisesta käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä sekä yksityisten että julkisten toimijoiden kanssa, jotka tekevät perhetyötä eri muodoissa. Opintojakson oppimistehtävät ovat luonteeltaan soveltavia ja niitä voi integroida työelämään.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson sisältää 2 op:n tentin. Tehtävien määräpäivät käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Opiskelijan työmäärä
135 h opiskelijan työtä.
Toteutuksen osien kuvaus
Tentti 2 op
Kontaktiopetus ja siihen liittyvät ennakkotehtävät 2 op
Muut opintojakson tehtävät 1 op
Lisätietoja opiskelijoille
Sinulla on mahdollisuus tehdä opintojakso näyttötehtävänä, jos sinulla on perhetyöstä tuoretta työkokemusta vähintään 2 vuotta (kokemus esitetään todistuksella) ja jos sinulla on opintojakson sisältöjä vastaavaa osaamista. Jos em. kriteerit täyttyvät, etene Luxissa olevien ohjeiden mukaisesti aemmin hankitun osaamisen tunnustamisesta. Ilmoittaudu normaalisti opintojaksolle, vaikka tekisit opintojakson näyttönä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointikriteerit ovat: a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa. e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita. f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti. g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla Hyväksytty - Täydennettävä- Hylätty.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tentin arvosanan perusteella (1-5).
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
08.04.2024 - 01.06.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Johanna Jussila
- Tia-Marika Sohlman
Ryhmät
-
SOKT23KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.
Sisältö
Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali annetaan kurssilla. Kaikki perhetyöhön liittyvät teokset sopivat kurssille hyvin.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opetus pitää sisällään lähiopetusta, jossa luentoja ja läsnäolopakollisia simulaatio-harjoituksia. Lisäksi oppimistehtäviä.
Kaksi vuotta perhetyön työkokemusta omaavat voivat halutessaan hakea hyväksilukua osaamisen näytöllä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Kurssilla tuotetaan ryhmämuotoinen oppimistehtävä työelämän tarpeisiin.
Opiskelijan työmäärä
135h
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssilla läsnäoloa edellyttäävää simulaatio-opetusta.
Arviointiasteikko
1-5
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
06.11.2023 - 17.11.2023
Ajoitus
22.01.2024 - 31.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Seija Nissinen
- Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja
Seija Nissinen
Ryhmät
-
SOMI23KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.
Sisältö
Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson Learn -alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä koostuu lähiopetuksesta Kampuksella ja tentistä sekä ennakkotehtävistä ja välitehtävistä. Työviikkopohjaiseen toteutukseen sisältyy myös viikolla 11 työelämävierailut lukujärjestyksen mukaisesti. Työelämävierailut toteutaan verkossa, Teams. Työviikkopohjaisen oppimisväylän hyväksytty suorittaminen edellyttää osallistumista opetukseen Kampuksella sekä työelämävierailuihin (Teamsissa) ja tehtävien tekemisen.
Opintoja nopeuttava väylä: Opiskelija voi suorittaa opintojakson vastaavan toisen toteutuksen yhteydessä. Tähän toteutukseen voi osallistua nopeuttajana, jos opintojaksolla on tilaa.
Työhön integroitu oppimisväylä: Jos opiskelija työskentelee opintojakson aikana perhetyössä, voidaan opintoja integroida työelämään opiskelijan laatiman suunnitelman pohjalta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opiskelija voi kytkeä opintojakson oppimistehtäviä omaan työhönsä, mikäli työskentelee perhetyössä.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson tentti on Learn -tentti viikolla 19, tarkempi päivämäärä lukujärjestyksessä.
Tehtävien määräpäivät käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Opiskelijan työmäärä
135 h opiskelijan työtä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle ilmoittautuneille lähetetään viikolla 3 opintojakson info, jossa tietoa suoritustavoista (työviikkoipohjainen, näyttö ja työhön integroitu) ja ennakkotehtävästä. Näytöstä ja työhön integroidusta todistusten ja suunnitelmien esittäminen ennen ensimmäistä lähiopetuskertaa.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointikriteerit ovat: a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa. e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita. f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti. g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla Hyväksytty - Täydennettävä - Hylätty.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tentin arvosanan perusteella (1-5).
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
13.11.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Johanna Jussila
- Maija Vihervirta
Vastuuopettaja
Johanna Jussila
Ryhmät
-
SOKT22SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.
Sisältö
Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali annetaan kurssilla. Kaikki perhetyöhön liittyvät teokset sopivat kurssille hyvin.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opetus pitää sisällään lähiopetusta, jossa luentoja ja läsnäolopakollisia workshopeja ja simulaatio-harjoituksia. Lisäksi oppimistehtäviä.
Kaksi vuotta tuoretta perhetyön työkokemusta omaavat voivat halutessaan hakea hyväksilukua osaamisen näytöllä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Kurssilla mahdollisesti vierailijoita työelämästä.
Opiskelijan työmäärä
135 h, josta iso osa itsenäistä työskentelyä.
Arviointiasteikko
1-5
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
06.04.2023 - 21.04.2023
Ajoitus
02.10.2023 - 17.11.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Seija Nissinen
- Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja
Seija Nissinen
Ryhmät
-
SOMI22SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.
Sisältö
Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson Learn -alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä koostuu lähiopetuksesta, oppimistehtävistä ja tentistä.
Opintoja nopeuttava väylä: Voit suorittaa opintojakson osallistumalla tähän toteutukseen, mikäli ryhmässä on tilaa.
Työhön integroitu oppimisväylä: Jos opiskelija työskentelee opintojakson aikana perhetyössä, voidaan opintoja integroida työelämään opiskelijan laatiman suunnitelman pohjalta. Myös jos oman organisaation sisällä tehdään perhetyötä, on opiskelijalla mahdollisuus suorittaa oppimista työhön integroidusti, vaikkei itse työskentelisi varsinaisesti perhetyössä. Tällöin opiskelijan tulee etukäteen varmistua siitä, että pääsee toteuttamaan opintoajakson tavoitteita vastaavaa toimintaa opintojakson aikana ja esittää opettajalle suunitelma heti opintoajkson alussa tehtäävän toteuttamisesta käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä sekä yksityisten että julkisten toimijoiden kanssa, jotka tekevät perhetyötä eri muodoissa. Opintojakson oppimistehtävät ovat luonteeltaan soveltavia ja niitä voi integroida työelämään.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson sisältää 2 op:n tentin. Tehtävien määräpäivät käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Opiskelijan työmäärä
135 h opiskelijan työtä.
Toteutuksen osien kuvaus
Tentti 2 op
Kontaktiopetus ja siihen liittyvät ennakkotehtävät 2 op
Muut opintojakson tehtävät 1 op
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointikriteerit ovat: a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa. e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita. f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti. g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla Hyväksytty - Täydennettävä- Hylätty.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tentin arvosanan perusteella (1-5).
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
10.04.2023 - 30.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Johanna Jussila
- Tia-Marika Sohlman
Vastuuopettaja
Johanna Jussila
Ryhmät
-
SOKT22KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.
Sisältö
Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?
Opiskelumateriaali
Opiskelumateriaali annetaan kurssilla. Kaikki perhetyöhön liittyvät teokset sopivat kurssille hyvin.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Opetus pitää sisällään lähiopetusta, jossa luentoja ja läsnäolopakollisia simulaatio-harjoituksia. Lisäksi oppimistehtäviä.
Kaksi vuotta perhetyön työkokemusta omaavat voivat halutessaan hakea hyväksilukua osaamisen näytöllä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Kurssilla mahdollisesti vierailijoita työelämästä.
Arviointiasteikko
1-5
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 18.11.2022
Ajoitus
23.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Seija Nissinen
- Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja
Karoliina Rötkö
Ryhmät
-
SOMI22KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.
Sisältö
Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson Learn -alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä koostuu lähiopetuksesta, oppimistehtävistä ja tentistä sekä lähiopetusjaksojen välissä tehtävistä valmistelevista tehtävistä.
Opintoja nopeuttava väylä: Opiskelija voi suorittaa opintojakson vastaavan toisen toteutuksen yhteydessä. Tähän toteutukseen voi osallistua nopeuttajana, jos opintojaksolla on tilaa.
Työhön integroitu oppimisväylä: Jos opiskelija työskentelee opintojakson aikana perhetyössä, voidaan opintoja integroida työelämään opiskelijan laatiman suunnitelman pohjalta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon sisältyy mahdollisesti työelämävieras.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson tentti on Learn -tentti viikolla 18. Tarkempi ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa Learn -alustalla.
Tehtävien määräpäivät käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Opiskelijan työmäärä
135 h opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointikriteerit ovat: a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa. e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita. f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti. g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla Hyväksytty (H3) - Täydennettävä- Hylätty.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tentin arvosanan perusteella (1-5).
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
07.11.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Johanna Jussila
- Tia-Marika Sohlman
Vastuuopettaja
Johanna Jussila
Ryhmät
-
SOKT21SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.
Sisältö
Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?
Opiskelumateriaali
Vilén Marika, Seppänen Paula, Tapio Nina, Toivanen Riikka (toim.): Kohtaamisia lapsiperheissä - Menetelmiä perhetyöhö
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä koostuu lähiopetuksesta, oppimistehtävistä, simulaatioharjoituksista ja toiminnallisesta tentistä.
Työhön integroitu oppimisväylä/Ahot: Mikäli opiskelijalla on työkokemusta perhetyöstä tai korkeakoulutasoisia opintoja, huomioidaan ne HOT- prosessin mukaisesti.
Mahdollisen näytön antamisesta neuvotellaan opettajien kanssa. Työkokemusta tulee olla vähintään kaksi vuotta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Työelämävierailut/vierailijat
Kansainvälinen yhteistyö
-
Opiskelijan työmäärä
135 tuntia
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus pitää sisällään läsnäoloa edellyttäviä simulaatio-harjoituksia.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osaa (tasolla K5):
a. käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä
b. etsiä tietoa tiedonhankintaprosessinmukaisesti
c. suoriutua sujuvasti tehtäväkokonaisuuksista
d. perustella toimintaansa asiakastilanteissa
e. soveltaa oman alan keskeisiä menetelmiä
f. huolehtia tiimitoiminnasta
g. soveltaa oman alan eettisiä periaatteita tilanteen mukaan
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
06.04.2022 - 22.04.2022
Ajoitus
03.10.2022 - 20.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Seija Nissinen
- Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja
Seija Nissinen
Ryhmät
-
SOMI21SPSosionomi, päivätoteutus
Tavoitteet
Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.
Sisältö
Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson Learn -alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä koostuu lähiopetuksesta, oppimistehtävistä ja tentistä.
Opintoja nopeuttava väylä: Opiskelija voi suorittaa opintojakson vastaavan toisen toteutuksen yhteydessä.
Työhön integroitu oppimisväylä: Jos opiskelija työskentelee opintojakson aikana perhetyössä, voidaan opintoja integroida työelämään opiskelijan laatiman suunnitelman pohjalta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään työelämäyhteistyötä sekä yksityisten että julkisten toimijoiden kanssa, jotka tekevät perhetyötä eri muodoissa. Opintojakson oppimistehtävät ovat luonteeltaan soveltavia ja niitä voi integroida työelämään.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson sisältää 2 op:n tentin. Uusinnat tehdään Exam -tenttiakvaariossa. Tehtävien määräpäivät käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Opiskelijan työmäärä
135 h opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointikriteerit ovat: a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa. e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita. f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti. g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla Hyväksytty (H3) - Täydennettävä- Hylätty.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tentin arvosanan perusteella (1-5).
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
11.04.2022 - 28.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaalialan ja toimintakyvyn edistämisen koulutusyksikkö
Toimipiste
Kotkan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Johanna Jussila
- Eija Vikman
Vastuuopettaja
Eija Vikman
Ryhmät
-
SOKT21KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.
Sisältö
Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?
Opiskelumateriaali
Vilén Marika, Seppänen Paula, Tapio Nina, Toivanen Riikka (toim.): Kohtaamisia lapsiperheissä - Menetelmiä perhetyöhön
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Keskeinen sisältö:
perhetyö eri konteksteissa
sosiaalipedagoginen ajattelu
perheen kriisit ja perheenjäsenten roolien muuttuminen kriisitilanteessa
perhe, lähiverkostot ja yhteisöllisyys voimavarana
dialoginen verkostotyö
menetelmiä ja työvälineitä perheiden tukemisessa
lasten ja nuorten kasvuympäristöihin vaikuttaminen
yhteisötyö ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Ainoastaan käytännön perhetyötä tekeville
Työhön integroitu oppimisväylä:
Ei mahdollista, koska opintojaksolla paljon käytännön harjoituksia
TKI ja työelämäyhteistyö
Perhetyön erilaisiin työtehtäviin tutustuminen
Toteutuksen osien kuvaus
Yksilö- ja ryhmätyöt, luennot, läsnäolopakolliset harjoitukset
Lisätietoja opiskelijoille
Harjoituksissa edellytetään läsnäoloa
Arviointiasteikko
1-5
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 21.11.2021
Ajoitus
21.03.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysalan koulutusyksikkö
Toimipiste
Mikkelin kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma
Opettaja
- Seija Nissinen
- Karoliina Rötkö
Vastuuopettaja
Karoliina Rötkö
Ryhmät
-
SOMI21KMSosionomi, monimuoto
Tavoitteet
Tunnet perhetyön osana perheiden palvelujärjestelmää sekä sitä ohjaavan lainsäädännön.
Tunnet perhetyötä ohjaavia orientaatioita ja toimintaympäristöä.
Osaat kohdata moninaisia ja erilaisista kulttuureista tulevia perheitä.
Osaat huomioida perheiden voimavaroja ja lähiverkostoja.
Osaat työskennellä suunnitelmallisesti ja eettisesti perhetyön prosesseissa yhdessä perheiden kanssa.
Sisältö
Mitä on perhetyö osana perhepalvelujärjestelmää ja millainen lainsäädäntö sitä ohjaa?
Mitkä ovat perhetyön eri orientaatioita ja toimintaympäristöjä?
Miten työskentelet kulttuurisensitiivisesti huomioiden perheiden moninaisuuden?
Miten huomioit perheiden voimavaroja ja lähiverkoston merkityksen perhetyössä?
Miten perhetyötä suunnitellaan ja toteutetaan eettisesti?
Millainen on perhetyön prosessi?
Opiskelumateriaali
Ilmoitetaan opintojakson Learn -alustalla.
Opiskelumuodot ja -menetelmät
Työviikkopohjainen oppimisväylä koostuu lähiopetuksesta, oppimistehtävistä ja tentistä sekä lähiopetusjaksojen välissä tehtävistä valmistelevista tehtävistä.
Opintoja nopeuttava väylä: Opiskelija voi suorittaa opintojakson vastaavan toisen toteutuksen yhteydessä.
Työhön integroitu oppimisväylä: Jos opiskelija työskentelee opintojakson aikana perhetyössä, voidaan opintoja integroida työelämään opiskelijan laatiman suunnitelman pohjalta.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon sisältyy työelämävierailu/ työelämävieras.
Tenttien ja tehtävien ajoittuminen
Opintojakson tentti on Learn -tentti kontaktiopetuksen jälkeen tarkempi, ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa Learn -alustalla.
Tehtävien määräpäivät käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla.
Opiskelijan työmäärä
135 h opiskelijan työtä.
Arviointiasteikko
1-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arviointikriteerit ovat: a. Osaat käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä. b. Osaat etsiä tietoa alan keskeisistä tiedonlähteistä. c. Osaat hahmottaa tehtäväkokonaisuuksia. d. Osaat toimia asiakkaiden, käyttäjien, kohderyhmien kanssa. e. Osaat käyttää keskeisiä oman alan malleja, menetelmiä, ohjelmistoja ja tekniikoita. f. Osaat toimia tiimin jäsenenä tavoitteellisesti. g. Osaat perustella toimintaasi oman alan eettisten periaatteiden mukaisesti.
Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla Hyväksytty (H3) - Täydennettävä- Hylätty.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu tentin arvosanan perusteella (1-5).
Esitietovaatimukset
Sosiaalialan työ ja tehtävät, Eettinen asiakastyö