Individual guidanceLaajuus (5 cr)
Code: YP00DU18
Credits
5 op
Objective
You are familiar with various theories on individual guidance.
You know how to use methods based on these theories in individual guidance situations.
You know how to use theories in practical guidance with a young person.
You can apply the methods appropriately in an individual guidance situation.
Content
What are the main theories on individual guidance?
What methods can you use in individual guidance based on the theories?
How can the theories and methods be applied to individual guidance and plans?
Enrollment
08.04.2024 - 21.04.2024
Timing
28.10.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Sari Miettinen
Teacher in charge
Sari Miettinen
Groups
-
YPKV23KVMCivic activities and youth work, part-time studies
Objective
You are familiar with various theories on individual guidance.
You know how to use methods based on these theories in individual guidance situations.
You know how to use theories in practical guidance with a young person.
You can apply the methods appropriately in an individual guidance situation.
Content
What are the main theories on individual guidance?
What methods can you use in individual guidance based on the theories?
How can the theories and methods be applied to individual guidance and plans?
Opiskelumateriaali
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Englanniksi
Yksilölliset oppimisväylät
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, mitä ovat eri ohjauksen teoriat ja mikä on keskeistä tulevaisuuden ohjauksessa.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.
Opintojakso toteutetaan osallistumalla kahteen lähiopetusjaksoon sekä tehtävien ja harjoitteliden tekemisellä.
Opintojaksosta on saatavana myös itsenäinen vaihtoehto, saatavilla viikolla 40.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opettajan tekemä arviointi tehtävistä. Itsearviointi.
Enrollment
08.04.2024 - 21.04.2024
Timing
02.09.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Sari Miettinen
Teacher in charge
Sari Miettinen
Groups
-
YPMI23SPCivic Activities and Youth Work, fulltime studies
Objective
You are familiar with various theories on individual guidance.
You know how to use methods based on these theories in individual guidance situations.
You know how to use theories in practical guidance with a young person.
You can apply the methods appropriately in an individual guidance situation.
Content
What are the main theories on individual guidance?
What methods can you use in individual guidance based on the theories?
How can the theories and methods be applied to individual guidance and plans?
Opiskelumateriaali
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, millaisia ovat erilaiset ohjausmenetelmät (esim. sosiodynaaminen, ratkaisukeskeinen, kognfitiivinen ja narratiivinen) menetelmä) ja mitä on tulevaisuuden ohjaus.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjauksessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksosta on saatavana itsenäinen vaihtoehto, jonka voit suorittaa halutessasi nopeuttaa opintoja.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Katso kohta yksilölliset oppimisväylät - Työhön integroitu oppimisväylä.Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen tehtävä sekä opintomatka.
Opiskelijan työmäärä
n. 50 tuntia lähiopetusta ja n. 85 tuntia opiskelijan itsenäistä opiskelua
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opettajan suorittama arviointi tehtävien pohjalta.
Itse- ja ryhmäarviointi
Enrollment
06.04.2023 - 21.04.2023
Timing
06.09.2023 - 13.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Mirka Lähdeniemi
Teacher in charge
Mirka Lähdeniemi
Groups
-
YPMI22SPCivic Activities and Youth Work, fulltime studies
Objective
You are familiar with various theories on individual guidance.
You know how to use methods based on these theories in individual guidance situations.
You know how to use theories in practical guidance with a young person.
You can apply the methods appropriately in an individual guidance situation.
Content
What are the main theories on individual guidance?
What methods can you use in individual guidance based on the theories?
How can the theories and methods be applied to individual guidance and plans?
Opiskelumateriaali
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, millaisia ovat erilaiset ohjausmenetelmät (esim. sosiodynaaminen ja ratkaisukeskeinen menetelmä) ja tulevaisuuden ohjaus.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksosta on saatavana itsenäinen vaihtoehto, jonka voit suorittaa halutessasi nopeuttaa opintoja.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Katso kohta yksilölliset oppimisväylät - Työhön integroitu oppimisväylä.Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen tehtävä. Opintomatka 9.11. Helsinkiin. Työelämäyhteistyö Juvenian Osuma -hankkeen kanssa (maahanmuuttajien yksilöohjaus).
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opettajan suorittama arviointi tehtävien pohjalta.
Itse- ja ryhmäarviointi.
Enrollment
06.04.2023 - 21.04.2023
Timing
30.08.2023 - 13.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Mirka Lähdeniemi
Teacher in charge
Mirka Lähdeniemi
Groups
-
YPKV22KMCivic activities and youth work, part-time studies
Objective
You are familiar with various theories on individual guidance.
You know how to use methods based on these theories in individual guidance situations.
You know how to use theories in practical guidance with a young person.
You can apply the methods appropriately in an individual guidance situation.
Content
What are the main theories on individual guidance?
What methods can you use in individual guidance based on the theories?
How can the theories and methods be applied to individual guidance and plans?
Opiskelumateriaali
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, mitä ovat eri ohjauksen teoriat ja mikä on keskeistä tulevaisuuden ohjauksessa.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksosta on saatavana itsenäinen vaihtoehto, jonka voit suorittaa halutessasi nopeuttaa opintoja. Itsenäinen tehtävä on saatavilla 30.8. 2023.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen tehtävä.
Tentit ja muut määräajat
Ilmoitetaan ensimmäisellä lähijaksolla.
Opiskelijan työmäärä
N. 130 tuntia opiskelijan työtä (5 op), josta 16 tuntia lähiopetusta.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opettajan suorittama arviointi tehtävien pohjalta. Tarkemmat tehtäväkohtaiset kriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Itse- ja ryhmäarviointi.
Enrollment
07.11.2022 - 18.11.2022
Timing
09.01.2023 - 28.04.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Sari Miettinen
Teacher in charge
Sari Miettinen
Groups
-
YPMI22KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
Objective
You are familiar with various theories on individual guidance.
You know how to use methods based on these theories in individual guidance situations.
You know how to use theories in practical guidance with a young person.
You can apply the methods appropriately in an individual guidance situation.
Content
What are the main theories on individual guidance?
What methods can you use in individual guidance based on the theories?
How can the theories and methods be applied to individual guidance and plans?
Opiskelumateriaali
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Onnsimaa, J. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Luentoa, Itsenäisesti ja ryhmässä tapahtuvaa työskentelyä tunnilla, oppimistehtävien tekemistä, tentti, ohjausharjoitteen suunnittelu, toteutus, videointi ja arviointi. Mahdollinen opintokäynti.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osittain työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan erilaisa työelämäkontakteja, mm. Juvenia ohjaukseen keskittyviä hankkeita.
Tentit ja muut määräajat
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Opiskelijan työmäärä
Työviikkopohjainen väylä:
noin 50 tuntia lähiopetusta, n. 85 tuntia itsenäistä- ja ryhmätyöskentelyä.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu opettajan suorittamaan arviointiin tentistä ja ohjausharjoitteesta sekä itse- ja ryhmäpalautteeseen. Sitoutuminen opintojakson tavoitteisiin vaikuttaa arviointiin.
Enrollment
06.04.2022 - 22.04.2022
Timing
29.08.2022 - 19.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
30 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Sari Miettinen
Teacher in charge
Sari Miettinen
Groups
-
YPMI21SPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
Objective
You are familiar with various theories on individual guidance.
You know how to use methods based on these theories in individual guidance situations.
You know how to use theories in practical guidance with a young person.
You can apply the methods appropriately in an individual guidance situation.
Content
What are the main theories on individual guidance?
What methods can you use in individual guidance based on the theories?
How can the theories and methods be applied to individual guidance and plans?
Opiskelumateriaali
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, millaisia ovat erilaiset ohjausmenetelmät (esim. sosiodynaaminen ja ratkaisukeskeinen menetelmä) ja tulevaisuuden ohjaus.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksosta on saatavana itsenäinen vaihtoehto, jonka voit suorittaa halutessasi nopeuttaa opintoja.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Katso kohta yksilölliset oppimisväylät - Työhön integroitu oppimisväylä.
Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen tehtävä.
Opiskelijan työmäärä
Työviikkopohjainen väylä: noin 40 tuntia lähiopetusta, 95 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Opintoja nopeuttava väylä: 135 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Työhön integroitu väylä: Sovitaan opettajan kanssa.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opettajan suorittama arviointi tehtävien pohjalta.
Itse- ja ryhmäarviointi.
Enrollment
06.04.2022 - 22.04.2022
Timing
29.08.2022 - 19.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Kouvola Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Sari Miettinen
Teacher in charge
Sari Miettinen
Groups
-
YPKV21KMCivic activities and youth work, part-time studies
Objective
You are familiar with various theories on individual guidance.
You know how to use methods based on these theories in individual guidance situations.
You know how to use theories in practical guidance with a young person.
You can apply the methods appropriately in an individual guidance situation.
Content
What are the main theories on individual guidance?
What methods can you use in individual guidance based on the theories?
How can the theories and methods be applied to individual guidance and plans?
Opiskelumateriaali
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, millaisia ovat erilaiset ohjausmenetelmät (esim. sosiodynaaminen ja ratkaisukeskeinen menetelmä) ja tulevaisuuden ohjaus.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksosta on saatavana itsenäinen vaihtoehto, jonka voit suorittaa halutessasi nopeuttaa opintoja.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Katso kohta yksilölliset oppimisväylät - Työhön integroitu oppimisväylä.
Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen tehtävä.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opettajan suorittama arviointi tehtävien pohjalta.
Itse- ja ryhmäarviointi.
Enrollment
08.11.2021 - 21.11.2021
Timing
10.01.2022 - 29.04.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work
Campus
Mikkeli Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
- Sari Miettinen
Teacher in charge
Sari Miettinen
Groups
-
YPMI21KPCivic Activities and Youth Work, full-time studies
Objective
You are familiar with various theories on individual guidance.
You know how to use methods based on these theories in individual guidance situations.
You know how to use theories in practical guidance with a young person.
You can apply the methods appropriately in an individual guidance situation.
Content
What are the main theories on individual guidance?
What methods can you use in individual guidance based on the theories?
How can the theories and methods be applied to individual guidance and plans?
Opiskelumateriaali
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Onnsimaa, J. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Yksilölliset oppimisväylät
Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, millaisia ovat erilaiset ohjausmenetelmät (esim. sosiodynaaminen ja ratkaisukeskeinen menetelmä) ja tulevaisuuden ohjaus.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.
Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksosta on saatavana itsenäinen vaihtoehto, jonka voit suorittaa halutessasi nopeuttaa opintoja.
Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.
TKI ja työelämäyhteistyö
Katso kohta yksilölliset oppimisväylät - Työhön integroitu oppimisväylä.
Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen tehtävä.
Opiskelijan työmäärä
Työviikkopohjainen väylä: noin 40 tuntia lähiopetusta, 95 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Opintoja nopeuttava väylä: 135 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Työhön integroitu väylä: Sovitaan opettajan kanssa.
Evaluation scale
1-5
Assessment methods and criteria
Opettajan suorittama arviointi tehtävien pohjalta.
Itse- ja ryhmäarviointi.