Siirry suoraan sisältöön

YksilöohjausLaajuus (5 op)

Tunnus: YP00DU18

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tunnet erilaisia ohjauksen teorioita.

Hallitset näihin teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.

Tiedostat, miten teorioita voi hyödyntää käytännön ohjaustilanteessa nuoren kanssa.

Osaat soveltaa tarkoituksenmukaisesti menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.

Sisältö

Mitkä ovat keskeiset yksilöohjauksen teoriat?

Millaisia teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjauskessa voi hyödyntää?

Miten teorioita ja menetelmiä sovelletaan yksilöohjaustilanteissa ja ohjaussuunnitelmissa?

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

28.10.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Sari Miettinen
Vastuuopettaja

Sari Miettinen

Ryhmät
  • YPKV23KVM
    Yhteisöpedagogi, monimuotototeutus

Tavoitteet

Tunnet erilaisia ohjauksen teorioita.

Hallitset näihin teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.

Tiedostat, miten teorioita voi hyödyntää käytännön ohjaustilanteessa nuoren kanssa.

Osaat soveltaa tarkoituksenmukaisesti menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.

Sisältö

Mitkä ovat keskeiset yksilöohjauksen teoriat?

Millaisia teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjauskessa voi hyödyntää?

Miten teorioita ja menetelmiä sovelletaan yksilöohjaustilanteissa ja ohjaussuunnitelmissa?

Opiskelumateriaali

Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.
Englanniksi

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, mitä ovat eri ohjauksen teoriat ja mikä on keskeistä tulevaisuuden ohjauksessa.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.

Opintojakso toteutetaan osallistumalla kahteen lähiopetusjaksoon sekä tehtävien ja harjoitteliden tekemisellä.

Opintojaksosta on saatavana myös itsenäinen vaihtoehto, saatavilla viikolla 40.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajan tekemä arviointi tehtävistä. Itsearviointi.

Ilmoittautumisaika

08.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Sari Miettinen
Vastuuopettaja

Sari Miettinen

Ryhmät
  • YPMI23SP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)

Tavoitteet

Tunnet erilaisia ohjauksen teorioita.

Hallitset näihin teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.

Tiedostat, miten teorioita voi hyödyntää käytännön ohjaustilanteessa nuoren kanssa.

Osaat soveltaa tarkoituksenmukaisesti menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.

Sisältö

Mitkä ovat keskeiset yksilöohjauksen teoriat?

Millaisia teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjauskessa voi hyödyntää?

Miten teorioita ja menetelmiä sovelletaan yksilöohjaustilanteissa ja ohjaussuunnitelmissa?

Opiskelumateriaali

Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, millaisia ovat erilaiset ohjausmenetelmät (esim. sosiodynaaminen, ratkaisukeskeinen, kognfitiivinen ja narratiivinen) menetelmä) ja mitä on tulevaisuuden ohjaus.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjauksessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksosta on saatavana itsenäinen vaihtoehto, jonka voit suorittaa halutessasi nopeuttaa opintoja.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Katso kohta yksilölliset oppimisväylät - Työhön integroitu oppimisväylä.Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen tehtävä sekä opintomatka.

Opiskelijan työmäärä

n. 50 tuntia lähiopetusta ja n. 85 tuntia opiskelijan itsenäistä opiskelua

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajan suorittama arviointi tehtävien pohjalta.
Itse- ja ryhmäarviointi

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

06.09.2023 - 13.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Mirka Lähdeniemi
Vastuuopettaja

Mirka Lähdeniemi

Ryhmät
  • YPMI22SP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus (nuorisokasvatus ja nuorisotyö)

Tavoitteet

Tunnet erilaisia ohjauksen teorioita.

Hallitset näihin teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.

Tiedostat, miten teorioita voi hyödyntää käytännön ohjaustilanteessa nuoren kanssa.

Osaat soveltaa tarkoituksenmukaisesti menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.

Sisältö

Mitkä ovat keskeiset yksilöohjauksen teoriat?

Millaisia teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjauskessa voi hyödyntää?

Miten teorioita ja menetelmiä sovelletaan yksilöohjaustilanteissa ja ohjaussuunnitelmissa?

Opiskelumateriaali

Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, millaisia ovat erilaiset ohjausmenetelmät (esim. sosiodynaaminen ja ratkaisukeskeinen menetelmä) ja tulevaisuuden ohjaus.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksosta on saatavana itsenäinen vaihtoehto, jonka voit suorittaa halutessasi nopeuttaa opintoja.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Katso kohta yksilölliset oppimisväylät - Työhön integroitu oppimisväylä.Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen tehtävä. Opintomatka 9.11. Helsinkiin. Työelämäyhteistyö Juvenian Osuma -hankkeen kanssa (maahanmuuttajien yksilöohjaus).

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajan suorittama arviointi tehtävien pohjalta.
Itse- ja ryhmäarviointi.

Ilmoittautumisaika

06.04.2023 - 21.04.2023

Ajoitus

30.08.2023 - 13.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Mirka Lähdeniemi
Vastuuopettaja

Mirka Lähdeniemi

Ryhmät
  • YPKV22KM
    Yhteisöpedagogi, monimuotototeutus

Tavoitteet

Tunnet erilaisia ohjauksen teorioita.

Hallitset näihin teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.

Tiedostat, miten teorioita voi hyödyntää käytännön ohjaustilanteessa nuoren kanssa.

Osaat soveltaa tarkoituksenmukaisesti menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.

Sisältö

Mitkä ovat keskeiset yksilöohjauksen teoriat?

Millaisia teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjauskessa voi hyödyntää?

Miten teorioita ja menetelmiä sovelletaan yksilöohjaustilanteissa ja ohjaussuunnitelmissa?

Opiskelumateriaali

Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, mitä ovat eri ohjauksen teoriat ja mikä on keskeistä tulevaisuuden ohjauksessa.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksosta on saatavana itsenäinen vaihtoehto, jonka voit suorittaa halutessasi nopeuttaa opintoja. Itsenäinen tehtävä on saatavilla 30.8. 2023.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen tehtävä.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ilmoitetaan ensimmäisellä lähijaksolla.

Opiskelijan työmäärä

N. 130 tuntia opiskelijan työtä (5 op), josta 16 tuntia lähiopetusta.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajan suorittama arviointi tehtävien pohjalta. Tarkemmat tehtäväkohtaiset kriteerit ilmoitetaan opintojakson alussa.
Itse- ja ryhmäarviointi.

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 18.11.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 28.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Sari Miettinen
Vastuuopettaja

Sari Miettinen

Ryhmät
  • YPMI22KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnet erilaisia ohjauksen teorioita.

Hallitset näihin teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.

Tiedostat, miten teorioita voi hyödyntää käytännön ohjaustilanteessa nuoren kanssa.

Osaat soveltaa tarkoituksenmukaisesti menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.

Sisältö

Mitkä ovat keskeiset yksilöohjauksen teoriat?

Millaisia teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjauskessa voi hyödyntää?

Miten teorioita ja menetelmiä sovelletaan yksilöohjaustilanteissa ja ohjaussuunnitelmissa?

Opiskelumateriaali

Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Onnsimaa, J. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Luentoa, Itsenäisesti ja ryhmässä tapahtuvaa työskentelyä tunnilla, oppimistehtävien tekemistä, tentti, ohjausharjoitteen suunnittelu, toteutus, videointi ja arviointi. Mahdollinen opintokäynti.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintoja nopeuttavalla väylällä opintojakso toteutetaan pääsääntöisesti toisen opiskelijaryhmän mukana päiväopetuksessa tai itsenäisenä suoritusvaihtoehtona

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson osittain työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan erilaisa työelämäkontakteja, mm. Juvenia ohjaukseen keskittyviä hankkeita.

Tenttien ja tehtävien ajoittuminen

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opiskelijan työmäärä

Työviikkopohjainen väylä:
noin 50 tuntia lähiopetusta, n. 85 tuntia itsenäistä- ja ryhmätyöskentelyä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu opettajan suorittamaan arviointiin tentistä ja ohjausharjoitteesta sekä itse- ja ryhmäpalautteeseen. Sitoutuminen opintojakson tavoitteisiin vaikuttaa arviointiin.

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 19.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Sari Miettinen
Vastuuopettaja

Sari Miettinen

Ryhmät
  • YPMI21SP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnet erilaisia ohjauksen teorioita.

Hallitset näihin teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.

Tiedostat, miten teorioita voi hyödyntää käytännön ohjaustilanteessa nuoren kanssa.

Osaat soveltaa tarkoituksenmukaisesti menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.

Sisältö

Mitkä ovat keskeiset yksilöohjauksen teoriat?

Millaisia teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjauskessa voi hyödyntää?

Miten teorioita ja menetelmiä sovelletaan yksilöohjaustilanteissa ja ohjaussuunnitelmissa?

Opiskelumateriaali

Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, millaisia ovat erilaiset ohjausmenetelmät (esim. sosiodynaaminen ja ratkaisukeskeinen menetelmä) ja tulevaisuuden ohjaus.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksosta on saatavana itsenäinen vaihtoehto, jonka voit suorittaa halutessasi nopeuttaa opintoja.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Katso kohta yksilölliset oppimisväylät - Työhön integroitu oppimisväylä.
Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen tehtävä.

Opiskelijan työmäärä

Työviikkopohjainen väylä: noin 40 tuntia lähiopetusta, 95 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Opintoja nopeuttava väylä: 135 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Työhön integroitu väylä: Sovitaan opettajan kanssa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajan suorittama arviointi tehtävien pohjalta.
Itse- ja ryhmäarviointi.

Ilmoittautumisaika

06.04.2022 - 22.04.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 19.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Kouvolan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Sari Miettinen
Vastuuopettaja

Sari Miettinen

Ryhmät
  • YPKV21KM
    Yhteisöpedagogi, monimuotototeutus

Tavoitteet

Tunnet erilaisia ohjauksen teorioita.

Hallitset näihin teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.

Tiedostat, miten teorioita voi hyödyntää käytännön ohjaustilanteessa nuoren kanssa.

Osaat soveltaa tarkoituksenmukaisesti menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.

Sisältö

Mitkä ovat keskeiset yksilöohjauksen teoriat?

Millaisia teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjauskessa voi hyödyntää?

Miten teorioita ja menetelmiä sovelletaan yksilöohjaustilanteissa ja ohjaussuunnitelmissa?

Opiskelumateriaali

Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.
Onnismaa, J. 2007. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Kinossalo, M. 2020. Tarinan voima opetuksessa. Jyväskylä: Tuuma-kustannus.
Peavy, R. V., Auvinen, P., Lahti, J. & Niemi-Pynttäri, M. 2021. Sosiodynaaminen ohjaus: Konstruktivistinen näkökulma 21. vuosisadan ohjaustyöhön. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, millaisia ovat erilaiset ohjausmenetelmät (esim. sosiodynaaminen ja ratkaisukeskeinen menetelmä) ja tulevaisuuden ohjaus.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksosta on saatavana itsenäinen vaihtoehto, jonka voit suorittaa halutessasi nopeuttaa opintoja.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Katso kohta yksilölliset oppimisväylät - Työhön integroitu oppimisväylä.
Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen tehtävä.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajan suorittama arviointi tehtävien pohjalta.
Itse- ja ryhmäarviointi.

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 21.11.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 29.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Matkailu-, ravitsemis- ja nuorisoalan koulutusyksikkö

Toimipiste

Mikkelin kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Yhteisöpedagogikoulutus
Opettaja
  • Sari Miettinen
Vastuuopettaja

Sari Miettinen

Ryhmät
  • YPMI21KP
    Yhteisöpedagogi, päivätoteutus

Tavoitteet

Tunnet erilaisia ohjauksen teorioita.

Hallitset näihin teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.

Tiedostat, miten teorioita voi hyödyntää käytännön ohjaustilanteessa nuoren kanssa.

Osaat soveltaa tarkoituksenmukaisesti menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.

Sisältö

Mitkä ovat keskeiset yksilöohjauksen teoriat?

Millaisia teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjauskessa voi hyödyntää?

Miten teorioita ja menetelmiä sovelletaan yksilöohjaustilanteissa ja ohjaussuunnitelmissa?

Opiskelumateriaali

Furman, B. & Ahola, T. 2012.Ongelmista ratkaisuihin. Lyhytterapian perusteet. Helsinki. Tammi.
Morgan, A. 2008. Johdatus narratiiviseen terapiaan. Jyväskylä: Gummerus.
Ojanen, S.2009. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Helsinki: Palmenia.
Onnismaa, J., Pasanen, H. & Spangar, T. (toim.)2000, 2004. Ohjaus ammattina ja tieteenalana 1-3. Jyväskylä: PS-kustannus.
Onnsimaa, J. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa, huomiota, kunnioitusta. Helsinki: Gaudeamus.

Opiskelumuodot ja -menetelmät

Työviikkopohjainen oppimisväylä:
Osoitat perehtyneisyytesi ohjausmenetelmiin ja ohjausteorioihin.
Opit, millaisia ovat erilaiset ohjausmenetelmät (esim. sosiodynaaminen ja ratkaisukeskeinen menetelmä) ja tulevaisuuden ohjaus.
Hallitset teorioihin pohjautuvia menetelmiä yksilöohjaustilanteessa.
Opintojaksolla harjoitellaan yksilöohjaamista käytännön tilanteessa.

Opintoja nopeuttava oppimisväylä:
Opintojaksosta on saatavana itsenäinen vaihtoehto, jonka voit suorittaa halutessasi nopeuttaa opintoja.

Työhön integroitu oppimisväylä:
Voit suorittaa opintojakson työpaikallasi yhteistyöverkostojasi hyödyntäen joko kokonaan tai osittain. Tällöin ole yhteydessä ennen opintojakson alkua vastuuopettajaan ja sovi työsi opinnollistamisesta opintojakson osaamistavoitteita tukevaksi. Oppiminen edellyttää, että työssäsi perehdyt opintojakson oppimistavoitteisiin ja hallitset ne sekä teoriassa että käytännössä.

TKI ja työelämäyhteistyö

Katso kohta yksilölliset oppimisväylät - Työhön integroitu oppimisväylä.
Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen tehtävä.

Opiskelijan työmäärä

Työviikkopohjainen väylä: noin 40 tuntia lähiopetusta, 95 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Opintoja nopeuttava väylä: 135 tuntia itsenäistä työskentelyä.
Työhön integroitu väylä: Sovitaan opettajan kanssa.

Arviointiasteikko

1-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opettajan suorittama arviointi tehtävien pohjalta.
Itse- ja ryhmäarviointi.