Skip to main content

Individual growth, development and educationLaajuus (5 cr)

Code: YP00FF84

Credits

5 op

Objective

You are able to use the basic terminology related to individuals' growth and development.
You show your familiarity with the psychological development of different stages of life.
You demonstrate your familiarity with different parenting styles.
You understand the interaction between individuals and the environment, and the role of contexts of development in individuals' growth and development.

Content

What are the basic concepts related to individuals' growth and development?
How are the mechanisms of human psychological development structured?
What kind of styles are pedagogical practices divided into?
How are different contexts reflected in individuals' growth and development?
How is the interaction between individuals and the environment connected to individuals' growth and development?

Enrollment

14.12.2024 - 12.01.2025

Timing

17.03.2025 - 18.05.2025

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

5 op

Mode of delivery

Distance learning

Unit

Department of Tourism, Hospitality Management and Youth Work

Campus

Ecampus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

20 - 50

Degree programmes
  • Degree Programme in Civic Activities and Youth Work
Teachers
  • Hanne Salovaara-Pitkänen
Teacher in charge

Hanne Salovaara-Pitkänen

Groups
  • YPMI25KV
    Civic Activities and Youth Work, online studies

Objective

You are able to use the basic terminology related to individuals' growth and development.
You show your familiarity with the psychological development of different stages of life.
You demonstrate your familiarity with different parenting styles.
You understand the interaction between individuals and the environment, and the role of contexts of development in individuals' growth and development.

Content

What are the basic concepts related to individuals' growth and development?
How are the mechanisms of human psychological development structured?
What kind of styles are pedagogical practices divided into?
How are different contexts reflected in individuals' growth and development?
How is the interaction between individuals and the environment connected to individuals' growth and development?

Opiskelumateriaali

Opintojaksolla on käytetään seuraavaa kirjallisuutta:
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. Lapsen kasvusta yksilön henkiseen kehitykseen. 4.uudistettu painos. Helsinki: SanomaPro
Kronqvist, E-L., Pulkkinen, M-L. 2007. Kehityspsykologia. Matkalla muutokseen. Helsinki: Sanoma Pro.
Lehtinen, E. ym. 2016. Kasvatuspsykologia. Helsinki: SanomaPro
Lyytinen, P., Korkiakangas, M., Lyytinen, H.(toim). 2008. Näkökulmia kehityspsykologiaan. Kehitys kontekstissaan. Porvoo: Wsoy.
Nurmiranta, H., Leppämäki, P. & Horppu, S. 2021. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen. Helsinki: Kirjapaja
Pulkkinen, L., Ahonen, T.; Ruoppila, I. 2024. Ihmisen psykologinen kehitys. Helsinki: Wsoy.
Salokoski, T. & Mustonen, A. 2007. Media identiteetin rakentajana. Teoksessa Median vaikutukset lapsiin ja nuoriin ‐ katsaus tutkimuksiin sekä kansainvälisiin mediakasvatuksen ja ‐säätelyn käytäntöihin. Helsinki: Mediakasvatusseura.
Salovaara-Pitkänen, H. 2025. Ihmisen kasvu, kehitys ja kasvatus. Luentomateriaali. Xamk.

Muu opiskelumateriaali julkaistaan Learn-ympäristössä opintojakson edetessä.

Yksilölliset oppimisväylät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkko-opetuksena sisältäen 3kpl aikaan sidottuja etäopetuskertoja. Osallistuminen etäopetuskerroille on välttämätöntä. Osallistuminen edellyttää nettiyhteyden lisäksi kuva- ja ääniyhteyttä.

Etäopetuskerroilla työskennellään myös oppimistiimeissä, joissa opiskelijat työstävät yhdessä opintojaksoon kuuluvaa oppimistehtävää. Etäopetuskertojen lisäksi opiskelija voi osallistua vapaaehtoiseen oppimispajaan, jossa opettajan ohjauksessa työstetään oppimistehtävää.
Opiskelu tapahtuu Learn-ympäristössä. Pääsy opintojaksoalustalle aukeaa opintojakson alkamispäivänä. Arvioitava oppimistehtävä tehdään itsenäisesti ja palautetaan sovitussa aikataulussa. Oppimistehtävästään opiskelija saa kirjallisen palautteen.

TKI ja työelämäyhteistyö

Opintojakson keskiössä on nuoruuden elämänvaihe.
Opintojakson tuottama elämänvaiheen ymmärrys on työelämäkontekstin ydintä.

Tentit ja muut määräajat

Opintojaksolla suoritetaan yksi oppimistehtävä, jota työstetään vaiheittain opintojakson aikana. Opintojakso päättyy toteutuksen tiedoissa ilmoitettuna aikana, johon mennessä oppimistehtävä tulee palauttaa arvioitavaksi.

Opiskelijan työmäärä

1 op vastaa noin 27 tuntia opiskelijan työtä. Työmäärä kuitenkin riippuu opiskelutaidoista ja aiemmasta osaamisesta.
5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on n. 135 t, josta 12 t on työjärjestyksen mukaisesti luentoja ja ryhmätyöskentelyä opettajan ohjauksessa. Loput opiskelijan työmäärästä kiinnittyy oppimistehtävän työstämiseen.

Toteutuksen osien kuvaus

3 etäopetuskertaa, joista osassa työskennellään oppimistiimeissä.
Oppimistehtävän itsenäinen työstäminen.

Evaluation scale

1-5

Assessment methods and criteria

Arviointi tehdään suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää oppimistehtävän tekemistä hyväksytyllä arvosanalla (1-5).